Przeczytaj
Wesele (1901) Stanisława Wyspiańskiego w krótkim czasie stało się dramatem narodowym – rzesze widzów uznały sztukę za symbolicznysymboliczny obraz współczesnych im Polaków. W poszczególnych postaciach widziano reprezentantów różnych środowisk narodu doświadczającego zaborów. Tak zwane osoby dramatu, czyli zjawy ukazujące się uczestnikom tytułowej uroczystości, interpretowano jako personifikacje niepokojów, lęków, idei oraz poglądów funkcjonujących w społeczeństwie. W Weselu Wyspiański bezlitośnie zdemaskował powierzchowność wartości oraz naświetlił narodowe przywary.
W utworze Wyspiańskiego realizmrealizm a nawet historyczny i biograficzny konkret łączą się z symbolizmemsymbolizmem. Miejsce akcji zostało zainspirowane chatą w Bronowicach, gdzie odbyło się autentyczne wesele (Wyspiański zainspirował się przyjęciem ślubnym Lucjana Rydla). Obrzęd ten umożliwił konfrontację chłopów i inteligencji, a więc przedstawicieli różnych warstw społecznych – w jednym miejscu zderzyły się skrajne postawy i przekonania. Dzięki nagromadzeniu tak różnych osobowości, problematyka dzieła została zintensyfikowana. Symbolika Wesela jest bardzo rozbudowana. Chociażby chata, w której odbywa się uroczystość, odzwierciedla cały naród Polski. Typowe społecznie wydarzenie zostało więc wykorzystane jako pretekst do ukazania uniwersalnej prawdy o ojczyźnie. Wyspiański przedstawił, nie tylko duszę swojego narodu, lecz także samą istotę polskości.
Echa dramatu Wyspiańskiego wybrzmiewają w filmie Wesele (2004) Wojciecha Smarzowskiego. Reżyser odwołując się bezpośrednio do utworu Wyspiańskiego udowadnia, że tematyka bliska autorowi Nocy Listopadowej jest wciąż żywa i aktualna. Naturalnie Smarzowski skorzystał z odmiennych środków artystycznych, więc jego sposób opowiedzenia historii o rodakach miał zdecydowanie bardziej dosadny i dosłowny charakter niż w przypadku dzieła młodopolanina, a część scen celowo pozbawił subtelności, przez co obraz zbliżył się do poetyki naturalizmunaturalizmu.
Smarzowski znany jest z portretowania charakterystycznych środowisk oraz sytuacji, w których ukazuje, pozbawioną gry pozorów, ciemną stroną Polaków. Jest to wizerunek niekiedy przejaskrawiony, lecz dzięki temu szczególnie wyrazisty i sugestywny. W swojej twórczości reżyser opowiedział m.in. o korupcji w służbie policyjnej (film Drogówka z 2013 roku), alkoholizmie (film Pod Mocnym Aniołem z 2014 roku na podstawie powieści Jerzego Pilcha pod tym samym tytułem) czy problemach trawiących polski kościół (film Kler z 2018 roku).
Wesele było pierwszym pełnometrażowym filmem wyreżyserowanym przez Smarzowskiego. Akcja obrazu toczy się podczas uroczystości weselnej, która ma miejsce w wiejskiej sali zabaw. W tle hucznej celebracji rozgrywa się jednak inna opowieść, której głównym bohaterem jest ojciec panny młodej Wiesław Wojnar, prowadzący nieuczciwe interesy finansowe. W dniu zaślubin wychodzą na jaw prawdziwe uczucia i intencje, jakimi kieruje się Wojnar. Doprowadza to do szeregu tragicznych zdarzeń. Zostaje również ujawniona obłuda, kryjąca się za przepychem uroczystości i pozorną otwartością jej uczestników.
Zdarzenia ukazane w filmie składają się na obraz współczesnej mentalności narodowej. Wesele to doskonała okoliczność, kiedy owa mentalność może dojść do głosu. Skłonność do nadużywania alkoholu, prymitywnych zabaw i rozluźnienie obyczajów są tylko powierzchnią, pod którą kryją się o wiele poważniejsze skazy. Bohaterowie, oprócz indywidualnych cech, otrzymują także rysy ogólne, czyniące z nich reprezentantów poszczególnych typów osobowościowych. Na weselu pojawia się więc skorumpowany policjant, muzyk pozbawiony pasji, panna zmuszona do małżeństwa, gangster oraz bogacz‑skąpiec. Smarzowski kreując postaci uniwersalne i stereotypowe, demaskuje oblicze Polaków, podobnie jak uczynił to Wyspiański w Weselu.
Najważnejsze cechy wspólne dla dramatu Wyspiańskiego i filmu Smarzowskiego to:
- obrzęd weselny jako pretekst do ukazania przekroju społeczeństwa,
- ukazanie i napiętnowanie narodowych wad i przywar,
- ujawnienie problemu braku społecznej komunikacji,
- obraz Polaków „A to Polska właśnie!”.
Słownik
(franc. naturalisme, z łac. naturalis – naturalny, wrodzony) prąd literacki powstały w II połowie XIX wieku, wykorzystujący osiągnięcia nauk przyrodniczych, związany z poglądami deterministycznymi i ewolucjonistycznymi, często operował silnymi środkami wyrazu, nie stronił od szczegółowego opisywania scen drastycznych, ukazywał ludzi jako organizmy biologiczne
(franc. réalisme, z łac. realis – rzeczywisty, prawdziwy, od res – rzecz, fakt) w literaturze prąd spopularyzowany w prozie II połowy XIX wieku, dążący do jak najwierniejszego odzwierciedlenia świata znanego czytelnikowi z codzienności; realiści opisywali wydarzenia, bohaterów i ich egzystencję w sposób reprezentatywny dla przedstawianej w utworze grupy społecznej
(gr. sýmbolon - znak rozpoznawczy, wiązać razem) – motyw lub zespół motywów występujących w dziele, który jest znakiem treści głęboko ukrytych, niejasnych i niejednoznacznych; symbol ma za zadanie kierować ku tym treściom myśl czytelnika. Wyrażają go słowa, gesty, obrazy, przedmioty rozpoznawalne tylko dla członków danej kultury i stale się zmieniające. Symbol jest znakiem językowym o wielu znaczeniach. Na przykład kolor czerwony symbolizuje miłość, ale w zależności od kontekstu, w którym występuje – może też oznaczać wstyd, zagrożenie, ogień piekielny
(gr. sýmbolon - znak umowny) – prąd artystyczny w literaturze, malarstwie i muzyce zapoczątkowany w drugiej połowie XIX wieku, dążył do wyrażenia środkami artystycznymi ogólnoludzkich problemów psychologicznych, treści metafizycznych. W literaturze stał w opozycji do myśli filozoficznej pozytywizmu. Symboliści podejmowali filozoficzne zagadnienia absolutu i nieskończoności, interesowali się stanami podświadomości, snu czy halucynacji, nawiązywali do motywów mitycznych. Podstawowym środkiem ekspresji symbolizmu stał się symbol i personifikacja. Odrębność języka symbolistów polegała na aluzyjności, wieloznaczności, muzycznym kształtowaniu wypowiedzi, podkreślaniu jej walorów brzmieniowych