Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1P87UjJwJO2X1
Grandville, Ombres Portées, 1830.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Bajka w oświeceniu

Jednym z najpopularniejszych gatunków okresu oświecenia była bajka. W Polsce te krótkie wierszowane utwory tworzyli niemal wszyscy liczący się pisarze epoki, a około pięćdziesięciu poetów publikowało je regularnie. To wtedy ustalono również wzorzec gatunkowy. Franciszek Ksawery Dmochowski (1762‒1808) w Sztuce rymotwórczej, uznawanej za swoisty kodeks poetycki polskiego oświecenia, zdefiniował najważniejsze cechy gatunkowe bajki:

Franciszek Ksawery Dmochowski Sztuka rymotwórcza

W różnych rzeczy postaci i różnego zwierza
Bajka prosto do celu moralnego zmierza.
Co zwierzęta gadają, w czym się mylnie rządzą,
Niech się stąd uczą ludzie, niech równie nie błądzą.
Tok jej prosty, zaleta z rzeczy i stosunku.
Lecz i w tym mało dobrze pisało gatunku. [...]
Trzeba sztukę z wdziękami natury pomieścić –
I przypowieść zaostrzyć, i w bajce się pieścić,
Wszystko do swego kształtnie podciągnąć rzemiosła,
Dumę lwa, chytrość liszkiliszkaliszki, próżność wydać osła.
Od Wschodu się nam dostał ten zabytek wierszy;
Z Greków EzopEzop z FrygiiEzop dowcipny prawił bajki pierwszy,
FedrFedr, FedrusFedr je Rzymianom, FontenJean dla La FontaineFonten Francuzom przyswoił,
JakubowskiWojciech JakubowskiJakubowski je rytmem ojczystym przestroił,
A ten, w którym się tyle wielkich darów mieści,
Krasicki śliczne zrobił bajki i powieści.
Jeźli więc w bajkach życia chcesz dawać przykłady,
Idź za piękną naturą i stąpaj w tych ślady.

dmoch Źródło: Franciszek Ksawery Dmochowski, Sztuka rymotwórcza, oprac. S. Pietraszko, Wrocław 1956, s. 58–60.
liszka
Ezop z Frygii
Fedr, Fedrus
Jean dla La Fontaine
Wojciech Jakubowski

Dmochowski wskazał na długą tradycję bajki, wspominając o autorach bajek znanych z historii literatur europejskich. Wymienił zasadnicze cechy bajki jako gatunku literackiego: bohaterów, którymi mogą być ludzie, zwierzęta lub przedmioty, uosabiających cechy charakteru lub typy ludzkie, prostą fabułę prowadzącą do morału oraz alegorycznyalegoriaalegoryczny charakter całości. W pochwale dopracowanego i stosownego do gatunku stylu oraz podkreśleniu dydaktycznego i wychowawczego celu bajki uwidaczniają się natomiast poglądy Dmochowskiego właściwe dla klasycyzmuklasycyzmklasycyzmu.

Bajka jako gatunek klasycystyczny

R1HDD6Rizo2XN1
Źródło: Grandville, Le Loup et le Chien, 1838, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Określenie „klasycystyczny” odnosi się do klasycyzmu, który – obok sentymentalizmusentymentalizmsentymentalizmurokokarokokorokoka – był jednym ze stylów dominujących w literaturze epoki oświecenia. Klasycyzm nawiązywał do tradycji antycznej i wywodził z niej postulaty klarowności, ładu i harmonii. W epoce oświecenia wiązał się dodatkowo z tendencjami do racjonalnego pojmowania i opisywania zjawisk. Pisarze tworzący w nurcie klasycystycznym mieli być mentorami i dydaktykami przekazującymi uniwersalne prawdy o ludziach i świecie. W tym celu wytworzyli swoisty repertuar gatunków literackich pozwalających podejmować im aktualną problematykę społeczną i polityczną, ale także uczyć, jak być świadomym obywatelem zaangażowanym w reformy Rzeczypospolitej. Nie bez znaczenia były refleksje dotyczące ogólnych prawideł rządzących stosunkami międzyludzkimi, dlatego ważne miejsce w katalogu gatunków literatury oświecenia zajmowała również bajka. Jej klasycystyczny charakter wynikał z jasno określonego stylu. Dobrze skonstruowana bajka – jako wypowiedź o zacięciu dydaktycznym i umoralniającym – powinna wyróżniać się: zwięzłością, jasnością i prostotą. Krótka forma i przekazywana dzięki niej nauka lepiej zapadała w pamięć. Jasny styl pozwolił wyeliminować zbędną dwuznaczność, zaś nieskomplikowana forma i prosty język umożliwiały łatwe dotarcie do prawdy. Bajki miały również perswazyjnyperswazjaperswazyjny charakter.

Janina Abramowska „Bajki i przypowieści” Krasickiego czyli krytyka sztuki sądzenia

Naturalnym kontekstem Bajek i przypowieści jest filozofia i literatura filozofująca wieku XVIII. […] Krasicki wyostrza i akcentuje przede wszystkim dwie myśli: po pierwsze – oczywistość zła i jego przewagi nad cnotą; po drugie – pragmatyczny, a zarazem relatywny charakter zła i dobra. Do tego miejsca autor Bajek i przypowieści akcentuje pesymistyczne tezy etyki egoistycznej. Ale nie przyjmuje wniosków. Hasła postępu, pożytku, zbiorowego szczęścia zastępuje klasyczną kategorią etyki prywatnej – kategorią mierności. Jej źródłem nie wydaje się jednak […] heroiczna etyka stoicka z jej upartym łączeniem szczęścia i cnoty, lecz właśnie sceptycyzm”.

1 Źródło: Janina Abramowska, „Bajki i przypowieści” Krasickiego czyli krytyka sztuki sądzenia, [w:] Józef T. Pokrzywniak, Ignacy Krasicki, Warszawa 1992, s. 246–247.
Mieczysław Klimowicz Oświecenie

Konstrukcja bajki Krasickiego, arsenał środków użytych świadczą o intelektualnym charakterze jego poezji, racjonalistycznej metodzie poszukiwania prawdy. Jednakże w momentach, kiedy wiara racjonalisty w możliwość naprawy istniejącego zła ulega zakwestionowaniu, kiedy rzeczywistość staje się przerażająca, dochodzi do głosu liryzm autora, zawarty zarówno w sposobie interpretacji przedstawianych faktów, jak i w poincie. Jest on nieraz bardziej autentyczny aniżeli w innych wierszach. […] Bajki zawierają obraz doświadczeń pokolenia Krasickiego z okresu wielkich prób, jakimi były nieudane usiłowania reformy państwa, konfederacja barska i pierwszy rozbiór.

C1 Źródło: Mieczysław Klimowicz, Oświecenie, Warszawa 1999, s. 177.
R1FrOcvQkb6a61
Źródło: Grandville, Le Corbeau et le Renard, 1838, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ignacy Krasicki, szczególnie jako twórca bajek epigramatycznych, chętnie operował paralelizmem i kontrastem. Często stosował regularny wiersz sylabiczny z parzystymi rymami, dzięki którym podkreślał związek znaczeniowy rymujących się wyrazów – synonimiczny lub antynomicznyantynomiaantynomiczny. Na gruncie literatury polskiej to Ignacy Krasicki stworzył klasykę gatunku, do której nawiązywali pisarze kolejnych epok, na przykład Adam MickiewiczAdam MickiewiczAdam Mickiewicz, Aleksander FredroAleksander FredroAleksander Fredro, Stanisław JachowiczStanisław JachowiczStanisław Jachowicz.

Adam Mickiewicz
Aleksander Fredro
Stanisław Jachowicz

O autorze

Ignacy Krasicki (1735–1801) – pisarz epoki oświecenia, przedstawiciel klasycyzmu w polskiej literaturze. Autor tekstów poetyckich, prozatorskich i publicystycznych oraz tłumacz. Był duchownym, a od 1766 r. – biskupem warmińskim. Blisko współpracował z obozem króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, był zwolennikiem Konstytucji 3 maja i programu reformowania państwa. Krasicki jako bajkopisarz był autorem dwóch zbiorów bajek. Bajki i przypowieści, wydane w 1779 r., zawierają głównie bajki epigramatyczne, natomiast Bajki nowe, wydane pod redakcją Franciszka Ksawerego Dmochowskiego w 1802 r. po śmierci autora, zawierają większą liczbę bajek narracyjnych w stylu La Fontaine’a.

Słownik

alegoria
alegoria

(gr. allēgoréo – mówię w przenośni, obrazowo) – postać, idea lub wydarzenie, które poza dosłownym sensem mają również stałe i umowne znaczenie przenośne, w przeciwieństwie do symbolu, przesłanie alegorii jest zazwyczaj jednoznaczne. Odczytanie znaczenia alegorycznego wymaga pewnej erudycji wychodzącej poza prostą znajomość języka, np. kobieta z wagą i przepaską na oczach jest alegorią sprawiedliwości

antynomia
antynomia

sprzeczność

bajka epigramatyczna
bajka epigramatyczna

bajka wzorowana pod względem formy na epigramacie (krótkim utworze poetyckim o charakterze aforystycznym), pozbawiona cech epickich

klasycyzm
klasycyzm

(łac. classicus – należący do pierwszej, najlepszej klasy) – postawa artystyczna wyrażająca się naśladowaniem pełnych proporcji i umiaru wzorów antycznych w sztuce; także nazwa prądu literackiego epoki oświecenia, wyróżnianego obok sentymentalizmu i rokoka

konwencjonalny
konwencjonalny

(łac. conventio – układ, zgoda, konwencja) – odnoszący się do konwencji, czyli umownego sposobu prezentowania treści w literaturze i sztuce

paralelizm składniowy
paralelizm składniowy

(gr. parallēlismós) – powtórzenie identycznych lub podobnych pod względem budowy zdań lub zespołów składniowych

perswazja
perswazja

(łac. persuasio) – dowodzenie, wyjaśnianie; sztuka przekonywania kogoś do swoich racji

rokoko
rokoko

(franc. rocaille – ornament dekoracyjny naśladujący kształt muszli) – jeden ze stylów w sztuce zapoczątkowany w epoce baroku, akcentujący walory estetyczne, wyrafinowany gust i sensualizm (doznania zmysłowe); także termin odnoszący się do obyczajowości dworskiej epoki oświecenia

sentymentalizm
sentymentalizm

kierunek umysłowy i literacki epoki oświecenia, akcentujący uczuciowość człowieka oraz jego bliski kontakt z naturą