Przeczytaj
Parmenides z Elei
Parmenides z Elei (poł. VI–poł. V w. p.n.e.). W rodzinnym mieście, kolonii greckiej w Italii, założył własną szkołę filozoficzną zwaną szkołą elejską. Żył współcześnie z Heraklitem, z którym polemizował. Oprócz filozofii zajmował się również polityką, historyczne źródła informują, że dla mieszkańców swego miasta ustanowił dobre prawa. Swoje poglądy filozoficzne zawarł w poemacie O naturze, którego obszerne fragmenty szczęśliwie zachowały się do dnia dzisiejszego.
Podstawą refleksji Parmenidesa było stwierdzenie, że bytbyt jest i nie może go nie być, zaś niebytu nie ma i nie może w żaden sposób być. Zasada ta, według Parmenidesa, stanowi podstawową i najważniejszą prawdę o świecie. Byt można poznać wyłącznie za pomocą rozumu (logosu). Już Heraklit twierdził, że zmysły są złymi świadkami rzeczy
, natomiast Parmenides poszedł o krok dalej: uznał poznanie zmysłowe za drogę głupców
i twierdził, że prawdziwej wiedzy dostarcza jedynie rozum. Ludzie, opierając się na świadectwie zmysłów, ulegają mniemaniom i tkwią w błędzie. Wydaje im się, że zjawiska ruchu, stawania się, powstawania i ginięcia są rzeczywiste. Tym samym więc uznają możliwość zmiany, tzn. przechodzenia niebytu w byt (np. gdy obserwują narodziny człowieka) bądź bytu w niebyt (np. gdy widzą, że ktoś umiera).
Tymczasem uznanie niebytu jest wykroczeniem przeciwko podstawowej prawdzie mówiącej, że istnieje tylko byt, a nicości nie ma.
Jaki jest byt według Parmenidesa?
Byt, czyli „to, co jest”, nie może zarazem być i nie być, jego istotą jest nieustanne istnienie. Parmenides był zwolennikiem stanowiska monistycznegomonistycznego. Twierdził, że wielość jest złudzeniem zmysłów, a prawdziwy byt jest jeden, stąd Parmenides nadał mu imię „Jedno”. Ponadto:
O naturzeR1RD7WDqcIvSk1 [...] byt niezrodzony jest też niezniszczalny,
Całkowity oraz jedyny, niewzruszony oraz doskonały.
Nie był kiedyś ni będzie, gdyż teraz jest razem wszystek,
Jeden, rozciągły.
[...]
[...] Jakżeby później powstać miał byt? Jakżeby mógł się narodzić?
Jeżeli był, to nie jest; i nie jest, jeśli dopiero ma być.
Ta wykluczająca niebyt teoria znalazła swoje uzasadnienie w dodatkowym argumencie: uczony z Elei jako pierwszy w historii filozofii dokonał utożsamienia myśli i bytu. Stwierdził, że być czymś pomyślanym i być rzeczą istniejącą to jedno i to samo. Skoro coś istnieje w naszym umyśle, to musi też istnieć rzeczywiście, bo możemy myśleć tylko o tym, co jest. Niebytu nie da się w ogóle pomyśleć, wyrazić słowami czy opisać, a więc jest on niemożliwy.
FizykaTym samym jest bowiem myślenie i to, o czym jest dana myśl,
Albowiem bez bytu, w którym wyraża się właśnie to, co jest,
Nie odnajdziesz myślenia. Nic bowiem nie jest ni będzie
Odrębnego od bytu [...]
Zenon z Elei
Zenon z Elei (ok. 490 r. p.n.e.–ok. 430 r. p.n.e.), najważniejszy z uczniów Parmenidesa. Zachowało się o nim przekonanie, że był znakomity i jako filozof, i jako mąż stanu, a pisma jego są pełne mądrości
. Bronił tezy swego mistrza, że byt jest jeden i niezmienny. Zastosował w tym celu oryginalną metodę, polegającą na obalaniu tez sprzecznych z nauką Parmenidesa. Zamiast szukać argumentów na rzecz niezmienności bytu, chciał wykazać, że zmiana tak naprawdę nie istnieje. Wytoczył więc oręż przeciwko ruchowi (podstawie wszelkiej zmiany), próbując udowodnić paradoksalnąparadoksalną tezę, że ruch nie istnieje i jest jedynie naszym złudzeniem. Na dowód tego przytoczył kilka argumentów, z którymi nie mogły się uporać najpotężniejsze umysły starożytności.
Ich zbijaniem trudził się sam Arystoteles, który tak je określił:
Fizyka[...] argumenty Zenona dotyczące ruchu, a będące źródłem udręki dla tych, którzy je pragną rozgryźć.
Jeden z tych argumentów głosił, że szybkonogi heros nigdy nie dogoni żółwia. W swym pościgu Achilles musi najpierw dotrzeć do miejsca, z którego żółw wystartował. Gdy to uczyni, powolny zwierz zdoła się już przemieścić o parę kroków naprzód. Podczas gdy Achilles będzie się zbliżał do punktu, który udało się właśnie osiągnąć żółwiowi, ten znowu posunie się do przodu. Ta gonitwa może się ciągnąć w nieskończoność, a biedny Achilles nigdy nie zdoła dogonić żółwia. Argument ten tak referuje Arystoteles:
Fizyka[...] argument, tzw. „Achilles”, sprowadza się do tego, że w wyścigu najszybszy biegacz nie może nigdy prześcignąć najpowolniejszego, bo ścigający musi najpierw osiągnąć punkt, z którego ścigany już wyruszył, tak że powolniejszy ma zawsze pewne wyprzedzenie. [...] Wniosek wynikający z tego rozumowania jest taki, że powolniejszy biegacz nie może być prześcignięty [...].
Ten sam sposób dowodzenia Zenon zastosował do obrony tezy, że byt jest jeden. Znane są jego argumenty przeciw wielości, za pomocą których usiłuje dowieść, że wielość nie może istnieć. Argumentacja Zenona wydoskonaliła sztukę prowadzenia sporów. Wykazywał on sprzeczności w rozumowaniu przeciwnika po to, by pokazać prawdziwość własnej tezy. Stąd Arystoteles nazwał go twórcą dialektykidialektyki. W swych polemikach Zenon wykorzystał nowy sposób dowodzenia, tzw. dowodzenie per absurdum: zamiast szukać argumentów na rzecz bronionej tezy, sprowadzał tezę przeciwnika do niedorzeczności, np. zamiast wzmacniać twierdzenie Parmenidesa, że byt jest niezmienny, wykazywał, że ruch jest rzeczą paradoksalną.
O metodzie Zenona z podziwem, ale i z odcieniem ironii wypowiadał się Platon:
Fajdros[...] słuchający [...] głowy tracą i zdaje im się, że jedno i to samo jest równe i nierówne, że jest jedno i że go jest wiele, albo że stoi, to znowu, że się rusza.
Słownik
(prasł. bytъ — byt), podstawowa, najogólniejsza kategoria filozoficzna, oznaczająca wszystko to, co istnieje, czyli: wszystkie rzeczy w ogóle lub każdą poszczególną rzecz wyróżnioną ze względu na właściwe jej cechy
(gr. dialogos – dyskusja, rozmowa) nauka o mechanizmach i sposobach rozumowania, nauka poprawnej metody dowodzenia; metoda rozumowania i dyskusji polegająca na dochodzeniu do prawdy poprzez ujawnianie sprzeczności tkwiących w pojęciach i sądach
(gr. mónos – jedyny) stanowisko filozoficzne polegające na uznawaniu istnienia jednej substancji przejawiającej się na wiele sposobów w postaci zróżnicowanych bytów
(łac. paradoxis – sprzeczny ze zdrowym rozsądkiem) rozumowanie pozornie oczywiste, ale wskutek zawartego w nim błędu prowadzące do wniosków jawnie sprzecznych ze sobą lub z uprzednio przyjętymi założeniami