Przeczytaj
Matka chrzestna Polaków
Autorzy średniowiecznych kronik wielką rolę w podjęciu przez Mieszka I decyzji o przyjęciu chrztu przypisują jego czeskiej żonie, Dobrawie. Była ona księżniczką czeską, córką Bolesława I Srogiego z dynastii Przemyślidów. W 964 r. Mieszko I zawarł sojusz z ojcem panny, a potwierdzeniem tego sojuszu miało być małżeństwo władcy PolanPolan z Dobrawą. To pod jej wpływem Mieszko miał odejść od pogaństwa i rozpocząć proces chrystianizacjichrystianizacji swego kraju. Według powstałej w latach 1012–1018 niemieckiej kroniki Thietmara z Merseburga:
Owa wyznawczyni Chrystusa, widząc swego małżonka pogrążonego w wielorakich błędach pogaństwa, zastanawiała się usilnie nad tym, w jaki sposób mogłaby go pozyskać dla swojej wiary. Starała się go zjednać na wszelkie sposoby, nie dla zaspokojenia trzech żądz tego zepsutego świata, lecz dla korzyści wynikających z owej chwalebnej i przez wszystkich wiernych pożądanej nagrody w życiu przyszłym. Umyślnie postępowała ona przez jakiś czas zdrożnie, aby później móc długo działać dobrze. Kiedy mianowicie po zawarciu wspomnianego małżeństwa nadszedł okres wielkiego postu i Dobrawa starała się złożyć Bogu dobrowolną ofiarę przez wstrzymywanie się od jedzenia mięsa i umartwianie swego ciała, jej małżonek namawiał ją słodkimi obietnicami do złamania postanowienia. Ona zaś zgodziła się na to w tym celu, by z kolei móc tym łatwiej zyskać u niego posłuch w innych sprawach. Jedni twierdzą, iż jadła ona mięso w okresie jednego wielkiego postu, inni zaś, że w trzech takich okresach. Dowiedziałeś się przed chwilą, czytelniku, o jej przewinie, zważ teraz, jaki owoc wydała jej zbożna intencja. Pracowała więc nad nawróceniem swego małżonka i wysłuchał jej miłościwy Stwórca. Jego nieskończona łaska sprawiła, iż ten, który Go tak srogo prześladował, pokajał się i pozbył na ustawiczne namowy swej ukochanej małżonki jadu przyrodzonego pogaństwa, chrztem świętym zmywając plamę grzechu pierworodnego.
Indeks dolny Określ, w jaki sposób niemiecki biskup ocenia przybyłą z Czech władczynię. Indeks dolny koniecOkreśl, w jaki sposób niemiecki biskup ocenia przybyłą z Czech władczynię.
We współczesnej historiografii podważa się rolę Dobrawy w nakłonieniu męża do przyjęcia chrześcijaństwa, zwracając uwagę, że jej rola nie była jednak tak istotna, jak twierdzili średniowieczni kronikarze.
Przyjaciel władców chrześcijańskich
Przyjęcie chrztu i chrystianizacja kraju były decyzjami o charakterze politycznym. Od początku lat 60. Mieszko prowadził wojny ze znajdującymi się pomiędzy dolną Odrą a Łabą pogańskimi WieletamiWieletami.
Obszar zasiedlony przez plemiona wieleckie był terenem ekspansji ze strony Cesarstwa NiemieckiegoCesarstwa Niemieckiego. W połowie X w. do rywalizacji na terytorium północno‑wschodniego Połabia włączyli się władcy Polan. Wieleci organizowali najazdy na terytorium państwa Polan, a w 963 r. wspierani przez saskiego banitębanitę, margrabiego Wichmana, zadali poważną klęskę Polanom. Arabski kupiec, Ibrahim ibn Jakub podróżujący w tym okresie po ziemiach Słowian napisał, że plemiona te stanowiły główną troskę „króla Północy” (prawdopodobnie mianem tym obdarzono Mieszka). Związek wspierany był dodatkowo przez chrześcijańskiego władcę Czech, Bolesława I Srogiego (?–972). Sojusz ten był czeską odpowiedzią na wzrastające ambicje terytorialne państwa Polan na obszarze Śląska i państwa Wiślan. Oba obszary w latach 60. X w. znajdowały się pod wpływami sąsiadów z południa. Około roku 965 Mieszko zawarł sojusz z księciem czeskim. Przybycie córki czeskiego księcia, Dobrawy, do Gniezna i jej małżeństwo z Mieszkiem przypieczętowały to przymierze.
W tym samym mniej więcej czasie Mieszko zawarł także sojusz z cesarzem Ottonem. Za cenę trybututrybutu z części posiadanych ziem Mieszko został uznany za „przyjaciela cesarza”. Konsekwencją (lub jednym z warunków) nawiązania sojuszy z chrześcijańskimi władcami – księciem czeskim Bolesławem i cesarzem Ottonem I – był chrzest Mieszka.
Zagrożenie z zachodu
Decyzja o przyjęciu chrztu przez Mieszka była także podyktowana obawą przed przymusową chrystianizacją ze strony Rzeszy NiemieckiejRzeszy Niemieckiej. Polityka ekspansji na tereny słowiańskie od początku była połączona z ideą szerzenia chrześcijaństwa. W 961 r. podjęto starania o utworzenie w Magdeburgu arcybiskupstwa. Jego celem było m.in. prowadzenie działalności misyjnej wśród pogańskich Słowian.
Dwa lata później, w 963 r., część Łużyc została podbita i włączona w całości w granice państwa niemieckiego. Pogańskie państwo Polan zaczęło bezpośrednio graniczyć z cesarstwem.
Jak pisał XIX‑wieczny historyk:
Dzieje Polski w zarysieMieszko, wyższy rozumem politycznym nad całe otoczenie, poznał, że z potęgą niemiecką bojem nie może się mierzyć. Znalazł środek, za pomocą którego […] od przewagi niemieckiej się zabezpieczył […]. Przyjęcie chrześcijaństwa wytrącało Niemcom pozór apostolstwa, pod jakim prowadzili ze Słowianami morderczą walkę […]. Przyjmując naukę, uznawał Mieszko podług ówczesnych pojęć cesarza za głowę całego chrześcijaństwa, ale państwa swego do Rzeszy nie wcielał.
Gdy Mieszko przyjmował chrzest, państwo niemieckie zajęte było ekspansją na tereny zasiedlone przez Słowian połabskichSłowian połabskich. Ewentualny zaś podbój państwa gnieźnieńskiego nie stanowił w czasach, gdy Mieszko zdecydował się na chrystianizację swojego kraju, priorytetu w polityce cesarstwa.
W rodzinie chrześcijańskiej
Kolejnym czynnikiem, który mógł motywować Mieszka I do przyjęcia chrztu, była chęć dołączenia do chrześcijańskiej Europy. Jako chrześcijański władca książę byłby traktowany na równi z innymi panującymi w Europie, mógł zawierać z nimi układy, wchodzić w związki pokrewieństwa i zwracać się z prośbą o pomoc. Wraz z chrześcijaństwem na ziemie polskie napłynęli duchowni, przynosząc ze sobą nowe wzorce organizacyjne i kulturowe z Zachodniej Europy (np. wzorce prowadzenia kancelarii, nowy styl budownictwa). Państwo zostało przyjęte do rodziny chrześcijańskiej, a pozycja jego władcy względem innych państw – w szczególności cesarstwa – uległa wzmocnieniu.
Poprzez przyjęcie chrztu Mieszko I dążył również do wzmocnienia swojej władzy. Inna była pozycja władcy chrześcijańskiego w porównaniu z pogańskim księciem. Odtąd Mieszko był władcą z namaszczenia boskiego. Wprowadzenie jednej religii sprzyjało zespoleniu podbitych przez państwo Polan ziem, których mieszkańcy wyznawali dotychczas różne kulty pogańskie. Z tych względów chrystianizacja groziła jednak wybuchem buntów wewnętrznych. Poddani Mieszka I nie byli przygotowani na przyjęcie nowej religii, nie znali jej i obawiali się konsekwencji tego. Dlatego proces przyjmowania nowej wiary był powolny i w początkowym okresie objął on wyłącznie elity władzy. Musiało upłynąć dużo czasu, zanim społeczeństwo można było uznać za schrystianizowane.
Słownik
(z łac. bannitio – banicja, od bannire – skazać na wygnanie) osoba, która dopuściła się jakiegoś wykroczenia, skazana na banicję – wygnanie z ojczyzny
jednostka administracji kościelnej na obszarach, gdzie jeszcze nie powstała formalna struktura kościelna
proces usuwania religii pogańskich i wprowadzania na ich miejsce chrześcijaństwa
(z łac. epitaphium – oracja pogrzebowa, od gr. epi‑taphios – nad grobem, na kamieniu nagrobnym) napis lub przedstawienie figuratywne umieszczone na kamieniu nagrobnym, upamiętniające zmarłego
wczesnośredniowieczna osada obronna, otoczona wałem i fosą, wewnątrz której znajdowały się domostwa, obiekty o charakterze administracyjnym (dwór władcy) oraz sakralnym
(niem. Pfalz) umocnione dwory królewskie, określenie używane w odniesieniu do siedzib władców w okresie wczesnośredniowiecznym
nazwa jednego z plemion słowiańskich zamieszkującego tereny dzisiejszej Wielkopolski, okolice Gniezna i Poznania, które dało początek państwu polskiemu
(z łac. rotundus – okrągły) budowla na planie centralnym (wzniesiona na planie koła), składająca się z jednego pomieszczenia nakrytego kopułą
nazwa odnosząca sie do średniowiecznego Królestwa Niemieckiego, stanowiącego związek kilkuset księstw, biskupstw, opactw, miast, hrabstw, mających szeroką autonomią i uznających zwierzchnictwo elekcyjnego króla niemieckiego
jedna z grup Słowian z odłamu zachodniego zamieszkująca od ok. VI w. tereny między Morzem Bałtyckim, Łabą, Hawelą i Odrą; do nich należeli m.in. Wieleci, Serbowie i Obodrzyci
(Święte Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego) państwo od 962 r. (koronacji Ottona I) stanowiące kontynuację cesarstwa zachodniorzymskiego, którego rdzeniem było Królestwo Niemieckie
(z łac. tributum – podatek, danina) świadczenie pieniężne wypłacane przez poddanych monarsze lub przez słabszego i podporządkowanego władcę silniejszemu
plemiona z większej grupy Słowian połabskich, zamieszkujących mniej więcej od VIII w. tereny nad dolną Odrą i Łabą, podbici i schrystianizowani w XII w.
Słowa kluczowe
chrzest, Mieszko I, chrystianizacja, biskupstwo w Gnieźnie, Polska pierwszych Piastów
Bibliografia
T. Maresz, K. Juszczyk, Historia w tekstach źródłowych, Rzeszów 1997.
M. Bobrzyński, Dzieje Polski w zarysie, Warszawa 1927.
G. Labuda, Pierwsze państwo polskie, Kraków 1989.
Wiek V‑XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997.
Kosmasa kronika Czechów, tłum. M. Wojciechowska, Warszawa 1968.