Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czym jest egzystencjalizm?

R1afWN3zSdkwC1
Søren Kierkegaard (1813–1855). Duński filozof, poeta i teolog, którego uważa się za jednego z prekursorów filozofii egzystencjalnej, zwłaszcza w jej chrześcijańskiej wersji. Rozpatrywał kwestię niedoskonałości człowieczej z perspektywy grzechu, w jaki (niemal z konieczności) popada człowiek, postulował powrót do Boga, dzięki któremu możliwe jest zrozumienie swego własnego bytu.
Źródło: Luplau Janssen, Søren Kierkegaard przy swoim wysokim biurku, domena publiczna.

EgzystencjalizmegzystencjalizmEgzystencjalizm, jako ruch w literaturze i filozofii, narodził się około połowy XIX wieku i był jednym z ich głównych nurtów w wieku XX. Opierał się na przekonaniu o wyczerpaniu się sił żywotnych naszej kultury, zmierzchu cywilizacji i kresie filozofii. Przemiany społeczne, ekonomiczne i wielkie wydarzenia historyczne, jakie miały miejsce, dodatkowo wzmacniały kreowaną przez niego postawę. Tragedia pierwszej wojny światowej, niepokoje towarzyszące dwudziestoleciu międzywojennemu, potworność drugiej wojny światowej oraz napięcia ogólnoświatowe, które pojawiły się jako jej następstwa – to wszystko dodatkowo potęgowało poczucie osamotnienia, niepewności własnego losu, absurdu własnej egzystencji. Egzystencjalizm – jak wskazuje sama jego nazwa – odnosił się bowiem do rozważań na temat ludzkiej egzystencji, którym towarzyszył pesymizm i niepokój. Nie stanowił przy tym nurtu jednorodnego, ani w literaturze, ani w filozofii. Niektórzy myśliciele i literaci starali się znajdować pozytywne rozwiązania dotyczące naszego losu i niepewności jutra, inna zaniechali tych wysiłków beznamiętnie zgadzając się, że zasadniczo w szerszej perspektywie życie nie ma sensu. Jedni, wbrew wszystkiemu, pokładali nadzieję w Bogu i wierzyli w jego opiekę, inni popadali w ateizm, nie wierząc, że świat, który dotyka tak straszny los, mógł być stworzony przez jakiegokolwiek Boga.

Jednak jakie znaczenie ma dla zarysowanego wyżej nurtu filozofia Pascala? Czy faktycznie można twierdzić, że już w wieku XVII, gdy bez reszty dominowało optymistyczne podejście względem świata, człowieka i nauki, stworzył on intelektualne podwaliny pod niejednorodny nurt egzystencjalizmu?

Co głosił Pascal?

R1duWQtT5NZ5T1
Blaise Pascal (w wersji spolszczonej: Bartłomiej Pascal, 1623–1662). Francuski filozof doby odrodzenia, matematyk i fizyk. Autor słynnego „zakładu Pascala” i określenia człowieka mianem „trzciny myślącej”.
Źródło: G. Edelinck, F. Quesnel, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.

Gdy Pascal wykładał główne założenia swojej filozofii, odrodzenie było już epoką dojrzałą, która odesłała do lamusa światopogląd wieków średnich. ScholastykascholastykaScholastyka, która wszelkie rozważania filozoficzne podporządkowała zagadnieniom teologiiteologiateologii, wzgardzając „życiem doczesnym” i skupiając się jedynie na zagadnieniach „życia wiecznego”, jawiła się jako anachronizm, który udało się skutecznie przezwyciężyć. Renesans na powrót umieścił człowieka w centrum swoich rozważań. Pragnął zgłębić jego istotę, rozwijać naukowe spojrzenie na świat, w jakim przyszło człowiekowi żyć, a także uczynić ludzi szczęśliwymi już „tutaj”, w życiu doczesnym. Co prawda zagadnienia teologiczne, prawdy i dogmaty wiary, rozważania o istocie Boga, nadal jawiły się jako ważne i niezbędne, jednak tym razem uchodziły za tak samo ważne, jak nauka świecka, codzienne życie człowieka czy kwestie jego „ziemskiej” pomyślności.

Sprawiało to jednak, że pomiędzy tymi dwoma porządkami należało na nowo poukładać wszelkie relacje, zaś wielu myślicieli pokusiło się o własne, bardzo oryginalne rozwiązania tego zagadnienia. Nie inaczej było z Pascalem, który zasłynął jako wybitny matematyk (zwłaszcza w badaniach z zakresu teorii prawdopodobieństwa) i fizyk (głównie z badań nad zagadnieniem ciśnienia, przez które o jednostce nazwanej jego nazwiskiem do dziś słyszymy w każdej prognozie pogody). Oprócz tego był także wybitnym filozofem, choć też – jak można kolokwialnie stwierdzić – filozofem niezbyt zdyscyplinowanym. Nigdy nie wypracował zwartego i spójnego systemu filozoficznego, a większość swoich rozważań z zakresu filozofii spisywał w formie krótszych lub dłuższych notatek. Te pierwsze przyjmują często postać zgrabnych aforyzmów, zaś te drugie (nigdy nie liczące więcej, niż kilka stron) są zwięzłymi wykładami głębszych przemyśleń. W efekcie jego pracy powstało dzieło Myśli, w którym, wciąż na nowo i z różnych perspektyw, starał się ukazywać trzy, wzajemnie przenikające się wątki.

RRQTa7xWn5JP71
Fryderyk Nietzsche (1844–1900). Niemiecki filozof współczesny, krytyk religii chrześcijańskiej i moralności wypracowanej w naszej cywilizacji, którego uważa się za wczesnego reprezentanta (lub prekursora) egzystencjalizmu. Mówiąc o „śmierci Boga” miał na myśli, że wartości, na jakich opiera się nasza cywilizacja, już się wyczerpały.
Źródło: dostępny w internecie: Pixabay, domena publiczna.

Zagadnieniem wyjściowym jest tutaj podział na porządek rozumu i porządek serca. Pascal, który zasłynął przecież jako wybitny matematyk, zachwycał się siłą ludzkiego rozumu, za pomocą którego człowiek – do pewnego stopnia – może przenikać otaczające go rzeczy, zjawiska, zależności między nimi, a ostatecznie – tworzyć obiektywne nauki. Istnieją jednak zagadnienia, których rozum ludzki nie jest w stanie pojąć. Nigdy nie pojmiemy natury pojęć takich, jak wieczność czy nieskończoność. Przede wszystkim jednak nie będziemy w stanie zrozumieć prawd objawionych, istoty Boga, nieśmiertelności duszy itp. Te bowiem należą do porządku serca, a więc do tej sfery, której zagadnienia musimy przyjmować na wiarę. Rozum jest przecież tak samo ograniczony, jak posiadający go człowiek.

Z powyższego podziału bezpośrednio wynika słynny cytat dotyczący człowieka, jako myślącej trzciny na wietrze. Istota ludzka jawi się Pascalowi jako najkruchsze ze wszystkich zwierząt, jako stworzenie, któremu grozi zagłada z najbardziej błahych powodów. Nie trzeba całej powodzi, wystarczy jedna kropla, by człowieka utopić, nie trzeba wielkich pożarów, wystarczy drobny upał, aby zmarł od udaru, nie jest konieczna wielka zaraza, wystarczy zwykłe przeziębienie, aby skonał w chorobie. Z drugiej jednak strony, ze wszystkich istniejących stworzeń na Ziemi, jedynie człowiek posiada rozum. Może za jego pomocą przekraczać swój czas i przestrzeń, myśleć abstrakcyjnie i wybiegać poza „tu i teraz”, tworzyć wielkie nauki i wspaniałą sztukę. Może też, jakże bezskutecznie, dążyć do poprawienia swego bytu i uchronienia własnej, kruchej egzystencji.

RwwfiNwVxCBZx1
Albert Camus (1913–1960). Francuski pisarz, przedstawiciel egzystencjalizmu w literaturze. W swych pismach analizował zagadnienia kruchości istoty ludzkiej, jej reakcji na problem śmierci czy własnej ograniczoności, a przede wszystkim tego, jak w ich obliczu działa ludzkie sumienie. Z tych względów (po opublikowaniu powieści Dżuma, która wyraża wspomniane trendy) został laureatem Nagrody Nobla w dziedzinie literatury (1957).
Źródło: Robert Edwards, dostępny w internecie: http://books.atheism.ru/gallery/kamu/, licencja: CC BY-SA 3.0.

Tu pojawia się trzeci spośród najważniejszych wątków zawartych w dziele Myśli. W wyniku świadomości swego ograniczenia człowiek nie jest w stanie udowodnić istnienia Boga, które to mogłoby mu przynieść ukojenie. Tylko kwestie, które przynależą do porządku serca, mogłyby dać człowiekowi poczucie bezpieczeństwa. Przekonanie o istnieniu Stwórcy, który ma nas w opiece, o nieśmiertelnej duszy, dzięki której myśl o śmierci przestaje być przerażająca, wizja raju, w którym wszystkie nasze cierpienia zostaną odkupione i zrekompensowane – to zagadnienia, które dalece wykraczają poza siły poznawcze ludzkiego rozumu. Co prawda do czasów Pascala opracowano już wiele dowodów na istnienie Boga, jednak akurat dla tego filozofa nie miały one większego znaczenia – zarysowane przez niego dwa porządki nie przenikają się. Francuski myśliciel nie chce nas jednak zostawiać bez nadziei i proponuje nam coś, co w przypadku matematyka badającego rachunek prawdopodobieństwa, wydaje się wręcz błyskotliwym zastępstwem dla wszystkich możliwych dowodów. Stwierdza bowiem, że co prawda nie udowodnimy Boga, ale niewyobrażalnie bardziej opłaca się nam w Niego wierzyć, niż nie wierzyć. Jeśli bowiem wierzymy i przestrzegamy Jego zasad, to po śmierci uzyskamy „wygraną” niemożliwą wręcz do opisania. Jeśli w Niego nie wierzymy, a On istnieje, to po śmierci czeka nas wieczne potępienie, czyli niewyobrażalna „strata”. Jeśli jednak Boga nie ma, to i tak nic nie tracimy w Niego wierząc. Wybitny matematyk odpowiada nam więc jak sprytny hazardzista: nie potrzebujemy dowodu na istnienie Boga, wystarczy założyć się, że On jest.

Na ile Pascal antycypował egzystencjalizm?

Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że w Myślach; Pascala odnajdziemy wiele fragmentów, które mogłyby równocześnie pojawić się w pismach egzystencjalistów. Wskażmy dwa przykłady:

Blaise Pascal Myśli

Pożądamy prawdy, a znajdujemy w sobie jedynie niepewność. Szukamy szczęścia, a znajdujemy jedynie nędzę i śmierć. Jesteśmy niezdolni nie pragnąć prawdy i szczęścia, a nie jesteśmy zdolni ani do pewności, ani do szczęścia. Pozostawiono nam to pragnienie tak, aby nas ukarać, jak aby nam dać uczuć, skądeśmy spadli.

pozad Źródło: Blaise Pascal, Myśli, tłum. T. Boy-Żeleński, Kraków 2003, s. 113.
Blaise Pascal Myśli

Ostatecznie bowiem, czymże jest człowiek w przyrodzie? Nicością wobec nieskończoności, wszystkim wobec nicości, pośrodkiem między niczym a wszystkim. Jest nieskończenie oddalony od rozumienia ostateczności; cel rzeczy i ich początki są dlań na zawsze ukryte w nieprzeniknionej tajemnicy; zarówno niezdolny jest dojrzeć nicości, z której go wyrwano, jak nieskończoności, w której go utopiono. Cóż ma tedy uczynić, jeśli nie zadowolić się jakimś pozorem pośrodka rzeczy, w wiekuistej niemożności poznania bądź ich celu, bądź początku? Wszystkie rzeczy wyszły z nicości i biegną aż w nieskończoność. Któż nadąży tym zdumiewającym wędrówkom? Autor tych cudów rozumie je; nikt inny tego nie zdoła.

ostat Źródło: Blaise Pascal, Myśli, tłum. T. Boy-Żeleński, Kraków 2003, s. 20.

Ukazywanie człowieka jako istoty ograniczonej, kruchej, często przelęknionej wynikami swego namysłu, jest jak najbardziej „egzystencjalistycznym” rysem koncepcji francuskiego filozofa. Bardzo ciekawym i nieraz wartościowym zabiegiem okazuje się poszukiwanie pewnych postaw typowych dla jakiegoś nurtu w koncepcjach, które poprzedzały go o całe lata, a często nawet wieki. W kontekście tematu niniejszej lekcji należy podkreślić, że egzystencjaliści – nawet pomimo faktu, że tworzyli ruch bardzo niejednorodny, mocno zróżnicowany – znaleźliby u Pascala wiele ciekawych treści. Nawet jego koncepcja „trzciny myślącej” da się interpretować jako próba optymistycznego przezwyciężenia bólu własnej egzystencji. Inna sprawa, że nie znajdziemy w pismach egzystencjalistów bezpośredniego nawiązania do jego filozofii, zaś żaden z nich nie uznał go ja inicjatora egzystencjalizmu, mimo iż XX wieczni egzystencjaliści mogli ją uważać za bardzo sobie bliską i wartościową. Zbieżności myśli Pascala z egzystencjalizmem dostrzegał Władysław Tatarkiewicz pisząc:

W. Tatarkiewicz Parerga

[...] egzystencjalizm ma z Myślami wspólny temat: jest nim nie byt w ogóle, lecz swoista egzystencja człowieka, który nie tylko istnieje, ale wie, że istnieje. Jednakże analogia tych dwóch filozofii tragicznych jest tylko częściowa: podczas gdy tragizm Pascala pochodził z rozdarcia między doczesnością a wiecznością, egzystencjalizm jest negacją wieczności i zniechęceniem do doczesności.

tat Źródło: W. Tatarkiewicz, Parerga, Warszawa 1978, s. 126.

Słownik

egzystencjalizm
egzystencjalizm

XX‑wieczny nurt filozofii i literatury, rozważający kwestie ludzkiej egzystencji w świecie i konieczności dokonywania wyborów moralnych przez człowieka, który jawi się jako istota samotna, krucha, zniszczalna i ograniczona; nurt zdecydowanie niejednorodny, w obrębie którego możemy wskazywać orientację chrześcijańską (Søren Kirkegaard) i ateistyczną (Fryderyk Nietzsche); głównymi pojęciami egzystencjalizmu są z pewnością: humanizm (jako że umieszczał człowieka i jego los w centrum rozważań), pesymizm (jaki ogarniał myślicieli podczas analizy losu ludzkiego, choć wiele koncepcji próbowało tenże pesymizm przezwyciężać) i niedoskonałość (zarówno człowieka, jak i świata, a czasem i samego Boga, jako twórcy dzieł niedoskonałych), sympatycy i badacze egzystencjalizmu uważają za jego protoplastów m.in. nowożytnego myśliciela Pascala czy antycznego filozofa Sokratesa, gdyż stawiali oni w centrum swoich rozważań los człowieka i wiążącą się z nim problematykę jego egzystencji

scholastyka
scholastyka

(gr. schole – szkoła;  scholastikos – nauczać, szkolić) główny nurt filozofii średniowiecznej i jeden z głównych nurtów filozofii chrześcijańskiej; w potocznym rozumieniu mianem tym określano średniowieczny system nauczania i szkolnictwa, a z czasem poczęto nim określać filozofię w nim wypracowaną, która czerpała z systemu Arystotelesa, starając się dopasować jego wnioski do teologii chrześcijańskiej; najwybitniejszym przedstawicielem scholastyki był św. Tomasz z Akwinu, przez co w niektórych opracowaniach do dziś pojęcia „tomizm” i „scholastyka” bywają używane jako synonimy

teologia
teologia

(gr. theos – Bóg i logos – nauka) dziedzina wiedzy badająca zagadnienia z obszaru religii za pomocą metodologii i terminologii filozoficznej; nie jest nauką w pełnym znaczeniu tego słowa, gdyż jako pewnik przyjmuje kwestie, które pozostają w sferze wiary; stara się jednak w sposób racjonalny uzasadnić twierdzenia, które dla religii chrześcijańskiej mają kluczowe znaczenie