W powtórkowych lekcjach skupimy się na części poświęconej pytaniom. Odnoszą się one do wielu różnych materiałów źródłowych (nie tylko tekstów oraz ilustracji, ale również map, tabel czy wykresów itp.). Przede wszystkim musisz dokładnie zapoznać się z materiałami źródłowymi, ale także zwrócić uwagę na polecenia. Poniżej przybliżamy, jak rozumieć polecenia w zadaniach różnego typu:
RAmy0nWs0M2VC
Pamiętajcie, że odpowiedź musi odnosić się do źródła – błędem jest bazowanie wyłącznie na swojej wiedzy i zignorowanie podanego źródła. Chodzi bowiem o to, aby osoba odpowiadająca na pytanie umiejętnie połączyła analizę materiału źródłowego z własną wiedzą. Nie bójcie się korzystać z posiadanych informacji i zawsze odwołujcie się do podanych źródeł. Pamiętajcie również o tym, by wczytywać się w polecenia – czasem wiedza własna nie jest potrzebna, czasem tekst to tylko inspiracja, a innym razem należy połączyć wiedzę z interpretacją tekstu.
Konstytucja RP. Rozdział XII – Zmiana Konstytucji RP
Szczególny charakter konstytucji, jako ustawy nadrzędnej wobec wszystkich aktów prawnych wydawanych w państwie demokratycznym skutkuje szczególnym trybem jej zmiany. Procedura zmiany konstytucji jest odmienna od procedury ustaw zwykłych.
W przypadku Konstytucji RP inicjatywa zmiany konstytucji należy do:
1/5 ustawowej liczby posłów;
senatu;
Prezydenta RP.
Pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie konstytucji nie może się odbyć wcześniej niż 30. dnia od złożenia projektu w sejmie. Do przyjęcia konstytucji przez sejm niezbędna jest akceptacja 2/3 składu posłów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.
Senat ma nie więcej niż 60 dni może na procedowanie propozycji zmian w konstytucji. Senat nie ma możliwości dokonywania poprawek. Musi zatwierdzić projekt w całości (do czego potrzebuje bezwzględnej większościwiększość bezwzględnabezwzględnej większości głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów), albo w całości go odrzucić. Oznacza to, że senat nie może proponować sejmowi modyfikowania treści projektu. Sprzeciwiając się zmianie konstytucji, senat definitywnie przerywa tok pracy nad danym projektem (tzw. wetowetowetoabsolutneweto absolutneabsolutne). Aby doszło do nowelizacji konstytucji jest potrzebna zgoda obu izb parlamentu.
Nie przewiduje się obligatoryjnego referendum konstytucyjnego, jeżeli jednak zamiana konstytucji dotyczy rozdziałów : I,II lub XII, to podmioty uprawnione do do inicjowania zamiany konstytucji mogą zażądać w terminie 45 dni od uchwalenia tej zmiany przez Senat przeprowadzenie referendum. Zmiana konstytucji zostaje przyjęta, jeżeli opowiedziała się za nią większość głosujących ( nie ma wymogu frekwencji wyborczej).
Prezydent ma obowiązek podpisanie ustawy zmieniającej i nie może w w przypadku szczególnego trybu wykorzystać prawa weta. Jest to logiczny skutek wyboru większości koniecznej zarówno do uchwalenia konstytucji, jak i odrzucenia weta prezydenckiego.
Konstytucja RP nie może zostać zmieniona w w czasie trwania stanu nadzwyczajnego, co oznacza, ze nie wolno w tym okresie wnosić projektów ustaw o zmianie konstytucji, a prace nad projektami wniesionymi należy zawiesić.
Słownik
weto
weto
prawo wyrażenia sprzeciwu wobec dowolnej decyzji
weto absolutne
weto absolutne
instrument prawny, którego użycie powoduje odrzucenie aktu prawnego w całości.
weto ustawodawcze
weto ustawodawcze
uprawnienie egzekutywy do zawieszenia wejścia w życie aktu prawnego uchwalonego przez parlament
większość bezwzględna
większość bezwzględna
większość osiągnięta, gdy podczas głosowania liczba głosów za wnioskiem jest większa od sumy głosów przeciw i wstrzymujących się; do przyjęcia wniosku konieczna jest liczba ponad 50% głosów osób popierających go
większość kwalifikowana
większość głosów przekraczająca połowę, niezbędna do podjęcia uchwały przez dane zgromadzenie, wyrażona procentem (np. 60%, 70%) lub ułamkiem