Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

O reżyserze

RLvJgXFwxiSMz
Od lewej: Stanley O'Toole, Dennis Quaid, Wolfgang Petersen podczas prac nad filmem Mój własny wróg w 1984 roku
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Wolfgang Petersen – niemiecki reżyser i producent filmowy. Urodził się w 1941 roku w Emden. Początkowo realizował spektakle teatralne, potem zajął się filmem. Jako reżyser debiutował w 1967 roku filmem Jedno z nas dwojga. Później nakręcił Okręt, który przyniósł mu sławę i otworzył drogę do Hollywood. Wielkim sukcesem okazał się skierowany do młodych widzów film Niekończąca się opowieść, dziś uznawany za kultowy. Inne obrazy Wolfganga Petersena to: Mój własny wróg, Okruchy pamięci, Na linii ognia, Epidemia, Gniew oceanu, Troja, Posejdon.

O filmie

RYLuEqtSg1fD6
Kadr z filmu Troja, 2004
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

David Benioff oparł swój scenariusz na wątkach z IliadyOdysei Homera oraz Eneidy Wergiliusza. Losy większości bohaterów i bohaterek zostały jednak diametralnie zmienione, można więc mówić o dość swobodnej adaptacji mitologicznej historii. Dlatego po premierze recenzenci podzielili się na dwie grupy. Jedni uważają, że film jest monumentalnymmonumentalizmmonumentalnym arcydziełem z doskonale zrealizowanymi scenami bitewnymi, inni natomiast dostrzegają w nim kicz i nie zgadzają się na wprowadzanie zmian w tekście Homera. Dodatkowo badacze świata starożytnego jednym tchem wymieniają szereg błędów i nieścisłości związanych z przedstawieniem świata Priama, Agamemnona i Achillesa. Sympatykom filmu błędy te nie przeszkadzają w odbiorze historii, która, skoncentrowana na ludziach, a nie na boskich uczuciach czy tym bardziej – wiernym odtworzeniu realiów, pokazuje uniwersalne przyczyny wojen. Widz może się przekonać, że wojny od wieków wybuchały z tych samych powodów: zranionej dumy, zazdrości, niemożności porozumienia się, a iskrą, która rozpala nienawiść, bywa nawet miłość.

Mity na nowo odczytane

Reinterpretacje mitów, ich nowe wersje, odmienne od dobrze znanych zakończenia to częsty zabieg w literaturze i kulturze. Warto wspomnieć chociażby Króla mrówek Zbigniewa Herberta, ową „prywatną mitologię”, piękny gest poety w stronę własnej wyobraźni, która nadaje nowe sensy starym opowieściom. Dzieje się tak dlatego, że – jak pisze Gabriela Abrasowicz w swoim artykule poświęconym mitologii bałkańskiej:

Gabriela Abrasowicz Nadbudowa matrycy mitów i ich transformacje na przykładzie najnowszej twórczości chorwackich, czarnogórskich i kosowskich dramatopisarzy oraz realizatorów scenicznych

Tradycja mityczna, w planie bliskim, jak również dalekim, promieniuje, przekracza granice oraz odgrywa rolę źródła inspiracji estetycznych. Jak zaznaczył Jacek Wachowski, procesy te nie są żadnym novum. Umożliwiają one od dawna tworzenie płaszczyzny porozumienia oraz łączności między kulturą nowożytną i jej antyczną przeszłością. Dynamiczny system symboli, archetypów, obrazów oraz schematów transponowanytranspozycjatransponowany z mitologii został trwale włączony w kulturę i intensywnie wpływa na rozwój sztuki (...). Mity pozostają w stadium nieustannych ewolucji, istnieją w wielu wariantach i generują nowe znaczenia.

gabi Źródło: Gabriela Abrasowicz, Nadbudowa matrycy mitów i ich transformacje na przykładzie najnowszej twórczości chorwackich, czarnogórskich i kosowskich dramatopisarzy oraz realizatorów scenicznych, „Er(r)go. Teoria–Literatura–Kultura”, nr 39 (2/2019), s. 39.
transpozycja

Słownik

heros
heros

(gr. hḗrōs) – w mitologii greckiej bohater zrodzony ze związku człowieka z bogiem, dzięki swym niezwykłym przymiotom i czynom zaliczony w poczet bóstw. Herosi mieli nadzwyczajne cechy i zdolności, np. wytrzymałość czy siłę. Jednym z takich bohaterów był Achilles

monumentalizm
monumentalizm

(łac. monumentalis – wielki) – w sztukach plastycznych dążenie do tworzenia rzeczy o wielkich rozmiarach, potężnych, masywnych

batalistyka
batalistyka

(wł. battaglia – batalia – zbrojne starcie, bitwa, wojna) – przedstawienie scen bitewnych, pochodów wojennych, oblężeń i życia obozowego, głównie w sztukach plastycznych, ale także w literaturze i filmie