Przeczytaj
Grupowanie danych
Nie zawsze dane, które chcemy przeanalizować, otrzymamy w formie najkorzystniejszej do przeprowadzenia tego procesu. Na przykład, może się zdarzyć, że osobno przedstawione są dni, miesiące i lata, według których dane zostały podzielone.
Jak pamiętamy z pierwszego e‑materiału o tabelach przestawnychtabelach przestawnych, serie danych umieszczamy na odpowiednich polach. Wiele etykiet opisujących tę samą rzecz – czas – nieestetycznie zaprezentuje się na wykresie. Można to zaobserwować na ilustracji poniżej. Wykres ten przedstawia stan konta w poszczególnych dniach roku.

Problem ten możemy rozwiązać poprzez wykorzystanie opcji grupowaniagrupowania danych.

Rozróżniamy dwa sposoby grupowania danych: automatycznyautomatyczny oraz ręcznyręczny.
Ręczne grupowanie danych
Załóżmy, że mamy dane dotyczące sprzedaży dwóch modeli rowerów w roku, które przeanalizujemy.

Microsoft Excel
Sprawdźmy, ile wynosiła łączna kwota, za którą sprzedano rowery w styczniu. Na karcie Tabela przestawna zaznaczmy więc zakres komórek, które chcemy grupować. U nas będą to komórki od B2 do E2. Następnie przejdźmy do zakładki Dane na wstążce i z pola Konspekt wybierzmy Grupuj.

Tym sposobem dane tworzą teraz grupę, którą możemy analizować jako jedną całość. Wszystkie wartości pogrupowanych komórek zostały zsumowane w jedną wartość, opisującą całą grupę. Mamy oczywiście możliwość zobaczenia części składowych grupy poprzez naciśnięcie znaku plus po lewej stronie nazwy grupy.

W menu Pola tabeli przestawnej pojawiła się również nazwa nowo utworzonej grupy.
LibreOffice Calc
Sprawdźmy, ile wynosiła łączna kwota, za którą sprzedano rowery w styczniu. Zaznaczamy więc zakres komórek, które chcemy grupować. U nas będą to komórki od C2 do F2. Następnie z menu głównego wybieramy Dane, następnie Grupa i konspekt i klikamy opcję Grupuj...

Tym sposobem dane stworzyły grupę wyświetlającą się na końcu naszej tabeli. Możemy ją teraz analizować jako jedną całość. Dodajmy więc sumowanie naszej grupy.

Teraz w tabeli musimy wyświetlić interesującą nas grupę. Zaznaczmy którąś z komórek wchodzących w skład naszej tabeli, może być to komórka A1. Wybierzmy z menu głównego Dane, następnie Tabela przestawna i opcję Wstaw lub edytuj...

Otworzy nam się okno edytowania istniejącej tabeli. Z pola Pola kolumn usuńmy element Data.

Pozostała kolumna Grupuj1 wyświetla nam sumę dla utworzonej przez nas grupy.

Zmiana nazwy grupy danych
Po zebraniu danych w grupę, otrzymają one domyślnie nazwę porządkową – przykładowo Grupuj1. Podczas gdy przy jednej grupie jest możliwe domyślenie się, co się w niej znajduje, przy większej ich liczbie zadanie to byłoby utrudnione. Z tego powodu warto nadać każdej grupie danych nazwę, która będzie ją dobrze charakteryzować.
Microsoft Excel
Jeżeli chcemy zmienić nazwę grupy, którą udało nam się utworzyć, naciśniemy na komórkę, w której się ona znajduje, w naszym przykładzie jest to komórka B2. Następnie w pasku formuły zmienimy jej zawartość na dogodną nazwę np. „Styczeń”.

W przypadku jednak, gdy chcemy zmienić nazwę, pod którą grupa jest znana w menu Pola tabeli przestawnej, po naciśnięciu lewym przyciskiem myszy na komórkę, w której dana nazwa się znajduje, przejdziemy do zakładki Analiza tabeli przestawnej. Znajdziemy ją na wstążce.
Tam w zakładce Aktywne pole wybierzemy opcję Ustawienia pola. Wyświetli się wówczas okno pokazane poniżej.

W polu Nazwa niestandardowa możemy nadać polu określoną przez nas nazwę.
LibreOffice Calc
Jeżeli chcemy zmienić nazwę grupy, naciśniemy na komórkę, w której się ona znajduje, w naszym przykładzie jest to komórka T2. Następnie zmienimy jej zawartość na dogodną nazwę np. „Styczeń”.

Co w przypadku, gdy chcemy zmienić nazwę, pod którą grupa jest znana w menu Układ tabeli przestawnej? Zaznaczmy komórkę obok nazwy, którą chcemy zmienić, w naszym przypadku jest to B1. Następnie strzałkami na klawiaturze przejdźmy do komórki z nazwą, którą chcemy edytować, w tym przykładzie jest to C1. Teraz w polu Wiersz wprowadzania wpiszmy określoną przez nas nazwę.

Automatyczne grupowanie danych
Przyjmijmy, że raz jeszcze chcemy pogrupować dane na poszczególne okresy, np. miesiące. W tym przypadku ręczne grupowanie zajęłoby nam dużo czasu. Bylibyśmy zmuszeni do zaznaczenia wszystkich komórek z danego miesiąca i zgrupowania ich, po czym czynność tę musielibyśmy powtórzyć jeszcze 11 razy, zakładając, że badamy dane z całego roku.
W takich przypadkach niezwykle pomocna jest opcja grupowania automatycznego.
Microsoft Excel
Aby jej użyć, wybieramy komórkę, w której znajduje się jedna z dat okresu, który chcemy pogrupować, na przykład B2, a następnie naciśniemy na nią prawym przyciskiem myszy oraz wybierzemy opcję Grupuj.

Otworzy się okno grupowania, umożliwiające wybranie początku i końca zakresu, w którym dane mają zostać pogrupowane oraz kryterium, w oparciu o które tworzone będą wszystkie grupy.

LibreOffice Calc
Aby jej użyć, naciśniemy na komórkę, w której znajduje się jedna z dat okresu, który chcemy pogrupować, na przykład C2. Z menu głównego wybierzmy Dane, następnie Grupa i konspekt i kliknijmy na opcję Grupuj...

Otworzy się okno Grupowanie, umożliwiające wybranie początku i końca zakresu, w którym dane mają zostać pogrupowane oraz kryterium, w oparciu o które tworzone będą wszystkie grupy.

Słownik
polega na określeniu zakresu i kryterium, według którego dane mają być pogrupowane
dzielenie danych na grupy wyróżniające się określoną cechą
polega na ręcznym zaznaczeniu danych, które mają zostać pogrupowane
zaawansowane narzędzie do tworzenia podsumowań, pozwalające wyświetlać porównania, wzorce i trendy wynikające z danych