Czarno‑biała fotografia portretowa dziewczynki w wianku na głowie. Na dole fotografii znajdują się cztery małe postacie wróżek.
Pierwsze z pięciu zdjęć wróżek.
Źródło: Elsie Wright, 1917, dostępny w internecie: en.wikipedia.org [dostęp 1.06.2021], tylko do użytku edukacyjnego.
Oryginalna fotografia wzbudziła zainteresowanie wielu osób. Wśród nich był sir Arthur Conan Doyle. Pisarz z zaangażowaniem próbował udowodnić, że zdjęcia są prawdziwe. Zwrócił się nawet z prośbą o certyfikat autentyczności do przedsiębiorstwa fotograficznego Kodak. Jednak firma ta odmówiła wystawienia dokumentu.
Zdjęcia ostatecznie okazały się fałszywe. Ale prace dwóch dziewczynek wywołały niemałe poruszenie w świecie dorosłych.
Współcześnie nie potrzebujemy wycinanek i sesji zdjęciowych z nimi, żeby uzyskać podobny efekt. Spróbujmy odtworzyć ten fotomontażfotomontażfotomontaż, korzystając z programu graficznego.
Oryginalne fotografie
R16ZrNhIp9rDk
Czarno‑biała fotografia przedstawiająca dziewczynę w kapeluszu i białej sukience, siedzącą na trawie. Dziewczyna spogląda na małą postać wróżki obok niej.
Drugie z pięciu zdjęć wróżek.
Źródło: Frances Griffiths, 1917, dostępny w internecie: en.wikipedia.org [dostęp 1.06.2021], tylko do użytku edukacyjnego.
RlY3l2DzaPu28
Czarno‑biała fotografia przedstawiająca dziewczynę wśród konarów drzew. Dziewczyna spogląda na małą postać wróżki, unosząca się na wysokości jej oczu.
Trzecie z pięciu zdjęć wróżek.
Źródło: Elsie Wright, 1917, dostępny w internecie: en.wikipedia.org [dostęp 1.06.2021], tylko do użytku edukacyjnego.
R1b7s4ysIkQES
Czarno‑biała fotografia przedstawiająca dziewczynę wśród gałęzi drzew. Dziewczyna spogląda na małą postać wróżki, stojącą na jednej z gałęzi.
Czwarte z pięciu zdjęć wróżek.
Źródło: Frances Griffiths, 1917, dostępny w internecie: en.wikipedia.org [dostęp 1.06.2021], tylko do użytku edukacyjnego.
RACSwkdbGeBxH
Czarno‑biała fotografia przedstawiająca postacie wróżek w bujnej trawie.
Ostatnie zdjęcie wróżek.
Źródło: Elsie Wright, Frances Griffiths, 1917, dostępny w internecie: en.wikipedia.org [dostęp 1.06.2021], tylko do użytku edukacyjnego.
Odtworzenie fotomontażu
Pliki
RhTrMq0x8oxyX
Zdjęcie przedstawia młodą dziewczynę w zielonym stroju gimnastycznym.
Źródło: Martin Rulsch, dostępny w internecie: wikipedia.org [dostęp 6.04.2022], licencja: CC BY-SA 4.0. Martin Rulsch, Wikimedia Commons, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:2018-10-12_Gymnastics_at_2018_Summer_Youth_Olympics_%E2%80%93_Girls%27_Artistic_Gymnastics_%E2%80%93_All-around_final_%E2%80%93_Floor_(Martin_Rulsch)_027.jpg, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.
RZ4ljRnbYaogx
Zdjęcie przedstawia gimnastyczkę w niebieskim stroju. Gimnastyczka ukazana jest w pozie - podskoku. W tle siedzą sędziowie i publiczność.
Źródło: Martin Rulsch, dostępny w internecie: wikipedia.org [dostęp 6.04.2022], licencja: CC BY-SA 4.0. Martin Rulsch, Wikimedia Commons, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:2018-10-12_Gymnastics_at_2018_Summer_Youth_Olympics_%E2%80%93_Girls%27_Artistic_Gymnastics_%E2%80%93_All-around_final_%E2%80%93_Floor_(Martin_Rulsch)_027.jpg, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.
R3BtDo83l5wet
Zdjęcie przedstawia gimnastyczkę w czerwonym stroju. Gimnastyczka wykonuje figurę na równoważni.
RpSu27xRqVm1i
Ilustracja przedstawia młodą gimnastyczkę. Idzie po równoważni. Ręce ma wyprostowane i trzyma je w bok na wysokości ramion.
R1VQpD0kqidHR
Ilustracja przedstawia dziewczynkę kucająca wśród zielonych roślin. Dziewczynka ma czarne, kręcone włosy, spięte gumką na czubku głowy, ma ciemne oczy. Ubrana jest w letnią sukienkę. W dłoni trzyma pomarańczowy kwiatek.
R1cW5Lx6sLCp3
Ilustracja przedstawia motyla. To paź królowej. Skrzydła są żółte, z czarnymi i niebieskimi wzorami, dwiema czerwonymi kropkami przy końcu wewnętrznej ich krawędzi.
Źródło: Robb Hannawacker, dostępny w internecie: flickr.com [dostęp 6.04.2022], licencja: CC BY-NC-SA 2.0.
RmJKPTIwQvAdo
Ilustracja przedstawia motyla. Siedzi na łodydze kwiatka. Ma złożone skrzydła. Skrzydła są białe z żółtymi i czerwonymi plamami. Brzegi skrzydeł są czarne.
Źródło: Danialnorizzat, dostępny w internecie: wikipedia.org [dostęp 6.04.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.
R1WkFMeaoJBuw
Ilustracja przedstawia niebieskiego motyla z czarnymi dodatkami. Siedzi na drewnianej belce. Ma rozłożone skrzydła.
Źródło: Marissa Strniste, dostępny w internecie: flickr.com [dostęp 6.04.2022], licencja: CC BY 2.0.
R23v5xIAW4GBx
Zdjęcie przedstawia pazia królowej siedzącego na kwiatku. Motyl ma żółte skrzydła z czarnymi i niebieskimi dodatkami. Skrzydła motyla nie są całkowicie złożone.
Źródło: Kevin Cole, dostępny w internecie: wikipedia.org [dostęp 6.04.2022], licencja: CC BY 2.0.
Wszystkie zdjęcia w jednej paczce pobierzesz z załącznika:
Otwórz plik motyl_niebieski.jpg i zacznij od wycięcia motyla z tła. Skorzystaj z narzędzia Ścieżki. Dopasuj kształt zaznaczenia tak, by jak najlepiej oddać kształt owada. Po skończeniu zamień ścieżki na zaznaczenie, a następnie skopiuj motyla do nowej warstwywarstwywarstwy. Podobne operacje wykonaj na pozostałych zdjęciach, których użyjesz do fotomontażu.
R18P1GwGscGmC
Ilustracja przedstawia panel dotyczący Ścieżek. W Trybie modyfikacji zaznaczono Projektowanie.
Zrzut z programu Gimp.
Jeśli szukasz informacji, jak wykonać to zadanie, wróć do e‑materiału Grafika rastrowa – selekcjeP1hOZE487Grafika rastrowa – selekcje.
Otwórz plik gimnastyczka_turkus.jpg. Również wytnij ją z tła. Usuń tło i do pliku z akrobatką skopiuj wycięte skrzydła z pliku motyl_niebieski.jpg. Umieść je warstwę niżej – tak, aby akrobatka częściowo zasłaniała dodany element.
RNZB6Si6MQTq2
Ilustracja przedstawia okno programu. W panelu po lewej stronie jest opcja dotycząca Przesunięcia. W obszarze roboczym na tle zbudowanym z szarych kwadratów jest gimnastyczka w niebieskim stroju, po lewej stronie na wysokości kolan znajduje się niebieski motyl z czarnymi dodatkami. Ma rozłożone skrzydła. Po prawej stronie jest panel dotyczący pędzla oraz warstw.
Zrzut z programu Gimp.
Przekształć skrzydła, korzystając z funkcji Skaluj warstwę.
Aby wybrać opcję Skaluj warstwę, wybierz z menu opcję Warstwa i Skaluj warstwę….
R14euP64O1M5T
Ilustracja przedstawia okno programu. W panelu po lewej stronie jest opcja dotycząca Obrotu. Zaznaczono: Zwykły przedni. W obszarze roboczym na tle zbudowanym z szarych kwadratów jest gimnastyczka w niebieskim stroju. Ma niebieskie skrzydła w czarne plamki. Skrzydła są rozłożone. Po prawej stronie jest panel dotyczący pędzla oraz warstw.
Zrzut z programu Gimp.
Skorzystaj również z funkcji Odkształcanie.
Aby wybrać opcję Odkształcanie, wybierz z menu opcję Narzędzia i Narzędzia przekształcania.
ReRWbWlNz0oTr
Ilustracja przedstawia okno programu. W panelu po lewej stronie jest opcja dotycząca Obrotu. Zaznaczono: Odkształcanie. W obszarze roboczym na tle zbudowanym z szarych kwadratów jest gimnastyczka w niebieskim stroju. Ma niebieskie skrzydła w czarne plamki. Skrzydła są rozłożone. Dolna cześć skrzydeł jest nieco zmieniona i przypomina pióra. Po prawej stronie jest panel dotyczący pędzla oraz warstw.
Zrzut z programu Gimp.
Jedna wróżka nie wystarczy. Otwórz plik gimnastyczka_turkus_skok.jpg. Wytnij ją z tła tak, jak poprzednią akrobatkę. Usuń tło. Zmień kolor kostiumu akrobatki, korzystając z filtrufiltrfiltruBarwa i nasycenie. Wybierz zmianę dla obszarów niebiesko‑zielonych na żółtą.
Rd2qQKNyYqyKW
Ilustracja przedstawia okno programu. W panelu po lewej stronie jest opcja dotycząca Działania biblioteki GEGL. W obszarze roboczym na tle zbudowanym z szarych kwadratów jest gimnastyczka w żółtym stroju. Uchwycona jest w momencie podskoku. Po prawej stronie jest panel dotyczący pędzla oraz warstw.
Zrzut z programu Gimp.
Dodaj skrzydła. Otwórz plik motyl_kolorowy.jpg. Również wytnij go z tła i umieść w pliku gimnastyczka_turkus_skok.jpg, układając je na warstwie pod akrobatką.
R1Qbuo2NOTJSv
Ilustracja przedstawia okno programu. W panelu po lewej stronie jest opcja dotycząca Odkształcania. W obszarze roboczym na tle zbudowanym z szarych kwadratów jest gimnastyczka w żółtym stroju. Uchwycona jest w momencie podskoku. Ma skrzydła motyla na plecach. Skrzydła są biało‑żółto‑czerwone. Po prawej stronie jest panel dotyczący pędzla oraz warstw.
Zrzut z programu Gimp.
Edytuj je, używając narzędzia Odkształcanie.
RAZaIsD8b11UD
Ilustracja przedstawia okno programu. Po lewej stronie jest panel dotyczący Odkształcania. W obszarze roboczym są skrzydła motyla, są biało‑żółto‑czerwone z czarnymi brzegami. Skrzydła znajdują się w żółtej ramce. Po prawej stronie ramki jest okrąg. Po prawej stronie okna jest panel dotyczący pędzla oraz warstw.
Zrzut z programu Gimp.
Skrzydło będzie zasłaniać nogę wróżki. W tym momencie jedna noga jest przed skrzydłem – by to zmienić, stwórz maskę warstwymaskowanie warstwymaskę warstwy i zamaluj część nogi, która powinna znajdować się za skrzydłem.
R1XKmKDD9M6ih
Ilustracja przedstawia okno programu. W panelu po lewej stronie jest opcja dotycząca Gumki. W obszarze roboczym na tle zbudowanym z szarych kwadratów jest gimnastyczka w żółtym stroju. Uchwycona jest w momencie podskoku. Ma skrzydła motyla na plecach. Skrzydła są biało‑żółto‑czerwone. Uniesiona lewa łydka gimnastyczki jest schowana za skrzydłem. Po prawej stronie jest panel dotyczący pędzla oraz warstw.
Zrzut z programu Gimp.
W ten sam sposób przygotuj pozostałe wróżki. Na tym etapie możesz eksperymentować z kolorami, skrzydłami, pozami.
Wszystkie wróżki stworzono z następujących plików:
plik gimnastyczka_czerwień.jpg połączyliśmy z plikiem motyl_żółty.jpg,
plik gimnastyczka_czerwień_stojąca.jpg połączyliśmy z plikiem motyl_żółty_bokiem.jpg,
plik gimnastyczka_turkus_skok.jpg połączyliśmy z plikiem motyl_kolorowy.jpg,
plik gimnastyczka_turkus.jpg połączyliśmy z plikiem motyl_niebieski.jpg.
Przed umieszczeniem wróżek na właściwym zdjęciu (plik dziewczynka_ogród.jpg), scal odpowiednie warstwyscalanie warstwscal odpowiednie warstwy (akrobatek oraz właściwych skrzydeł).
RIHmGrGhSMs2d
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Gimp. Po lewej stronie jest panel dotyczący Przesunięcia, zaznaczono: Wybór warstwy lub prowadnicy. W obszarze roboczym znajduje się fotografia dziewczynki, wokół której umieszczono cztery wróżki. Dwie wróżki - gimnastyczki z motylimi skrzydłami - są w dolnej części fotografii, dwie kolejne na wysokości głowy dziewczynki. Po prawej stronie panel dotyczący pędzla i Warstw, a w nim pięć warstw: cztery z wróżkami i jedna z tłem.
Zrzut z programu Gimp.
Na tym etapie obrazek wygląda nienaturalnie. Widać problemy z ostrością. Na zdjęciu dziewczynki ostrość ustawiona jest przede wszystkim na jej twarzy, pierwszy plan został lekko rozmyty, a dalszy – zupełnie nieostry. Wróżki natomiast są bardzo ostre. Dodatkowo zupełnie nie zachowują perspektywyperspektywaperspektywy. Jak to poprawić?
Skomponuj wróżki, korzystając z przekształceń swobodnych i starając się, aby wysokość wróżki była – mniej więcej – równa wysokości twarzy dziewczynki.
RuAHHHU9P3IC5
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Gimp. Po lewej stronie jest panel dotyczący Przesunięcia, zaznaczono: Wybór warstwy lub prowadnicy. W obszarze roboczym znajduje się fotografia dziewczynki, wokół której umieszczono cztery wróżki. Trzy wróżki - gimnastyczki z motylimi skrzydłami - są w dolnej części fotografii, jedna jest na wysokości głowy dziewczynki. Po prawej stronie panel dotyczący pędzla i Warstw, a w nim pięć warstw: cztery z wróżkami i jedna z tłem.
Zrzut z programu Gimp.
Masz obraz z wklejonymi wróżkami. Pierwszym krokiem będzie zduplikowanie warstwy z dziewczynką, by stworzyć efekt głębi. Na skopiowaną warstwę nałóż efekt Rozmycie Gaussa…, wybierając je z zakładki Filtry, a następnie Rozmycie.
RWx2CWDWe2QFF
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Gimp. Po lewej stronie jest panel dotyczący Działania biblioteki GEGL. W obszarze roboczym znajduje się fotografia dziewczynki, wokół której umieszczono cztery wróżki. Trzy wróżki - gimnastyczki z motylimi skrzydłami - są w dolnej części fotografii, jedna jest na wysokości głowy dziewczynki. Na tle zdjęcia jest okno Rozmycie Gaussa z parametrami. Po prawej stronie panel dotyczący pędzla i Warstw, a w nim sześć warstw: cztery z wróżkami i dwie z tłem.
Zrzut z programu Gimp.
Dodaj maskę warstwy, na której zamalujesz dziewczynkę na czarno, by nie była rozmyta. Warto w tym celu wybrać pędzel o małej sile i twardości. Dla ułatwienia możesz także ukryć oryginalną warstwę, by widzieć zamalowywane obszary.
RNo6BpN1HeyAR
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Gimp. Po lewej stronie jest panel dotyczący pędzla. W obszarze roboczym znajduje się fotografia dziewczynki. Po prawej stronie panel dotyczący pędzla i Warstw, a w nim sześć warstw: cztery z wróżkami i dwie z tłem.
Zrzut z programu Gimp.
Kwiatek, który dziewczynka trzyma w ręce, zostaw rozmyty – dzięki temu skupisz uwagę odbiorcy nie na nim, a na dziewczynce i na wróżkach latających dookoła.
Możesz przejść do edycji wróżek. Na początku odwróć czerwoną wróżkę (stworzoną z plików gimnastyczka_czerwień.jpg oraz motyl_żółty.jpg) narzędziem Odbicie (Narzędzia, następnie Narzędzia przekształcania) i przenieś ją obok głowy dziewczynki. Możesz teraz zmienić pozycję wszystkich wróżek.
RnWxGLdUH9BM9
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Gimp. Po lewej stronie jest panel dotyczący Odkształcania. W obszarze roboczym znajduje się fotografia dziewczynki. Na wysokości jej głowy jest jedna wróżka. To gimnastyczka w czerwonym stroju i z czerwonymi skrzydłami motyla. Po prawej stronie panel dotyczący pędzla i Warstw, a w nim sześć warstw: cztery z wróżkami i dwie z tłem.
Zrzut z programu Gimp.
Czerwona wróżka znajdzie się za głową, więc dodaj maskę i zamaluj wybrane obszary. Na nią również nałóż efekt Rozmycie Gaussa…, ponieważ postać znajduje się na dalszym planie.
Po korekcie maski jedna z wróżek jest gotowa. Zmodyfikuj kolor skóry pozostałych wróżek. W zakładce Warstwa wybierz Przezroczystość i Kanał alfa na zaznaczenie, co pozwoli na malowanie tylko po wróżce. By to zrobić, w pędzlach wybierz opcję Kolor LCh i ustaw kolor na jasny.
RQO6dXc5xPZg9
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Gimp. Po lewej stronie jest panel dotyczący Odkształcania. W obszarze roboczym znajduje się fotografia dziewczynki. Na wysokości jej głowy jest jedna wróżka. To gimnastyczka w czerwonym stroju i z czerwonymi skrzydłami motyla. Wróżka jest częściowo ukryta za głową dziewczynki. Po prawej stronie panel dotyczący pędzla i Warstw, a w nim sześć warstw: cztery z wróżkami i dwie z tłem.
Zrzut z programu Gimp.
Teraz wystarczy zamalować obszary, na których widać skórę u wszystkich trzech wróżek, postępując analogicznie do pierwszej.
RzOOLvgZ2LoD3
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Gimp. Po lewej stronie jest panel dotyczący Pędzla. W obszarze roboczym znajduje się fotografia dziewczynki, wokół której umieszczono cztery wróżki. Trzy wróżki - gimnastyczki z motylimi skrzydłami - są w dolnej części fotografii, jedna jest częściowo ukryta za głową dziewczynki. Wróżka znajdują się na dole po lewej stronie jest otoczona ramką. Po prawej stronie jest panel dotyczący pędzla i Warstw, a w nim pięć warstw: cztery z wróżkami i jedna z tłem.
Zrzut z programu Gimp.
Zwłaszcza w przypadku trzeciej postaci (pliki gimnastyczka_czerwień_stojąca.jpg oraz motyl_żółty_bokiem.jpg) widać, że filtr barwy, który na nią wcześniej nałożono, zmienił także kolor jej skóry.
Wybierz ciepły odcień ciemniejszego beżu.
Pomaluj skórę wróżek.
Ważne!
Jeśli ustawienie krycia jest niższe niż 100%, nie możesz powtórnie kolorować obszaru kolorowanego poprzednio. Najlepiej będzie poprawić kolor skóry, w ogóle nie zwalniając kursora, w przeciwnym wypadku może powstać taki efekt:
RRNc6g1viEj4t
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Gimp. Po lewej stronie jest panel dotyczący Zaznaczenia prostokątnego. W obszarze roboczym znajduje się zbliżenie na nogi gimnastyczki. Prawa noga do połowy ma zmieniony kolor na bardziej pomarańczowy. Zastosowano przycisk OK. Po prawej stronie panel dotyczący pędzla i warstw, jest jedna warstwa o nazwie: Wklejona warstwa.
Zrzut z programu Gimp.
Rs6EzFnvcA6Cu
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Gimp. Po lewej stronie jest panel dotyczący Pędzla. W obszarze roboczym znajduje się fotografia dziewczynki, wokół której umieszczono cztery wróżki. Trzy wróżki - gimnastyczki z motylimi skrzydłami - są w dolnej części fotografii, jedna jest częściowo ukryta za głową dziewczynki. Na tle zdjęcia jest okno o nazwie: Zmiana aktywnego koloru. Wybrano kolor brązowawy. Zastosowano przycisk OK. Po prawej stronie panel dotyczący pędzla i Warstw, a w nim sześć warstw: cztery z wróżkami i dwie z tłem.
Zrzut z programu Gimp.
Wróżkę z żółto‑czarnymi skrzydełkami (pliki gimnastyczka_czerwień_stojąca.jpg oraz motyl_żółty_bokiem.jpg) przybliż do dziewczynki, żeby głębia ostrości się zgadzała.
Zrobisz to, chowając ją za gałązkami. W tym celu do warstw dodaj maskę i zamaluj ją, usuwając fragmenty nóg, które mają być zasłonięte gałązką z pierwszego planu.
R1Mih51Y9CZlI
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Gimp. Po lewej stronie jest panel dotyczący Przesunięcia. W obszarze roboczym znajduje się fotografia dziewczynki, wokół której umieszczono cztery wróżki. Trzy wróżki - gimnastyczki z motylimi skrzydłami - są w dolnej części fotografii, jedna jest częściowo ukryta za głową dziewczynki. Na tle zdjęcia jest okno o nazwie: Barwa i nasycenie. W oknie można modyfikować kolory. Zastosowano przycisk OK. Po prawej stronie panel dotyczący pędzla i Warstw, a w nim sześć warstw: cztery z wróżkami i dwie z tłem.
Zrzut z programu Gimp.
Wróżkę niebieską (pliki gimnastyczka_turkus.jpg oraz motyl_niebieski.jpg) również trochę zbliż do dziewczynki, zasłaniając jej fragment nogi liściem z bardzo bliskiego planu. Ustaw ją nieco bliżej obserwatora – ukrywając brakujący fragment stopy za dolną krawędzią obrazu.
Będziesz potrzebować lekkiego rozmycia, bo pierwszy plan jest mniej ostry. Ponownie skorzystaj z opcji Rozmycie Gaussa…. Przygaś też trochę jaskrawość stroju i skrzydełek wróżki, korzystając z funkcji Barwa i nasycenie.
R1S3wG8Sm1HZE
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Gimp. Po lewej stronie jest panel dotyczący pędzla. W obszarze roboczym znajduje się fotografia dziewczynki, wokół której umieszczono cztery wróżki. Trzy wróżki - gimnastyczki z motylimi skrzydłami - są w dolnej części fotografii, jedna jest częściowo ukryta za głową dziewczynki. Na tle zdjęcia jest okno o nazwie: Barwa i nasycenie. W oknie można modyfikować kolory. Zastosowano przycisk OK. Po prawej stronie panel dotyczący pędzla i Warstw, a w nim sześć warstw: cztery z wróżkami i dwie z tłem. Z menu wybrano opcję Kolory, a następnie Barwa i nasycenie.
Zrzut z programu Gimp.
RzUi6LLrtfjro
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Gimp. Po lewej stronie jest panel dotyczący Działania biblioteki GEGL. W obszarze roboczym znajduje się fotografia dziewczynki, wokół której umieszczono cztery wróżki. Trzy wróżki - gimnastyczki z motylimi skrzydłami - są w dolnej części fotografii, jedna jest częściowo ukryta za głową dziewczynki. Na tle zdjęcia jest okno o nazwie: Barwa i nasycenie. W oknie można modyfikować kolory. Zastosowano przycisk OK. Po prawej stronie panel dotyczący pędzla i Warstw, a w nim sześć warstw: cztery z wróżkami i dwie z tłem.
Zrzut z programu Gimp.
Photoshop
Otwórz plik motyl_niebieski.jpg i zacznij od wycięcia motyla z tła. Możesz skorzystać z narzędzia Pióro. Dopasuj kształt zaznaczenia tak, by jak najlepiej oddać kształt owada. Po skończeniu zamień ścieżki na zaznaczenie, a następnie skopiuj motyla do nowej warstwywarstwywarstwy. Podobne operacje wykonaj na pozostałych zdjęciach, których chcesz użyć do fotomontażu.
R33PnVyIiu5Pa
Ilustracja przedstawia panel z różnymi ikonami, między innymi stalówką, dłonią, literą T, gumką.
Zrzut z programu Photoshop.
Jeśli chcesz przypomnieć sobie, jak wykonać to zadanie, wróć do e‑materiału Grafika rastrowa – selekcjeP1hOZE487Grafika rastrowa – selekcje.
Otwórz plik gimnastyczka_turkus.jpg. Również wytnij ją z tła. Usuń tło i do pliku z akrobatką skopiuj wycięte skrzydła z pliku motyl_niebieski.jpg. Umieść je warstwę niżej – tak, aby akrobatka częściowo zasłaniała dodany element.
R1UGcVM87aAUa
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się postać akrobatki oraz motyl – oba elementy na przezroczystym tle. Po prawej w panelu Warstwy: Warstwa 1 z akrobatką, Warstwa 2 z motylem oraz Tło – wyłączona widoczność.
Zrzut z programu Photoshop.
Przekształć skrzydła, korzystając z funkcji Przekształcenie.
Aby zastosować opcję Przekształcenie, wybierz z menu opcję Edycja i Przekształcanie.
RYRLLggNRnQgM
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się postać akrobatki oraz motyl. Motyl został powiększony i prześniony za akrobatkę oraz umieszczony na wysokości jej tułowia. Po prawej w panelu Warstwy trzy warstwy: Warstwa 1, Warstwa 2 oraz Tło – wyłączona widoczność.
Zrzut z programu Photoshop.
Skorzystaj również z funkcji Przechodzenie między trybem przekształceń swobodnych i trybem wypaczeń.
Aby wybrać opcję Przechodzenie między trybem przekształceń swobodnych i trybem wypaczeń, zaznacz obszar lub warstwę, na której chcesz pracować. Po utworzeniu zaznaczenia, wybierz polecenie Edycja, Przekształć i Wypaczenie.
R1UtgZlTfrU3k
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się postać akrobatki oraz motyl. Motyl został umieszczony na wysokość tułowia akrobatki. Na motylu siatka narzędzia wypaczenia. Po prawej w panelu Warstwy: Warstwa 1, Warstwa 2 oraz Tło – wyłączona widoczność.
Zrzut z programu Photoshop.
Jedna wróżka nie wystarczy. Otwórz plik gimnastyczka_turkus_skok.jpg. Wytnij ją z tła tak, jak poprzednią akrobatkę. Usuń tło. Zmień kolor kostiumu akrobatki, używając filtrufiltrfiltruBarwa/nasycenie. Wybierz zmianę dla obszarów niebiesko‑zielonych na żołtą.
R1VYgsv3dacmz
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się postać akrobatki na przezroczystym tle. W prawym górnym rogu okno Barwa/Nasycenie. Z menu wybrano Niebieskozielone. Poniżej pola z wpisanymi wartościami – Barwa: -150, Nasycenie: +62, Jasność: +24. Po prawej przyciski: OK oraz Anuluj.
Zrzut z programu Photoshop.
Dodaj skrzydła. Otwórz plik motyl_kolorowy.jpg. Również wytnij go z tła i umieść w pliku gimnastyczka_turkus_skok.jpg, układając je na warstwie pod akrobatką.
R1RNv3LFFK1yV
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się postać akrobatki na przezroczystym tle. Na wysokości tułowia akrobatki umieszczono skrzydła motyla. Po prawej stronie otwarty panel Warstwy z warstwami: Warstwa 1 z akrobatką, Warstwa 2 ze skrzydłami oraz Tło – wyłączona widoczność.
Zrzut z programu Photoshop.
Edytuj je, używając narzędzia Skraplanie.
Aby wybrać opcję Skraplanie, wybierz z menu opcję Filtr i Zniekształcanie. Następnie kliknij Skraplanie.
R16gjbatzUQoa
Ilustracja przedstawiająca okno Skraplanie. W oknie znajdują się skrzydła motyla na przezroczystym tle. Po lewej stronie okna pasek z narzędziami, a po prawej kolumna z ustawieniami. Na początku kolumny przyciski: OK, Anuluj oraz Wczytaj ostatnią siatkę. Poniżej pole wyboru Tryb zaawansowany. Dalej sekcja Opcje narzędzia, a w niej pola Rozmiar pędzla z wartością 1200 oraz Nacisk pędzla z wartością 100. Dalej sekcja Opcje rekonstrukcji, a w niej przycisk Przywróć wszystko.
Zrzut z programu Photoshop.
Skrzydło będzie zasłaniało nogę wróżki. W tym momencie jedna noga jest przed skrzydłem – by to zmienić, stwórz maskę warstwymaskowanie warstwymaskę warstwy i zamaluj część nogi, która powinna znajdować się za skrzydłem.
Rv5LvjXhhoNp6
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się postać akrobatki ze skrzydłami. Akrobatka została zaznaczona. Na środku okno Wtop zaznaczenie. W oknie, w pole Promień wtapiania wpisano 1. Po prawej stronie okna przyciski: OK oraz Anuluj.
Zrzut z programu Photoshop.
W ten sam sposób przygotuj pozostałe wróżki. Na tym etapie możesz eksperymentować z kolorami, skrzydłami, pozami.
Wszystkie wróżki stworzono z następujących plików:
plik gimnastyczka_czerwień.jpg połączyliśmy z plikiem motyl_żółty.jpg,
plik gimnastyczka_czerwień_stojąca.jpg połączyliśmy z plikiem motyl_żółty_bokiem.jpg,
plik gimnastyczka_turkus_skok.jpg połączyliśmy z plikiem motyl_kolorowy.jpg,
plik gimnastyczka_turkus.jpg połączyliśmy z plikiem motyl_niebieski.jpg.
Przed umieszczeniem wróżek na właściwym zdjęciu (plik dziewczynka_ogród.jpg), scal odpowiednie warstwyscalanie warstwscal odpowiednie warstwy (akrobatek oraz właściwych skrzydeł).
RZVqrfUdDoblg
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się fotografia dziewczynki, wokół której umieszczono cztery wróżki. Po prawej stronie panel Warstwy a w nim pięć warstw: cztery z wróżkami i jedna z tłem.
Zrzut z programu Photoshop.
Na tym etapie obrazek wygląda nienaturalnie. Widać problemy z ostrością. Na zdjęciu dziewczynki ostrość ustawiona jest przede wszystkim na jej twarzy, pierwszy plan jest lekko rozmyty, a dalszy – zupełnie nieostry. Wróżki natomiast są bardzo ostre. Dodatkowo zupełnie nie zachowują perspektywyperspektywaperspektywy. Jak to poprawić?
Skomponuj wróżki, korzystając z przekształceń swobodnych i starając się, aby wysokość wróżki była – mniej więcej – równa wysokości twarzy dziewczynki.
R5Fx5KfSDovBv
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się fotografia dziewczynki, wokół której umieszczono cztery wróżki: trzy umiejscowiona na dole i jedna w prawym górnym rogu fotografii. Po prawej stronie panel Warstwy a w nim pięć warstw: cztery z wróżkami i jedna z tłem.
Zrzut z programu Photoshop.
Skopiuj warstwę tła i rozmyj ją, używając filtra Rozmycie gaussowskie.
Aby zastosować opcję Rozmycie gaussowskie, wybierz z menu opcję Filtr i Rozmycie. Następnie kliknij Rozmycie gaussowskie.
R1eiFYYahWoEj
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się rozmyta fotografia dziewczynki i wróżki. Z boku okno Rozmycie gaussowskie. W nim podgląd zastosowanego filtru. Pod podglądem pole Promień z wpisaną wartością 15,0 Piksele. Po prawej stronie okna przyciski: OK oraz Anuluj. Po prawej stronie interfejsu panel Warstwy, a w nim sześć warstw: cztery z wróżkami, Tło kopia oraz Tło.
Zrzut z programu Photoshop.
R1d1BFVj9K3RJ1
Ikona pędzla
Ikona pędzla
Stwórz maskę warstwy i przy użyciu narzędzia Pędzel, zamaskuj obszar głowy i ramion dziecka. Liście na pierwszym planie pozostają nieostre, podobnie jak kwiatek w rękach dziewczynki.
R1aSIvIParpAW
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się fotografia dziewczynki. Po prawej stronie panel Warstwy, a w nim: cztery wyłączone warstwy, warstwa Tło kopia z zastosowaną maską oraz warstwa Tło.
Zrzut z programu Photoshop.
Jak wkomponować wróżki w obraz, by nie wyglądały na przyklejone do tła?
Czerwoną wróżkę (pliki gimnastyczka_czerwień.jpg oraz motyl_żółty.jpg) umieść na drugim planie. Pomniejsz ją zgodnie z perspektywą i odwróć, używając narzędzia Przekształcanie swobodne tak, aby patrzyła na dziewczynkę.
Aby zastosować opcję Przekształcanie swobodne, wybierz z menu opcję Edycja i Przekształć swobodnie.
RuXQrS6q8VRK6
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się rozmyta fotografia dziewczynki. Wokół dziewczynki cztery wróżki: trzy na dole fotografii i jedna po lewej stronie głowy dziewczynki. W panelu Warstwy cztery warstwy z wróżkami, warstwa Tło kopia oraz Tło.
Zrzut z programu Photoshop.
Rozmyj tło, używając narzędzia Rozmycie gaussowskie, ponieważ głębia ostrości nie sięgała obszaru za dziewczynką.
R1TqEhKZ6N2ec
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się fotografia dziewczynki, wokół niej cztery wróżki: trzy na dole fotografii i jedna, z zastosowanym rozmyciem, po lewej stronie głowy dziewczynki. W panelu Warstwy cztery warstwy z wróżkami, warstwa Tło kopia z zastosowaną maską oraz Tło.
Zrzut z programu Photoshop.
Następnie załóż maskę warstwy i pędzlem zamaskuj nogę, która ma się znaleźć za głową dziewczynki. W obszarze włosów przezroczystość pędzla ustaw na 50.
RcgEuWHbtWNaw
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się fotografia dziewczynki, wokół niej cztery wróżki: trzy na dole fotografii i jedna po lewej stronie, z zastosowanym rozmyciem, schowana po części za głową dziewczynki. W panelu warstwy cztery warstwy z wróżkami, warstwa Tło kopia z zastosowaną maską oraz Tło. Warstwa z wróżką z rozmyciem również posiada maskę.
Zrzut z programu Photoshop.
Wróżki wyglądają bardzo blado. Zmień to, korzystając z pędzla. Zablokuj przezroczystość na warstwach z wróżkami. Wybierz pędzel i opcję kolor.
R1X8iiVTjwVgp
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się fotografia dziewczynki, wokół niej cztery wróżki. W panelu warstwy cztery warstwy z wróżkami, warstwa Tło kopia oraz Tło. W menu opcji narzędzia Pędzel rozwinięto listę Tryb i zaznaczono Kolor.
Zrzut z programu Photoshop.
Wybierz ciepły odcień ciemniejszego beżu.
R1EJhFgVTEkaW
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się fotografia dziewczynki z wróżkami. Z boku okno Próbnik kolorów (Kolor pierwszego planu). W oknie wartość koloru w różnych przestrzeniach barw: HSB, RGB, Lab, CMYK i wartość szesnastkowa. Wybrano pomarańczowy kolor. Jego wartość szesnastkowa to #cc8354.
Zrzut z programu Photoshop.
Pomaluj skórę wróżek.
Ważne!
Jeśli ustawienie krycia jest niższe niż 100%, nie możesz powtórnie kolorować obszaru kolorowanego poprzednio. Najlepiej będzie poprawić kolor skóry, w ogóle nie zwalniając kursora, w przeciwnym wypadku może powstać taki efekt:
RmADduooEJ3dO
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym fotografia z przybliżeniem na nogi wróżki. Fragment nogi wróżki ma cieplejszy odcień niż reszta ciała.
Zrzut z programu Photoshop.
Wróżkę z żółto‑czarnymi skrzydełkami (pliki gimnastyczka_czerwień_stojąca.jpg oraz motyl_żółty_bokiem.jpg) przybliż do dziewczynki, żeby głębia ostrości się zgadzała.
Zrób to, chowając ją za gałązkami. W tym celu do warstw dodaj maskę i zamaluj nią, usuwając fragmenty nóg, które mają być zasłonięte gałązką z pierwszego planu.
R1L896Ijh0qeZ
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym fotografia dziewczynki. Wokół niej cztery wróżki: trzy na dole i jedna rozmyta z lewej strony głowy. Wróżka w lewym dolnym rogu po części zakryta jest gałązką z pierwszego planu. W panelu Warstwy sześć warstw: cztery w wróżkami, Tło kopia oraz Tło. Warstwy z wróżką za gałązką, wróżką za głową oraz Tło kopia mają dodane maski.
Zrzut z programu Photoshop.
Wróżkę niebieską (pliki gimnastyczka_turkus.jpg oraz motyl_niebieski.jpg) również trochę zbliż do dziewczynki, zasłaniając jej fragment nogi liściem z bardzo bliskiego planu – jednak nieco bliżej obserwatora, ukrywając brakujący fragment stopy za dolną krawędzią obrazu.
RVTIWDBvoOpfo1
Ikona Barwa/Nasycenie
Ikona Barwa/Nasycenie.
Potrzebujesz lekkiego rozmycia, bo pierwszy plan jest mniej ostry. Ponownie skorzystaj z opcji Rozmycie gaussowskie. Przygaś też trochę jaskrawość stroju i skrzydełek, korzystając z funkcji Barwa/Nasycenie.
Aby wykorzystać opcję Barwa/Nasycenie, wybierz z panelu Dopasowania odpowiednią ikonę lub opcję Obraz i Dopasowania, a następnie Barwa/Nasycenie.
R1LHfsWrXBKX6
Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się fotografia dziewczynki z wróżkami. W prawym górnym rogu okno Barwa/Nasycenie. Z rozwijanego menu wybrano Niebieskozielone. Poniżej pola z wpisanymi wartościami – Barwa: 0, Nasycenie: -70, Jasność: 0. Po prawej przyciski: OK oraz Anuluj.
Zrzut z programu Photoshop.
Gotowy fotomontaż
Porównaj stworzony fotomontaż ze zdjęciem z początku XX wieku.
RmCUXwIgq7ZRw
Fotomontaż przedstawiający dziewczynkę. Wokół niej znajdują się cztery małe postacie wróżek.
R1C6ta74mVbwm
Czarno‑biała fotografia portretowa dziewczynki w wianku na głowie. Na dole fotografii znajdują się cztery małe postacie wróżek.
Pierwsze z pięciu zdjęć wróżek.
Źródło: Elsie Wright, 1917, dostępny w internecie: en.wikipedia.org [dostęp 1.06.2021], tylko do użytku edukacyjnego.
Słownik
filtr
filtr
specjalny efekt zmieniający właściwości wybranej warstwy
filtry artystyczne
filtry artystyczne
możliwość przekształcenia warstwy np. w rysunek, w obraz akwarelowy, olejny itp.
fotomontaż
fotomontaż
obraz fotograficzny powstały z zestawienia, kombinacji i połączenia kilku (lub kilkunastu) fotografii
kompozycja
kompozycja
układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły harmonijną całość
maskowanie warstwy
maskowanie warstwy
ukrywanie części obrazu bez fizycznego naruszania warstw
obiekt inteligentny
obiekt inteligentny
warstwa zawierająca niezależny plik, dzięki czemu jest on skalowalny bezstratnie (dostępny w Photoshopie)
obrys
obrys
jedna z opcji mieszania warstw dostępna w Photoshopie
perspektywa
perspektywa
sposób oddania trójwymiarowych obiektów i przestrzeni na płaszczyźnie
scalanie warstw
scalanie warstw
łączenie wielu warstw w jedną
tryb mieszania warstw
tryb mieszania warstw
sposób mieszania pikseli aktywnej warstwy z warstwami leżącymi niżej
warstwy
warstwy
obrazy nakładane na siebie, można je modyfikować niezależnie oraz przesuwać pod lub nad inne warstwy