Przeczytaj
Jak poprawnie odczytywać wyniki badań społecznych?
Dane liczbowe można zaprezentować na kilka sposobów. Dodatkowym utrudnieniem jest zrozumienie zależności między danymi liczbowymi a opisami, stanowiącymi kluczową część składową badań. Jak zatem podejść do badania, aby końcowe wnioski były zgodne z danymi?
Ocena działalności sejmu i senatu (CBOS, luty 2007)
Badanie opinii społeczeństwa na temat instytucji publicznych jest typowe, wykonywane często przez różne ośrodki. Jego celem jest uchwycenie poziomu zaufania do najważniejszych podmiotów instytucjonalnego życia publicznego w państwie. Jest to sprawa niezwykle istotna – instytucje publiczne bowiem to swego rodzaju liderzy wszelkich przemian i dynamik życia publicznego, gdyż od nich zaczynają się w znaczącej części kwestie, o których przychodzi nam każdego dnia dyskutować. Poza tym instytucje publiczne dzięki swojej wielkości uosabiają ogromne możliwości organizacyjne i ideowe. Dlatego też tak ważne jest, aby znać społeczne nastawienie wobec ich działań.
Odpowiedz na pytania, które zadano respondentom podczas badania przeprowadzonego przez CBOS.
Porównaj swoje odpowiedzi z ocenami innych uczniów. Czy bardzo się różnicie w swoich opiniach?
Zapoznaj się z poszczególnymi kategoriami danych przedstawionych w tabeli. Następnie odpowiedz na pytania:
Jaki okres obejmuje poniższa tabela?
Która ocena dominuje w odpowiedziach respondentówrespondentów?
Czy występują jakieś istotne tendencje?
Na ile można przy pierwszym odczytaniu wyników dostrzec różnice między oceną obu instytucji?
Które z wyników wyraźnie odróżniają się od innych?
Czy w całym przebiegu wyniki dla poszczególnych odpowiedzi są stałe, czy też charakteryzują się zmiennością?
Słownik
reakcja zbiorowości na zdarzenia, zjawiska wywołane działaniem władz, instytucji wchodzących w skład szeroko rozumianej sfery publicznej; najogólniej oznacza aprobatę lub dezaprobatę wobec widocznych w przestrzeni publicznej stanowisk, zachowań artykułowaną przez jakąś część społeczeństwa, zbiorowości
jednostka różnicy między dwiema wartościami wyrażanymi w procentach; wykorzystywana w porównaniach, np. jeśli udział wyborców partii X w styczniu wyniósł 20%, a w lutym – 35%, to ten udział wzrósł o 15 punktów procentowych (a nie o 15%)
podmiot (najczęściej osoba, ale także podmiot prawny), który przekazuje dane do celów statystycznych; w badaniu sondażowym osoba wylosowana z populacji, która odpowiada na pytania wywiadu zadawane przez ankietera lub pytania ankiety (przez samodzielne wypisywanie odpowiedzi w formularzu)
różnica między dwiema wielkościami wyrażonymi w procentach, podawana w jednostkach: punkty procentowe (p.p.)
skłonność do zachowań określonego typu (niepojawiających się stale, ale co jakiś czas) albo zmieniające się stany rzeczy (np. pomiary wartości jakiejś cechy), które pozwalają prognozować stałą zmianę w czasie wartości tej cechy (np. tendencja malejąca lub rosnąca)