Dzięki środkom finansowym z unijnego budżetubudżetbudżetu możliwe jest finansowanie przedsięwzięć istotnych dla wszystkich Europejczyków. Najważniejszym założeniem, jakie przyświecało na przełomie lat 60. i 70. XX w. utworzeniu wspólnego budżetu, którym Unia Europejska może dysponować jako organizacja, było przekonanie, że przysłuży się to wzmocnieniu unii i okaże się kluczem do budowania pokoju i dobrobytu w państwach członkowskich. Do dzisiaj te wspólne środki finansowe pozwalają wspierać projekty istotne dla wszystkich obywateli Europy. Z budżetu Unii Europejskiej finansowane są polityki i programy, które realizują unijne priorytety i zobowiązania traktatowe.

Wyjątkowy budżet

Do najważniejszych cech charakteryzujących unijny budżet należy zaliczyć założenie, że każde zainwestowane w ramach jego realizacji euro przynosić powinno pewną wartość dodaną. Aby Unia Europejska mogła skutecznie konkurować z innymi globalnymi mocarstwami, jak Stany Zjednoczone czy Chiny, konieczne są znaczne inwestycje, których nie udałoby się sfinansować z budżetu jednego tylko państwa członkowskiego. Dzięki osiągnięciu korzyści skali i połączeniu wysiłków na poziomie ogólnoeuropejskim możliwe jest na przykład finansowanie olbrzymich przedsięwzięć infrastrukturalnych lub projektów badawczych. W odróżnieniu od budżetów narodowych państw członkowskich, budżet Unii Europejskiej ma charakter wyłącznie inwestycyjny – środki z tego budżetu nie są wydatkowane na opiekę społeczną, edukację na poziomie podstawowym czy obronność państwa, a przeznacza się je raczej na obszary kluczowe z punktu widzenia rozwoju i konkurencyjnościkonkurencyjnośćkonkurencyjności. Tworzeniu unijnego budżetu przyświeca również zasada subsydiarnościsubsydiarnośćsubsydiarności – w ramach ogólnoeuropejskiego budżetu finansowane są tylko te projekty, których realizacja na poziomie ponadnarodowym jest bardziej efektywna niż na poziomie lokalnym, regionalnym czy narodowym.

R90icUxHyA0fb
Jedną z większych inwestycji w Polsce opłacanych z funduszy UE jest budowa autostrad. Widoczny na zdjęciu węzeł Sośnica powstał na trasie Gliwice Sośnica – Rybnik. 83% kosztów projektu budowy tego odcinka trasy A1 sięgających prawie 250 mln €, pokrył fundusz spójności Unii Europejskiej.
Źródło: Mikołaj Welon vel Welones, licencja: CC BY-SA 3.0.

Znaczenie europejskich środków finansowych

Wyzwania, z jakimi mierzą się obecnie członkowie Unii Europejskiej, mają wymiar globalny. Dzięki solidarności finansowania wspólnych przedsięwzięć, państwa europejskie mogą odpowiednio na takie wyzwania reagować. Doskonałym przykładem jest tu wspólna, finansowana właśnie z unijnego budżetu reakcja państw członkowskich na kryzys migracyjny czy pandemiczny drugiej dekady XXI w. Ponadto budżet Unii Europejskiej dostarcza gwarancji potrzebnych do realizacji długofalowych lub ryzykownych projektów, których finansowanie nigdy nie byłoby możliwe w skali budżetu jednego państwa członkowskiego. Wśród konkretnych efektów oddziaływania europejskiego budżetu na życie obywateli państw członkowskich znajdziemy zwiększenie dostępu do szerokopasmowego internetu, poprawę jakości służby zdrowia, lepszą ochronę przed naturalnymi katastrofami, jak pożary czy powodzie, wsparcie dla małej i średniej przedsiębiorczości czy tworzenie nowych miejsc pracy. Warto wspomnieć również rolę środków finansowych, jakie Unia Europejska przeznacza na walkę z katastrofą klimatyczną: ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, rozwój źródeł energii odnawialnej czy poprawę efektywności energetycznej. Do beneficjentów unijnego budżetu zaliczyć można między innymi młodzież, miasta i regiony, naukowców, małych i średnich przedsiębiorców, rolników czy organizacje pozarządowe.

Zasady konstruowania budżetu Unii Europejskiej

Budżet Unii Europejskiej tworzony jest na podstawie kilku podstawowych zasad:

RNZuBXPPJAIfY
zasada jedności wszystkie dochody i wydatki budżetu ogólnego powinny być ujęte w jednym dokumencie, zasada uniwersalizmu poszczególnych wydatków budżetowych nie przypisuje się konkretnym dochodom, zasada równowagi budżetowej unijny budżet nie może zakładać deficytu, zasada jednoroczności budżet sporządza się na okres jednego roku kalendarzowego, zasada specjalizacji wydatków każdy budżetowy wydatek ma ściśle określone przeznaczenie, zasada jednostki rozliczeniowej ustaloną walutą, w której dokonywane są wszystkie rozliczenia, jest euro, zasada przejrzystości szczegółowy budżet publikowany jest w Dzienniku Urzędowym UE, zasada należytego zarządzania finansowego realizacja przewidzianych w budżecie zadań monitorowana jest za pomocą mierzalnych wskaźników

Ponadto unijny budżet ogólny finansowany jest z własnych zasobów, nie jest możliwe zaciąganie pożyczek na pokrycie ewentualnej różnicy między dochodami a wydatkami.

Struktura wydatków z unijnego budżetu

Unijny budżet podzielony jest na sześć głównych obszarów wydatkowania uzupełnionych przez wydatki o charakterze administracyjnym. W 2021 r. w skład wydatków budżetowych wchodzą:

R1A84IFVDeFuD1
Wykres kołowy. Lista elementów: Spójność i wartości; Wartość: 52.862; Udział procentowy: 32,5%Zasoby naturalne i środowisko; Wartość: 58.569; Udział procentowy: 36%Wspólny rynek oraz innowacje i cyfryzacja; Wartość: 20.817; Udział procentowy: 12,8%Sąsiedztwo i świat; Wartość: 16.097; Udział procentowy: 9,9%Migracje i zarządzanie granicami; Wartość: 2.279; Udział procentowy: 1,4%Bezpieczeństwo i obrona; Wartość: 1.709; Udział procentowy: 1%Europejska administracja publiczna; Wartość: 10.448; Udział procentowy: 6,4%
Budżet EU na 2021 r., kwoty w milionach euro.
Oprac. na podst. EU budget 2021: A kick‑start of the European recovery, ec.europa.eu [dostęp: 4.01.2021r.].
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Źródła dochodów budżetowych

Zgodnie z zasadą równowagi budżetowej, roczne wydatki z unijnego budżetu muszą w całości zostać pokryte z dochodów budżetowych.

Budżet Unii Europejskiej finansowany jest z trzech głównych źródeł określanych wspólnie jako zasoby własne:

  • tzw. tradycyjne zasoby własne – cła, opłaty rolne i wyrównawcze od cukru i glukozy;

  • zasoby własne oparte na VAT – państwa członkowskie odprowadzają do wspólnej unijnej kasy część dochodów uzyskiwanych z podatku od sprzedaży towarów i usług;

  • składka państw członkowskich stanowiąca ustalany corocznie jednolity odsetek od ich Produktu Krajowego Brutto (nie więcej niż 1%).

Dodatkowo do budżetu Unii Europejskiej wpływają środki w ramach tzw. pozostałych dochodów (podatki od wynagrodzeń personelu unijnych instytucji, składki krajów spoza UE na rzecz niektórych programów unijnych i kary płacone przez przedsiębiorstwa, które naruszyły prawo konkurencji lub inne przepisy) oraz przeniesione z poprzedniego roku budżetowego.

Wpływy z wymienionych źródeł zwykle utrzymują się z roku na rok na zbliżonym poziomie:

R16Pm4Cde7xXB1
Wykres kołowy. Lista elementów: składka członkowska oparta na PKB; Wartość: 65; Udział procentowy: 65%wpływy z VAT; Wartość: 11; Udział procentowy: 11%tradycyjne zasoby własne; Wartość: 13; Udział procentowy: 13%pozostałe dochody budżetowe; Wartość: 11; Udział procentowy: 11%
Podział wpływów do budżetu UE w 2018 r.
Oprac. na podst. The EU bugdet at a glance, 2019, ec.europa.eu [dostęp: 8.01.2021 r.].
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Rada Unii Europejskiej

Najważniejszymi organami uczestniczącymi w tworzeniu corocznego budżetu Unii Europejskiej są Parlament EuropejskiParlament EuropejskiParlament Europejski oraz Rada Unii EuropejskiejRada Unii EuropejskiejRada Unii Europejskiej. Te dwie instytucje, wspomagane przez Komisję EuropejskąKomisja EuropejskaKomisję Europejską, decydują o kształcie unijnego budżetu w procedurze budżetowej. Roczny budżet Unii Europejskiej musi mieścić się w wieloletnich ramach finansowychwieloletnie ramy finansowewieloletnich ramach finansowych, będących wyrazem politycznego porozumienia w zakresie unijnych priorytetów finansowych na minimum pięć, a zwykle siedem lat, zawieranego również pomiędzy tymi trzema instytucjami.

Słownik

beneficjenci netto
beneficjenci netto

państwa członkowskie UE, które więcej otrzymują z unijnego budżetu niż do niego wpłacają

budżet
budżet

zestawienie dochodów i wydatków gospodarstwa domowego, przedsiębiorstwa, państwa itd. przewidzianych na przyszły okres

deficyt
deficyt

ujemne saldo w budżecie państwa lub organizacji – sytuacja, w której wydatki w budżecie danej instytucji są wyższe niż jej dochody w danym okresie rozliczeniowym

Komisja Europejska
Komisja Europejska

organ wykonawczy Unii Europejskiej odpowiedzialny za bieżącą politykę Unii, nadzorujący prace wszystkich jej agencji i zarządzający jej funduszami, którego zadaniem jest dążenie do pogłębiania stopnia integracji między państwami członkowskimi

konkurencyjność
konkurencyjność

zdolność konkurowania, czyli prowadzenia działań dążących do osiągnięcia takich samych lub zbliżonych celów, o które w tym samym czasie i w takim samym otoczeniu zabiegają inne podmioty gospodarcze

Parlament Europejski
Parlament Europejski

organ prawodawczy Unii Europejskiej, w którego skład wchodzą przedstawiciele państw członkowskich wybierani w wyborach bezpośrednich; jego głównym zadaniem jest reprezentowanie interesu obywateli Unii Europejskiej

płatnicy netto
płatnicy netto

państwa członkowskie UE, które więcej wpłacają do unijnego budżetu niż z niego otrzymują

Rada Unii Europejskiej
Rada Unii Europejskiej

główny organ decyzyjny Unii Europejskiej, w którego skład wchodzą przedstawiciele rządów państw członkowskich; jej głównym zadaniem jest umożliwienie uwzględnienia w procesie decyzyjnym zróżnicowanych interesów państw członkowskich

subsydiarność
subsydiarność

zasada mówiąca o tym, że każdy szczebel władzy powinien realizować tylko te zadania, które nie mogą być skutecznie zrealizowane przez szczebel niższy lub same jednostki działające w ramach społeczeństwa

wieloletnie ramy finansowe
wieloletnie ramy finansowe

podstawa tworzenia rocznego budżetu UE; polityczne porozumienie państw członkowskich zawierane raz na minimum pięć, a zwykle siedem lat, mające na celu zapewnienie dokonywania wydatków w sposób usystematyzowany i w granicach zasobów własnych UE