Przeczytaj
Warto przeczytać
Paliwa to substancje, z których można uzyskać energię w wyniku ich spalania, tj. reakcji z utleniaczem, najczęściej tlenem. Używane są zarówno w przemyśle, jak i codziennym życiu do ogrzewania domów, czy jako napęd silników samochodowych. Ważną informacją o własnościach paliwa jest ilość energii, jaką można uzyskać ze spalenia jednostki masy lub objętości paliwa. Wielkość tę nazywamy wartością energetyczną paliwa.
Wartością energetyczną paliwa nazywamy ilość ciepła, która powstaje w wyniku całkowitego spalenia 1 kilograma lub 1 litra paliwa.
Wartość energetyczną wyrażamy zwykle MJMJ/kg w przypadku paliw w stanie stałym, jak węgiel czy drewno lub w MJMJ/l w przypadku paliw płynnych, jak benzyna czy olej opałowy.
Osoby kupujące opał do ogrzewania domu muszą podjąć decyzję, czy wybrać droższy, ale o większej wartości energetycznej, czy tańszy, ale gorszej jakości - jest to częsta sytuacja na rynku paliw. Oszczędność finansowa przy zakupach może więc złudna, ponieważ w trakcie sezonu grzewczego może okazać się, że przygotowane zapasy węgla czy drewna nie wystarczą do końca zimy i trzeba ponieść kolejny wydatek.
Porównajmy rzeczywisty koszt uzyskania 1 MJMJ energii podczas spalania najtańszego rodzaju węgla, czyli miału węglowego oraz dobrej jakości węgla kamiennego. Średnia wartość kaloryczna węgla kamiennego wynosi około 28 MJ/kg, a jego koszt to około 800 zł za tonę. Tymczasem miał węglowy może osiągać jedynie około 21 MJ/kg, a 1 tona kosztuje około 500 zł.
Ile kosztuje wytworzenie 1 MJ energii przez spalenie tych dwóch paliw?
1 kg miału kosztuje 0,5 zł, więc za 1 MJ energii trzeba zapłacić .
Koszt 1 MJMJ energii uzyskanej z węgla kamiennego wynosi: .
Miał jest nieco tańszy, ale podczas spalania wytwarza wielką ilość szkodliwych substancji, jest przyczyną powstawania smogu. Oszczędności na węglu okupione są kosztem zdrowia domowników i sąsiadów.
Słowniczek
(ang.: megajoule) - milion dżuli, 1 MJ = 10Indeks górny 66 J. od gr. megas - duży, potężny.
(ang.: thermal efficiency) - stosunek pracy wykonanej przez silnik do ciepła pobranego w tym samym czasie.