W powtórkowych lekcjach skupimy się na części poświęconej pytaniom. Odnoszą się one do wielu różnych materiałów źródłowych (nie tylko tekstów oraz ilustracji, ale również map, tabel czy wykresów itp.). Przede wszystkim musisz dokładnie zapoznać się z materiałami źródłowymi, ale także zwrócić uwagę na polecenia. Poniżej przybliżamy, jak rozumieć polecenia w zadaniach różnego typu:
R1ME6NDJOu8eH
Pamiętaj, że odpowiedź musi odnosić się do źródła – błędem jest bazowanie wyłącznie na swojej wiedzy i zignorowanie podanego źródła. Chodzi bowiem o to, aby osoba odpowiadająca na pytanie umiejętnie połączyła analizę materiału źródłowego z własną wiedzą. Nie bójcie się korzystać z posiadanych informacji i zawsze odwołujcie się do podanych źródeł.
Repetytorium – Interakcje społeczne i socjalizacja
W socjologii można wyróżnić dwa podejścia wobec interakcji społecznychinterakcja społecznainterakcji społecznych:
Interakcja jako wymiana i gra
Interakcja jako wymiana postrzegana jest jako wzajemne oddziaływanie różnych podmiotów dążących do realizowania swoich celów i interesów. Tworzy i umacnia organizację społeczną, jest rozumiana jako dobrowolna transakcja przekazywania różnorodnych dóbr (materialnych i niematerialnych), z której wszyscy odnoszą korzyści. W społecznych zachowaniach jednostek decydujące znaczenie ma wysokość nagrody lub kary przy nawiązywaniu i w czasie trwania interakcji (teoria ta czerpie z psychologii behawioralnej).
Interakcja jako gra związana jest z teorią racjonalnego wyboru i teorią gier. Podejście to traktuje jednostkę jako istotę racjonalną, która, dokonując wyboru, kieruje się przewidywanymi korzyściami.
Interakcja jako komunikowanie się
Występuje w trzech wariantach: jako komunikacja symboliczna, interakcja manipulowana wrażeniami bądź jako milcząco przyjęte procedury zachowań (interakcji). W toku interakcji ludzie posługują się symbolami – zarówno werbalnymi, jak i niewerbalnymi. Dlatego nie tylko słowa, ale też wszelkie gesty są sposobem komunikowania się w społeczności.
W procesie interakcji jednostka świadomie lub nieświadomie wywołuje wrażenia, które mają przedstawić ją w jak najkorzystniejszym świetle, mają przekonać drugą stronę o jej jak najbardziej pozytywnych cechach.
Cechą charakteryzującą różne grupy społeczne jest to, że tworzą one własne procedury komunikowania się znane wszystkim członkom i milcząco akceptowane.
Socjalizacja
W toku socjalizacji człowiek:
nabywa umiejętność rozumienia znaków i symboli oraz zdolność posługiwania się nimi;
poznaje i przyswaja sobie normy i wzory zachowań oraz wynikające stąd role społeczne;
poznaje świat wartości;
przyswaja sobie umiejętność posługiwania się rozmaitymi przedmiotami, których część może być charakterystyczna tylko dla danego społeczeństwa.
Człowiek przez całe życie podlega procesowi socjalizacji, która na wielu etapach jego życia może przybierać różne formy.
RtQg1PtKLlQX0
Socjalizacji ponownej (ponownej integracji społecznej) bliska jest resocjalizacja – oddziaływanie wychowawcze i terapeutyczne na jednostki źle przystosowane do określonego środowiska społecznego. Resocjalizacja jest szczególnie istotna w przypadku zjawisk marginalizacjimarginalizacjamarginalizacji i wykluczenia społecznegowykluczeniewykluczenia społecznego.
Zarówno marginalizacja, jak i wykluczenie mogą dotyczyć m.in.:
warunków materialnych;
opieki socjalnej i lekarskiej;
dostępu do standardowej żywności;
dostępu do informacji;
dostępu do kultury;
prawa do pełnego uczestnictwa w życiu politycznym;
utraty przez jednostkę dotychczasowej roli społecznej.
Słownik
interakcja społeczna
interakcja społeczna
proces wzajemnego oddziaływania co najmniej dwóch osób; nie wymaga kontaktów bezpośrednich tych osób (zwanych aktorami społecznymi), lecz może opierać się na relacjach pośrednich; w toku interakcji kształtują się osobowości i tożsamość jednostek oraz kreowane są role społeczne; społeczeństwo z perspektywy interakcji przybiera postać rozbudowanej sieci wzajemnych oddziaływań jednostek
marginalizacja
marginalizacja
zjawisko narzucenia jednostce marginalnej, peryferyjnej roli w życiu społecznym; brak uczestnictwa jednostek i grup w tych sferach życia, w których uzasadnione jest oczekiwanie, że jednostki i grupy będą w nich uczestniczyły
wykluczenie
wykluczenie
zjawisko polegające na tym, że jednostka lub grupa społeczna nie mają możliwości funkcjonowania w swoim otoczeniu społecznym i uczestniczenia w istotnych aspektach życia społeczeństwa; przykładem może być uniemożliwienie dostępu do kultury osobom, które mają ograniczoną mobilność