Przeczytaj
System polityczny w różnych ujęciach
Ujęcie instytucjonalne sprowadza system politycznysystem polityczny do procesu, w którym główny nacisk położony został na wyodrębnienie instytucji wchodzących w jego skład oraz relacje zachodzące między nimi. Są to instytucje, za których pośrednictwem podejmowane są decyzje politycznedecyzje polityczne.
Ujęcie instytucjonalne wywodzi się z tradycji zapoczątkowanej przez Georga Jellinka (1851‑1911) i kontynuowanej przez Maksa Webera (1864‑1920), utożsamiającej system polityczny z ustrojem państwa.
Normy i zasady regulujące funkcje oraz wzajemne relacje między elementami systemu politycznego stanowią podstawę ujęcia normatywnego. Obieg informacji między poszczególnymi elementami składowymi systemu politycznego jest punktem wyjściowym ujęcia komunikacyjnego.
Ujęcie strukturalno‑funkcjonalne traktuje system polityczny jako proces polityczny, który koncentruje uwagę na wyodrębnieniu i charakterystyce swoich części składowych. Dokonuje się to w ramach poszczególnych wspólnot, takich jak: państwo, partie polityczne, związki zawodowe, zrzeszenia przedsiębiorstw itd. Istotą jest tu dynamiczny proces społeczny, a w nim – przetwarzanie impulsów społecznych w decyzje i działania polityczne. W ujęciu strukturalno‑funkcjonalnym elementy systemu politycznego wzajemnie oddziałują na siebie i kształtują sposoby i wzorce zachowania jednostek oraz innych podmiotów stosunków społecznych. Jak twierdzi Gabriel Abraham Almond:
A developmental approach to political systemsSystemy społeczne nie składają się z konkretnych jednostek, a z ról. Na rodzinę składają się role matki i ojca, męża i żony, rodzeństwa itd. Rodzina to zespół wchodzących ze sobą w interakcję ról odgrywanych przez grupę jednostek, które mogą mieć również inne role – poza rodzinnymi – i w związku z tym być częścią innych systemów społecznych. W ten sam sposób system polityczny składa się z ról obywateli, podmiotów życia politycznego i wyborców, którzy – zależnie od okoliczności – wchodzą w interakcje z ustawodawcą, biurokracją, systemem sądownictwa itd. Te same jednostki, które odgrywają konkretne role w ramach systemu politycznego, odgrywają również role w innych systemach społecznych – gospodarce, wspólnocie religijnej, rodzinie, stowarzyszeniach. W momencie, kiedy jednostki dokonują decyzji politycznych – głosują, demonstrują – zmieniają swoją rolę z niepolitycznej na polityczną.
Ujęcie systemowe z kolei rozpatruje wzajemne i bezpośrednie oddziaływanie (interakcje) systemu politycznego i jego otoczenia. Koncepcja ta zakłada, że żadna część większego układu politycznego nie jest samodzielna, a wszystkie jego części są ze sobą powiązane.
Jak działa system polityczny?
Według Davida Eastona system polityczny sprowadza się do trzech etapów:
wejście (input);
proces wewnątrz systemowego przetworzenia – przetworzenie (conversion);
wyjście (output).
Wejścia i wyjścia są relacjami między systemem a otoczeniem, przetworzenie zaś jest procesem wewnętrznym. Żądania i poparcia, które wchodzą do systemu politycznego z otoczenia, aktywnie wpływają na decyzje i programy podejmowane przez system, dostarczając tym samym zasobów umożliwiających systemowi politycznemu realizację decyzji i programów.
Informacyjno‑energetycznym wejściem do systemu politycznego są żądania, przez które system zyskuje wiedzę o oczekiwaniach, oraz poparcia pobudzające go do działań (legitymizacjilegitymizacji). Wejście odgrywa niezwykle ważną rolę, dzięki której system jest w stanie zsumować i ocenić liczbę zdarzeń, jakie dzieją się w otoczeniu. Wejścia mogą pochodzić z trzech źródeł, którymi są:
społeczeństwo;
elity polityczne (np. głowy państw, ministrowie, parlamentarzyści);
otoczenie międzynarodowe (groźby, inwazje, pomoc ze strony innych systemów politycznych).
Oddziaływania płynące z otoczenia i określane przez wejście to również zbiór systemów: gospodarczego, społecznego i kulturalnego. Dzięki działaniu wejścia system otrzymuje dane nie tylko o rodzaju i liczbie środków, jakie ma do zabezpieczenia realizacji swoich decyzji, ale również o źródłach, z których środki te może czerpać. Wyjścia to uchwycenie całokształtu konsekwencji płynących z działań systemu politycznego. Mogą one mieć postać:
ekstrakcji;
regulacji;
dystrybucji;
symboli.
Wywierają określony wpływ na zmiany w otoczeniu, które z kolei wpływają na system polityczny. Podjęte decyzje ujawniają się zatem przy wyjściach systemu politycznego. Treść tych decyzji oddziałuje na zasadzie sprzężenia zwrotnego na żądania i poparcia, zapewniając (lub nie) pożądaną równowagę polityczną. Wzrost liczby żądań lub spadek poparcia wskazuje, w jakim miejscu znajduje się system polityczny.
Podjęcie decyzji politycznej następuje w wyniku przetworzenia (konwersji), które jest wewnętrznym procesem systemu. Jego zadanie to przetwarzanie żądań, zanim trafią do ośrodków decyzyjnych instytucji politycznych. Celem jest dostarczenie instytucjom politycznym materiałów przygotowanych do dokonywania wyboru optymalnej decyzji politycznej. Mechanizm przetworzenia obejmuje działania od momentu ustalenia treści żądania aż do decyzji politycznej. Każdy system polityczny otrzymuje więcej żądań niż jest w stanie przetworzyć, dlatego też zachodzi konieczność określania hierarchii ważności i kolejności realizacji. W ujęciu racjonalnym system polityczny tworzą zależności, zachodzące w procesie walki o władzę lub o jej utrzymanie.
Encyklopedia politologiiSystem polityczny rozumiany jest tu jako system konstrukcyjny powstający w procesie badawczym. Jego działania obejmują odkrywanie i uporządkowanie relacji podporządkowania, współpracy, rywalizacji czy walki. Prowadzi to do szerszego potraktowania aspektu opisowego, czyli funkcjonowania systemu, kosztem aspektu normatywnego.
Warunki efektywnego działania systemu politycznego
W literaturze politologicznej wskazuje się na trzy podstawowe warunki efektywnego działania i funkcjonowania systemu politycznego:
Powyższe kryteria muszą być spełnione, aby system polityczny można było określić mianem efektywnego.
Podsystemy systemu politycznego
Otoczenie systemu politycznego
Największe znaczenie (z punktu widzenia charakterystyki systemu politycznego) mają związki podtrzymujące oraz naruszające system polityczny, które decydują o stopniu jego stabilności. Społeczeństwo współczesne jest złożone i wewnętrznie zróżnicowane. Jego istnienie i funkcjonowanie jest określone i zależne od wzajemnego oddziaływania ściśle ze sobą powiązanych różnorodnych systemów – jest zatem uwarunkowane związkami z innymi sferami działania. Dlatego też system polityczny obejmuje sferę wewnętrzną i zewnętrzną.
Powiązania między otoczeniem a systemem politycznym polegają na tym, że z jednej strony otoczenie zasila system polityczny, a z drugiej – pozostaje pod jego silnym oddziaływaniem. Powiązania te pozwalają systemowi politycznemu na przystosowanie się do zmieniających się warunków w jego otoczeniu. Otoczenie to, na które stale oddziałuje system polityczny, zachowuje wobec niego autonomię.
Owa autonomia sprowadza się do możliwości formułowania własnych koncepcji i modyfikowania oraz kontrolowania ich realizacji. Wymaga to również pogodzenia wymogów centralnego kierowania z dążeniami do autonomii innych systemów, stanowiących otoczenie systemu politycznego. Elementy tego otoczenia są niespójne i sprowadzają system polityczny do częstych konfliktów i sprzeczności. Dlatego też jest on zmuszony do nieustannego poszukiwania nowych rozwiązań, prowadzących do jego integrowania z otoczeniem oraz zapobiegania jego potencjalnej destabilizacji.
Słownik
świadomy ukierunkowany akt nielosowego i nieprzypadkowego wyboru jednego działania ze zbioru działań politycznych lub powstrzymanie się od działań; decyzje polityczne określają cele, metody, środki ich realizacji przez podmioty polityczne; podejmowane działania służą do zawierania koalicji lub innego rodzaju współpracy bądź do krytyki jako opozycja; obie strony dążą do dostępu do dystrybucji cenionych dóbr i regulacji dostępu do władzy politycznej
legitymacja; w szerokim sensie uzasadnienie bądź prawomocność określonej instytucji społecznej; najczęściej mówi się o legitymizacji władzy, państwa czy prawa
ogół organów państwowych, partii politycznych oraz organizacji i grup społecznych, uczestniczących w działaniach politycznych w ramach danego państwa oraz ogół generalnych zasad i norm regulujących wzajemne stosunki między nimi