Przeczytaj
Twórczy bunt
Postać Tadeusza Micińskiego (1873–1918) jest z pewnością mniej znana od niż Stanisława Wyspiańskiego, Kazimierza Przerwy‑Tetmajera, Leopolda Staffa czy Jana Kasprowicza. Ten zafascynowany naukami tajemnymi oraz alchemią poeta należał do tej grupy twórców, która za życia wzbudzała wokół niemałe kontrowersje, a wartość dzieła dostrzegły dalsze pokolenia. Utwory Tadeusza Micińskiego inspirowały zarówno krytyków literackich, badaczy literatury, jak i zwykłych miłośników poezji do tego, aby zmienić własne przyzwyczajenia odbiorcze. Teksty poety cytowane są przez środowiska muzycznych subkultur powstałych w latach 70. XX w., a także wystawiane we współczesnych teatrach. Zanim jednak przejdziemy do omawiania jego dzieł, dowiedzmy się, jak kształtowała się osobowość twórcza tego artysty.
Zainteresowaniom Micińskiego wtórowała jego twórczość literacka. W debiutanckim tomie poetyckim W mroku gwiazd wydanym w 1902 roku poeta wyraził postawę skrajnie indywidualistyczną. Posługiwał się szeroką metaforyką zaczerpniętą z mitologii greckiej, kultury chrześcijańskiej, wierzeń słowiańskich, religii Wschodu, gnozygnozy, ezoterykiezoteryki i okultyzmuokultyzmu, a także historii. Jego artystyczna wizja wpisywała się w hasło „sztuki dla sztuki” – oderwanej od spraw społecznych, skupionej na wewnętrznych przeżyciach twórcy.
Miciński był również autorem sztuk teatralnych. Akcję swoich dzieł osadzał w różnych realiach historycznych: dramat Kniaź Patiomkin dotyczył rewolucji rosyjskiej 1905 r., z kolei utwór W mrokach złotego pałacu, czyli Bazylissa Teofanu opierał się na historii życia okrutnej bizantyjskiej cesarzowej. W Termopilach polskich Miciński skoncentrował się natomiast na wydarzeniach z czasów rozbiorów Polski. We wszystkich tych sztukach dawał wyraz swoim duchowym ideałom, które przybierały kształt coraz bardziej konkretnych postulatów wewnętrznej odnowy człowieka. Podobnie działo się w prozie, która stała się z czasem główną domeną twórczości artysty.
Powieści Micińskiego określa się mianem „powieści inicjacyjnych”. W Nietocie i Xiędzu Fauście główny bohater przechodzi przez kolejne stopnie wtajemniczenia duchowego, prowadzony przez maga‑mędrca. Utwory te zyskały także miano „powieści‑worków”, ponieważ są to dzieła niejednorodne stylistycznie: obok narracji fabularnej zawierają elementy eseju, wykładu filozoficznego oraz liczne dygresje na tematy dotyczące psychologii, biologii, a także mistycyzmu i gnozy.
W ostatnich latach życia, w czasie I wojny światowej, Miciński – nie znajdując zrozumienia dla swoich dzieł literackiej – zwrócił się ku publicystyce.
Jedność przeciwieństw
Aby lepiej zrozumieć współwystępowanie w utworach Micińskiego tak różnorodnych wpływów, należy odczytać jego spuściznę za pomocą kategorii zwanej coincidentia oppositorum, oznaczającej „jedność przeciwieństw”. Pozorny chaos tej poezji wynika z próby odzwierciedlenia sprzeczności w życiu wewnętrznym człowieka. Ważnymi inspiracjami była dla Micińskiego filozofia buddyjska, a także myśl Arthura Schopenhauera oraz Fryderyka Nietzschego, które postulowały wyjście poza klasyczny podział świata na dobro i zło, prawdę i fantazję. Dla autora W mroku gwiazd przywoływane postaci są maskami, pod którymi poeta ukrywa rzeczywistość psychiczną i duchową. Twórczość Micińskiego jest projekcją zderzających się ze sobą niespójnych myśli, podświadomie dręczących człowieka. Z tego względu poezja ta wpisuje się w konwencję młodopolskiego symbolizmusymbolizmu.
Jednocześnie częste stosowanie opozycji: góra‑dół, ekstaza‑cierpienie, Chrystus‑Lucyfer, a także sięganie po jaskrawe środki wyrazu zbliżają Micińskiego do ekspresjonizmuekspresjonizmu. Wyobraźnię poetycką artysty organizuje figura oksymoronuoksymoronu, dzięki czemu występują w niej tak liczne i osobliwe kontrasty. Ponadto cechuje ją skłonność do hiperbolihiperboli i silnych środków wyrazu, czego przykładem jest między innymi wiersz Samobójca:
SamobójcaBiją w mą czaszkę, jak w dzwon, głuche grzmoty
i krwawa ręka pisze mi przekleństwo.
Ja wybierając los mój, wybrałem szaleństwo
i porzuciłem raj i zeszłem w czarne groty.
I płynę w mrok – i wiem, że oto zgasnę,
jako pęknięte słońce. W imię Ojca, Syna!
Mam w sercu głaz, a tu głębina –
jam tułacz – ale będę miał królestwo własne.
Ta lufa zimna – lecz ogień gorący –
dobry to ogień, co ucisza serce –
na górach wschodzi blask błogosławiący
me wrogi i płaszcza królewskiego ździerce.
Jako pelikan – krwi mojej żywicą
karmiłem – nicość! – a dzieci me z głodu
umarły – a moja Matka niewolnicą
obraca w żarnach krew i łzy narodu.
Wezmę mój pług – ja Piastów pogrobowiec –
ja dumny kneź – zaoram ziemię czarną –
i będą iskry iść – jak złote ziarno.
– A na Łomnicy – strzaskam z porfiru grobowiec
i wyjmę moje serce…
Takie podejście do sztuki wynikało z założenia, że na życie człowieka składa się szereg różnorodnych doświadczeń. Skłonności do buntu towarzyszy pokora, obok grzechu występuje świętość, a oprócz bólu istnienia dane są nam także chwile wewnętrznego olśnienia. Dlatego też na gruncie literatury Miciński prezentował nietypową postawę łączącą skrajny indywidualizm i sprzeciw dla odgórnych nakazów z potrzebą miłosierdzia i ofiary poniesionej dla zbawienia bliźnich.
Słownik
określenie środowiska artystycznego charakteryzującego się niekonwencjonalnym stylem życia, pogardą dla obyczajowości ogółu społeczeństwa, spędzającego czas na tworzeniu sztuki oraz zabawach
(łac. expressio – wyraz, wyrażenie) – kierunek w sztuce, który rozwinął się na początku XX wieku, zainspirowany głównie twórczością artystów niemieckich; skupiał się na poszukiwaniu wyrazu dla silnych wewnętrznych przeżyć emocjonalnych, poruszał tematykę duchową, metafizyczną; utwory ekspresjonistyczne charakteryzował indywidualizm, hiperboliczny styl, radykalne rozdzielenie sfery ducha i materii
wiedza dostępna tylko dla wtajemniczonych
(gr. gnṓsis – wiedza, poznanie) – swoisty rodzaj wiedzy uzyskanej z poznania opartego na intuicji i kontemplacji w odróżnieniu od wiedzy wynikającej z uczenia się i doświadczenia zmysłowego; pojęcie oznaczające wiedzę mającą pochodzić z pozaintelektualnej intuicji uzyskiwanej przez wewnętrzne oświecenie lub wtajemniczenie; według gnostyków wiedza, i której mowa, zastępuje zarówno wiarę religijną, jak i naturalne poznanie ludzkie
(łac. superlatio) – środek stylistyczny polegający na zamierzonym wyolbrzymieniu w opisie jakiejś rzeczy, zjawiska
(gr. mystikós) – termin określający różnorodne przeżycia religijne oparte na indywidualnej więzi z rzeczywistością pozazmysłową, Bogiem
(gr. oksýmōros, od oksýs – ostry, mōros – tępy) – środek stylistyczny polegający na zestawieniu wyrazów o przeciwstawnym znaczeniu
(łac. occulere – skrywać) – „wiedza tajemna” o ukrytych dla zmysłów fizycznych i intelektu istotach, potencjalnościach i mocach istniejących w świecie duchowym, w kosmosie i w człowieku oraz o transracjonalnych zdolnościach człowieka umożliwiających mu poznawanie ich i opanowywanie; także praktyka ćwiczeniowo‑medytacyjna i magiczna oparta na tej wiedzy; jako synonim ezoteryki, nazwa „okultyzm” jest często używana w sensie pejoratywnym
rodzaj utworu powieściowego, w którym zostaje ukazany proces dojrzewania głównego bohatera, a kolejne etapy rozwoju zbliżają go do pełni dorosłości. Termin używany również w odniesieniu do powieści dotyczących wtajemniczenia duchowego
pojęcie zaproponowane przez Stanisława Ignacego Witkiewicza na określenie utworów powieściowych (m.in. Tadeusza Micińskiego i swoich własnych), w których współwystępują obok siebie różne rodzaje form prozatorskiej wypowiedzi: narracja fabularna, publicystyka, wykład filozoficzny, rozważania naukowe itd.
(gr. sýmbolon – symbol)– kierunek w sztuce zapoczątkowany przez poetów francuskich w II połowie XIX wieku, zakładający rezygnację z bezpośredniego opisu emocji, opierający się na sugerowaniu wzruszeń i nastrojów, operujący wieloznacznymi symbolami w celu wyrażenia treści, które nie mają jednoznacznego określenia w systemie językowym