Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Matka chrzestna Polaków

Autorzy średniowiecznych kronik wielką rolę w podjęciu przez Mieszka I decyzji o przyjęciu chrztu przypisują jego czeskiej żonie, Dobrawie. Była ona księżniczką czeską, córką Bolesława I Srogiego z dynastii Przemyślidów. W 964 r. Mieszko I zawarł sojusz z ojcem panny, a potwierdzeniem tego sojuszu miało być małżeństwo władcy PolanPolaniePolan z Dobrawą. To pod jej wpływem Mieszko miał odejść od pogaństwa i rozpocząć proces chrystianizacjichrystianizacjachrystianizacji swego kraju. Według powstałej w latach 1012–1018 niemieckiej kroniki Thietmara z Merseburga:

Owa wyznawczyni Chrystusa, widząc swego małżonka pogrążonego w wielorakich błędach pogaństwa, zastanawiała się usilnie nad tym, w jaki sposób mogłaby go pozyskać dla swojej wiary. Starała się go zjednać na wszelkie sposoby, nie dla zaspokojenia trzech żądz tego zepsutego świata, lecz dla korzyści wynikających z owej chwalebnej i przez wszystkich wiernych pożądanej nagrody w życiu przyszłym. Umyślnie postępowała ona przez jakiś czas zdrożnie, aby później móc długo działać dobrze. Kiedy mianowicie po zawarciu wspomnianego małżeństwa nadszedł okres wielkiego postu i Dobrawa starała się złożyć Bogu dobrowolną ofiarę przez wstrzymywanie się od jedzenia mięsa i umartwianie swego ciała, jej małżonek namawiał ją słodkimi obietnicami do złamania postanowienia. Ona zaś zgodziła się na to w tym celu, by z kolei móc tym łatwiej zyskać u niego posłuch w innych sprawach. Jedni twierdzą, iż jadła ona mięso w okresie jednego wielkiego postu, inni zaś, że w trzech takich okresach. Dowiedziałeś się przed chwilą, czytelniku, o jej przewinie, zważ teraz, jaki owoc wydała jej zbożna intencja. Pracowała więc nad nawróceniem swego małżonka i wysłuchał jej miłościwy Stwórca. Jego nieskończona łaska sprawiła, iż ten, który Go tak srogo prześladował, pokajał się i pozbył na ustawiczne namowy swej ukochanej małżonki jadu przyrodzonego pogaństwa, chrztem świętym zmywając plamę grzechu pierworodnego.

Indeks dolny Określ, w jaki sposób niemiecki biskup ocenia przybyłą z Czech władczynię. Indeks dolny koniec

1 Cytat za: T. Maresz, K. Juszczyk, Historia w tekstach źródłowych, t. 1, Rzeszów 1997, s. 89.
RdDFlsbkVd7UW
Dobrawa na rysunku Jana Matejki z 1886 r. Imię pierwszej żony Mieszka I od początku budziło kontrowersje. Historycy wahali się między dwiema wersjami: Dąbrówka i Dobrawa, ostatecznie opowiedzieli się za tą drugą. Księżniczka czeska, przybywając do Gniezna nie była – według średniowiecznych standardów – kobietą młodą. Czeski kronikarz Kosmas pisał, że w chwili wydania za mąż była już kobietą podeszłego wieku. Oznacza to, że mogła mieć dwadzieścia–dwadzieścia kilka lat, co rzeczywiście w epoce, w której za mąż wydawano zaledwie kilkunastoletnie dziewczynki, mogło oznaczać, że pierwszą młodość Dobrawa miała już za sobą.
Źródło: Jan Matejko, Wikimedia Commons, domena publiczna.

We współczesnej historiografii podważa się rolę Dobrawy w nakłonieniu męża do przyjęcia chrześcijaństwa, zwracając uwagę, że jej rola nie była jednak tak istotna, jak twierdzili średniowieczni kronikarze.

Przyjaciel władców chrześcijańskich

Przyjęcie chrztu i chrystianizacja kraju były decyzjami o charakterze politycznym. Od początku lat 60. Mieszko prowadził wojny ze znajdującymi się pomiędzy dolną Odrą a Łabą pogańskimi WieletamiWieleci (Wiltzi, Vultzi, Welatabowie)Wieletami.

R1eBf0wvHAAel
Rozmieszczenie i ważniejsze grody Wieletów. Wieleci należeli do pogańskiej grupy plemion Słowian połabskich. Stanowili federację plemienną zwaną Związkiem Wieleckim. W XII w. Wieleci zostali ostatecznie pokonani i schrystianizowani przez księcia Saksonii i Bawarii Henryka Lwa. Wieleci zamieszkiwali obszar Pomorza Zachodniego, należącego częściowo do Polski i Niemiec. Na terenie jakiego współczesnego państwa znajdowały się grody zamieszkałe przez Wieletów?
Źródło: Hoodinski, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Obszar zasiedlony przez plemiona wieleckie był terenem ekspansji ze strony Cesarstwa NiemieckiegoŚwięte Cesarstwo NiemieckieCesarstwa Niemieckiego. W połowie X w. do rywalizacji na terytorium północno‑wschodniego Połabia włączyli się władcy Polan. Wieleci organizowali najazdy na terytorium państwa Polan, a w 963 r. wspierani przez saskiego banitębanitabanitę, margrabiego Wichmana, zadali poważną klęskę Polanom. Arabski kupiec, Ibrahim ibn Jakub podróżujący w tym okresie po ziemiach Słowian napisał, że plemiona te stanowiły główną troskę „króla Północy” (prawdopodobnie mianem tym obdarzono Mieszka). Związek wspierany był dodatkowo przez chrześcijańskiego władcę Czech, Bolesława I Srogiego (?–972). Sojusz ten był czeską odpowiedzią na wzrastające ambicje terytorialne państwa Polan na obszarze Śląska i państwa Wiślan. Oba obszary w latach 60. X w. znajdowały się pod wpływami sąsiadów z południa. Około roku 965 Mieszko zawarł sojusz z księciem czeskim. Przybycie córki czeskiego księcia, Dobrawy, do Gniezna i jej małżeństwo z Mieszkiem przypieczętowały to przymierze.

R1KJ9QZwQN53q
Margrabia Wichman poddaje się księciu Mieszkowi; grafika autorstwa Franciszka Smuglewicza z XVIII w. W 967 r. władca Polan dzięki posiłkom z Czech pokonał Wieletów i pojmał sprzymierzonego z nimi saskiego banitę Wichmana. Zwycięstwo to zakończyło etap wojen ze Związkiem Wieleckim i oznaczało osiągnięcie przez państwo piastowskie hegemonii na obszarze Pomorza Zachodniego. Wskaż na rysunku elementy ahistoryczne, czyli takie, które pochodzą z epoki współczesnej malarzowi, a nie z czasów, kiedy miało miejsce przedstawione wydarzenie. Zwróć uwagę na wygląd postaci.
Źródło: E.G. Kruger after Franciszek Smuglewicz (1745-1807), Wikimedia Commons, domena publiczna.

W tym samym mniej więcej czasie Mieszko zawarł także sojusz z cesarzem Ottonem. Za cenę trybututrybuttrybutu z części posiadanych ziem Mieszko został uznany za „przyjaciela cesarza”. Konsekwencją (lub jednym z warunków) nawiązania sojuszy z chrześcijańskimi władcami – księciem czeskim Bolesławem i cesarzem Ottonem I – był chrzest Mieszka.

RqTSBwGtdnuLb
Otto I Wielki, Cesarz Świętego Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego, czyli I Rzeszy w latach 962–973; ilustracja z kroniki z XVI w. Otto I był jednym z najwybitniejszych władców średniowiecznych Niemiec. Odnowił cesarstwo na zachodzie, przyjąwszy tytuł cesarza w 962 r. Prowadząc politykę ekspansji na tereny zamieszkane przez Słowian połabskich, zajął brzegi Odry; uzależnił od siebie Włochy, Czechy i Danię. W 955 r. pokonał plemię Madziarów na Lechowym Polu i powstrzymał tym samym ich najazdy na Europę.
Źródło: Lucas Cranach Starszy, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Zagrożenie z zachodu

Decyzja o przyjęciu chrztu przez Mieszka była także podyktowana obawą przed przymusową chrystianizacją ze strony Rzeszy NiemieckiejRzesza NiemieckaRzeszy Niemieckiej. Polityka ekspansji na tereny słowiańskie od początku była połączona z ideą szerzenia chrześcijaństwa. W 961 r. podjęto starania o utworzenie w Magdeburgu arcybiskupstwa. Jego celem było m.in. prowadzenie działalności misyjnej wśród pogańskich Słowian.

RqHpBRPOBQHWx
Katedra pw. św. Maurycego i św. Katarzyny w Magdeburgu; jej początki sięgają czasów utworzenia przez Ottona I arcybiskupstwa. Pomimo burzliwej historii i wielokrotnego wystawienia na zniszczenia budynek ten zachował się z niewielkimi zmianami do czasów współczesnych i do dziś jest jednym z bezcennych przykładów architektury romańskiej i rzeźby gotyckiej (m.in. figury patronów w prezbiterium, tzw. Portal Rajski).
Źródło: Torsten Maue, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.

Dwa lata później, w 963 r., część Łużyc została podbita i włączona w całości w granice państwa niemieckiego. Pogańskie państwo Polan zaczęło bezpośrednio graniczyć z cesarstwem.

Jak pisał XIX‑wieczny historyk:

Michał Bobrzyński Dzieje Polski w zarysie

Mieszko, wyższy rozumem politycznym nad całe otoczenie, poznał, że z potęgą niemiecką bojem nie może się mierzyć. Znalazł środek, za pomocą którego […] od przewagi niemieckiej się zabezpieczył […]. Przyjęcie chrześcijaństwa wytrącało Niemcom pozór apostolstwa, pod jakim prowadzili ze Słowianami morderczą walkę […]. Przyjmując naukę, uznawał Mieszko podług ówczesnych pojęć cesarza za głowę całego chrześcijaństwa, ale państwa swego do Rzeszy nie wcielał.

2 Źródło: Michał Bobrzyński, Dzieje Polski w zarysie, Warszawa 1879, wyd. 4, Warszawa 1927.

Gdy Mieszko przyjmował chrzest, państwo niemieckie zajęte było ekspansją na tereny zasiedlone przez Słowian połabskichSłowianie połabscySłowian połabskich. Ewentualny zaś podbój państwa gnieźnieńskiego nie stanowił w czasach, gdy Mieszko zdecydował się na chrystianizację swojego kraju, priorytetu w polityce cesarstwa.

W rodzinie chrześcijańskiej

Kolejnym czynnikiem, który mógł motywować Mieszka I do przyjęcia chrztu, była chęć dołączenia do chrześcijańskiej Europy. Jako chrześcijański władca książę byłby traktowany na równi z innymi panującymi w Europie, mógł zawierać z nimi układy, wchodzić w związki pokrewieństwa i zwracać się z prośbą o pomoc. Wraz z chrześcijaństwem na ziemie polskie napłynęli duchowni, przynosząc ze sobą nowe wzorce organizacyjne i kulturowe z Zachodniej Europy (np. wzorce prowadzenia kancelarii, nowy styl budownictwa). Państwo zostało przyjęte do rodziny chrześcijańskiej, a pozycja jego władcy względem innych państw – w szczególności cesarstwa – uległa wzmocnieniu.

R1TDFrogDUAhg
Fragment rotundy św. św. Feliksa i Adaukta (pierwotnie Najświętszej Panny Marii) na Wawelu. Jest ona najlepiej zachowanym przykładem architektury przedromańskiej na ziemiach polskich i najstarszym przykładem architektury kamiennej. Została odkryta podczas prac na Wawelu w 1912 r.
Źródło: Jennifer Boyer, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.

Poprzez przyjęcie chrztu Mieszko I dążył również do wzmocnienia swojej władzy. Inna była pozycja władcy chrześcijańskiego w porównaniu z pogańskim księciem. Odtąd Mieszko był władcą z namaszczenia boskiego. Wprowadzenie jednej religii sprzyjało zespoleniu podbitych przez państwo Polan ziem, których mieszkańcy wyznawali dotychczas różne kulty pogańskie. Z tych względów chrystianizacja groziła jednak wybuchem buntów wewnętrznych. Poddani Mieszka I nie byli przygotowani na przyjęcie nowej religii, nie znali jej i obawiali się konsekwencji tego. Dlatego proces przyjmowania nowej wiary był powolny i w początkowym okresie objął on wyłącznie elity władzy. Musiało upłynąć dużo czasu, zanim społeczeństwo można było uznać za schrystianizowane.

R3Cvvi0Osfpe8
Epitafium biskupa Jordana w poznańskiej katedrze. Biskup Jordan był pierwszym biskupem przybyłym na ziemie polskie po przyjęciu chrztu. Stanął on na czele biskupstwa misyjnego ufundowanego w 968 r. w Gnieźnie i kierował pracą początkowo niewielkiego grona przybyłych do Polski misjonarzy, którzy z czasem, po poznaniu miejscowych obyczajów i języka, mieli podjąć dzieło misji wśród miejscowej ludności.
Źródło: Radomil, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

banita
banita

(z łac. bannitio – banicja, od bannire – skazać na wygnanie) osoba, która dopuściła się jakiegoś wykroczenia, skazana na banicję – wygnanie z ojczyzny

biskupstwo misyjne
biskupstwo misyjne

jednostka administracji kościelnej na obszarach, gdzie jeszcze nie powstała formalna struktura kościelna

chrystianizacja
chrystianizacja

proces usuwania religii pogańskich i wprowadzania na ich miejsce chrześcijaństwa

epitafium
epitafium

(z łac. epitaphium – oracja pogrzebowa, od gr. epi‑taphios – nad grobem, na kamieniu nagrobnym) napis lub przedstawienie figuratywne umieszczone na kamieniu nagrobnym, upamiętniające zmarłego

gród
gród

wczesnośredniowieczna osada obronna, otoczona wałem i fosą, wewnątrz której znajdowały się domostwa, obiekty o charakterze administracyjnym (dwór władcy) oraz sakralnym

palatium
palatium

(niem. Pfalz) umocnione dwory królewskie, określenie używane w odniesieniu do siedzib władców w okresie wczesnośredniowiecznym

Polanie
Polanie

nazwa jednego z plemion słowiańskich zamieszkującego tereny dzisiejszej Wielkopolski, okolice Gniezna i Poznania, które dało początek państwu polskiemu

rotunda
rotunda

(z łac. rotundus – okrągły) budowla na planie centralnym (wzniesiona na planie koła), składająca się z jednego pomieszczenia nakrytego kopułą

Rzesza Niemiecka
Rzesza Niemiecka

nazwa odnosząca sie do średniowiecznego Królestwa Niemieckiego, stanowiącego związek kilkuset księstw, biskupstw, opactw, miast, hrabstw, mających szeroką autonomią i uznających zwierzchnictwo elekcyjnego króla niemieckiego

Słowianie połabscy
Słowianie połabscy

jedna z grup Słowian z odłamu zachodniego zamieszkująca od ok. VI w. tereny między Morzem Bałtyckim, Łabą, Hawelą i Odrą; do nich należeli m.in. Wieleci, Serbowie i Obodrzyci

Święte Cesarstwo Niemieckie
Święte Cesarstwo Niemieckie

(Święte Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego) państwo od 962 r. (koronacji Ottona I) stanowiące kontynuację cesarstwa zachodniorzymskiego, którego rdzeniem było Królestwo Niemieckie

trybut
trybut

(z łac. tributum – podatek, danina) świadczenie pieniężne wypłacane przez poddanych monarsze lub przez słabszego i podporządkowanego władcę silniejszemu

Wieleci (Wiltzi, Vultzi, Welatabowie)
Wieleci (Wiltzi, Vultzi, Welatabowie)

plemiona z większej grupy Słowian połabskich, zamieszkujących mniej więcej od VIII w. tereny nad dolną Odrą i Łabą, podbici i schrystianizowani w XII w.

Słowa kluczowe

chrzest, Mieszko I, chrystianizacja, biskupstwo w Gnieźnie, Polska pierwszych Piastów

Bibliografia

T. Maresz, K. Juszczyk, Historia w tekstach źródłowych, Rzeszów 1997.

M. Bobrzyński, Dzieje Polski w zarysie, Warszawa 1927.

G. Labuda, Pierwsze państwo polskie, Kraków 1989.

Wiek V‑XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997.

Kosmasa kronika Czechów, tłum. M. Wojciechowska, Warszawa 1968.