bg‑azure

How to fill in an application? In this section, you are going to read a form for Amanda who is applying for one of the courses offered by a summer school in Kent.

Jak wypełnić kwestionariusz osobowy? W tej sekcji przeczytasz formularz Amandy, która aplikuje o miejsce na jeden z kursów oferowany przez letnią szkołę w Kent.

1
RLDRTNJvCV0pA
Please fill in the application and send it back to us.
Prosimy o wypełnienie podania i odesłanie go do nas.
Źródło: dostępny w internecie: https://www.pexels.com/ [dostęp 22.10.2021], domena publiczna.
Exercise 1

Drag and drop the words to the appropriate group. The number of words in each group is equal.

Uzupełnij tabelę, przeciągając wyrazy do odpowiednich grup. Liczba wyrazów w każdej grupie jest taka sama.

RTH3VGXcMTaZf
country Możliwe odpowiedzi: 1. France, 2. Burmese, 3. Swiss, 4. Colombia, 5. Korea, 6. British, 7. Thai, 8. Portugal, 9. Sweden, 10. Norwegian nationality Możliwe odpowiedzi: 1. France, 2. Burmese, 3. Swiss, 4. Colombia, 5. Korea, 6. British, 7. Thai, 8. Portugal, 9. Sweden, 10. Norwegian
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Read the text about summer school application and do the exercises below.

Przeczytaj tekst o podaniu do letniej szkoły i wykonaj poniższe ćwiczenia.

Justyna Płachta

Applicationsapplications [application]Applications for the summer school are open!

Available coursesavailable courses [available course]Available courses:

RX5u3m6T49gBt1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kent Summer School 16

Deer Street

Dartford

DA1 1ET

Summer School Application Form

Student’s details

Last name: CORTEZ

First name: AMANDA

Middle namemiddle name Middle name (initialinitial [initials]initial): L

Date of Birth: 17.06.2009

Place of Birth: Bogota, Colombia

NationalitynationalityNationality: COLOMBIAN

Address:

Street: 12th Street Nr: 37D

City: Bogota

Zip codezip code (AmE)Zip code: 110121

Country: Colombia

Email: alcortez@gmail.com

Phone: 57 325 096 4572

If you are a minorminorminor, please fill in contact information for your guardianguardianguardian(s).

Surnamesurname (BrE)Surname: Oreiro

First name: Marisa

Relation to you: mother

Address: 12th Street 37D, Bogota, Colombia, 110121

Email: m_oreiro@gmail.com

Phone: 57 253 984 7126

1 Źródło: Justyna Płachta, licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 2

Read the text and choose the correct answers. More than one answer may be correct in each point.

Przeczytaj tekst, a następnie wybierz właściwe odpowiedzi. W każdym pytaniu więcej niż jedna odpowiedź może być prawidłowa.

  1. Rz1y3KrlHActK
    1. The school offers courses: Możliwe odpowiedzi: 1. in business., 2. in arts and crafts., 3. in social studies., 4. in creative writing.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  2. RUwKaU6eqvkrg
    2. It is possible to attend… Możliwe odpowiedzi: 1. a 4-week course starting in the first half of June., 2. a 2-week course starting in the second half of July., 3. a 2-week course beginning on the 2nd of August., 4. a 4-week course starting and ending in August.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  3. RWe3LWeIESBj6
    3. Kent Summer School is: Możliwe odpowiedzi: 1. in Bogota., 2. in Dartford., 3. on Deer Street in Dartford., 4. on Dear Street in Bogota.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Exercise 3

Read the text. Drag and drop the words below to fill the blank spaces. There are two extra words you don’t need.

Przeczytaj tekst i uzupełnij luki. Przeciągnij podane wyrazy w odpowiednie miejsca. Dwa z podanych wyrazów nie będą ci potrzebne.

RhvTAzm00V1Sj
The text is an     3.1 1. first, 2. apply, 3. business, 4. media, 5. application, 6. Colombian, 7. summer, 8. mother     form for a girl named Amanda. She wants to attend a     3.2 1. first, 2. apply, 3. business, 4. media, 5. application, 6. Colombian, 7. summer, 8. mother     course at a school in Dartford. Amanda is     3.31. first, 2. apply, 3. business, 4. media, 5. application, 6. Colombian, 7. summer, 8. mother     by birth and she lives with her     3.4 1. first, 2. apply, 3. business, 4. media, 5. application, 6. Colombian, 7. summer, 8. mother     in Bogota. She would like to attend a course in     3.5 1. first, 2. apply, 3. business, 4. media, 5. application, 6. Colombian, 7. summer, 8. mother     in the     3.6 1. first, 2. apply, 3. business, 4. media, 5. application, 6. Colombian, 7. summer, 8. mother     half of July.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Read the text again and then put the words in the correct order to make questions.

Przeczytaj tekst ponownie, a następnie ułóż wyrazy we właściwej kolejności, aby utworzyć pytania.

  1. R1YrHpmJmo4hL
    1. 1. last, 2. Amanda’s, 3. is, 4. name, 5. What 1. last, 2. Amanda’s, 3. is, 4. name, 5. What 1. last, 2. Amanda’s, 3. is, 4. name, 5. What 1. last, 2. Amanda’s, 3. is, 4. name, 5. What 1. last, 2. Amanda’s, 3. is, 4. name, 5. What ?
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  2. RuUMxnUBmTNs9
    2. 1. Amanda, 2. Where, 3. was, 4. born 1. Amanda, 2. Where, 3. was, 4. born 1. Amanda, 2. Where, 3. was, 4. born 1. Amanda, 2. Where, 3. was, 4. born ?
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  3. RxnKqNMm2tJrg
    3. 1. give, 2. Did, 3. number, 4. her, 5. phone, 6. she 1. give, 2. Did, 3. number, 4. her, 5. phone, 6. she 1. give, 2. Did, 3. number, 4. her, 5. phone, 6. she 1. give, 2. Did, 3. number, 4. her, 5. phone, 6. she 1. give, 2. Did, 3. number, 4. her, 5. phone, 6. she 1. give, 2. Did, 3. number, 4. her, 5. phone, 6. she ?
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  4. R1IhkIKlqnieZ
    4. 1. to, 2. course, 3. attend, 4. she, 5. What, 6. want, 7. does 1. to, 2. course, 3. attend, 4. she, 5. What, 6. want, 7. does 1. to, 2. course, 3. attend, 4. she, 5. What, 6. want, 7. does 1. to, 2. course, 3. attend, 4. she, 5. What, 6. want, 7. does 1. to, 2. course, 3. attend, 4. she, 5. What, 6. want, 7. does 1. to, 2. course, 3. attend, 4. she, 5. What, 6. want, 7. does 1. to, 2. course, 3. attend, 4. she, 5. What, 6. want, 7. does ?
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  5. R1A6qQx1mwktQ
    5. 1. Colombia, 2. from, 3. Amanda, 4. Does, 5. come1. Colombia, 2. from, 3. Amanda, 4. Does, 5. come1. Colombia, 2. from, 3. Amanda, 4. Does, 5. come1. Colombia, 2. from, 3. Amanda, 4. Does, 5. come1. Colombia, 2. from, 3. Amanda, 4. Does, 5. come?
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  6. R1dTquZ6Xy0D8
    6. 1. the school, 2. Does, 3. offer, 4. other, 5. courses1. the school, 2. Does, 3. offer, 4. other, 5. courses1. the school, 2. Does, 3. offer, 4. other, 5. courses1. the school, 2. Does, 3. offer, 4. other, 5. courses1. the school, 2. Does, 3. offer, 4. other, 5. courses?
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

1
GRAMATYKA

Tworzenie pytań w czasie teraźniejszym

Pytania w czasie teraźniejszym Present Simple tworzymy przy użyciu wyrazów pomocniczych do (dla I/you/we/you/they) lub does (dla he/she/it) według wzoru:

Do + I/you/we/you/they + bezokolicznik + reszta zdania + znak zapytania

Does + he/she/it + bezokolicznik + reszta zdania + znak zapytania

Są to tzw. pytania ogólne.

Przykłady:

Do you like tea? – Czy lubisz herbatę?

Does she really live in London? – Czy ona naprawdę mieszka w Londynie?

Do they have a dog? – Czy oni mają psa?

W czasie Present Simple możemy też zadawać pytania szczegółowe przy użyciu wyrazów pytających, takich jak what, which lub when. W takim przypadku stawiamy je na samym początku zdania.

Przykłady:

What books do you like reading? – Jakie książki lubisz czytać?

Which school does he attend? – Do jakiej szkoły on chodzi?

When do they finish classes on Mondays? – O której oni kończą lekcje w poniedziałki?

W pytaniach o podmiot (kto? co?) nie dodajemy do/does. Używamy za to czasownika z końcówką -(e)s.

Przykłady:

Who knows the answer? – Kto zna odpowiedź?

What causes the problem? – Co powoduje problem?

Pytania w czasie teraźniejszym możemy też zadawać przy pomocy czasownika to be. W takim przypadku zamieniamy miejscami osobę oraz am/are/is.

Przykłady:

Are you certain? – Czy jesteś pewien/pewna?

Is she hungry? – Czy ona jest głodna?

Are they ever on time? – Czy oni kiedykolwiek są na czas?

Poniższe ćwiczenie pomoże w zapamiętaniu tych reguł:

1
Exercise 5

Drag and drop the words to the correct places in the sentences below.

Przeciągnij wyrazy w odpowiednie luki w zdaniach.

RsmyZwIGfWaKT

  1. What 1. Does, 2. Are, 3. does, 4. is, 5. Do, 6. do he want?
  2. How 1. Does, 2. Are, 3. does, 4. is, 5. Do, 6. do you know?
  3. 1. Does, 2. Are, 3. does, 4. is, 5. Do, 6. do she attend summer school?
  4. 1. Does, 2. Are, 3. does, 4. is, 5. Do, 6. do they want another cup of tea?
  5. 1. Does, 2. Are, 3. does, 4. is, 5. Do, 6. do Tom and Sarah happy together?
  6. Why 1. Does, 2. Are, 3. does, 4. is, 5. Do, 6. do he absent?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1

Pytania w czasie przeszłym Past Simple tworzymy przy użyciu wyrazu pomocniczego did według wzoru:

Did + osoba + bezokolicznik + reszta zdania + znak zapytania

Są to tzw. pytania ogólne.

Przykłady:

Did you like the film? – Czy podobał ci się film?

Did she really say that? – Czy ona naprawdę to powiedziała?

Did they know the truth? – Czy oni znali prawdę?

W czasie Past Simple możemy też zadawać pytania szczegółowe przy użyciu wyrazów pytających, takich jak what, which lub when. W takim przypadku stawiamy je na samym początku zdania.

Przykłady:

Where did you buy this dress? – Gdzie kupiłaś tę sukienkę?

What did he tell you about me? – Co on ci o mnie powiedział?

When did they finish classes yesterday? – O której oni skończyli wczoraj lekcje?

W pytaniach o podmiot (kto? co?) nie dodajemy did. Używamy za to czasownika z końcówką -ed lub nieregularnego w drugiej formie.

Przykłady:

Who told you that? – Kto ci to powiedział?

What caused the problem? – Co spowodowało problem?

Pytania w czasie przeszłym możemy też zadawać przy pomocy czasownika to be (were/was). W takim przypadku zamieniamy miejscami osobę oraz were/was.

Were you home an hour ago? – Czy byłeś/byłaś w domu godzinę temu?

Was she very hungry? – Czy ona była bardzo głodna?

Wykonaj poniższe ćwiczenie, żeby lepiej zapamiętać zasady.

1
Exercise 6

Type the missing words in the sentences below.

Wpisz brakujące wyrazy w luki.

R15DQC29VCRhz
  1. What Tu uzupełnij they do?
  2. Why Tu uzupełnij they here yesterday?
  3. How Tu uzupełnij you solve the problem?
  4. Why Tu uzupełnij she sad?
  5. Tu uzupełnij they happy?
  6. Tu uzupełnij they ask you any questions?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

applications [application]
applications [application]

/ ˌæplɪˈkeɪʃn̩z / / ˌæplɪˈkeɪʃn̩ /

RwEskLEqmia5v1
Nagranie dźwiękowe

tu: podania, wnioski [podanie, wniosek]

R1IsTM0AqdCaj1
Nagranie dźwiękowe
apply
apply

/ əˈplaɪ /

R17tAzKOn4po11
Nagranie dźwiękowe

aplikować, zgłosić się, składać podanie, ubiegać się

R1HMe3cCARFF41
Nagranie dźwiękowe
available courses [available course]
available courses [available course]

/ əˈveɪləbl̩ ˈkɔːsɪz / / əˈveɪləbl̩ kɔːs /

R17z8oBStPDEz1
Nagranie dźwiękowe

dostępne kursy [dostępny kurs]

R6bOlRT04Zw9P1
Nagranie dźwiękowe
creative writing
creative writing

/ kriːˈeɪtɪv ˈraɪtɪŋ /

R1bxshQfqqapm1
Nagranie dźwiękowe

zajęcia z pisania kreatywnego

R1NO5VnIfUO8k1
Nagranie dźwiękowe
date of birth
date of birth

/ deɪt əv bɜːtheta /

R10I0IiozrJRE1
Nagranie dźwiękowe

data urodzenia

RFMSqUKPtXaLT1
Nagranie dźwiękowe
guardian
guardian

/ ˈɡɑːdɪən /

RabxqT5afG1Eq1
Nagranie dźwiękowe

opiekun prawny / opiekunka prawna

R1GdcaNqKVHMK1
Nagranie dźwiękowe
initial [initials]
initial [initials]

/ ɪˈnɪʃl̩ / / ɪˈnɪʃl̩z /

R1EIOjpV8twyR1
Nagranie dźwiękowe

inicjał [inicjały]

R8BUsYN1ZuYt31
Nagranie dźwiękowe
last name (AmE)
last name (AmE)

/ ˈlæst neɪm /

RJb6uuQaX5x7k1
Nagranie dźwiękowe

nazwisko

R7wCqMlJTp7TE1
Nagranie dźwiękowe
middle name
middle name

/ ˌmɪdl ˈneɪm /

RnfsWiH6siYI21
Nagranie dźwiękowe

drugie imię

R2jYT3eg7BXxw1
Nagranie dźwiękowe
minor
minor

/ ˈmaɪnə /

RmCoUPi5yM4Ob1
Nagranie dźwiękowe

niepełnoletni/niepełnoletnia

RWLo8RMoUk9MS1
Nagranie dźwiękowe
nationality
nationality

/ ˌnæʃəˈnælɪti /

R1dutKMq3s1Qy1
Nagranie dźwiękowe

narodowość

RZsiy5xsoUZKr1
Nagranie dźwiękowe
place of birth
place of birth

/ pleɪs əv bɜːtheta /

R1Fg4znERfsUw1
Nagranie dźwiękowe

miejsce urodzenia

Rn3yhIwwm8GFy1
Nagranie dźwiękowe
political studies
political studies

/ pəˈlɪtɪkl̩ ˈstʌdɪz /

R1buh7YxoupKY1
Nagranie dźwiękowe

zajęcia z nauk politycznych

R1bZmlIF1aZfI1
Nagranie dźwiękowe
surname (BrE)
surname (BrE)

/ ˈsɜːneɪm /

R1bOOhIG4zRPo1
Nagranie dźwiękowe

nazwisko

R18k97QvP7Kcw1
Nagranie dźwiękowe
zip code (AmE)
zip code (AmE)

/ ˈzɪp kəʊd /

R1d8Z3iGCwoe41
Nagranie dźwiękowe

kod pocztowy

RJqQXQ7CQBOcL1
Nagranie dźwiękowe

Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0

Rec9gZhgiaVdp
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.