Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jednostki samorządu terytorialnego (JST) potrzebują środków na realizację swoich zadań. Podobnie jak inne najważniejsze obszary polskiego prawa, również podstawa finansowania jednostek samorządu terytorialnego jest zawarta w Konstytucji RP. Szczegóły finansowania regulują zgodne z ustawą zasadniczą przepisy prawne zawarte w ustawach. Jednostki samorządu terytorialnego są finansowane ze środków publicznych, dlatego te uregulowania znajdują się w artykule 167 Konstytucji.

Konstytucja RP

Artykuł 167

  1. Jednostkom samorządu terytorialnego zapewnia się udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadań.

  2. Dochodami jednostek samorządu terytorialnego są ich dochody własne oraz subwencje ogólnesubwencja ogólnasubwencje ogólnedotacje celowedotacja celowadotacje celowe z budżetu państwa.

  3. Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego są określone w ustawie.

  4. Zmiany w zakresie zadań i kompetencji jednostek samorządu terytorialnego następują wraz z odpowiednimi zmianami w podziale dochodów publicznych.

konst Źródło: Konstytucja RP.

Dochody własne JST

Na podstawie tekstu konstytucji można zauważyć różnorodność źródeł finansowania. Przede wszystkim JST mogą uzyskiwać dochody własne. Ich źródła są zależne od wielkości, poziomu zamożności i inwestycji na danym terenie. Na poszczególnych szczeblach samorządu terytorialnego również możemy zauważyć różnice w źródłach dochodów własnych gminy, powiatu i województwa.

RLcu47tE2MjlO1
Grafika przedstawiająca różne źródła dochodów własnych. Pierwszy podpunkt to dochody własne gminy – podatki od nieruchomości, rolny, leśny, od środków transportowych– podatki dochodowe od osób fizycznych, od spadków i darowizn, od czynności cywilnoprawnych– wpływy z opłat targowych, skarbowych, środowiskowych, klimatycznych, od posiadania psów– odsetki od udzielanych kredytów– procent od podatku dochodowego osób fizycznych i prawnych, Drugi podpunkt to dochody własne powiatu – dochody z majątku powiatu– spadki, zapisy i darowizny na rzecz powiatu– 5% dochodów uzyskiwanych z działań zleconych, na które powiat dostaje dotację z budżetu państwa pozostaje w budżecie powiatu– odsetki od kredytów udzielanych przez powiat– odsetki od lokat bankowych– udział z dochodów z podatków od osób fizycznych, które rozliczają podatki na terenie powiatu (10,25%)– udział z podatku od osób prawnych w wysokości 1,4%, 3. Trzeci podpunkt to dochody własne województwa – dochody z majątku województwa– spadki, zapisy i darowizny na rzecz województwa– 5% dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa z zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych– odsetki od pożyczek udzielanych przez województwo– odsetki od nieterminowo przekazywanych należności stanowiących dochody województwa– odsetki od środków finansowych na rachunkach bankowych województwa– dotacje z budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego
Zastanów się, skąd jednostki samorządu terytorialnego czerpią dochody. Jakie są różnice?
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wpływy z innych źródeł

Poza dochodami własnymi jednostki samorządu terytorialnego otrzymują również subwencje ogólnedotacje celowe. Subwencją ogólną nazywamy pomoc finansową o charakterze bezzwrotnym, nieodpłatnym, powszechnym i uniwersalnym. Jest ona udzielana przez państwo ze środków budżetowych i przeznaczona wyłącznie na finansowanie zadań własnych JST. Główną funkcją subwencji ogólnej, obok uzupełnienia dochodów własnych gminy, powiatu lub województwa, jest wyrównanie dysproporcji w rozkładzie tych dochodów. Chodzi o pokrycie wydatków jednostki, na które brakuje pieniędzy w dochodach własnych gminy, a są one niezbędne do wypełnienia zadań własnych jednostki.

Subwencja ogólna dla gmin i powiatów składa się z części wyrównawczej, równoważącej i oświatowej. Subwencja oświatowasubwencja oświatowaSubwencja oświatowa wynika z konstytucyjnej odpowiedzialności państwa, a nie samorządu, za jakość i poziom edukacji w Polsce. Subwencje wyrównawcze i równoważące wiążą się z wyrównywaniem przez państwo różnic w poziomie dochodów między bardziej i mniej rozwiniętymi jednostkami samorządu terytorialnego. Mogą być one traktowane jako wypełnienie zasady subsydiarności czy też zasady sprawiedliwości społecznej. Zasada ta, również wpisana w konstytucję, gwarantuje wszystkim obywatelom równy dostęp do usług publicznych. Subwencje wyrównawcze i równoważące to forma pomocy państwa dla jednostek samorządowych wspierająca działania inwestycyjne i przyspieszająca ich rozwój. Zadaniem państwa w tym przypadku jest redystrybucja dochodów i pomoc jednostkom słabszym ekonomicznie. Ma to na celu zrównoważenie poziomu usług publicznych na terenie całego kraju. Natomiast subwencja ogólna dla województw składa się z części wyrównawczej, regionalnej i oświatowej.

R167H4avtzluQ1
Grafika, w której centralnej części znajduje się napis Subwencja ogólna. Wokół niego są cztery punkty. 1. Część oświatowa subwencji ogólnej. Jest rozdzielana między gminy, powiaty i województwa według zasad ustalonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Ta część jest przeznaczona na finansowanie zadań szkolnych i pozaszkolnych. Najważniejsza część subwencji oświatowej przeznaczona jest na płace nauczycielskie. To państwo jest za nie odpowiedzialne. Poza tym samorządy otrzymują również subwencje na utrzymanie szkół, np. na opłaty za prąd, gaz i wodę. Subwencja nie zawsze pokrywa wszystkie potrzeby szkół i jednostek oświatowych, np. te związane z remontami czy wyposażeniem w nowoczesne pomoce dydaktyczne. Te potrzeby jednostki samorządu terytorialnego finansują z dochodów własnych., 2. Część wyrównawcza subwencji ogólnej Jest rozdzielana między jednostki samorządu terytorialnego o słabszej sytuacji ekonomicznej. Podstawą jej obliczenia jest wskaźnik dochodów podatkowych przypadających na jednego mieszkańca. Część wyrównawcza jest wypłacana, jeżeli wskaźnik ten jest mniejszy od średniej krajowej., 3. Część regionalna subwencji ogólnej. Jest to część stanowiąca sumę wpłat z województw, dla których wskaźnik dochodów w przeliczeniu na jednego mieszkańca był wyższy niż 125% średniej krajowej. Wypłacana jest słabszym finansowo województwom według m.in. takich kryteriów:– stopa bezrobocia,– nawierzchnia i długość dróg wojewódzkich,– produkt krajowy brutto (PKB),– wydatki bieżące na regionalne, kolejowe przewozy pasażerskie,– planowane dochody z tytułu części wyrównawczej. Część regionalna służy temu, by zniwelować różnice w dochodach i rozwoju województw. Dzięki temu szanse ich mieszkańców są bardziej wyrównane. Jest to element systemu poziomego wyrównywania dochodów., 4. Część równoważąca subwencji ogólnej. To część stanowiąca sumę wpłat z gmin, dla których wskaźnik dochodów podatkowych był wyższy od 150% średniej krajowej. W przypadku powiatów jest to suma wpłat z powiatów, dla których wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca był wyższy niż 110% średniej krajowej. Część ta wypłacana jest gminom z uwzględnieniem takich kryteriów jak:– wydatki na dodatki mieszkaniowe,– dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych,– dochody z podatku rolnego i leśnego. Kryteria dla powiatów to: – wydatki na rodziny zastępcze,– długość dróg powiatowych oraz wojewódzkich i krajowych znajdujących się w granicach miast na prawach powiatu,– planowane dochody,– istnienie i działalność powiatowego urzędu pracy.
Subwencja ogólna nie jest dzielona na równe części. Nie każda JST dostaje tyle samo pieniędzy. Sprawdź, jakie części subwencji i w jakiej wysokości otrzymuje twoja gmina.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zgodnie z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego wpłaty do budżetu państwa z przeznaczeniem na część regionalną dla województw oraz zasady jej podziału muszą gwarantować bogatszym województwom zachowanie odpowiedniej części dochodów własnych dla realizacji zadań własnych.

Ciekawostka

Akcja „STOP janosikowe„janosikowe”janosikowe

Ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego szybko ochrzczono mianem podatku janosikowego. W lipcu 2010 roku Rafał Szczepański, przedsiębiorca z Warszawy, rozpoczął zbiórkę podpisów pod projektem ustawy, która zmniejszałaby janosikowe. Inicjatywa zakładała też zmianę sposobu naliczania wpłat oraz zasad, na jakich pieniądze z janosikowego miałyby być przekazywane biedniejszym samorządom. Zebrano 150 tys. podpisów i projekt ustawy obywatelskiej w sierpniu 2011 roku trafił do ówczesnego Marszałka Sejmu. Propozycja została jednak negatywnie zaopiniowana przez komisje finansów i samorządu terytorialnego i prace nad nią zamrożono.

Poza subwencjami ogólnymi jednostki samorządu terytorialnego otrzymują również dotacje celowe. Ta pomoc jest przeznaczone na zadania zlecone. Są to zadania realizowane na podstawie ustaw lub w porozumieniu z przedstawicielami administracji rządowej w terenie.

Budżet JST

Podstawą samodzielnej gospodarki finansowej każdego z trzech typów jednostek samorządu terytorialnego jest uchwała budżetowa. Projekty uchwał budżetowych są proponowane przez organy wykonawcze organom stanowiącym (radom gmin, powiatów i sejmikom wojewódzkim) oraz regionalnej izbie obrachunkowej. Za prawidłowe wykonanie uchwalonego budżetu odpowiadają organy wykonawcze. Corocznie składają sprawozdanie z wykonania budżetu i powinny uzyskać absolutoriumabsolutoriumabsolutorium, tzn. potwierdzenie prawidłowości jego wykonania.

R10K21PaePdJc1
Jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek publikowania uchwał budżetowych. Wejdź na stronę BIP swojej gminy, powiatu i województwa, znajdź aktualne uchwały budżetowe i przeanalizuj je. W jakiej sytuacji finansowej są te jednostki?
Źródło: domena publiczna.

Gospodarka finansowa wszystkich trzech typów jednostek samorządu terytorialnego jest jawna. Oznacza to m.in. obowiązek opublikowania uchwały budżetowej oraz sprawozdań z wykonania budżetu. Z uchwałą budżetową wraz z załącznikami możemy zapoznać się we właściwym urzędzie danej JST. Uchwałę można też często znaleźć na oficjalnej stronie internetowej danej gminy lub powiatu. Najłatwiej jednak odnaleźć ją w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP)Biuletyn Informacji PublicznejBiuletynie Informacji Publicznej (BIP), który jest obowiązkowo prowadzony przez każdą jednostkę.

Budżet jednostki samorządu terytorialnego składa się z przychodów, tzn. podatków lokalnych, części PIT‑uPITPIT‑uCIT‑uCITCIT‑u, które pozostają w jednostkach samorządowych, oraz dotacji i subwencji.

Drugą stroną każdego budżetu są wydatki. Każda jednostka samorządu terytorialnego powinna dbać, aby bilans dochodów i wydatków się zgadzał. Jeśli w budżecie będzie brakować pieniędzy, wówczas organ stanowiący może podjąć decyzję o emisji obligacji gminnych, powiatowych lub wojewódzkich. Oznacza to wprawdzie deficyt w budżecie jednostki, ale pozwala sfinansować bieżące potrzeby. Zawsze jednak trzeba pamiętać, że każdy dług trzeba spłacić. Dlatego warto dobrze zastanowić się, zanim się go zaciągnie. Zwłaszcza, jeśli dysponujemy pieniędzmi publicznymi.

Słownik

Biuletyn Informacji Publicznej
Biuletyn Informacji Publicznej

ujednolicony system akt, publikowanych w celu udostępnienia obywatelom wiedzy na temat działalności organów administracji publicznej

subwencja ogólna
subwencja ogólna

nieodpłatna i bezzwrotna pomoc finansowa udzielana przez państwo określonym podmiotom, np. jednostkom samorządu terytorialnego w celu wspomożenia realizacji przez nie zadań własnych

subwencja oświatowa
subwencja oświatowa

nieodpłatna i bezzwrotna pomoc finansowa państwa udzielana jednostkom samorządu terytorialnego w celu realizacji przez nie zadań własnych związanych z prowadzeniem jednostek oświatowych

dotacja celowa
dotacja celowa

finansowa pomoc państwa dla samorządów pozwalająca sfinansować określone zadanie inwestycyjne, mające na celu poprawę warunków życia w jednostce samorządowej

„janosikowe”
„janosikowe”

wpłata do budżetu państwa przez jednostki samorządu terytorialnego, których dochód przekracza wskaźniki ustalone w ustawie; jest wykorzystywana do wypłacania subwencji ogólnej w celu zrównoważenia poziomu dochodów jednostek samorządowych w różnych częściach Polski

budżet gminy
budżet gminy

prowadzona przez gminę na podstawie uchwały budżetowej samodzielna gospodarka finansowa

absolutorium
absolutorium

określenie aktu prawnego przez uprawniony organ na podstawie sprawozdania finansowego

obligacja komunalne
obligacja komunalne

dłużny papier wartościowy emitowany przez jednostkę samorządu terytorialnego na podstawie ustawy; jest poświadczeniem faktu zaciągnięcia przez jednostkę samorządową długu wobec nabywców obligacji

PIT
PIT

( z ang. Personal Income Tax); podatek od dochodów, które uzyskują osoby fizyczne, czyli od wynagrodzeń ze stosunku pracy, emerytur, rent, wszelkich zasiłków, od prowadzenia własnej działalności gospodarczeji in.; rozliczany na początku roku za rok ubiegły

CIT
CIT

(z ang. Corporate Income Tax); podatek dochodowy od osób prawnych prowadzących działalność gospodarczą, np. spółek, przedsiębiorstw, fundacji, stowarzyszeń

spinanie budżetu
spinanie budżetu

sytuacja, w której dochody i wydatki danej jednostki się równoważą lub dochody przewyższają wydatki (nadwyżka budżetowa); jeśli wydatki przekraczają dochody, budżet się nie spina (powstaje deficyt budżetowy)