Czy Pan Tadeusz jest eposem?

R1MNnlMCequAW1
Antoni Kozakiewicz, Gerwazy Rębajło (Pan Tadeusz, Księga V), 1877
Źródło: domena publiczna.

Nie ulega wątpliwości, że Pan Tadeusz jest ważnym dziełem w literaturze polskiej, stanowiącym swego rodzaju pomnik dawnej, szlacheckiej Polski. Epicki poemat Mickiewicza od początku budził emocje - miał zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Z jednej strony zachwycano się jego stylem, z drugiej - krytykowano za zbyt jednostronne ukazanie narodu polskiego, wszak bohaterem zbiorowym dzieła jest szlachta, pominięte natomiast zostały inne stany społeczne. Jak dowodzi znany badacz literatury polskiej - Julian Krzyżanowski - już samo to dyskwalifikuje Pana Tadeusza jako eposeposepos:

Julian Krzyżanowski Wielkość i oryginalność „Pana Tadeusza”

Wychodząc z założenia, że epos homerycki, a więc wzorowy, jest pełnym obrazem danego społeczeństwa w danej epoce historycznej, nie dało się przemilczeć faktu, że obraz taki na kartach „Pana Tadeusza“ nie spełnia zakładanego postulatu, że obejmuje tylko szlachtę, ukazaną co prawda w ogromnej rozpiętości, ale ją tylko, nie zajmuje się zaś chłopem, nie wspomina właściwie o mieszczaństwie, a nawet w obrazie życia szlacheckiego pomija matronę, typ, który od czasu powieści Hoffmanowej uchodzi za integralny składnik wyobrażeń o dworach i dworkach, o środowisku zarówno magnackim, jak średnio ziemiańskim.

wych Źródło: Julian Krzyżanowski, Wielkość i oryginalność „Pana Tadeusza”, [w:] Pamiętnik Literacki, 1948, s. 249.
R1clK0ipNNt391

Pan Tadeusz nie może być zatem gatunkowo uznany za epos, choć nawiązuje do jego tradycji. Mickiewicz jednak zrezygnował z naśladowania klasycznej formy na rzecz twórczego przekształcenia znanych motywów literackich.

Pan Tadeusz jako arcydzieło literatury światowej

RA0mVtKvPeexr1
Antoni Kozakiewicz, Maciej, król nad króle „Pan Tadeusz", Księga VI
Źródło: domena publiczna.

Dzięki swojej metodzie twórczej poeta stworzył oryginalne arcydzieło literatury światowej, które zostało przetłumaczone na wiele języków, w tym na język chiński. Jak zauważa Krzyżanowski:

Julian Krzyżanowski Wielkość i oryginalność „Pana Tadeusza”

Ze stwierdzenia w wierszach Pana Tadeusza ogromnej ilości najrozmaitszych związków z tradycjami literackimi zarówno dawnym i jak nowymi, obcymi i rodzimymi, z wykazania związków zarówno z poezją epicką świata starożytnego jak epiką powieściową jego czasów, z poezją polską od Kochanowskiego po romantyków i z naszą literaturą ludową, wynika niezbicie, że arcydzieło Mickiewicza, nie spełniając warunku, stawianego eposowi przez poetykę klasycystyczną, która od epika wymagała uniwersalnego obrazu społeczeństwa, dało w zamian coś innego, rozległy obraz tradycyj literackich czy może kultury literackiej, obejmując nim szerokie kręgi ogólnoeuropejskie i skupiając szczególną uwagę na rodzimej kulturze polskiej. Dzięki temu wizja życia w Panu Tadeuszu obejmuje kręgi niezwykle rozległe i budzi bezwiedne nastawienie u czytelnika na horyzonty równie szerokie, jak te, które w innej dziedzinie roztaczają się przed czytelnikiem eposu antycznego. [...] [...] Pan Tadeusz stał się pomnikiem literackim, wykazującym cechy znamienne dla większości arcydzieł literackich, wykwitłych w dorobku całych pokoleń: nawiązywanie przez ich twórców do tego dorobku stawało się świadectwem ścisłych związków zarówno danych pisarzy z środowiskami literackimi, które ich wydały, jak również ścisłej łączności tych środowisk z kulturą literacką świata europejskiego, od czasów jego najdawniejszych, starożytnych, grecko‑rzymskich. Słowem nie krzykliwe — a zazwyczaj jałowe — przeciwstawianie się innym, lecz owocna współpraca z nimi, wyrażająca się w twórczym użytkowaniu tego, co ludzkość przez wieki zdobywała, jest zasadą oryginalności Pana Tadeusza i ta właśnie oryginalność czyni go pomnikiem literackim, stanowiącym ogniwo między dawnymi a nowymi laty, między dawnymi a nowymi ludźmi.

ze Źródło: Julian Krzyżanowski, Wielkość i oryginalność „Pana Tadeusza”, [w:] Pamiętnik Literacki, 1948, s. 258–259.
Ry1sopxQvkHav1
Maurycy Trębacz, Koncert Jankiela, olej na płótnie, koniec XIX w.
Źródło: Kpalion.

Uznanie Pana Tadeusza za dzieło wybitne przez dawnych badaczy literatury polskiej spowodowało, że w poemacie niejako na siłę doszukiwano się cech epopei. Jak pisze Alina Witkowska:

Alina Witkowska, Ryszard Przybylski Romantyzm

Wydawało się, że ten czcigodny, o wielkiej tradycji gatunek - choć w romantyzmie już dość martwy - będzie nobilitował poemat Mickiewicza i doda splendoru polskiej literaturze.

wyd Źródło: Alina Witkowska, Ryszard Przybylski, Romantyzm, [w:] Wielka Historia Literatury Polskiej, Warszawa 2003, s. 302–303.

Synkretyzm gatunkowy w Panu Tadeuszu

R1FznHnSRrEtk
Wandalin Strzałecki, Tak, tak, Gerwazeńku, olej na płótnie, 1884 r.
Źródło: Kpalion, domena publiczna.

O wybitności Pana Tadeusza świadczy m.in. harmonijne połączenie komizmu i tragizmu oraz cech różnych gatunków literackich:

Joanna Lupas-Rutkowska Epoki literackie

- gawędy szlacheckiejgawęda szlacheckagawędy szlacheckiej (narrator przyznaje się do niewiedzy, wprowadza nawiasowe uwagi, w których chwali lub gani bohaterów, przyjmując punkt widzenia jednego z nich)
- baśni (przypisywanie przyrodzie cudowności, np. opis matecznika, ogrodu, astronomii Wojskiego)
- powieści psychologicznej (wszechwiedzący narrator ukazuje psychiczne i społeczno‑historyczne czynniki wpływające na działania bohaterów)
- poezji lirycznej (narrator zmienia się w podmiot liryczny, wyrażający swoje uczucia [...])
- parodii romansu (miłosne perypetie Tadeusza i Telimeny)
- powieści historycznej (opisy wydarzeń wojennych)
- poematu heroikomicznegopoemat heroikomicznypoematu heroikomicznego (sceny walki z Moskalami).

gaw Źródło: Joanna Lupas-Rutkowska, Epoki literackie, Warszawa 2001, s. 212.

Alina Witkowska w Panu Tadeuszu zauważa właściwości poematu opisowegopoemat opisowypoematu opisowego, idylliidyllaidylli, gawędy i powieści walterskotowskiejpowieść walterskotowskapowieści walterskotowskiej.

Słownik

epos
epos

(gr. épos - słowo, l. mn. - poezja epicka) długi poemat epicki opiewający w podniosłej formie czyny bohaterów narodowych oraz przedstawiający obraz społeczeństwa w przełomowych momentach historycznych

poemat opisowy
poemat opisowy

(gr. poíēma – utwór) utwór wierszowany dłuższych rozmiarów, jego znaczącą część stanowią opisy

poemat heroikomiczny
poemat heroikomiczny

(gr. poíēma – utwór) utwór epicki, łączący podniosły styl wypowiedzi z lekką, często żartobliwą tematyką, co daje efekt komiczny; przedmiotem ośmieszenia nie jest gatunek, lecz osoby czy zjawiska pokazane w utworze mającym wydźwięk komiczny

idylla
idylla

(gr. eidýllion – krótki poemacik) inaczej: bukolika, sielanka, ekloga, pasterka, skotopaska – gatunek literacki obejmujący utwory przedstawiające w sposób wyidealizowany uroki życia wiejskiego, mające postać lirycznego monologu lub dialogu, ale realizowane też w postaci narracyjnej lub dramatycznej; piewcą sielskiego życia był Jan Kochanowski w Pieśni świętojańskiej o Sobótce

gawęda szlachecka
gawęda szlachecka

krótki utwór literacki o charakterze swobodnego opowiadania, napisany wierszem lub prozą, ukazuje obraz sarmackiej obyczajowości

powieść walterskotowska
powieść walterskotowska

powieść, która ma na celu dokładne przedstawienie zwyczajów panujących w danej epoce, jej główny wątek - dla przyciągnięcia uwagi czytelnika - jest fikcyjny i obfitujący we zwroty akcji, która rozgrywa się na tle wydarzeń historycznych, mających znaczący wpływ na losy bohaterów fikcyjnych; mogą pojawiać się również postaci historyczne, ale mają one znaczenie epizodyczne; pierwowzór tego typu powieści stworzył szkocki pisarz żyjący na przełomie XVIII i XIX w. Walter Scott