Aleksander Macedoński uważany jest za jednego z największych władców i wodzów starożytności. Bez wątpienia jego podboje miały doniosłe skutki dla dziejów świata. Niezwykłe osiągnięcia króla, (mimo krótkiego panowania) sprawiły że otrzymał przydomek „Wielki”. Czy jednak w pełni zasłużył na to miano?
RGyKwVqcZBTIT1
Ilustracja przedstawia mapę imperium Aleksandra Macedońskiego. Jest to mapa geograficzna, na której przedstawione zostały tereny imperium znajdujące się na obecnych terenach Gracji, Macedonii, Armenii, Egiptu.
Imperium Aleksandra Macedońskiego. Na podstawie mapy wyjaśnij, dlaczego ekspansja Aleksandra Macedońskiego zatrzymała się na rzece Indus.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Thomas Lessman, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Skutki podbojów Aleksandra można podzielić na krótko- i długofalowe. Przedtem jednak warto powiedzieć kilka słów o przebiegu kampanii, które prowadził. Zasiadł na tronie po śmierci ojca, Filipa II, który zginął w zamachu w 336 r. p.n.e. Odziedziczył silne królestwo Macedonii, od którego zależne były polis Grecji właściwej. Jest prawdopodobne, że Aleksander był zamieszany w spisek na życie ojca, winą jednak obarczył Dariusza III, króla Persów. Po stłumienia powstania w Tebach i zniszczeniu miasta ruszył z „odwetową” wyprawą przeciw niemu.
RpNTyz33TIcoV
Ilustracja przedstawia mapę Królestwa Macedonii od śmierci Filipa w 336 roku przed naszą erą. Jest to mapa konturowa. Królestwo Macedonii wyznaczają następujące miasta: Ambracia, Dodona, Dion, Pydna, Methoni, Pella, Olynthus, Potidea, Amphipolis, Thasos. Wszystkie opisy na mapie są w języku angielskim.
Królestwo Macedonii w 336 r. p. n. e. Wymień etapy ekspansji królestwa Macedonii na Półwyspie Bałkańskim.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Marsyas, MinisterForBadTimes, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RGPRBxAT7xwHN1
Ilustracja przedstawia scenę bitwy u wybrzeża. Kilkudziesięciu walczących ze sobą żołnierzy. Część z nich walczy konno, pozostali to piechota. Na ląd próbują dostać się żołnierze z wody. Na horyzoncie górzysty teren.
Bitwa nad Granikiem. Wygrane przez Aleksandra Macedońskiego starcie z Persami miało miejsce w maju 334 r. p.n.e. Zapoczątkowało ono pasmo sukcesów Aleksandra w Azji. Przeanalizuj obraz i określ, co zadecydowało o wygranej Aleksandra Wielkiego.
Źródło: Charles Le Brun (1619–1690), 1665, Luwr, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Aleksander rozbił wojska perskie nad rzeką Granik (334 r. p.n.e.), a następnie pod Issos (333 r. p.n.e.), zdobywając większość Azji Mniejszej. Później udał się do Fenicji. Po zdobyciu Tyru inne miasta same się poddały. W ręce Aleksandra wpadły też Syria, Palestyna i w końcu Egipt. Celem tej operacji było odcięcie Persów od Morza Śródziemnego, a co za tym idzie – możliwości rekrutowania najemników w greckich miastach. Aleksander pokonał Dariusza w decydującym starciu pod Gaugamelą (331 r. p.n.e.) i zajął Babilon oraz Persepolis – stolicę państwa. Uciekający Dariusz został w końcu zamordowany przez jednego ze swoich satrapów – namiestników prowincji. Morderca sam ogłosił się królem Persji i Aleksander musiał poświęcić jeszcze kilka lat, aby go pokonać i stać się jedynym władcą imperium.
R2RDuDCv9yfTT
Ilustracja przedstawia scenę batalistyczną. Jeźdźcy w rydwanach zaprzężonych w konie walczą ze sobą używając łuków, dzid oraz szpikulców przymocowanych do kół powozów. Niektóre z rydwanów przewracają się. W oddali żołnierze szarżujący na słoniach.
Szarża perskich scytyjskich rydwanów pod Gaugamelą. Bitwa zakończyła się całkowitą klęską perskich oddziałów. Persja stanęła przed Aleksandrem otworem.
Źródło: André Castaigne, Wikimedia Commons, domena publiczna.
R13YClibFsXcA
Ilustracja przedstawia scenę przejazdu mężczyzny w powozie przez miasto. Mężczyzna stoi w bogato zdobionym rydwanie zaprzężonym w słonia. Ubrany jest w długą szatę, pelerynę oraz hełm z pióropuszem. W dłoniach trzyma berło. Na słoniu siedzi młody mężczyzna z długimi włosami, ubrany w luźną szatę. Mężczyznę w powozie otacza tłum ludzi. Żołnierze na koniach, mężczyźni niosący wazę, mężczyzna na koniu, kobiety z dziećmi. W tle sceny widać zabudowania antycznego miasta.
Wkroczenie Aleksandra Wielkiego do Babilonu. Po bitwie pod Gaugamellą Aleksander Wielki wkroczył do Babilonu, z którego zamierzał uczynić stolicę swojego imperium.
Źródło: Charles Le Brun (1619–1690), Luwr, Wikimedia Commons.
RMeztOl9oibnI
Ilustracja przedstawia żołnierzy stojących nad leżącym na kamieniach mężczyzną. Jeden z żołnierzy ma wyciągnięty miecz w kierunku leżącego. Pozostali przyglądają się sytuacji. Wszyscy widoczni na ilustracji ubrani są w rzymskie mundury i hełmy z pióropuszami.
Aleksander Macedoński stojący nad ciałem Dariusza III. Dariusz III, który dwukrotnie salwował się ucieczką z pola bitwy, w 330 r. p.n.e. zginął w zamachu, przeprowadzonym z rozkazu spokrewnionego z nim satrapy Baktrii – Bessosa.
Źródło: Edmund Ollier, Wikimedia Commons, domena publiczna.
R5CFnuZ80lMH2
Ilustracja przedstawia dyskusję mężczyzn stojących w dużej grupie. Po prawej stronie stoi młody mężczyzna otoczony żołnierzami. Mężczyzna ubrany jest w skórzaną, rzymską zbroję. Ma czarne kręcone włosy. Za nim stoją mężczyźni w metalowych zbrojach. Po lewej stronie klęczy kobieta z dzieckiem ubrana w długą pelerynę obszytą sobolim kołnierzem. Obok niej znajduje się kobieta ubrana w suknię z dekoltem, perłowym naszyjnikiem. Za nią stoi starszy mężczyzna z brodą. W tle widać kontury budynków miejskich oraz przechodniów.
Rodzina Dariusza III przed Aleksandrem Macedońskim. W 324 r. p.n.e. Aleksander poślubił Stateirę, córkę Dariusza. Jak myślisz, czym była podyktowana decyzja o ślubie?
Źródło: Paolo Veronese (1523–1588), National Gallery w Londynie, Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1CyaGVcfcTok1
Ilustracja przedstawia batalistyczną scenę walki. Bitwa rozgrywa się w lesie. Pomiędzy niskimi drzewami trwa walka pomiędzy kilkudziesięcioma osobami. Żołnierze ci częściowo siedzą na koniach, częściowo walczą jako piechota. W tle widać pasma górskie.
Zwycięski Aleksander i ranny Poros. Rozegrana w 326 r. p.n.e. w Indiach bitwa nad rzeką Hydaspes, była zdaniem niektórych historyków największym wyczynem militarnym Aleksandra. Macedończyk pokonał silną, 20-tysięczną, armię hinduską, która posiadała ok. 200 słoni bojowych. Odwaga i duma indyjskiego władcy miały wywrzeć wielkie wrażenie na Aleksandrze Wielkim. Zgodził się on pozostawić Porosa przy władzy w zamian za uznanie macedońskiej zwierzchności. Wskaż na obrazie Aleksandra Wielkiego
Źródło: Charles Le Brun (1619–1690), 1673, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Po tym zwycięstwie nie ustawał jednak w marszu na wschód i jak zapisano w Księdze Machabejskiej, „dotarł aż na krańce ziemi” - co w rozumieniu współczesnych oznaczało rzekę Indus. Tam pokonał miejscowego władcę, Porosa, mimo że ten korzystał ze słoni bojowych. Jednak żołnierze, zmęczeni długą drogą, trudnym klimatem i nieustannymi walkami, odmówili dalszego marszu. Niedługo po powrocie Aleksander zmarł w Babilonie (w 323 r. p.n.e.), nie wyznaczając wyraźnie następcy. Jego oficerowie (zwani diadochamidiadochowie (diadochos - „następca”)diadochami, dosłownie - „następcami”) podzielili między siebie państwo i prowadzili przez wiele lat wojny o dominację.
R1M9pg8OF7p7d
Ilustracja przedstawia scenę pożegnania Aleksandra Macedońskiego. Mężczyzna leży w łóżku pośrodku pokoju. Obok niego stoi wiele osób, kobiet, mężczyzn, dzieci, żołnierzy, duchownych. Otaczają oni łoże umierającego króla w skupieniu. Przy samym łożu stoi kobieta ubrana w długą szatę oraz chustę na głowie.
Ostatnie pożegnanie Aleksandra Macedońskiego. Aleksander Wielki zmarł 10 czerwca 323 r. p.n.e. w wieku 33 lat. Do dzisiaj nie wiadomo, co było przyczyną jego śmierci – czy trucizna czy nieodpowiedni tryb życia. Wiemy, że podczas biesiady, gdy wychylał kielich z winem, nagle jęknął i zasłabł. Zmarł po kilkudniowej agonii. Jak myślisz, kim są osoby zebrane wokół umierającego Aleksandra?
Najważniejszym krótkofalowym skutkiem był upadek imperium perskiego. Ściślej rzecz biorąc – zmieniło się ono w imperium macedońskie. Aleksander przedstawiał się jako spadkobierca Dariusza i Cyrusa, żenił się też z perskimi księżniczkami. Od tego czasu w dawnym państwie Persów dominować będzie kultura grecka, czego symbolem może być przetłumaczenie napisu nagrobnego Cyrusa na grecki.
R1JhV5ZvSrlHC
Ilustracja przedstawia budynek, grobowiec Aleksandra. Jest to niski budynek z wejściem przez wysunięte do przodu drzwi. Przed budynkiem znajduje się droga, na której spacerują żołnierze. W tle pasmo górskie oraz kontury budynków.
Aleksander przy grobowcu Cyrusa II Wielkiego. Cyrus II Wielki był królem Imperium Perskiego z dynastii Achemenidów. Podbił większość krajów Bliskiego Wschodu z wyjątkiem Egiptu i plemion Wyżyny Irańskiej. Wyjaśnij, dlaczego artysta ukazał Aleksandra przy grobowcu Cyrusa II Wielkiego
Źródło: Pierre-Henri de Valenciennes (1750–1819), Art Institute of Chicago, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ta dominacja potrwa wiele wieków, i spowoduje najważniejszy długofalowy skutek, jakim była hellenizacjahellenizacjahellenizacja – czyli ekspansja języka i cywilizacji greckiej na ziemie wschodnie. Oczywiście proces ten nie dotknął wszystkich ziem byłej Persji równomiernie. Azja Mniejsza, Palestyna, Egipt i większość Syrii zostały najsilniej zhellenizowanehellenizacjazhellenizowane, choć na innych terenach wpływy greckie też były znaczne. Dużą zasługą Aleksandra dla ekspansji cywilizacji helleńskiej było zakładanie nowych polis – głównych ośrodków tej cywilizacji, wcześniej nieznanych na wschodzie. Najsłynniejszym z nich stała się Aleksandria w Egipcie – miasto mające wielki wkład w rozwój kultury antycznej. Politykę Aleksandra w tym względzie kontynuowali jego sukcesorzy (w ten sposób powstała m.in. syryjska Antiochia czy Seleucja nad Tygrysem) oraz cesarze rzymscy (np.: palestyńska Cezarea czy Augusta Treverorum na terenie Galii).
R7lwJEvI1I2Q0
Ilustracja przedstawia róg do picia wina. Ustnik rogu ma kształt kota z otwartym pyszczkiem oraz rozpostartymi pazurami.
Powyższa fotografia przedstawia partyjski ryton (starożytne naczynie w kształcie rogu służące do picia wina przy uroczystych okazjach). Winorośl oplatająca tułów kota jest symbolem greckiego boga - Dionizosa. Pantery, winorośle i tańczące kobiety są przykładem motywów zaczerpniętych przez Partów od Greków.
Źródło: Metropolitan Museum of Art, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Unifikacja kulturowa wschodniego basenu Morza Śródziemnego miała duży wpływ na przyszłe dzieje. Przede wszystkim znacznie ułatwiła zajęcie tych ziem przez Rzymian oraz utrzymanie ich przez następne stulecia. Ponadto, szczególne rozpowszechnienie się greki wśród Żydów miało duże znaczenie dla późniejszego rozwoju chrześcijaństwa – święte pisma szybko zostały przetłumaczone na grecki, dzięki czemu łatwo mogły rozprzestrzenić się po całym imperium i dotrzeć także do osób nieznających hebrajskiego. Ekspansję języka greckiego powstrzymały dopiero podboje arabskie i długoletnia dominacja islamu w regionie.
RDDjbnnp5UGGP
Ilustracja przedstawia kamienną tabliczkę, na której znajduje się wyryty napis w język greckim.
Starożytna inskrypcja w języku greckim.
Źródło: Davidbena, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
Wpływy kulturowe działy jednak w obie strony. Zapoczątkował to sam Aleksander, przyjmując egipski kult Amona oraz persko‑medyjski sposób ubierania się i ceremoniał dworski. Według słów Plutarcha dochodziło też do mieszania elementów z różnych, pozagreckich regionów imperium (np. stroju medyjskiego i perskiego). Miało to duże znaczenie także w religii. Otworzenie się najpierw Greków, a potem Rzymian na bóstwa wschodnie (Mitra, Izyda) oraz synkretyczne (Serapis, Sol Invictus) stworzyło podatny grunt dla powstania i rozwoju chrześcijaństwa, w którym widoczny jest wpływ różnych religii.
RX5Pdgwhk9Clr
Źródło: P. Green, Aleksander Wielki, przeł. A. Konarek, Wydawnictwo WAB, Warszawa 2004, s. 290‑291.
R1cNGKIiXbflp
Ilustracja przedstawia rzeźbę mężczyzny. Jest to mężczyzna z długimi, kręconymi włosami oraz długą kręconą brodą i wąsami. Na głowie ma naczynie na wodę. Ubrany jest w plisowaną szatę.
Rzymska kopia greckiego popiersia Serapisa z IV wieku p.n.e. Serapis to synkretyczne bóstwo hellenistycznego Egiptu, łączące cechy niektórych bogów egipskich i greckich. Jaki styl reprezentuje rzeźba ukazana na zdjęciu?
Źródło: Muzeum Watykańskie, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Wzór monarchy
Największe znaczenie miało jednak przejęcie perskiego ceremoniału dworskiego i zwyczaju „padania przed królem na twarz”. Jak pisze Plutarch, dla Macedończyków (i Greków) było to nie do pomyślenia – ale tolerowali takie zachowanie Aleksandra ze względu na jego sukcesy i autorytet.
RVon8QO8IKYgv
Nagranie dźwiękowe dotyczy fragmentu dzieła Żywoty sławnych mężów o Aleksandrze Wielkim.
Nagranie dźwiękowe dotyczy fragmentu dzieła Żywoty sławnych mężów o Aleksandrze Wielkim.
Źródło: Plutarch, Żywoty sławnych mężów, przeł. M. Brożek, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1956, s. 45.
RdPU0UeKz5kUX1
Ilustracja przedstawia scenę z książki. Na obrazku mężczyzna z długimi, kręconymi włosami, siedzący na tronie. Ubrany jest w złoty płaszcz z kołnierzem z futra gronostai. W prawym ręku trzyma berło. Dwóch duchownych nakłada mu koronę na głowę. Po obu stronach tronu stoi kilka osób przyglądających się sytuacji.
Koronacja Aleksandra Wielkiego. Średniowieczna ilustracja pochodzi z XV wiecznej książki The History of Alexander's Battles. Wyjaśnij, dlaczego Aleksander został przedstawiony jako średniowieczny władca.
Źródło: Biblioteka Narodowa Walii, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Do Aleksandra odwoływali się także jego następcy – o czym świadczy umieszczenie wizerunku tego władcy na monecie wybitej za panowania Lizymacha w Tracji (ilustracja poniżej). Aleksander stał się wzorem monarchy nie tylko dla władców hellenistycznych, za których czasów nastąpiła postępująca orientyzacja ceremoniału dworskiego, ale także dla cesarzy rzymskich. Oni również kazali się otaczać kultem boskim (zwłaszcza przez ludy nienależące do kultury grecko‑rzymskiej), co z kolei Aleksander przejął od Egipcjan. Nawet po przyjęciu chrześcijaństwa zachowano sakralną legitymizację władzy cesarskiej.
R7yNJYG0Yd5IN
Ilustracja przedstawia starożytną monetę widoczną z dwóch stron. Po lewej stronie widoczna jest twarz mężczyzny z prawego profilu z długimi, kręconymi włosami, o ostrych rysach twarzy, dużym nosie, wydatnych ustach, wystającym podbródku. Między włosami mężczyzna ma zakręcone rogi. Po prawej stronie widać kobietę siedzącą na rzeźbionym krześle. Na dłoni kobiety stoi mała, naga postać ze skrzydłami u ramion. Kobieta ubrana jest w powłóczystą suknię z odkrytymi ramionami, a na głowie ma hełm z pióropuszem. Dookoła niej widoczne są antyczne litery.
Moneta wybita za panowania Lizymacha. Lizymach był jednym z wodzów Aleksandra, którzy podzielili między siebie państwo po jego śmierci. W latach 305-281 p.n.e. panował w Tracji. Po jednej stronie monety widać Atenę trzymającą na dłoni Nike, boginię zwycięstwa, oraz napis BAΣIΛEΩΣ ΛYΣIMAXOY czyli „Król Lizymach”, po drugiej – profil Aleksandra (uznanego za boga) z rogami Amona.
Kolejnym krótkofalowym skutkiem podbojów Aleksandra było powstanie państw diadochówdiadochowie (diadochos - „następca”)diadochów. Po bitwie pod Ipsos w 301 r. najsilniejsze z nich stało się królestwo Seleucydów (nazwa pochodzi od założyciela dynastii, Seleukosa). W zasadzie objęło ono całe dawne imperium Aleksandra, z wyjątkiem Egiptu i ziem europejskich (Ptolemeusze przejściowo kontrolowali też Cylicję) oraz wyspy Morza Śródziemnego (ilustracja poniżej).
R16SsMv3b5uR8
Ilustracja przedstawia mapę konturową państwa diadochów z 303 roku przed naszą erą. Zaznaczono na niej następujące krainy (od prawej): Mauryan Empire, Seleukos, Media Atropatene, Antigonos, Armenia, Paphlagonia, Bithynia, Ptolemaios, Kassandros, Lysimachos,
Państwa diadochów ok. 303 p.n.e. Na ile części rozpadło się imperium Aleksandra Wielkiego po jego śmierci?
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rd5CcbHmw1MNf
Ilustracja przedstawia mapę Królestwa Seleukosa pierwszego Nikatora (około 300 roku przed nasza erą), po bitwie pod Ipsos. Granicę królestwa wyznaczają następujące krainy: Galacja, Kapadocja, Media, Partia, Suzjana, Persyda, Aria, Baktria. Obszary uzależnione od monarchii Seleukidów, to krainy: Bitynia, Pont, Armenia, Media Atropatene. Na mapie zaznaczono także Egipt Ptolemeuszy leżące w dolinie Nilu, na terenie współczesnego Egiptu.
Królestwo Seleukosa I po bitwie pod Ipsos (301 r. p.n.e.). Na terenie jakiego dawnego imperium powstało państwo Seleukosa I Nikatora?
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Zuber, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1H3ahuFA4fA3
Ilustracja przedstawia fragment fresku ściennego. W górnej części fresku widoczni są mężczyźni, żołnierze uzbrojeni w dzidy oraz tarcze, stojący w rzędzie. Na dole ilustracji widać dwóch mężczyzn stojących pod ścianą, mężczyźni spoglądają w ziemię, w dłoniach trzymają bardzo długie dzidy (dwukrotna wysokość człowieka). Nad mężczyznami wiszą tarcze. Na jednej tarczy widoczna jest twarz chłopca, na drugiej ptak.
Starożytni macedońscy żołnierze. Określ, w co są uzbrojeni
Źródło: IV wiek p. n. e., grobowiec w Agios Athanasios, Thessaloniki, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Warto jeszcze przytoczyć kilka słów o Aleksandrze jako człowieku. Zarówno księga machabejska, jak i tekst Plutarcha podkreślają jego „pychę” i „próżność”. Rzeczywiście, uważanie się za pół‑boga oraz chęć dotarcia do krańców świata bez względu na koszty świadczą o pewnej megalomanii. Jednak biorąc pod uwagę sukcesy, jakie odniósł, wysoka samoocena Aleksandra jest po części zrozumiała. Miał też bez wątpienia wielką charyzmę, dzięki której żołnierze poszli za nim tak daleko. Nie stronił jednak od alkoholu, a w stanie upojenia często wdawał się w kłótnie z przyjaciółmi, co niektórzy z nich przypłacili życiem. Cechy te stały się zapewne przyczyną jego śmierci, większość badaczy uważa bowiem, że zginął albo w wyniku spisku (zawiązanego przez zrażonych do niego towarzyszy), albo z przepicia. Warto jednak zaznaczyć, że oba źródła powstały wiele lat po śmierci Aleksandra i trzeba odnieść się do nich z odpowiednią dozą krytyki historycznej.
RQfO2Kik2oXEB
Ilustracja przedstawia mężczyznę w koronie na koniu. Król wskazuję palcem w stronę tłumu. Stoi na wzgórzu, a przed nim znajduje się armia żołnierzy na koniach, słoniach oraz piechota. W tle ilustracji widać kontury zabudowań oraz morze pełne okrętów dopływających do brzegu.
Wojsko Aleksandra błagające o powrót do domu.. Po rozgromieniu armii Porosa Macedończyk chciał iść dalej, ale wymęczona armia zbuntowała się i zażądała powrotu. Aleksander się na to zgodził i na jakiś czas zaprzestał marzeń o dalszych podbojach. Jak myślisz, dlaczego Aleksander Wielki zgodził się na odwrót swojej armii?
Źródło: Antonio Tempesta (1555–1630), 1608, Wikimedia Commons, domena publiczna.
RnAKLctgzlds81
Ilustracja przedstawia mozaikę, z której ułożony jest obraz mężczyzny na koniu. Mężczyzna ubrany jest w mundur, przy pasie ma miecz. Jego włosy są falowane, czarne, nos długi, prosty, oczy duże, ciemne. Na dole widać brakujące elementy mozaiki, przez co obraz nie jest kompletny.
Aleksander na Bucefale podczas bitwy pod Issos (333 p.n.e.). Fragment tzw. mozaiki Aleksandra z Domu Fauna w Pompejach.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Podsumowując – Aleksander z pewnością był wielkim wodzem. W swoim krótkim życiu nie przegrał żadnej bitwy, choć walczył z państwem o dużo większym potencjale (Persja) oraz w trudnych warunkach (Indie). Dla stawiających opór (np. Tebańczyków czy mieszkańców Tyru) był okrutny, co jednak było normą dla tamtej epoki. Zakładanie nowych miast i tolerancyjna polityka wobec miejscowych ludów świadczą również, że był dobrym władcą.
Największą porażkę poniósł jednak na innym polu. Nieodpowiedni styl życia spowodował przedwczesną śmierć króla, przez co nie zdążył ani doczekać dorosłości swego syna, ani wyznaczyć innego następcy. Doprowadziło to do szkodliwych podziałów i wyniszczających wojen. Gdyby Aleksandrowi udało się stworzyć stabilną dynastię, być może dominacja idei hellenistycznych trwałaby jeszcze dłużej. Mimo tego skutki podbojów Aleksandra były na tyle doniosłe i trwałe, że bez wątpienia zasłużył on na przydomek „wielki”. Stał się odtąd niedoścignionym wzorem dla innych władców starożytnych.
R1WVvpV2uIXk8
Prezentacja multimedialna.
Prezentacja multimedialna.
Słownik
diadochowie (diadochos - „następca”)
diadochowie (diadochos - „następca”)
termin używany na określenie dowódców armii Aleksandra Macedońskiego, którzy przejęli władzę w imperium po jego śmierci w 323 roku p.n.e. Wkrótce potem wybuchły między nimi wojny.
falanga
falanga
zwarty oddział bojowy piechoty greckiej, a potem macedońskiej i hellenistycznej. Aleksander opierał się na tzw. falandze macedońskiej, uzbrojonej w długie włócznie sarisy oraz małe tarcze.
hellenizacja
hellenizacja
proces polegający na stopniowym uleganiu wpływom kultury greckiej bądź języka greckiego. Może polegać on na dobrowolnym przejmowaniu przez narody bądź języki pewnych elementów kultury greckiej bądź języka greckiego lub też na przymusowym ich narzucaniu.
kultura hellenistyczna
kultura hellenistyczna
kultura powstała w wyniku połączenia kultury greckiej z elementami kultur orientalnych (n.p. perskiej, egipskiej, fenickiej).
Słowa kluczowe
starożytność, starożytna Grecja, starożytna Macedonia, antyk, Aleksander Wielki, Issos, podboje Aleksandra Wielkiego
Bibliografia
L. Owczarek, Grecja. Wybór tekstów źródłowych do ćwiczeń z historii starożytnej, Kielce 1988.
E. Dąbrowa, M. Józefowicz‑Dzielska, Wybór tekstów źródłowych do ćwiczeń z historii starożytnej, Kraków 1979.
A. Mączakowa, Wybór źródeł do dziejów starożytnej Grecji i hellenizmu, Warszawa 1986.
Starożytna Grecja. Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, oprac. J. Wolski, Warszawa 1960.