Parmenides z Elei

Rg1mmKFDh2PT21
Parmenidesa można uznać za pierwszego filozofa metafizyka. Odszedł on od poszukiwania pierwszej zasady wszechświata i pytań kosmologicznych, które zadawali jońscy filozofowie przyrody, a zapytał o to, co jest prawdziwym bytem i jakie są jego cechy, uznając, że jedyną drogą poznania jest umysł. Poglądy Parmenidesa rozpoczęły wielki filozoficzny spór: co w poznaniu ludzkim odgrywa decydującą rolę – zmysły czy rozum?
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Parmenides z Elei (poł. VI–poł. V w. p.n.e.). W rodzinnym mieście, kolonii greckiej w Italii, założył własną szkołę filozoficzną zwaną szkołą elejską. Żył współcześnie z Heraklitem, z którym polemizował. Oprócz filozofii zajmował się również polityką, historyczne źródła informują, że dla mieszkańców swego miasta ustanowił dobre prawa. Swoje poglądy filozoficzne zawarł w poemacie O naturze, którego obszerne fragmenty szczęśliwie zachowały się do dnia dzisiejszego.

Podstawą refleksji Parmenidesa było stwierdzenie, że bytbytbyt jest i nie może go nie być, zaś niebytu nie ma i nie może w żaden sposób być. Zasada ta, według Parmenidesa, stanowi podstawową i najważniejszą prawdę o świecie. Byt można poznać wyłącznie za pomocą rozumu (logosu). Już Heraklit twierdził, że zmysły są złymi świadkami rzeczy, natomiast Parmenides poszedł o krok dalej: uznał poznanie zmysłowe za drogę głupców i twierdził, że prawdziwej wiedzy dostarcza jedynie rozum. Ludzie, opierając się na świadectwie zmysłów, ulegają mniemaniom i tkwią w błędzie. Wydaje im się, że zjawiska ruchu, stawania się, powstawania i ginięcia są rzeczywiste. Tym samym więc uznają możliwość zmiany, tzn. przechodzenia niebytu w byt (np. gdy obserwują narodziny człowieka) bądź bytu w niebyt (np. gdy widzą, że ktoś umiera).

Tymczasem uznanie niebytu jest wykroczeniem przeciwko podstawowej prawdzie mówiącej, że istnieje tylko byt, a nicości nie ma.

R1JXnWC5NruxF1
Parmenides
O naturze

[...] byt jest, albowiem jest byciem,
Nicość natomiast [nim] nie jest.

Źródło: Parmenides, O naturze, tłum. M. Wesoły. Cytat za: G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. 1, tłum. E.I. Zieliński, Lublin 2008.
Źródło: darwin Bell, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.

Jaki jest byt według Parmenidesa?

Byt, czyli „to, co jest”, nie może zarazem być i nie być, jego istotą jest nieustanne istnienie. Parmenides był zwolennikiem stanowiska monistycznegomonizmmonistycznego. Twierdził, że wielość jest złudzeniem zmysłów, a prawdziwy byt jest jeden, stąd Parmenides nadał mu imię „Jedno”.  Ponadto:

Parmenides O naturze
R1RD7WDqcIvSk1
Parmenides zakładał istnienie „Jedna”, czyli jednego bytu, który jest wieczny (bez początku i bez końca), ciągły, niezmienny, nieruchomy i niepodzielny.
Źródło: Tenshō Shūbun, Wikimedia Commons, domena publiczna.

[...] byt niezrodzony jest też niezniszczalny,
Całkowity oraz jedyny, niewzruszony oraz doskonały.
Nie był kiedyś ni będzie, gdyż teraz jest razem wszystek,
Jeden, rozciągły.
[...]
[...] Jakżeby później powstać miał byt? Jakżeby mógł się narodzić?
Jeżeli był, to nie jest; i nie jest, jeśli dopiero ma być.

K002_1 Źródło: Parmenides, O naturze, tłum. M. Wesoły. Cytat za: G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. 1, tłum. E.I. Zieliński, Lublin 2008.

Ta wykluczająca niebyt teoria znalazła swoje uzasadnienie w dodatkowym argumencie: uczony z Elei jako pierwszy w historii filozofii dokonał utożsamienia myśli i bytu. Stwierdził, że być czymś pomyślanym i być rzeczą istniejącą to jedno i to samo. Skoro coś istnieje w naszym umyśle, to musi też istnieć rzeczywiście, bo możemy myśleć tylko o tym, co jest. Niebytu nie da się w ogóle pomyśleć, wyrazić słowami czy opisać, a więc jest on niemożliwy.

Arystoteles Fizyka

Tym samym jest bowiem myślenie i to, o czym jest dana myśl,
Albowiem bez bytu, w którym wyraża się właśnie to, co jest,
Nie odnajdziesz myślenia. Nic bowiem nie jest ni będzie
Odrębnego od bytu [...]

K002_3 Źródło: Arystoteles, Fizyka, t. VI, tłum. K. Leśniak, Warszawa 1983.

Zenon z Elei

RoV4JdAfhgNep1
Dialektyka Zenona znacząco oddziałała m.in. na sofistów i Sokratesa oraz przyczyniła się do rozwoju technik dowodzenia.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Zenon z Elei (ok. 490 r. p.n.e.–ok. 430 r. p.n.e.), najważniejszy z uczniów Parmenidesa. Zachowało się o nim przekonanie, że był znakomity i jako filozof, i jako mąż stanu, a pisma jego są pełne mądrości. Bronił tezy swego mistrza, że byt jest jeden i niezmienny. Zastosował w tym celu oryginalną metodę, polegającą na obalaniu tez sprzecznych z nauką Parmenidesa. Zamiast szukać argumentów na rzecz niezmienności bytu, chciał wykazać, że zmiana tak naprawdę nie istnieje. Wytoczył więc oręż przeciwko ruchowi (podstawie wszelkiej zmiany), próbując udowodnić paradoksalnąparadoksparadoksalną tezę, że ruch nie istnieje i jest jedynie naszym złudzeniem. Na dowód tego przytoczył kilka argumentów, z którymi nie mogły się uporać najpotężniejsze umysły starożytności.
Ich zbijaniem trudził się sam Arystoteles, który tak je określił:

Arystoteles Fizyka

[...] argumenty Zenona dotyczące ruchu, a będące źródłem udręki dla tych, którzy je pragną rozgryźć.

K002_3 Źródło: Arystoteles, Fizyka, t. VI, tłum. K. Leśniak, Warszawa 1983.
R15xuZQjBXnT21
Ilustracja przedstawiająca paradoks Achillesa goniącego żółwia.
Źródło: Martin Grandjean, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Jeden z tych argumentów głosił, że szybkonogi heros nigdy nie dogoni żółwia. W swym pościgu Achilles musi najpierw dotrzeć do miejsca, z którego żółw wystartował. Gdy to uczyni, powolny zwierz zdoła się już przemieścić o parę kroków naprzód. Podczas gdy Achilles będzie się zbliżał do punktu, który udało się właśnie osiągnąć żółwiowi, ten znowu posunie się do przodu. Ta gonitwa może się ciągnąć w nieskończoność, a biedny Achilles nigdy nie zdoła dogonić żółwia. Argument ten tak referuje Arystoteles:

Arystoteles Fizyka

[...] argument, tzw. „Achilles”, sprowadza się do tego, że w wyścigu najszybszy biegacz nie może nigdy prześcignąć najpowolniejszego, bo ścigający musi najpierw osiągnąć punkt, z którego ścigany już wyruszył, tak że powolniejszy ma zawsze pewne wyprzedzenie. [...] Wniosek wynikający z tego rozumowania jest taki, że powolniejszy biegacz nie może być prześcignięty [...].

K002_3 Źródło: Arystoteles, Fizyka, t. VI, tłum. K. Leśniak, Warszawa 1983.

Ten sam sposób dowodzenia Zenon zastosował do obrony tezy, że byt jest jeden. Znane są jego argumenty przeciw wielości, za pomocą których usiłuje dowieść, że wielość nie może istnieć. Argumentacja Zenona wydoskonaliła sztukę prowadzenia sporów. Wykazywał on sprzeczności w rozumowaniu przeciwnika po to, by pokazać prawdziwość własnej tezy. Stąd Arystoteles nazwał go twórcą dialektykidialektykadialektyki. W swych polemikach Zenon wykorzystał nowy sposób dowodzenia, tzw. dowodzenie per absurdum: zamiast szukać argumentów na rzecz bronionej tezy, sprowadzał tezę przeciwnika do niedorzeczności, np. zamiast wzmacniać twierdzenie Parmenidesa, że byt jest niezmienny, wykazywał, że ruch jest rzeczą paradoksalną.

O metodzie Zenona z podziwem, ale i z odcieniem ironii wypowiadał się Platon:

Platon Fajdros

[...] słuchający [...] głowy tracą i zdaje im się, że jedno i to samo jest równe i nierówne, że jest jedno i że go jest wiele, albo że stoi, to znowu, że się rusza.

K002_4 Źródło: Platon, Fajdros, tłum. W. Witwicki. Cytat za: G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. 1, tłum. E.I. Zieliński, Lublin 2008.

Słownik

byt
byt

(prasł. bytъ — byt), podstawowa, najogólniejsza kategoria filozoficzna, oznaczająca wszystko to, co istnieje, czyli: wszystkie rzeczy w ogóle lub każdą poszczególną rzecz wyróżnioną ze względu na właściwe jej cechy

dialektyka
dialektyka

(gr. dialogos – dyskusja, rozmowa) nauka o mechanizmach i sposobach rozumowania, nauka poprawnej metody dowodzenia; metoda rozumowania i dyskusji polegająca na dochodzeniu do prawdy poprzez ujawnianie sprzeczności tkwiących w pojęciach i sądach

monizm
monizm

(gr. mónos – jedyny) stanowisko filozoficzne polegające na uznawaniu istnienia jednej substancji przejawiającej się na wiele sposobów w postaci zróżnicowanych bytów

paradoks
paradoks

(łac. paradoxis – sprzeczny ze zdrowym rozsądkiem) rozumowanie pozornie oczywiste, ale wskutek zawartego w nim błędu prowadzące do wniosków jawnie sprzecznych ze sobą lub z uprzednio przyjętymi założeniami