Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ćwiczenia

W powtórkowych lekcjach skupimy się na części poświęconej pytaniom. Odnoszą się one do wielu różnych materiałów źródłowych (nie tylko tekstów oraz ilustracji, ale również map, tabel czy wykresów itp.). Przede wszystkim musisz dokładnie zapoznać się z materiałami źródłowymi, ale także zwrócić uwagę na polecenia. Poniżej przybliżamy, jak rozumieć polecenia w zadaniach różnego typu:

RAmy0nWs0M2VC
wyjaśnij twoim zadaniem jest zrekonstruowanie związku przyczynowo‑skutkowego, opisanie od początku do końca, o co chodzi i dlaczego;, scharakteryzuj należy przeanalizować genezę, przebieg oraz konsekwencje danego procesu czy zjawiska, wymieniając uczestników wydarzeń (postacie, organizacje) lub inne istotne elementy;, porównaj twoim zadaniem jest zestawienie wydarzeń, zachodzących procesów, danych itp. pod kątem występujących między nimi podobieństw oraz różnic;, rozstrzygnij w tym wypadku oczekiwana odpowiedź jest jedna: „tak” lub „nie” - oczywiście wraz z uzasadnieniem, ale bez formułowania własnych ocen;, rozważ należy tu sformułować zarówno argumenty, jak i kontrargumenty, czyli „za” i „przeciw”, wartościując słuszność danego rozumowania;, oceń to polecenie pozwala ci przedstawić własną, subiektywną opinię na temat opisywanych zjawisk i procesów;
każda przedstawiona ocena – o ile będzie dobrze uzasadniona – zostanie uznana, dlatego też kluczową rolę odgrywa umiejętność budowania argumentacji;, udowodnij w poleceniu tym zawarta jest teza, a twoim zadaniem jest stworzenia krótkiej narracji z podaniem argumentów na rzecz jej prawdziwości;, uzasadnij zadanie podobne jak powyżej, ale w tym przypadku powinno się określić sposób rozumowania, który umożliwia postawienie danej tezy;, wykaż należy tu wykazać prawdziwość lub nieprawdziwość związków przyczynowo‑skutkowych, odnoszących się do tezy; podaj, wymień, wskaż – takie polecenia występują w zadaniach półotwartych, w których jest miejsce na twoją odpowiedź; podajesz wtedy pojęcie, nazwę własną (pełną, bez skrótów), imię i nazwisko osoby itp.

Pamiętajcie, że odpowiedź musi odnosić się do źródła – błędem jest bazowanie wyłącznie na swojej wiedzy i zignorowanie podanego źródła. Chodzi bowiem o to, aby osoba odpowiadająca na pytanie umiejętnie połączyła analizę materiału źródłowego z własną wiedzą. Nie bójcie się korzystać z posiadanych informacji i zawsze odwołujcie się do podanych źródeł. Pamiętajcie również o tym, by wczytywać się w polecenia – czasem wiedza własna nie jest potrzebna, czasem tekst to tylko inspiracja, a innym razem należy połączyć wiedzę z interpretacją tekstu.

Konstytucja RP. Rozdział XII – Zmiana Konstytucji RP

Szczególny charakter konstytucji, jako ustawy nadrzędnej wobec wszystkich aktów prawnych wydawanych w państwie demokratycznym skutkuje szczególnym trybem jej zmiany. Procedura zmiany konstytucji jest odmienna od procedury ustaw zwykłych.

W przypadku Konstytucji RP inicjatywa zmiany konstytucji należy do:

  • 1/5 ustawowej liczby posłów;

  • senatu;

  • Prezydenta RP.

Pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie konstytucji nie może się odbyć wcześniej niż 30. dnia od złożenia projektu w sejmie. Do przyjęcia konstytucji przez sejm niezbędna jest akceptacja 2/3 składu posłów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.

Senat ma nie więcej niż 60 dni może na procedowanie propozycji zmian w konstytucji. Senat nie ma możliwości dokonywania poprawek. Musi  zatwierdzić projekt w całości (do czego potrzebuje bezwzględnej większościwiększość bezwzględnabezwzględnej większości głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów), albo w całości go odrzucić. Oznacza to, że senat nie może proponować sejmowi modyfikowania treści projektu. Sprzeciwiając się zmianie konstytucji, senat definitywnie przerywa tok pracy nad danym projektem (tzw. wetowetoweto absolutneweto absolutneabsolutne). Aby doszło do nowelizacji konstytucji jest potrzebna zgoda obu izb parlamentu.

Nie przewiduje się obligatoryjnego referendum konstytucyjnego, jeżeli jednak zamiana konstytucji dotyczy rozdziałów : I,II lub XII, to podmioty uprawnione do do inicjowania zamiany konstytucji mogą zażądać w terminie 45 dni od uchwalenia tej zmiany przez Senat przeprowadzenie referendum. Zmiana konstytucji zostaje przyjęta, jeżeli opowiedziała się za nią większość głosujących ( nie ma wymogu frekwencji wyborczej).

Prezydent ma obowiązek podpisanie ustawy zmieniającej i nie może  w w przypadku szczególnego trybu wykorzystać prawa weta. Jest to logiczny skutek wyboru większości koniecznej zarówno do uchwalenia konstytucji, jak i odrzucenia weta prezydenckiego.

Konstytucja RP nie może zostać zmieniona w w czasie trwania stanu nadzwyczajnego, co oznacza, ze nie wolno w tym okresie wnosić projektów ustaw o zmianie konstytucji, a prace nad projektami wniesionymi należy zawiesić.

Słownik

weto
weto

prawo wyrażenia sprzeciwu wobec dowolnej decyzji

weto absolutne
weto absolutne

instrument prawny, którego użycie powoduje odrzucenie aktu prawnego w całości.

weto ustawodawcze
weto ustawodawcze

uprawnienie egzekutywy do zawieszenia wejścia w życie aktu prawnego uchwalonego przez parlament

większość bezwzględna
większość bezwzględna

większość osiągnięta, gdy podczas głosowania liczba głosów za wnioskiem jest większa od sumy głosów przeciw i wstrzymujących się; do przyjęcia wniosku konieczna jest liczba ponad 50% głosów osób popierających go

większość kwalifikowana

większość głosów przekraczająca połowę, niezbędna do podjęcia uchwały przez dane zgromadzenie, wyrażona procentem (np. 60%, 70%) lub ułamkiem