bg‑azure

Reakcje metali wobec tlenu

Metale reagują z tlenem, tworząc tlenki metali, ale czasem również nadtlenki lub ponadtlenki metali. Jednym ze sposobów ich otrzymywania jest reakcja bezpośredniej syntezy.

Poniżej przedstawione zostały przykładowe reakcje metali z tlenem.

Reakcję magnezu z tlenem przeprowadza się w podwyższonej temperaturze (reakcja spalania). W efekcie otrzymywany jest tlenek magnezu.

2 Mg+O22 MgO

Reakcja sodu z tlenem jest najczęściej stosowaną metodą otrzymywania nadtlenku sodu.

2 Na+O2Na2O2

Ciekawym przykładem jest reakcja żelaza z tlenem. Żelazo w postaci płytki utleniautlenianieutlenia się bardzo powoli, natomiast jeśli jest w postaci żelaza koloidalnego, to w zetknięciu z tlenem zachodzi gwałtowne utlenienie, któremu towarzyszą pojawiające się iskry.

4 Fe+3 O22 Fe2O3

Analogiczne równania reakcji można zapisać również dla wapnia, glinu, cynku czy miedzi.

Polecenie 1

Zapisz równanie reakcji glinu z tlenem. Pamiętaj o właściwym dobraniu współczynników stechiometrycznych.

R1UKnraPI1sHT
Równanie zapisz w zeszycie do chemii, następnie zrób zdjęcie i umieść je w wyznaczonym miejscu.
R1tML83tO1ira
(Uzupełnij).
bg‑azure

Czy metale reagują z wodą?

Reakcje metali z wodą prowadzą do powstawania wodorotlenków – związków o wzorze ogólnym MeOHn, gdzie n to liczba grup wodorotlenowych równa stopniowi utlenienia.

Poniżej przedstawione zostały przykładowe równania reakcji, które zachodzą pomiędzy metalami a wodą.

Ze względu na wysoką aktywność potasu, podczas reakcji z wodą wypierany jest z niej gazowy wodór. W efekcie tej przemiany powstaje wodorotlenek potasu.

2 K+2 H2O2 KOH+H2

W reakcji wapnia z wodą powstaje wodorotlenek wapnia i gazowy wodór.

Ca+2 H2OCaOH2+H2

Analogicznie reakcje te można zapisać m.in. dla magnezusodu. Należy jednak pamiętać o prawidłowym dobraniu współczynników stechiometrycznych.

bg‑azure

Metale a kwasy o słabych właściwościach utleniających

Kwasy o słabych właściwościach utleniających powodują utlenienie metalu (zwiększenie jego stopnia utlenienia), dzięki redukcji wodoru zawartego w kwasie. Kwasy o silnych właściwościach utleniających powodują zwiększenie stopnia utlenienia metalu nie tylko dzięki redukcji jonu wodoru, ale również dzięki redukcji atomu centralnego reszty kwasowej.

Kwasami nieutleniającymi są m.in. kwas chlorowodorowy, kwas bromowodorowy, kwas fosforowy(V), rozcieńczony kwas siarkowy(VI). Reagują one wyłącznie z metalami o ujemnym potencjale standardowym z wydzieleniem wodoru.

Ważne!

Należy pamiętać, że im bardziej ujemny potencjał standardowy metalu, tym jest on mocniejszym reduktorem.

R2P978pWgBBWB
Schemat przedstawiający wpływ potencjału standardowego metalu na jego aktywność wobec kwasów
Źródło: [online], dostępny w internecie: epodreczniki.pl.

Przykład reakcji metali wobec kwasów o słabych właściwościach utleniających przedstawiono poniżej na podstawie żelaza.

Fe+2 HClFeCl2+H2

W analogiczny sposób można zapisać równania reakcji m.in. dla sodu, potasu, wapnia, magnezu, glinu, cynku, manganu i chromu. Przykładem metalu, który nie reaguje z kwasem chlorowodorowym, jest miedź.

Przykłady reakcji metali wobec kwasów o słabych właściwościach utleniających przedstawiono poniżej na przykładzie glinu, który jest dobrym reduktoremreduktorreduktorem ze względu na swój niski potencjał standardowy.

2 Al+3 H2SO4rozc.Al2SO43+3 H2
Polecenie 2

Zapisz równania reakcji chemicznych, które zachodzą pomiędzy cynkiem oraz manganem a kwasem bromowodorowym.

R1Gb00Sp6t60B
Równanie zapisz w zeszycie do chemii, następnie zrób zdjęcie i umieść je w wyznaczonym miejscu.
R1Et76Y55Hq9M
(Uzupełnij).
bg‑azure

Kwas azotowy(V) i siarkowy(VI)

Rozcieńczony i stężony kwas azotowy(V) oraz stężony kwas siarkowy(VI) należą do kwasów o silnych właściwościach utleniających. Reagują one z metalami aktywniejszymi od wodoru, jak i z metalami szlachetnymi (mniej aktywnymi od wodoru). Głównym produktem reakcji chemicznej pomiędzy metalem a kwasem o silnych właściwościach utleniających jest sól. Oprócz soli otrzymuje się mieszaninę produktów, której skład jest zależny od stężenia kwasu. Są to m.in, tlenki na niższych stopniach utlenienia.

RXniAu7dReik5
Równania reakcji zachodzących między cynkiem a kwasem azotowym(<math aria‑label="pięć">V). W przypadku stężonego kwasu, faworyzowana jest reakcja z utworzeniem tlenku azotu(<math aria‑label="cztery">IV). W przypadku reakcji kwasów o silnych właściwościach utleniających z metalami aktywnymi, kiedy użyjemy bardzo rozcieńczonego kwasu, oprócz soli otrzymamy także wodór. Trudno jednak wówczas stwierdzić, czy wydzielający się wodór pochodzi od kwasu, czy z wody.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniżej przedstawione zostały przykłady równań reakcji tych kwasów z wybranymi metalami.

bg‑gray2

Żelazo

Reakcja żelaza ze stężonym kwasem siarkowym(VI) zachodzi dopiero w podwyższonej temperaturze, ponieważ w temperaturze pokojowej żelazo pasywuje i nie ulega reakcji z kwasem siarkowym(VI) stężonym.

2 Fe+6 H2SO4stęż.Fe2SO43+6 H2O+3 SO2

Reakcja żelaza z rozcieńczonym kwasem siarkowym(VI) w temperaturze pokojowej zachodzi z wydzieleniem wodoru:

Fe+H2SO4rozc.FeSO4+H2

Reakcja żelaza ze stężonym lub rozcieńczonym kwasem azotowym(V) prowadzona w podwyższonej temperaturze:

Fe+6 HNO3stęż.FeNO33+3 NO2+3 H2O
Fe+4 HNO3rozc.FeNO33+NO+2 H2O

Reakcja żelaza ze stężonym lub rozcieńczonym kwasem azotowym(V) w temperaturze pokojowej praktycznie nie zachodzi. Żelazo zwykle pokryte jest warstwą tlenku, czyli jest spasywowane, co uniemożliwia zajście reakcji.

Jak wspominano, podczas tego typu reakcji dochodzi do powstawania tlenków na niższym stopniu utlenienia – siarka zmienia swój stopień utlenienia z VI na IV, natomiast azot z V na IV.

bg‑gray2

Glin

Podobnie jak w przypadku żelaza, reakcja glinu ze stężonym kwasem siarkowym(VI) zachodzi dopiero w podwyższonej temperaturze:

2 Al+6 H2SO4stęż.Al2SO43+3 SO2+ 6 H2O

W temperaturze pokojowej glin pokrywa się tlenkiem glinu(III), czyli pasywuje, i praktycznie nie ulega reakcji z kwasem siarkowym(VI) stężonym.

Reakcje glinu z kwasem azotowym(V) przebiegają analogicznie do reakcji tego kwasu z żelazem.

bg‑gray2

Miedź

Kolejnym przykładem jest reakcja miedzi ze stężonym kwasem azotowym(V) w temperaturze pokojowej. Przebiega zgodnie z poniższym równaniem.

Cu+4 HNO3stęż.CuNO32+2 NO2+2 H2O
Polecenie 3

Podczas reakcji miedzi i stężonego kwasu siarkowego(VI) powstaje tlenek siarki na IV stopniu utlenienia. Na podstawie powyższych przykładów, spróbuj zapisać równanie reakcji.

R16vu6wJDMund
Równanie zapisz w zeszycie do chemii, następnie zrób zdjęcie i umieść je w wyznaczonym miejscu.
RIBqeFwetnCo3
(Uzupełnij).
bg‑gray2

Srebro

Polecenie 4

Srebro reaguje również ze stężonym kwasem siarkowym(VI). W wyniku tej reakcji powstaje m.in. siarczan(VI) srebra i jeden z tlenków siarki. Zapisz równanie dla opisanej reakcji.

R1RAu0mTJLSgN
Równanie zapisz w zeszycie do chemii, następnie zrób zdjęcie i umieść je w wyznaczonym miejscu.
RrgNl7i8nbF3C
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Ze stężonym kwasem azotowym(V) reaguje również srebro, w efekcie tworzy się m.in. sól i tlenek azotu na IV stopniu utlenienia. Na podstawie tych informacji zapisz równanie reakcji.

RcvpJDcTeWZIM
Równanie zapisz w zeszycie do chemii, następnie zrób zdjęcie i umieść je w wyznaczonym miejscu.
RF381zLZ2AdOy
(Uzupełnij).

Słownik

reduktor
reduktor

substancja oddająca elektrony substancji redukowanej, sama ulegająca utlenieniu; silnymi reduktorami są m.in. sód, magnez oraz wodór

stopień utlenienia
stopień utlenienia

pojęcie umowne określające liczbę dodatnich lub ujemnych ładunków elementarnych, które można by przypisać atomowi pierwiastka chem. wchodzącego w skład określonego związku, gdyby cząsteczki tego związku miały budowę jonową

utlenianie
utlenianie

proces polegający na oddaniu elektronu (elektronów) przez jon, atom lub grupę atomów, w wyniku czego podwyższa się stopień utlenienia pierwiastka oddającego elektrony

żelazo koloidalne
żelazo koloidalne

wodny roztwór nanożelaza

Bibliografia

Atkins P., Jones L., Podstawy chemii fizycznej, Warszawa 2009.

Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej, t. 2, Warszawa 2007.

Krzeczkowska M., Loch J., Mizera A., Repetytorium chemia: Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony, Warszawa – Bielsko‑Biała 2010.

Pajdowski L., Chemia ogólna, Warszawa 2002.