Kim jest montażysta?

Rop8UVRSoylPY
Film nawiązujący do treści materiału pod tytułem: Kim jest montażysta?

Gdy podziwiamy na wielkim ekranie dzieła filmowe, rzadko kiedy zdajemy sobie sprawę z ogromu pracy, jaką w ich realizację włożyły dziesiątki specjalistów reprezentujących różne dziedziny sztuki. Zazwyczaj to reżyser, scenarzysta oraz oczywiście aktorzy zbierają zasłużone brawa od zachwyconej danym obrazem publiczności. Tymczasem cichym bohaterem każdej produkcji jest montażysta, który korzystając z chaotycznego zbioru ujęć nagranych na planie, nadaje filmowi ostateczny kształt oraz wymiar artystyczny.

Montażysta musi więc wnikliwie przeanalizować każde ujęcie, następnie odpowiednio przyciąć je i dopasować do innych fragmentów, tak żeby stworzyć harmonijną, narracyjnie spójną całość.

Joseph V. Mascelli 5 tajników warsztatu filmowego

Wybierając ujęcia (po starannej analizie całego materiału i opracowaniu koncepcji całości), łącząc je ze sobą i nadając całości odpowiednie tempo, montażysta nie tylko opowiada historię, lecz także wzbogaca ją wizualnie i nasyca energią. Sekwencja dobrze zmontowanych ujęć jest znacznie ciekawsza niż każde z tych ujęć w pojedynkę. Odpowiedzialnością montażysty jest stworzenie jak najlepszej opowieści z dostępnego materiału. Często ostateczny rezultat jest lepszy niż pierwotny koncept operatora czy reżysera.

1 Źródło: Joseph V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, tłum. Tomasz Szafrański, Warszawa 2010, s. 233–234.

Co więcej, montażysta dysponujący sporym doświadczeniem jest w stanie uratować swoją pracą nawet kiepsko nakręcony film, który dodatkowo posiada niezbyt intrygujący scenariusz.

Joseph V. Mascelli 5 tajników warsztatu filmowego

Doświadczony montażysta rzadko napotyka problemy, których nie jest w stanie rozwiązać. Jego uwaga powinna być skupiona na dramaturgii, a nie na łataniu dziur i naprawianiu problemów związanych z brakiem umiejętności twórcy. W filmach dokumentalnych bądź niezależnych niestety często na tym właśnie polega jego praca – na naprawianiu materiału nakręconego bez brania pod uwagę ciągłości montażowej. Źle zastosowane techniki filmowe dają w konsekwencji niepasujące do siebie ujęcia, brzydkie sklejki, niejasną akcję. Jeżeli reżyser, operator lub producent zmieniają wizję filmu na planie, na montażystę spada dodatkowy i często nader bolesny ciężar dopasowania do siebie ich niezgodnych koncepcji. Chcąc uratować film, musi czerpać ze swojej torby sztuczek pełnymi garściami.

2 Źródło: Joseph V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, tłum. Tomasz Szafrański, Warszawa 2010, s. 234.
R1MS8rKtfi6nC
Początkowo montaż filmowy wymagał fizycznego cięcia i klejenia taśmy, na której nagrany był film – obecnie wykorzystuje się do tego specjalne oprogramowanie.
Źródło: Denise Jens, dostępny w internecie: unsplash.com [dostęp 29.06.2022], domena publiczna.

Rodzaje montażu filmowego

Obecnie wyróżnia się dwa rodzaje montażu filmowego:

  1. Montaż chronologiczny, podczas którego poszczególne ujęcia łączone w jedną spójną całość chronologicznie, tj. następują po sobie, zgodnie z ciągłością ruchu oraz kierunku:

Joseph V. Mascelli 5 tajników warsztatu filmowego

Montaż chronologiczny składa się z ujęć nakręconych w taki sposób, by pasowały do siebie i mogły dać się konsekwentnie zmontować oraz uzupełniających je przebitek. Ujęcia te mogą być nakręcone z różnych punktów widzenia. Jednak cała scena powinna sprawiać wrażenie płynnie rozgrywającej się całości, a nie zlepka krótszych fragmentów. Osiąga się to poprzez zachowanie ciągłości ruchu, kierunków spojrzeń, pozycji aktorów, dialogu i nagrywaniu zakładek.

3 Źródło: Joseph V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, tłum. Tomasz Szafrański, Warszawa 2010, s. 236.
  1. Montaż kompilacyjny, podczas którego daną scenę buduje się z ujęć pochodzących z różnych źródeł (niekoniecznie tych nagranych na planie filmowym):

Joseph V. Mascelli 5 tajników warsztatu filmowego

Reportaże, dokumenty, programy informacyjne, filmy przyrodnicze itd. zazwyczaj korzystają z montażu kompilacyjnego. Składają się z materiałów zebranych z różnych źródeł i są zrozumiałe dzięki komentarzom ze ścieżki dźwiękowej, bez którego mogłyby nie mieć sensu. Nie występują tu typowe problemy montażowe, gdyż poszczególne ujęcia są po prostu ilustracją tego, co słyszymy w dźwięku i nie ma między nimi wizualnego związku. Filmy kompilacyjne nie mają ustalonej formy poza ewolucją od ogółu do szczegółu. Plany pełneplan pełnyPlany pełnezbliżeniazbliżeniezbliżenia mogą nie mieć ze sobą nic wspólnego i łączyć się bez zachowywania ciągłości ruchów, kierunku, czasu i przestrzeni.

4 Źródło: Joseph V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, tłum. Tomasz Szafrański, Warszawa 2010, s. 241.

Warto pamiętać, że użycie montażu kompilacyjnego nie wyklucza wykorzystania montażu chronologicznego. Bardzo często montażyści pracujący nad danym filmem korzystają z obu technik.

Pojęcie rozdzielczości

Każdy, kto dopiero rozpoczyna swoją przygodę z montażem filmów wideo, powinien zapoznać się z pojęciem rozdzielczościrozdzielczośćrozdzielczości. Rozdzielczość ma bowiem fundamentalny wpływ na jakość nagranego i zmontowanego obrazu. Nieodpowiednie jej dobranie potrafi zniszczyć nawet najlepszą i najpiękniejszą sekwencję ujęć (każde z ujęć może występować w innej rozdzielczości, bez ich zsynchronizowania ostateczny efekt montażu jest zawsze niezadowalający). Dlatego najważniejszym zadaniem montażysty jest ustalenie podstawowej rozdzielczości dla wszystkich montowanych ujęć.

Obecnie najpopularniejszymi jej rodzajami są:

  1. Rozdzielczość HD (HD Ready), jej parametry to: 1280 × 720 lub 1280 × 1024 px.

  2. Rozdzielczość 1080p Full HD (FHD), jej parametry to: 1920 × 1080 px.

  3. Rozdzielczość QUAD HD, jej parametry to: 2560 × 1440 px.

  4. Rozdzielczość 4K (Ultra HD), jej parametry to: 3840 × 2160 px.

  5. Rozdzielczość 8K, jej parametry to: 7680 × 4320 px.

RmlWlClHuXn8w
Najpopularniejsze rozdzielczości ekranów dostępne na rynku.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W ostatnim czasie formaty 2K, 4K i wyższe stają się coraz popularniejsze, zarówno wśród amatorskich produkcji filmów wideo, jaki i tych profesjonalnych.

Blain Brown Cinematography. Sztuka operatorska

Format 2K daje nieco większą rozdzielczość niż 1080, zaś 4K daje czterokrotnie większą rozdzielczość. Pionowa ilość pikselipikselpikseli może czasem się różnić ze względu na różne formaty sensorów (ang. aspect ratio) w poszczególnych stosowanych kamerach. Oznaczenie „K” odwołuje się do wyrażenia „kilo” oznaczającego mnożnik 1000, natomiast liczba 1024 wywodzi się z kodu binarnego, podobnie jak w przypadku kilobajtów. „K” oznacza tym samym wartość 1024 pikseli mierzoną w poziomie.

5 Źródło: Blain Brown, Cinematography. Sztuka operatorska, Warszawa 2020, s. 217.

Warto pamiętać, że rozdzielczość filmu wideo jest ściśle związana z proporcją ekranuproporcja ekranuproporcją ekranu, na jakim ten film jest wyświetlany. Obecnie najczęściej korzysta się z proporcji 16:9. Bardzo ważnym parametrem uwzględnianym podczas montażu filmów video jest także liczba klatek na sekundęliczba klatek na sekundęliczba klatek na sekundę (fps).

Słownik

liczba klatek na sekundę
liczba klatek na sekundę

liczba kadrów, jakie są wyświetlane w ciągu sekundy, czyli częstotliwość, z jaką statyczne obrazy pojawiają się na ekranie; to jednocześnie miara płynności wyświetlania ruchomych obrazów; mała liczba klatek na sekundę daje wrażenie „klatkowania”, wysoka – wrażenie płynności obrazu

piksel
piksel

najmniejszy jednolity (przedstawiający konkretny kolor) element obrazu prezentowanego na wyświetlaczach urządzeń cyfrowych lub drukowanego w technice druku punktowego

plan pełny
plan pełny

ujęcie, w którym sylwetki aktorów są pokazane „od stóp do głów” na tle otoczenia

proporcja ekranu
proporcja ekranu

inaczej format obrazu; wymiary wyświetlanego obrazu wyrażone ilorazem jego długości do wysokości

rozdzielczość
rozdzielczość

jeden z parametrów wyświetlania, określający liczbę pikseli obrazu wyświetlanego na ekranie w bieżącym trybie pracy monitora komputerowego, telewizora lub innego wyświetlacza, którego obraz budowany jest z pikseli; rozdzielczość wyraża się w postaci liczby pikseli w poziomie i w pionie

zbliżenie
zbliżenie

ujęcie, które ukazuje twarz aktora lub inny obiekt wypełniający sobą przestrzeń kadru