Ćwiczenia

W powtórkowych lekcjach skupimy się na części poświęconej pytaniom. Odnoszą się one do wielu różnych materiałów źródłowych (nie tylko tekstów oraz ilustracji, ale również map, tabel czy wykresów itp.). Przede wszystkim musisz dokładnie zapoznać się z materiałami źródłowymi, ale także zwrócić uwagę na polecenia. Poniżej przybliżamy, jak rozumieć polecenia w zadaniach różnego typu:

RAmy0nWs0M2VC
wyjaśnij twoim zadaniem jest zrekonstruowanie związku przyczynowo‑skutkowego, opisanie od początku do końca, o co chodzi i dlaczego;, scharakteryzuj należy przeanalizować genezę, przebieg oraz konsekwencje danego procesu czy zjawiska, wymieniając uczestników wydarzeń (postacie, organizacje) lub inne istotne elementy;, porównaj twoim zadaniem jest zestawienie wydarzeń, zachodzących procesów, danych itp. pod kątem występujących między nimi podobieństw oraz różnic;, rozstrzygnij w tym wypadku oczekiwana odpowiedź jest jedna: „tak” lub „nie” - oczywiście wraz z uzasadnieniem, ale bez formułowania własnych ocen;, rozważ należy tu sformułować zarówno argumenty, jak i kontrargumenty, czyli „za” i „przeciw”, wartościując słuszność danego rozumowania;, oceń to polecenie pozwala ci przedstawić własną, subiektywną opinię na temat opisywanych zjawisk i procesów;
każda przedstawiona ocena – o ile będzie dobrze uzasadniona – zostanie uznana, dlatego też kluczową rolę odgrywa umiejętność budowania argumentacji;, udowodnij w poleceniu tym zawarta jest teza, a twoim zadaniem jest stworzenia krótkiej narracji z podaniem argumentów na rzecz jej prawdziwości;, uzasadnij zadanie podobne jak powyżej, ale w tym przypadku powinno się określić sposób rozumowania, który umożliwia postawienie danej tezy;, wykaż należy tu wykazać prawdziwość lub nieprawdziwość związków przyczynowo‑skutkowych, odnoszących się do tezy; podaj, wymień, wskaż – takie polecenia występują w zadaniach półotwartych, w których jest miejsce na twoją odpowiedź; podajesz wtedy pojęcie, nazwę własną (pełną, bez skrótów), imię i nazwisko osoby itp.

Pamiętajcie, że odpowiedź musi odnosić się do źródła – błędem jest bazowanie wyłącznie na swojej wiedzy i zignorowanie podanego źródła. Chodzi bowiem o to, aby osoba odpowiadająca na pytanie umiejętnie połączyła analizę materiału źródłowego z własną wiedzą. Nie bójcie się korzystać z posiadanych informacji i zawsze odwołujcie się do podanych źródeł. Pamiętajcie również o tym, by wczytywać się w polecenia – czasem wiedza własna nie jest potrzebna, czasem tekst to tylko inspiracja, a innym razem należy połączyć wiedzę z interpretacją tekstu.

Ojcowie Europy

Ojcowie Europy, zwani także ojcami integracji europejskiej, to osoby, które w bardzo dużym stopniu przyczyniły się do powstania Wspólnot Europejskich, które stały się podstawą do utworzenia Unii EuropejskiejUnia EuropejskaUnii Europejskiej.

R15c1tQOREW8f1
Prezentacja.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

EWWiS
EWWiS

Europejska Wspólnota Węgla i Stali utworzona na podstawie traktatu paryskiego z 1951 r. przez Belgię, Francję, Niderlandy, Luksemburg, RFN i Włochy; jej celem było stworzenie wspólnego rynku na surowce i produkty przemysłu węglowego i stalowego

Unia Europejska
Unia Europejska

organizacja powstała na podstawie traktatu z Maastricht (1991 r.); od 2009 r. (przyjęcie traktatu lizbońskiego) organizacja międzynarodowa o charakterze gospodarczo‑politycznym skupiająca 27 państw europejskich (2021 r.)

Wielka trójka
Wielka trójka

określenie trzech przywódców światowych mocarstw alianckich, którzy na konferencjach w Teheranie, Jałcie i Poczdamie omawiali porządek, jaki miał zaistnieć na świecie po zakończeniu II wojny światowej; zalicza się do nich Winstona Churchilla (Wielka Brytania), Franklina D. Roosevelta (Stany Zjednoczone Ameryki) i Józefa Stalina (Związek Socjalistycznych Republik Sowieckich)

Wspólnoty Europejskie
Wspólnoty Europejskie

organizacje o charakterze ponadnarodowym w Europie w latach 1957–2009 (traktaty rzymskie, traktat lizboński), w ramach których następowała integracja europejska; wśród nich wymienia się EWWiS, Euratom i Europejską Wspólnotę Gospodarczą