KomunikacjakomunikacjaKomunikacja to dział gospodarki narodowej ściśle powiązany z poziomem gospodarczym regionu. Na obszarach słabo rozwiniętych pod względem gospodarczym najważniejszą rolę odgrywa transport, zwłaszcza przewóz surowców i produktów. Wraz z rozwojem gospodarki wzrasta rola łączności. Postęp dokonujący się wraz z globalizacją światowej gospodarki wymusza coraz szybszy dostęp do wiedzy i coraz sprawniejsze przesyłanie informacji. Także życie codzienne (zwłaszcza na obszarach najbardziej rozwiniętych) ulega stopniowym przemianom. Coraz częściej dokonuje się zakupów w sklepach internetowych, opłaca rachunki czy obsługuje konto bankowe przez internet. Ze względu na rodzaj ładunku wyróżnia się transport towarowy i pasażerski.

Komunikacja dzieli się na:

  • transport – przemieszczanie ładunków i ludzi przy pomocy rożnych środków transportu (np. samochodów, pociągów, samolotów, statków, rurociągów), a dawniej również zwierząt (wykorzystuje siłę zwierząt ciągnących wóz lub sanie – tzw. transport zaprzęgowy, charakterystyczny dla krajów słabo rozwiniętych, np. Afganistan, Mali, Etiopia i inne; ze względu na brak nowoczesnych dróg wykorzystuje się zwierzęta, np. konie, osły, muły, wielbłądy, przenoszące na grzbiecie ładunki i ludzi – tzw. transport juczny);

  • łączność – przekazywanie informacji za pomocą poczty, prasy, telefonu, telegrafu, radia, telewizji, telekomunikacji komputerowej i innych środków łączności.

Ciekawostka

Kiedyś, aby przekazać wiadomość, wykorzystywano do tego celu np. gołębie pocztowe, tam‑tamy (afrykańskie bębny), znaki dymne (Indianie), a jeszcze do niedawna kod Morse’a.

Czynniki wpływające na rozwój komunikacji to

  • wzrost gospodarczy,

  • polityka zagospodarowania przestrzennego,

  • wzrost produkcji i usług,

  • ukształtowanie terenu,

  • klimat,

  • sieć wodna,

  • jakość gruntów,

  • dostęp do gęstej sieci rzecznej oraz morza,

  • gęstość zaludnienia,

  • poziom urbanizacji,

  • wysoka konkurencja w sektorze komunikacyjnym,

  • wysoki popyt na usługi komunikacyjne.

Komunikacja zyskuje na znaczeniu dzięki

  • zwiększającemu się popytowi na usługi komunikacyjne,

  • postępowi technologicznemu,

  • wzrostowi migracji ludności,

  • zwiększającej się zamożność ludności w krajach średnio i wysoko rozwiniętych,

  • zwiększającemu się wykorzystaniu internetu w nauce.

Czynniki rozwoju transportu

Czynniki przyrodnicze

Czynniki pozaprzyrodnicze

klimat

sieć hydrograficzna

dostęp do mórz i oceanów

ukształtowanie terenu

rozmieszczenie ludności

zamożność społeczeństwa

uwarunkowania historyczne

demografia

polityka

1

Słownik

komunikacja
komunikacja

dział gospodarki zajmujący się przemieszczaniem (przewożeniem, przenoszeniem, przesyłaniem) ładunków, osób i informacji

łączność
łączność

przekazywanie informacji za pomocą poczty, telefonu, telegrafu, radia, telewizji, internetu i innych środków łączności

tonokilometr
tonokilometr

jednostka miary w transporcie towarowym, określająca przewiezienie jednej tony towaru na odległość jednego kilometra

pasażerokilometr
pasażerokilometr

jednostka miary w transporcie pasażerskim, określająca przewiezienie jednego pasażera na odległość jednego kilometra

środek transportu
środek transportu

istota żywa lub maszyna transportowa umożliwiająca przemieszczanie się ludzi oraz ładunków

system transportowy/komunikacyjny
system transportowy/komunikacyjny

system pozwalający na wyposażenie i organizację transportu na określonym obszarze