Przeczytaj
Na początek zadanie, którego rozwiązanie wymaga ułożenia równania z jedną niewiadomą, więc dość łatwe.
Rozwiązać równanie, to znaczy znaleźć wszystkie jego rozwiązania lub wykazać, że takich rozwiązań nie ma.
Libusza to legendarna władczyni Czech, założycielka Pragi. Podobno posiadała dar wieszczy, była dobra dla poddanych, przezorna i prawa. Stała się dla Czechów symbolem świadomości narodowej.
O rękę Libuszy ubiegało się trzech rycerzy. Libusza obiecała, że wyjdzie za mąż za tego, który jako pierwszy rozwiąże podaną przez nią zagadkę.
Jednak żaden z rycerzy zagadki nie rozwiązał i Libusza wybrała na męża Przemysława Oracza.
Zagadka Libuszy:
Kto zgadnie – ile śliwek mieści się w moim koszyku, jeśli koszyk pozostanie pusty, gdy pierwszemu z was oddam połowę śliwek i jeszcze jedną śliwkę, drugiemu z was oddam połowę śliwek, które pozostały i jeszcze jedną śliwkę, a trzeci z was dostanie połowę pozostałych śliwek i jeszcze trzy śliwki?
Rozwiązanie:
W szkole podstawowej tego typu zadania rozwiązują uczniowie za pomocą grafów – wykorzystując metodę „działania odwrotne”. I dość szybko uzyskując wynik.
My jednak utrudnimy nieco pracę – ułożymy i rozwiążemy odpowiednie równanie.
Analiza zadania
– liczba śliwek znajdujących się w koszyku
– tyle śliwek otrzyma pierwszy zalotnik
– tyle śliwek zostanie w koszyku
– tyle śliwek otrzyma drugi zalotnik
– tyle śliwek pozostanie w koszyku
– tyle śliwek otrzyma trzeci zalotnik
Zapisujemy uzyskane równanie.
Odpowiedź:
W koszyku jest śliwek.
Przechodzimy teraz do zadań rozwiązywanych za pomocą układu równańukładu równań.
Rozwiązaniem układu dwóch równań liniowych z dwiema niewiadomymi , nazywamy każdą parę liczb , która spełnia jednocześnie oba równania układu. Liczba rozwiązań układu dwóch równań liniowych z dwiema niewiadomymi zależy od wartości współczynników obu równań liniowych układu.
Angielski siedemnastowieczny fizyk, astronom, alchemik i matematyk Isaac Newton lubił układać zagadki i zaskakiwać nimi znajomych. Jedną z takich zagadek poznamy.
Zagadka Isaaca Newtona:
Na łące rośnie trawa. Aż sześćdziesiąt krów mogłoby paść się na tej łące przez czternaście dni. A pięćdziesiąt krów mogłoby paść się przez dwadzieścia osiem dni. Ile krów mogłoby paść się stale na tej łące dzięki stale, równomiernie odrastającej trawie?
Rozwiązanie:
Opisana w zadaniu sytuacja wydaje się trochę dziwna, ale teoretycznie możliwa, z uwzględnieniem założenia, że trawa rośnie równomiernie.
Poniżej wersja rozwiązaniarozwiązania podawana podobno przez Newtona.
Oznaczmy:
– początkowa ilość trawy rosnącej na łące,
– ilość trawy, która odrasta w ciągu jednego dnia,
– ilość trawy, którą zjada krowa w ciągu jednego dnia.
Na podstawie treści zadania zapisujemy układ równań.
Odejmujemy stronami pierwsze równanie od drugiego.
Podstawiamy wyznaczone wyrażenie do pierwszego równania układu.
Odpowiedź:
Na łące mogłoby paść się na stałe czterdzieści krów.
Okazuje się, że łąki lubił nie tylko Newton, ale również genialny rosyjski powieściopisarz Lew Tołstoj.
Tołstoj w swojej posiadłości oraz w okolicznych wsiach założył kilka szkół dla dzieci chłopskich, w których był jednym z nauczycieli. Pisał opowiadania i bajki dla dzieci, wydawał też podręczniki zawierające między innymi ułożone przez siebie ciekawe zadania matematyczne.
Zadanie Lwa Tołstoja:
Zespół kosiarzy miał skosić dwie łąki, przy czym pole powierzchni pierwszej łąki było dwa razy większe od pola powierzchni drugiej łąki.
Cały zespół kosił pół dnia pierwszą łąkę. W drugiej połowie dnia zespół podzielił się na dwie równe grupy. Pierwsza grupa w dalszym ciągu kosiła pierwszą łąkę i do końca dnia skosiła ją całkowicie. Druga grupa kosiła mniejszą łąkę, ale do końca dnia nie skosiła jej całkowicie. Reszta drugiej łąki została skoszona dopiero na drugi dzień – skosił ją jeden kosiarz w ciągu całego dnia pracy. Z ilu osób składał się zespół kosiarzy?
Rozwiązanie:
Znajdziemy odpowiedź na pytanie postawione przez Tołstoja, układając i rozwiązując odpowiedni układ równań.
Spróbuj samodzielnie znaleźć inny sposób rozwiązania zadania o kosiarzach pamiętając, że było ono przeznaczone dla dzieci chłopskich, które zapewne nie potrafiły jeszcze rozwiązywać układów równań!
Oznaczmy:
– liczba kosiarzy,
– wydajność jednego kosiarza, czyli pole powierzchni części łąki, którą skosi w ciągu jednego dnia,
– pole powierzchni mniejszej łąki (czyli drugiej łąki),
– pole powierzchni większej łąki (czyli pierwszej łąki).
Pierwszą łąkę dnia kosił cały zespół i dnia połowa zespołu. Łąka została skoszona w całości:
Drugą łąkę dnia kosiła połowa zespołu i cały dzień kosił ją jeden kosiarz. Łąka została skoszona w całości:
W ten sposób otrzymaliśmy układ równań z dwiema niewiadomymi, który rozwiązujemy, pamiętając, że musi być liczbą naturalną.
Zapisujemy otrzymany układ równań.
Pierwsze równanie układu mnożymy przez , a drugie przez .
Dodajemy równania układu stronami.
Podstawiamy otrzymane wyrażenie do równania pierwszego.
Odpowiedź:
Zespół kosiarzy składał się z osób.
Trzynastowieczny włoski matematyk, zwany Leonardo Fibonacci w swoim wiekopomnym dziele Liber abaci przedstawił problem, w którym po raz pierwszy użył aparatu matematycznego do rozwiązania problemu geometrycznego.
Zadanie Leonarda Fibonacciego:
Dwie wieże, jedna o wysokości stóp, a druga o wysokości stóp, oddalone są od siebie o stóp. Pomiędzy nimi znajduje się wodotrysk. Na szczycie każdej z wież siedzi ptak. Ptaki jednocześnie sfrunęły z jednakową prędkością do wodotrysku i dotarły do niego jednocześnie. Oblicz odległość każdej z wież od wodotrysku.
Rozwiązanie:
Treść zadania zobrazujemy za pomocą dwóch trójkątów prostokątnych o równych przeciwprostokątnych.
Oznaczmy:
– odległość wyższej wieży od wodotrysku (w stopach),
– odległość niższej wieży od wodotrysku (w stopach).
Na podstawie treści zadania (korzystając z twierdzenia Pitagorasa) zapisujemy i rozwiązujemy układ równań.
Rozkładamy na czynniki lewą stronę drugiego równania, przekształcamy otrzymane wyrażenie.
Dodajemy równania stronami.
Odpowiedź:
Wyższa fontanna znajduje się w odległości stóp od wodotrysku, a niższa w odległości stóp.
Leonhard Euler, osiemnastowieczny szwajcarski matematyk i fizyk uważany jest za jednego z najbardziej pracowitych uczonych, który ponadto lubił zapisywać wszystkie swoje pomysły. W jednym ze swoich dzieł umieścił zadanie o gospodyniach.
Zadanie Eulera:
Dwie gospodynie sprzedały łącznie sto jajek na targu, przy czym każda z nich sprzedała inną liczbę jajek. Jednak każda z nich otrzymała za sprzedane jajka taką samą kwotę.
- Gdybym ja sprzedała twoje jajka, utargowałabym grajcarów – powiedziała pierwsza gospodyni do drugiej.
- Gdybym ja sprzedawała twoje jajka, to otrzymałabym za nie grajcara – odpowiedziała druga gospodyni.
Ile jajek sprzedała każda gospodyni?
Rozwiązanie:
Aby rozwiązać zadanie, ułożymy układ równań z trzema niewiadomymi, co w konsekwencji doprowadzi nas do równania kwadratowego.
Oznaczmy:
– cena (w grajcarach) jajka, które sprzedawała pierwsza gospodyni,
– cena (w grajcarach) jajka, które sprzedawała druga gospodyni,
– liczba jajek, które sprzedała pierwsza gospodyni,
– liczba jajek, które sprzedała druga gospodyni.
Z trzeciego równania wyznaczamy i podstawiamy do pierwszego równania układu.
Przekształcamy drugie równanie układu.
Wyznaczone podstawiamy do równania pierwszego.
Pierwsze równanie jest równaniem z jedną niewiadomą. Rozwiążemy je oddzielnie, aby nie komplikować zapisów.
Mnożymy równanie „na krzyż”.
Otrzymaliśmy równanie kwadratowe.
– nie spełnia warunków zadania
Obliczamy, ile jajek sprzedała druga gospodyni.
Odpowiedź:
Pierwsza gospodyni sprzedała jajek, a druga .
Słownik
rozwiązać równanie, to znaczy znaleźć wszystkie jego rozwiązania lub wykazać, że takich rozwiązań nie ma
rozwiązaniem układu dwóch równań liniowych z dwiema niewiadomymi , nazywamy każdą parę liczb , która spełnia jednocześnie oba równania układu; liczba rozwiązań układu dwóch równań liniowych z dwiema niewiadomymi zależy od wartości współczynników obu równań liniowych układu