Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Rzeczywistość poszerzona

Augmented reality oznacza rzeczywistość poszerzoną, czyli system łączący świat rzeczywisty z tym generowanym komputerowo. Do tworzenia nowej rzeczywistości wykorzystywany jest obraz z kamery, na niego nakładana jest generowana w czasie rzeczywistym grafika 3Dgrafika 3Dgrafika 3D. W ten sposób użytkownik gogli AR może obserwować wydarzenia rozgrywające się na ulicach miasta, jak również elementy wytworzone przez komputer i nałożone na rzeczywisty świat. W efekcie nanosi się m.in. motywy fikcyjne (dinozaury, potwory, zjawiska paranormalne, animacje) w realną przestrzeń. Taki widok jest możliwy do uzyskania tylko po założeniu specjalnych okularów.

RKuDn9tTjpnoi
AR coraz częściej wykorzystywane jest przez aplikacje do urządzania wnętrz
Źródło: UNIBOA, domena publiczna.

Definicja zjawiska

Amerykański informatyk, Ronald Azuma, zajmujący się AR, zaprezentował definicję, która jest syntetycznym opisem rzeczywistości rozszerzonej. Zgodnie z tą teorią rozszerzona rzeczywistość oznacza połączenie świata realnego z przestrzenią wirtualną. Poprzez AR rozumiemy też interaktywność w czasie rzeczywistym, a więc ruchomy obraz tworzony tu i teraz. Osoby korzystające z możliwości rzeczywistości rozszerzonej mają możliwość poruszania się w trzech wymiarach. Warunkiem jest użycie odpowiedniego narzędzia wspomagającego wizualizację.

Technologia rzeczywistości rozszerzonej wykorzystuje tzw. markery, tj. punkty odniesienia, na podstawie których aplikacja AR określa swoje położenie względem świata rzeczywistego. Markery są identyfikowane poprzez kamerę urządzenia AR (np. przez kamerę smartfona). Początkowo marker miał formę prostego wzoru, np. kodu QRkod QRkodu QR. W 2017 roku została wprowadzona technologia bezmarkerowego AR, której działanie polega na określaniu rzeczywistej płaszczyzny – jest to możliwe dzięki wykrywaniu wzorców kolorystycznych i unikalnych kształtów występujących na oglądanej powierzchni.

Kelly Weinersmith, Zach Weinersmith Jakoś wkrótce. Dziesięć technologii niedalekiej przyszłości, które wszystko usprawnią i/lub zepsują

Nie sądzę, żeby dzieci potrzebowały rozszerzonej rzeczywistości w takim stopniu jak my – my chcemy dzięki niej móc znowu myśleć jak dzieci.

1 Źródło: Kelly Weinersmith, Zach Weinersmith, Jakoś wkrótce. Dziesięć technologii niedalekiej przyszłości, które wszystko usprawnią i/lub zepsują, Kraków 2020.
RSfYPuQdoAWE7
Okulary AR
Źródło: Bram Van Oost, domena publiczna.

Zastosowanie rzeczywistości rozszerzonej

W ostatnich latach rozwój aplikacji skupiał się głównie na marketingu i rozwiązaniach, które pozwalały na skrócenie cyklu sprzedaży oraz zwiększenie liczby zawartych transakcji. Ten kierunek w branży handlowej nadal będzie dominował na rynku AR. Jednak w miarę rozwoju technologii AR firmy zmieniają obszar jej zastosowania i zaczynają ją wykorzystywać w celu optymalizacji krytycznych procesów wewnętrznych, np. w sektorze produkcyjnym czy w branży szkoleniowej.

AR sprawdza się w różnych obszarach nauki oraz biznesu. Lekarze tworząc prezentacje branżowe, omawiając działanie poszczególnych organów ludzkich czy też przebieg konkretnej choroby, posługują się rozszerzoną rzeczywistością, by lepiej przedstawić swoje badania oraz koncepty. Podobnie piloci i kierowcy rajdowi w ramach ćwiczeń z lotnictwa czy szybkiej jazdy w terenie sięgają po gogle AR. Często też na przedniej szybie samolotu, samochodu bądź motocykla wyświetlane są informacje z komputera pokładowego pojazdu – pozwala to na szybsze reakcje za sterami tudzież kierownicą.

Obecnie różnego rodzaju szkolenia oparte są na technologii AR. Chcąc wytłumaczyć swoją ideę słuchaczom, możemy wprowadzić ich – choć na chwilę – w omawiany obszar, np. we wskazany rejon geograficzny, do wybranego obiektu, punktu na mapie. „Przemieszczanie się bez poruszania” to ogromny plus rzeczywistości rozszerzonej. Osoby niepełnosprawne, przewlekle chorujące mogą skorzystać z gogli do wirtualnych spacerów. Co więcej specjalne programy potrafią stymulować neurony w niesprawnych kończynach pacjentów. Zauważono, że po sesjach w goglach AR mózg wielu zbadanych osób zaczyna wykazywać aktywność w dotąd niepobudzonych obszarach. Tym samym ośrodek nerwowy człowieka wysyła do jego rąk i nóg informację o ruchu. Pacjentom niechodzącym włącza się wizualizację pokonywanych dróg, przeszkód, a ludziom po urazach kręgosłupa – wirtualne tory przeszkód do pokonania. W niektórych przypadkach technologie AR są zintegrowane z grami edukacyjnymi.

AR w muzeach czy obiektach historycznych znakomicie sprawdza się jako narzędzie dydaktyczne – zwiedzający mogą poczuć się jak w czasach powstawania danego obiektu i w ten sposób przyswoić wiedzę na temat wybranego zabytku czy odwiedzanej wystawy. Gry terenowe są interesujące nie tylko dla dzieci i młodzieży, stanowią coraz popularniejszą formę spędzania wolnego czasu. Są zaproszeniem do wspólnej, międzypokoleniowej zabawy.

R1MZlyvjYK9QZ
Technologia AR świetnie sprawdza się w branży turystycznej
Źródło: Tobias, domena publiczna.
Ważne!

Technologia AR nie jest tym samym co VR

AR to technologia, która nakłada wirtualne elementy na rzeczywisty obraz otoczenia, w którym się znajdujemy, natomiast technologia VR (Virtual Reality) to rzeczywistość, która została całkowicie wykreowana komputerowo. Świat wytworzony przez VR w żaden sposób nie odnosi się do otoczenia, w którym się znajdujemy fizycznie. Daje nam za to możliwość zanurzenia się w zupełnie innej rzeczywistości, którą możemy oglądać i eksplorować niezależnie od miejsca, w którym się znajdujemy. Przebywanie w wirtualnej rzeczywistości wymaga odpowiednich gogli.

Słownik

grafika 3D
grafika 3D

dziedzina grafiki komputerowej zajmująca się głównie wizualizacją obiektów trójwymiarowych

kod QR
kod QR

(ang. Quick Response – szybka odpowiedź) kod graficzny, opracowany przez japońskie przedsiębiorstwo Denso Wave w 1994 roku; umożliwia kodowanie różnych znaków (np. liter alfabetu hebrajskiego, cyrylicy itd.) do postaci znaków, odczytywanych przy użyciu odpowiedniego dekodera