Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat zasady złotego środka Arystotelesa, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Biografia

R8oRNCMF28sNK1
Ilustracja interaktywna. Zdjęcie przedstawia rzeźbę mężczyzny. Ma on krótkie włosy, gęstą brodę z wąsami oraz poziome zmarszczki na czole. Ubrany jest w togę. Elementy ilustracji interaktywnej: 1. Arystoteles (384/383 r. p.n.e.-322 r. p.n.e.) pochodził ze Stagiry. Jego ojciec, Nikomach, był nadwornym lekarzem króla macedońskiego Amyntasa (ojca Filipa Macedońskiego i dziadka Aleksandra Wielkiego)., 2. W wieku lat osiemnastu przybył do Aten i wstąpił do Akademii, w której pozostał aż do śmierci Platona. Następnie opuścił Ateny i udał się najpierw do Assos, a później do Mityleny, gdzie nawiązał współpracę ze sławnym przyrodnikiem Teofrastem., 3. W okresie 343/342‑336 p.n.e. (?) przebywał na dworze króla macedońskiego Filipa, który powierzył mu wychowanie swego syna Aleksandra. W latach 335/334 p.n.e. wrócił do Aten i utworzył szkołę filozoficzną, zwaną od usytuowania w pobliżu świątyni Appolina Lykejosa – Lykeion (szkoła ta była także zwana perypatetycką – od greckiego peripatein – przechadzać się, jako że Arystoteles w pierwszym okresie istnienia szkoły miał zwyczaj wykładania podczas spacerów)., 4. W 323 r. p.n.e. w Atenach powstała silna opozycja antymacedońska. Arystoteles, uważany za zwolennika Macedonii, zbiegł z Aten do Chalkis, gdzie po kilku miesiącach pobytu zmarł w roku 322 p.n.e. Pozostawił po sobie ogromną i niezwykle wszechstronną spuściznę filozoficzno‑naukową. Obok Platona był niewątpliwie najbardziej wpływowym myślicielem nie tylko w starożytności, lecz w całych dziejach filozofii europejskiej.
Popiersie Arystotelesa.
Źródło: Lizyp, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Tło historyczne

R1eyHy3dhnqaI
Prezentacja multimedialna.

Poglądy

bg‑turquoise

Geneza państwa – człowiek „zwierzęciem politycznym”

R1aPoTZhYy2ni1
Prezentacja multimedialna.
bg‑turquoise

Klasyfikacja ustrojów

R1RhXKLtUeWNA1
Wiele miejsca poświęcił Arystoteles w swej twórczości i pracy naukowej analizom wszelkich ustrojów politycznych. Chciał w ten sposób dokonać systematyzacji wiedzy politycznej, a także ewentualnie ustalić cechy najlepszego ustroju.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Klasyfikacja ustrojów Arystotelesa przeprowadzona jest na podstawie dwóch kryteriów. Pierwszym jest to, czyje dobro realizuje czynnik rządzący w państwie: jeśli wyłącznie własne, są to ustroje zwyrodniałe; gdy zaś realizują dobro ogólne – są ustrojami sprawiedliwymi. Drugim kryterium jest wielkość rządu. Arystoteles wskazuje tu trzy możliwości: jedynowładztwo, rządy mniejszości, rządy większości. Po dokonaniu syntezy tych dwóch klasyfikacji, wyłania się ostateczny obraz: trzy ustroje sprawiedliwe – monarchia, arystokracja i politeja; trzy ustroje zwyrodniałe – tyrania, oligarchia, demokracja. Stagiryta określa następnie, jakie cechy powinien mieć ustrój najlepszy. Teoretycznie mogłaby to być monarchia, gdyby znalazła się jednostka zdecydowanie górująca mądrością i cnotą nad resztą obywateli. Podobnie rzecz wygląda z arystokracją. Jednakże tego rodzaju sytuacje z reguły nie mają miejsca. Z tych powodów należy wybrać ustrój, który choć teoretycznie jest ostatnim ze sprawiedliwych, to w praktyce jest jedynym realnie możliwym – politeję. Jest ona w pewnym sensie mieszanką arystokracji i demokracji. Jej istotą zaś jest to, że zgodnie z duchem „złotego środka”, opiera się nie na bogatych, nie na biednych, lecz na stanie średnim.

bg‑turquoise

Odniesienia do Platona

RiH5fVN73xGBC1
Niezwykle istotnym i zarazem bardzo kontrowersyjnym problemem dotyczącym nie tylko filozofii politycznej, ale i całości dzieła Arystotelesa jest pytanie o stosunek Stagiryty do swego mistrza z Akademii – Platona. Długi czas traktowani byli jako najwięksi adwersarze, jako ci, którzy wyznaczyli dwa przeciwstawne archetypy metafizyki. Jednakże najnowsze analizy koncepcji największych myślicieli starożytności zdają się zadawać kłam temu ujęciu, akcentując przede wszystkim fundamentalną wspólnotę obu filozofów. Widać to także na gruncie filozofii polityki. Choć Arystoteles niejeden raz polemizuje ze swym nauczycielem, to jednak w najogólniejszych, paradygmatycznych punktach swych koncepcji pozostaje wierny naczelnym założeniom filozoficznym twórcy Akademii. Jak ukazano już powyżej, analiza polityki, choć prowadzona przez Arystotelesa odmiennymi instrumentami niż przez Platona, bazuje na tym samym założeniu, że nie może być to analiza przede wszystkim pragmatyczna, lecz etyczna.
Źródło: Rafael Santi, Szkoła ateńska, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Gdy w Polityce Arystoteles określa cechy państwa najlepszego, z mocą podkreśla, że jest to państwo szczęśliwe, któremu dobrze się powodzi: „Nikomu jednak nie może się dobrze powodzić, kto nie czyni dobrze. Nie ma zaś dobrego czynu ani u człowieka, ani w państwie bez cnoty i rozumu. Dzielność, sprawiedliwość i rozum mają w państwie to samo znaczenie i postać, w jakich muszą występować u każdego z ludzi, jeżeli ten ma się nazywać rozumnym, sprawiedliwym i umiarkowanym”. Zarówno główna teza, jak i nawet analogie ukazane w tym fragmencie przez Stagirytę są jednoznacznie platońskie. Zdecydowanie zasadniejszym jest chyba zatem traktowanie Arystotelesa jako platonika niż jako przeciwnika tego systemu, poddającego koncepcje mistrza immanentnej krytyce, jednak nie z zamiarem obalenia jego najważniejszych ustaleń, lecz wzmocnienia ich tam, gdzie są one jego zdaniem najsłabsze i by dostosować je w większej mierze do wymogów praxispraxispraxis. W ten sposób należy więc odczytywać Arystotelesa jako kontynuatora głównych tez ustalonych przez Platona, w odmiennej co prawda formie i w wielu konkretach swej teorii bardzo się od niego różniącego, lecz złączonego najistotniejszymi cechami metafizykimetafizykametafizyki (w tym przypadku metafizyki polityki).

praxis

Nawiązania i oponenci

RPQEY210fgBaH1
Prezentacja multimedialna.
bg‑gray1
1
Sekstus Empiryk Zarysy pirrońskie

Zdaje się, że ci którzy czegoś szukają, muszą to albo znaleźć, albo zaprzeczyć możności znalezienia i uznać za nieuchwytne, albo wytrwale szukać dalej. Z tego powodu i w przypadku rzeczy poszukiwanych przez filozofów, jedni orzekli, że znaleźli prawdę, inni oświadczyli przeciwnie, że jej nie można uchwycić, a inni jeszcze wciąż szukają. I myślą tak zwani dogmatycy, że ją znaleźli, na przykład wyznawcy Arystotelesa. (...) Oto przesłankę „każdy człowiek jest stworzeniem” uzasadnia się indukcyjnie na podstawie poszczególnych osobników. Ponieważ na przykład Sokrates, będąc człowiekim, jest także stworzeniem i podobnie Platon, Dion tudzież każdy z ludzi poszczególnych, przeto można, jak się zdaje, twierdzić również, że każdy człowiek jest stworzeniem, w tym oczywiście znaczeniu, że jeśli choć jeden osobnik okaże się niezgodnym z innymi, to ogólna przesłanka staje się fałszywą. Ogromna większość stworzeń porusza na przykład dolną szczękę; górną porusza tylko jeden krokodyl, a niemniej jest dlatego nieprawdziwa przesłanka „każde stworzenie porusza dolną szczękę”. Skoro tedy powiedzą „każdy człowiek jest stworzeniem”, to, chcąc wyprowadzić z ogólnej przesłanki „każdy człowiek jest stworzeniem” przesłankę szczegółową „więc Sokrates jest stworzeniem”, która stanowi przecież, jak wyłuszczyliśmy, ostoję ogólnej przesłanki w myśl indukcyjnego zabiegu, popadają w kołowaciznę, albowiem z jednej strony »uzasadniają« ogólną przesłankę przy pomocy szczegółowych »indukcyjnie, a z drugiej strony wyprowadzają każdą szczegółową przesłankę« z ogólnej sylogistyczniesylogizmsylogistycznie.

sex Źródło: Sekstus Empiryk, Zarysy pirrońskie, tłum. A. Krokiewicz, Warszawa 1998.

Słownik

dedukcja
dedukcja

(łac. deductio – wywód) wnioskowanie, wyprowadzenie ze znanych zdań logicznego następstwa

metafizyka
metafizyka

(gr. ta meta ta physika – to, co po przyrodzie/ponad przyrodą) zwana inaczej „pierwszą filozofią”, nauka o bycie jako bycie i przysługujących mu atrybutach istotnych; nazwa wprowadzona przez Andronikosa z Rodos

metojkowie
metojkowie

(gr. métojkoj – wspólnie mieszkający) w starożytnej Grecji grupa ludzi zamieszkująca w polis, mająca wolność osobistą, nie należąca jednak do wspólnoty obywatelskiej; zajmowali się głównie rzemiosłem i handlem

perypatetycy
perypatetycy

(gr. peripátēsis – przechadzka) uczniowie Arystotelesa, nazywani tak ze względu na zwyczaj prowadzenia dysput filozoficznych podczas przechadzek, w okresie późniejszym zwolennicy filozofii Arystotelesa

polityka
polityka

(gr. politiká – sprawy miasta, państwa) u Arystotelesa: w całym tego słowa znaczeniu filozofia człowieka i „spraw ludzkich”, określa najwyższe cele życia społecznego, którymi są dobro i sprawiedliwość; konstytuuje formy ustroju państwa i wskazuje na jego cel

sylogizm
sylogizm

(gr. konkluzja, wniosek) schemat wnioskowania pośredniego w postaci implikacji, składa się z dwóch przesłanek i wynikającego z nich wniosku (konkluzji)

synolon
synolon

złożenie materii i formy