Oryginalna fotografia wzbudziła zainteresowanie wielu osób. Wśród nich był sir Arthur Conan Doyle. Pisarz z zaangażowaniem próbował udowodnić, że zdjęcia są prawdziwe. Zwrócił się nawet z prośbą o certyfikat autentyczności do przedsiębiorstwa fotograficznego Kodak. Jednak firma ta odmówiła wystawienia dokumentu.
Zdjęcia ostatecznie okazały się fałszywe. Ale prace dwóch dziewczynek wywołały niemałe poruszenie w świecie dorosłych.
Współcześnie nie potrzebujemy wycinanek i sesji zdjęciowych z nimi, żeby uzyskać podobny efekt. Spróbujmy odtworzyć ten fotomontażfotomontażfotomontaż, korzystając z programu graficznego.
Oryginalne fotografie
R16ZrNhIp9rDk
RlY3l2DzaPu28
R1b7s4ysIkQES
RACSwkdbGeBxH
Odtworzenie fotomontażu
Pliki
RhTrMq0x8oxyX
RZ4ljRnbYaogx
R3BtDo83l5wet
RpSu27xRqVm1i
R1VQpD0kqidHR
R1cW5Lx6sLCp3
RmJKPTIwQvAdo
R1WkFMeaoJBuw
R23v5xIAW4GBx
Wszystkie zdjęcia w jednej paczce pobierzesz z załącznika:
RasqfOE97f2gO
Gimp
Otwórz plik motyl_niebieski.jpg i zacznij od wycięcia motyla z tła. Skorzystaj z narzędzia Ścieżki. Dopasuj kształt zaznaczenia tak, by jak najlepiej oddać kształt owada. Po skończeniu zamień ścieżki na zaznaczenie, a następnie skopiuj motyla do nowej warstwywarstwywarstwy. Podobne operacje wykonaj na pozostałych zdjęciach, których użyjesz do fotomontażu.
R18P1GwGscGmC
Jeśli szukasz informacji, jak wykonać to zadanie, wróć do e‑materiału Grafika rastrowa – selekcjeP1hOZE487Grafika rastrowa – selekcje.
Otwórz plik gimnastyczka_turkus.jpg. Również wytnij ją z tła. Usuń tło i do pliku z akrobatką skopiuj wycięte skrzydła z pliku motyl_niebieski.jpg. Umieść je warstwę niżej – tak, aby akrobatka częściowo zasłaniała dodany element.
RNZB6Si6MQTq2
Przekształć skrzydła, korzystając z funkcji Skaluj warstwę.
Aby wybrać opcję Skaluj warstwę, wybierz z menu opcję Warstwa i Skaluj warstwę….
R14euP64O1M5T
Skorzystaj również z funkcji Odkształcanie.
Aby wybrać opcję Odkształcanie, wybierz z menu opcję Narzędzia i Narzędzia przekształcania.
ReRWbWlNz0oTr
Jedna wróżka nie wystarczy. Otwórz plik gimnastyczka_turkus_skok.jpg. Wytnij ją z tła tak, jak poprzednią akrobatkę. Usuń tło. Zmień kolor kostiumu akrobatki, korzystając z filtrufiltrfiltruBarwa i nasycenie. Wybierz zmianę dla obszarów niebiesko‑zielonych na żółtą.
Rd2qQKNyYqyKW
Dodaj skrzydła. Otwórz plik motyl_kolorowy.jpg. Również wytnij go z tła i umieść w pliku gimnastyczka_turkus_skok.jpg, układając je na warstwie pod akrobatką.
R1Qbuo2NOTJSv
Edytuj je, używając narzędzia Odkształcanie.
RAZaIsD8b11UD
Skrzydło będzie zasłaniać nogę wróżki. W tym momencie jedna noga jest przed skrzydłem – by to zmienić, stwórz maskę warstwymaskowanie warstwymaskę warstwy i zamaluj część nogi, która powinna znajdować się za skrzydłem.
R1XKmKDD9M6ih
W ten sam sposób przygotuj pozostałe wróżki. Na tym etapie możesz eksperymentować z kolorami, skrzydłami, pozami.
Wszystkie wróżki stworzono z następujących plików:
plik gimnastyczka_czerwień.jpg połączyliśmy z plikiem motyl_żółty.jpg,
plik gimnastyczka_czerwień_stojąca.jpg połączyliśmy z plikiem motyl_żółty_bokiem.jpg,
plik gimnastyczka_turkus_skok.jpg połączyliśmy z plikiem motyl_kolorowy.jpg,
plik gimnastyczka_turkus.jpg połączyliśmy z plikiem motyl_niebieski.jpg.
Przed umieszczeniem wróżek na właściwym zdjęciu (plik dziewczynka_ogród.jpg), scal odpowiednie warstwyscalanie warstwscal odpowiednie warstwy (akrobatek oraz właściwych skrzydeł).
RIHmGrGhSMs2d
Na tym etapie obrazek wygląda nienaturalnie. Widać problemy z ostrością. Na zdjęciu dziewczynki ostrość ustawiona jest przede wszystkim na jej twarzy, pierwszy plan został lekko rozmyty, a dalszy – zupełnie nieostry. Wróżki natomiast są bardzo ostre. Dodatkowo zupełnie nie zachowują perspektywyperspektywaperspektywy. Jak to poprawić?
Skomponuj wróżki, korzystając z przekształceń swobodnych i starając się, aby wysokość wróżki była – mniej więcej – równa wysokości twarzy dziewczynki.
RuAHHHU9P3IC5
Masz obraz z wklejonymi wróżkami. Pierwszym krokiem będzie zduplikowanie warstwy z dziewczynką, by stworzyć efekt głębi. Na skopiowaną warstwę nałóż efekt Rozmycie Gaussa…, wybierając je z zakładki Filtry, a następnie Rozmycie.
RWx2CWDWe2QFF
Dodaj maskę warstwy, na której zamalujesz dziewczynkę na czarno, by nie była rozmyta. Warto w tym celu wybrać pędzel o małej sile i twardości. Dla ułatwienia możesz także ukryć oryginalną warstwę, by widzieć zamalowywane obszary.
RNo6BpN1HeyAR
Kwiatek, który dziewczynka trzyma w ręce, zostaw rozmyty – dzięki temu skupisz uwagę odbiorcy nie na nim, a na dziewczynce i na wróżkach latających dookoła.
Możesz przejść do edycji wróżek. Na początku odwróć czerwoną wróżkę (stworzoną z plików gimnastyczka_czerwień.jpg oraz motyl_żółty.jpg) narzędziem Odbicie (Narzędzia, następnie Narzędzia przekształcania) i przenieś ją obok głowy dziewczynki. Możesz teraz zmienić pozycję wszystkich wróżek.
RnWxGLdUH9BM9
Czerwona wróżka znajdzie się za głową, więc dodaj maskę i zamaluj wybrane obszary. Na nią również nałóż efekt Rozmycie Gaussa…, ponieważ postać znajduje się na dalszym planie.
Po korekcie maski jedna z wróżek jest gotowa. Zmodyfikuj kolor skóry pozostałych wróżek. W zakładce Warstwa wybierz Przezroczystość i Kanał alfa na zaznaczenie, co pozwoli na malowanie tylko po wróżce. By to zrobić, w pędzlach wybierz opcję Kolor LCh i ustaw kolor na jasny.
RQO6dXc5xPZg9
Teraz wystarczy zamalować obszary, na których widać skórę u wszystkich trzech wróżek, postępując analogicznie do pierwszej.
RzOOLvgZ2LoD3
Zwłaszcza w przypadku trzeciej postaci (pliki gimnastyczka_czerwień_stojąca.jpg oraz motyl_żółty_bokiem.jpg) widać, że filtr barwy, który na nią wcześniej nałożono, zmienił także kolor jej skóry.
Wybierz ciepły odcień ciemniejszego beżu.
Pomaluj skórę wróżek.
Ważne!
Jeśli ustawienie krycia jest niższe niż 100%, nie możesz powtórnie kolorować obszaru kolorowanego poprzednio. Najlepiej będzie poprawić kolor skóry, w ogóle nie zwalniając kursora, w przeciwnym wypadku może powstać taki efekt:
RRNc6g1viEj4t
Rs6EzFnvcA6Cu
Wróżkę z żółto‑czarnymi skrzydełkami (pliki gimnastyczka_czerwień_stojąca.jpg oraz motyl_żółty_bokiem.jpg) przybliż do dziewczynki, żeby głębia ostrości się zgadzała.
Zrobisz to, chowając ją za gałązkami. W tym celu do warstw dodaj maskę i zamaluj ją, usuwając fragmenty nóg, które mają być zasłonięte gałązką z pierwszego planu.
R1Mih51Y9CZlI
Wróżkę niebieską (pliki gimnastyczka_turkus.jpg oraz motyl_niebieski.jpg) również trochę zbliż do dziewczynki, zasłaniając jej fragment nogi liściem z bardzo bliskiego planu. Ustaw ją nieco bliżej obserwatora – ukrywając brakujący fragment stopy za dolną krawędzią obrazu.
Będziesz potrzebować lekkiego rozmycia, bo pierwszy plan jest mniej ostry. Ponownie skorzystaj z opcji Rozmycie Gaussa…. Przygaś też trochę jaskrawość stroju i skrzydełek wróżki, korzystając z funkcji Barwa i nasycenie.
R1S3wG8Sm1HZE
RzUi6LLrtfjro
Photoshop
Otwórz plik motyl_niebieski.jpg i zacznij od wycięcia motyla z tła. Możesz skorzystać z narzędzia Pióro. Dopasuj kształt zaznaczenia tak, by jak najlepiej oddać kształt owada. Po skończeniu zamień ścieżki na zaznaczenie, a następnie skopiuj motyla do nowej warstwywarstwywarstwy. Podobne operacje wykonaj na pozostałych zdjęciach, których chcesz użyć do fotomontażu.
R33PnVyIiu5Pa
Jeśli chcesz przypomnieć sobie, jak wykonać to zadanie, wróć do e‑materiału Grafika rastrowa – selekcjeP1hOZE487Grafika rastrowa – selekcje.
Otwórz plik gimnastyczka_turkus.jpg. Również wytnij ją z tła. Usuń tło i do pliku z akrobatką skopiuj wycięte skrzydła z pliku motyl_niebieski.jpg. Umieść je warstwę niżej – tak, aby akrobatka częściowo zasłaniała dodany element.
R1UGcVM87aAUa
Przekształć skrzydła, korzystając z funkcji Przekształcenie.
Aby zastosować opcję Przekształcenie, wybierz z menu opcję Edycja i Przekształcanie.
RYRLLggNRnQgM
Skorzystaj również z funkcji Przechodzenie między trybem przekształceń swobodnych i trybem wypaczeń.
Aby wybrać opcję Przechodzenie między trybem przekształceń swobodnych i trybem wypaczeń, zaznacz obszar lub warstwę, na której chcesz pracować. Po utworzeniu zaznaczenia, wybierz polecenie Edycja, Przekształć i Wypaczenie.
R1UtgZlTfrU3k
Jedna wróżka nie wystarczy. Otwórz plik gimnastyczka_turkus_skok.jpg. Wytnij ją z tła tak, jak poprzednią akrobatkę. Usuń tło. Zmień kolor kostiumu akrobatki, używając filtrufiltrfiltruBarwa/nasycenie. Wybierz zmianę dla obszarów niebiesko‑zielonych na żołtą.
R1VYgsv3dacmz
Dodaj skrzydła. Otwórz plik motyl_kolorowy.jpg. Również wytnij go z tła i umieść w pliku gimnastyczka_turkus_skok.jpg, układając je na warstwie pod akrobatką.
R1RNv3LFFK1yV
Edytuj je, używając narzędzia Skraplanie.
Aby wybrać opcję Skraplanie, wybierz z menu opcję Filtr i Zniekształcanie. Następnie kliknij Skraplanie.
R16gjbatzUQoa
Skrzydło będzie zasłaniało nogę wróżki. W tym momencie jedna noga jest przed skrzydłem – by to zmienić, stwórz maskę warstwymaskowanie warstwymaskę warstwy i zamaluj część nogi, która powinna znajdować się za skrzydłem.
Rv5LvjXhhoNp6
W ten sam sposób przygotuj pozostałe wróżki. Na tym etapie możesz eksperymentować z kolorami, skrzydłami, pozami.
Wszystkie wróżki stworzono z następujących plików:
plik gimnastyczka_czerwień.jpg połączyliśmy z plikiem motyl_żółty.jpg,
plik gimnastyczka_czerwień_stojąca.jpg połączyliśmy z plikiem motyl_żółty_bokiem.jpg,
plik gimnastyczka_turkus_skok.jpg połączyliśmy z plikiem motyl_kolorowy.jpg,
plik gimnastyczka_turkus.jpg połączyliśmy z plikiem motyl_niebieski.jpg.
Przed umieszczeniem wróżek na właściwym zdjęciu (plik dziewczynka_ogród.jpg), scal odpowiednie warstwyscalanie warstwscal odpowiednie warstwy (akrobatek oraz właściwych skrzydeł).
RZVqrfUdDoblg
Na tym etapie obrazek wygląda nienaturalnie. Widać problemy z ostrością. Na zdjęciu dziewczynki ostrość ustawiona jest przede wszystkim na jej twarzy, pierwszy plan jest lekko rozmyty, a dalszy – zupełnie nieostry. Wróżki natomiast są bardzo ostre. Dodatkowo zupełnie nie zachowują perspektywyperspektywaperspektywy. Jak to poprawić?
Skomponuj wróżki, korzystając z przekształceń swobodnych i starając się, aby wysokość wróżki była – mniej więcej – równa wysokości twarzy dziewczynki.
R5Fx5KfSDovBv
Skopiuj warstwę tła i rozmyj ją, używając filtra Rozmycie gaussowskie.
Aby zastosować opcję Rozmycie gaussowskie, wybierz z menu opcję Filtr i Rozmycie. Następnie kliknij Rozmycie gaussowskie.
R1eiFYYahWoEj
R1d1BFVj9K3RJ1
Stwórz maskę warstwy i przy użyciu narzędzia Pędzel, zamaskuj obszar głowy i ramion dziecka. Liście na pierwszym planie pozostają nieostre, podobnie jak kwiatek w rękach dziewczynki.
R1aSIvIParpAW
Jak wkomponować wróżki w obraz, by nie wyglądały na przyklejone do tła?
Czerwoną wróżkę (pliki gimnastyczka_czerwień.jpg oraz motyl_żółty.jpg) umieść na drugim planie. Pomniejsz ją zgodnie z perspektywą i odwróć, używając narzędzia Przekształcanie swobodne tak, aby patrzyła na dziewczynkę.
Aby zastosować opcję Przekształcanie swobodne, wybierz z menu opcję Edycja i Przekształć swobodnie.
RuXQrS6q8VRK6
Rozmyj tło, używając narzędzia Rozmycie gaussowskie, ponieważ głębia ostrości nie sięgała obszaru za dziewczynką.
R1TqEhKZ6N2ec
Następnie załóż maskę warstwy i pędzlem zamaskuj nogę, która ma się znaleźć za głową dziewczynki. W obszarze włosów przezroczystość pędzla ustaw na 50.
RcgEuWHbtWNaw
Wróżki wyglądają bardzo blado. Zmień to, korzystając z pędzla. Zablokuj przezroczystość na warstwach z wróżkami. Wybierz pędzel i opcję kolor.
R1X8iiVTjwVgp
Wybierz ciepły odcień ciemniejszego beżu.
R1EJhFgVTEkaW
Pomaluj skórę wróżek.
Ważne!
Jeśli ustawienie krycia jest niższe niż 100%, nie możesz powtórnie kolorować obszaru kolorowanego poprzednio. Najlepiej będzie poprawić kolor skóry, w ogóle nie zwalniając kursora, w przeciwnym wypadku może powstać taki efekt:
RmADduooEJ3dO
Wróżkę z żółto‑czarnymi skrzydełkami (pliki gimnastyczka_czerwień_stojąca.jpg oraz motyl_żółty_bokiem.jpg) przybliż do dziewczynki, żeby głębia ostrości się zgadzała.
Zrób to, chowając ją za gałązkami. W tym celu do warstw dodaj maskę i zamaluj nią, usuwając fragmenty nóg, które mają być zasłonięte gałązką z pierwszego planu.
R1L896Ijh0qeZ
Wróżkę niebieską (pliki gimnastyczka_turkus.jpg oraz motyl_niebieski.jpg) również trochę zbliż do dziewczynki, zasłaniając jej fragment nogi liściem z bardzo bliskiego planu – jednak nieco bliżej obserwatora, ukrywając brakujący fragment stopy za dolną krawędzią obrazu.
RVTIWDBvoOpfo1
Potrzebujesz lekkiego rozmycia, bo pierwszy plan jest mniej ostry. Ponownie skorzystaj z opcji Rozmycie gaussowskie. Przygaś też trochę jaskrawość stroju i skrzydełek, korzystając z funkcji Barwa/Nasycenie.
Aby wykorzystać opcję Barwa/Nasycenie, wybierz z panelu Dopasowania odpowiednią ikonę lub opcję Obraz i Dopasowania, a następnie Barwa/Nasycenie.
R1LHfsWrXBKX6
Gotowy fotomontaż
Porównaj stworzony fotomontaż ze zdjęciem z początku XX wieku.
RmCUXwIgq7ZRw
R1C6ta74mVbwm
Słownik
filtr
filtr
specjalny efekt zmieniający właściwości wybranej warstwy
filtry artystyczne
filtry artystyczne
możliwość przekształcenia warstwy np. w rysunek, w obraz akwarelowy, olejny itp.
fotomontaż
fotomontaż
obraz fotograficzny powstały z zestawienia, kombinacji i połączenia kilku (lub kilkunastu) fotografii
kompozycja
kompozycja
układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły harmonijną całość
maskowanie warstwy
maskowanie warstwy
ukrywanie części obrazu bez fizycznego naruszania warstw
obiekt inteligentny
obiekt inteligentny
warstwa zawierająca niezależny plik, dzięki czemu jest on skalowalny bezstratnie (dostępny w Photoshopie)
obrys
obrys
jedna z opcji mieszania warstw dostępna w Photoshopie
perspektywa
perspektywa
sposób oddania trójwymiarowych obiektów i przestrzeni na płaszczyźnie
scalanie warstw
scalanie warstw
łączenie wielu warstw w jedną
tryb mieszania warstw
tryb mieszania warstw
sposób mieszania pikseli aktywnej warstwy z warstwami leżącymi niżej
warstwy
warstwy
obrazy nakładane na siebie, można je modyfikować niezależnie oraz przesuwać pod lub nad inne warstwy