Słowotwórcze środki stylistyczne w poezji Bolesława Leśmiana

RcGMjSIxbpgtM1
Bolesław Leśmian (1877–1937). Twórca nowego typu neologizmów – leśmianizmów
Źródło: domena publiczna.

Prawdziwe nazwisko Bolesława Leśmiana brzmiało Lesman. Prawdopodobnie urodził się w zasymilowanej rodzinie żydowskiej w 1877 roku. Zmarł w 1937 roku w Warszawie na atak serca. Bolesław Leśmian jest uznawany za jednego z najoryginalniejszych polskich poetów. Tworzył w dwudziestoleciu międzywojennym – okresie obfitującym w interesujące zjawiska poetyckie. Nie wpisał się w żaden nurt, nie podążył za żadną grupą poetycką – wypracował osobny i charakterystyczny styl. Poeta debiutował w 1895 roku. Przez 5 lat współpracował z młodopolskim czasopismem „Chimera”, co sprawiło, że niesłusznie uznano go za epigona. Na pierwszy tomik jego poezji trzeba było czekać aż do 1912 roku, choć Sad rozstajny został całkowicie zignorowany przez środowisko literackie. Rok później wydał Klechdy sezamowe oraz Przygody Sindbada Żeglarza – baśnie arabskie dla dzieci, a w 1920 roku tomik poetycki Łąka. W 1936 roku ukazał się jeszcze tomik Napój cienisty, a rok po śmierci poety – Dziejba leśna. Twórczość Bolesława Leśmiana została doceniona przez czytelników i krytykę literacką dopiero po II wojnie światowej.

Do najczęściej wykorzystywanych środków artystycznego wyrazu należą zdrobnienia i zgrubienia. Powstają one dzięki użyciu stosownego formantu. By utworzyć zdrobnienie, można posłużyć się jednym z następujących formantów: -ka, -ko, -utki, -nik, -ek, - eńko, -ić, -enie, -eczek. Takie konstrukcje niosą ze sobą wartość emocjonalną. Najczęściej mają wyrażać tkliwość i czułość, jednak niekiedy mogą oddawać pogardę lub lekceważenie. Zgrubienia tworzy się przy użyciu formantów: -sko, -isko, -ysko, -idło, -ydło i wykorzystuje zwykle po to, by oddać niechęć i dystans. Aby poprawnie zinterpretować zabarwienie emocjonalne, konieczne jest uwzględnienie całego kontekstu. Zarówno ze zdrobnień, jak i ze zgrubień chętnie korzystał Bolesław Leśmian. Jednak najciekawszym i o wiele bardziej skomplikowanym słowotwórczo środkiem artystycznego wyrazu są neologizmy, czyli nowo utworzone wyrazy. Leśmian wykorzystywał wszystkie mechanizmy budowy tych konstrukcji. Leśmianizmy, czyli tworzone przez poetę neologizmy, można podzielić na kilkanaście grup ze względu na część mowy, którą wykorzystują, i sposób ich powstawania.

RXSBEjCuEBJ8u
Paul Sérusier, Święty las, 1891
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1
Rzeczowniki

Konstrukcje z prefiksamiprefiksprefiksami:

  • bez- (np. bezbrzask, bezbyt, bezgwar)

  • nie- (np. niedoumieranie, niedowcielenie)

Formacje typu: prefiks + rdzeń (np. odwrzask, poblask, prabłoń, schłon)

Formacje sufiksemsufikssufiksem -ka (np. odwrotka, rozbłystka)

Formacje z sufiksem -ość (np. bezpolność, jeziorność)

Zrosty i złożenia

Czasowniki

Formacje prefiksalne: do- na- roz- wy- (dolśnić, nauzbierać, roznicestwić, wypurpurzyć)

Formacje sufiksalne -a- (nacichać, odsmucać, rozlękać, rozpowiększać), -e- (bezdomnieć, bezimiennieć, bezlistnieć, bezładnieć, człowieczeć)

Imiesłowy (nawidoczny, odgłębiona, wbóstwiony, wrdzawiony)

Przymiotniki

utworzone od wyrażeń syntaktycznych (bezniebny, nadkrawędny, odwzorny)

Formacje z sufiksem -ny (człowieczny, kaskadny)

Formacje z sufiksem -liwy (czołgliwy, gruchliwy)

R1atzEgT4bbUr
Paul Sérusier, Melancholia, ok. 1891
Źródło: Musée d’Orsay, domena publiczna.

Zarówno przy tworzeniu rzeczowników, jak i czasowników Bolesław Leśmian wykorzystuje po kilkanaście różnych sposobów budowania neologizmów.

Nie sposób wyróżnić tylko jednej funkcji pełnionej przez Leśmianowskie konstrukcje słowotwórcze – każdą z nich należy rozpatrywać osobno. Pewnym rysem wspólnym może być próba oddania rzeczywistości w sposób głębszy, dotarcia do istoty rzeczy. Neologizmy należą do najbardziej charakterystycznych cech poezji autora Sadu rozstajnego, a ich wyjątkowość jest powodem, dla którego badacze literatury utworzyli nowy termin: „leśmianizmy”.

Nie wszystkie wyrazy, które mogą się wydawać leśmianizmami, są neologizmami. Poeta często wykorzystywał wyrazy rzadkie, archaizmy i dialektyzmy, nie zawsze notowane w słownikach. Niekiedy wyrazy uznawane za nowe twory językowe są w rzeczywistości neosemantyzmamineosemantyzmneosemantyzmami. Przykładami mogą być „rozsypucha” oraz „brzóstwo”: pierwszy z nich, słownikowo oznaczający gatunek kruchego piaskowca, u Leśmiana staje się „nicości złotą rozsypuchą” (Bolesław Leśmian, Srebroń, [w:] tegoż, Poezje wybrane, oprac. J. Trznadel, Wrocław 1983, s. 167). Drugi, będący gwarową nazwą kory brzozowej, w wierszu Wieczór oznacza istotę, duszę brzozy:brzoza [...] / Całe swoje w snach odmilkłe brzóstwo / Z nagłym szeptem wcudnia do strumienia (Bolesław Leśmian, Wieczór, [w:] tegoż, Poezje wybrane, oprac. J. Trznadel, Wrocław 1983, s. 196).

Słownik

leksem
leksem

(gr. lexicón – słownictwo) – wyraz lub wyrażenie traktowane jako jednostka słownikowa

neosemantyzm
neosemantyzm

(gr. néos – nowy, sēmantikós – ważny, znaczący) – wyraz już istniejący, który uzyskał nowe znaczenie

prefiks
prefiks

(łac. praefixus – przymocowany na przedzie) - cząstka wyrazu znajdująca się przed jego rdzeniem

prefiksacja
prefiksacja

(łac. praefixus – prefiks = przymocowany na przedzie) – tworzenie nowych wyrazów za pomocą prefiksów

sufiks
sufiks

(łac. suffixus – dołączony) – cząstka słowotwórcza wyrazu występująca po jego rdzeniu

sufiksacja
sufiksacja

(łac. suffixus – sufiks = dołączony) – cząstka słowotwórcza wyrazu występująca po jego rdzeniu) – tworzenie nowych wyrazów za pomocą sufiksów