Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Artystyczna podróż Wyspiańskiego

Marta Romanowska Stanisław Wyspiański

Od marca do września [1890] odbył Stanisław Wyspiański podróż artystyczną po Europie śladem sztuki średniowiecznej – dzięki funduszom uzyskanym z pracy w kościele Mariackim. […] Wbrew woli Jana Matejki i bez wiedzy wujostwa Stankiewiczów wyruszył Wyspiański z wymarzoną podróż po Europie, marszrutąmarszrutamarszrutą ułożoną przez StryjeńskiegoStryjeńskiStryjeńskiego: szlakiem gotyckich katedr przez Wiedeń, Wenecję, Padwę, Weronę, Mantuę, Mediolan, Bazyleę, ComoLucernę do Paryża. Po poznaniu katedr w Chartres, Rouen, Amiens wracał, zwiedzając w Niemczech Strasburg, Spirę, Wormację, Moguncję, Norymbergę, Ulm, Augsburg i Monachium.

1 Źródło: Marta Romanowska, Stanisław Wyspiański, Kraków 2004, s. 13.
Stryjeński

Była to pierwsza zagraniczna podróż młodego Wyspiańskiego. Z wyjazdu przywiózł szkicownik składający się z niemal 50 kart – rysunków głównie architektury i rzeźby gotyckiej. W kolejnych latach wyjeżdżał jeszcze kilka razy. W sumie między marcem 1890 a wrześniem 1894 roku Wyspiański spędził poza krajem niemal trzy i pół roku.

ROAC7vE597qwn
Chartres, karta ze szkicownika Stanisława Wyspiańskiego, 1890
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1A6ziN65ONEv
Norymberga, karta ze szkicownika Stanisława Wyspiańskiego, 1890
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RpP9qsWZfX7uv
Ornament rzeźbiarski, karta ze szkicownika Stanisława Wyspiańskiego, 1890
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Fascynacje Wyspiańskiego – architektura gotycka

Od połowy XVIII wieku w Anglii i we Francji zaczęto interesować się sztuką wieków średnich, a szczególnie architekturą gotykugotykgotyku. W pełni ciekawość ta objawiła się w dobie romantyzmu, a także później, pod koniec XIX stulecia. Jednym z pasjonatów stylu był Stanisław Wyspiański. Szczególnie interesowały go gotyckie konstrukcje architektoniczne, które studiował zarówno w kościołach polskich, jak i podczas swoich zagranicznych podróży.

Karol Estreicher Historia sztuki w zarysie

Dzieje architektury średniowiecznej to w dużej mierze walka o sklepieniesklepienie i oświetlenie kościoła. […] Żebra krzyżowe wyrastające z czterech narożnych filarów stały się odkryciem technicznym, dokonanym jeszcze w romanizmie […]. Na wielką skalę zastosowano je we Francji północnej. […] Definicja stylu gotyckiego zaczyna się więc od żebra krzyżowego. Żebro, łuk oporowyłuk oporowy, szkarpaszkarpa tworzą konstrukcję gotycką, a łuk ostryłuk ostry jest tylko czwartym elementem, charakterystycznym, ale nie decydującym.

2 Źródło: Karol Estreicher, Historia sztuki w zarysie, Warszawa - Kraków 1977, s. 362.
RtgCB2N8KJ8E0
Sklepienie krzyżowo-żebrowe
Źródło: Wikimedia Commons (Jörg Blobelt), licencja: CC BY-SA 4.0.
RJXVoVA1flkOK
Łuki oporowe
Źródło: Wikimedia Commons (Édouard BERGÉ), licencja: CC BY-SA 3.0.
RmaYpsOXxHeGJ
Przypory (szkarpy)
Źródło: Wikimedia Commons (Gliwi), licencja: CC BY-SA 3.0.
Rn9kucFsIHa4B
Łuk ostry w architekturze gotyckiej
Źródło: Wikimedia Commons - Lestat (Jan Mehlich), licencja: CC BY-SA 2.5.

Dzięki nowatorskim konstrukcjom architektonicznym mury kościołów stały się cieńsze, można też było zastosować znacznie większe okna, w które wprawiano wielobarwne witraże. Wszystkie te elementy gotyckich budowli Wyspiański szkicował i opisywał w listach słanych z podróży do przyjaciół.

Słownik

absyda
absyda

(gr. - łuk, sklepienie, krąg) – lub: apsyda; pomieszczenie na rzucie półkola lub wieloboku, dostawione do prezbiterium (patrz: słownik) kościoła

gotyk
gotyk

(niem. Gotik) – nazwa stylu w sztuce średniowiecznej; po raz pierwszy termin pojawił się w XV wieku we Włoszech i został użyty w pejoratywnym kontekście, jako określenie prymitywnej i barbarzyńskiej sztuki Europy Północnej w odróżnieniu do sztuki Włoch

lilie andegaweńskie
lilie andegaweńskie

figura heraldyczna w kształcie stylizowanych złotych kwiatów lilii na błękitnym tle, przyjęta w XI wieku przez króla Filipa I, a do herbu monarchii wprowadzona przez jego wnuka Ludwika VII

łuk oporowy
łuk oporowy

element konstrukcyjny przenoszący siły poziome na konstrukcję pionową

łuk ostry
łuk ostry

(ostrołuk) – jeden z typów łuków w architekturze, charakterystyczny dla budownictwa gotyckiego

marszruta
marszruta

(niem. Marschroute) – wyznaczona trasa dotarcia do określonego celu

prezbiterium
prezbiterium

(łac. presbyterium – rada starszych) – inaczej: chór; przestrzeń kościoła przeznaczona dla duchowieństwa, w obrębie której sprawowana jest liturgia

sklepienie
sklepienie

konstrukcja budowlana w kształcie łuku, zamykająca od góry przestrzeń budynku

szkarpa
szkarpa

(wł. scarpa), inaczej: skarpa, przypora, łuk przyporowy – pionowy zewnętrzny (rzadziej wewnętrzny) element konstrukcyjny budowli, którego zadaniem jest wzmocnienie ściany

transept
transept

(łac. trans – poza, saeptum – ogrodzenie) – inaczej: nawa poprzeczna; poprzeczne ramię budynku kościoła zbudowanego na planie krzyża

żebro krzyżowe
żebro krzyżowe

element stosowany do wzmocnienia sklepienia krzyżowo‑żebrowego, charakterystycznego dla architektury gotyckiej