O autorze

RnfrJw0vltyd91
Jan Kasprowicz, fotografia z 1901 r.
Źródło: domena publiczna.

Jan Kasprowicz (1860–1926) w 1899 roku przeżył osobistą tragedię – żona poety, Jadwiga, opuściła go dla Stanisława Przybyszewskiego (1868–1927), zostawiła też mężowi wychowanie dwóch córek. Wydarzenia te wpłynęły nie tylko na prywatne życie Kasprowicza, lecz także na zmianę kierunku twórczości. Odtąd w jego poezji pojawiały się silnie zaakcentowane wątki katastroficzne. W 1901 i 1902 roku ukazały się dwa tomy hymnów: Ginącemu światu oraz Salve Regina, będące świadectwem cierpienia, a także zwątpienia w dotychczasowe ideały. Artysta poruszył w nich wątki eschatologiczneeschatologiaeschatologiczne i dał wyraz przekonaniu o upadku wartości we współczesnym świecie. Z czasem jednak Kasprowicz zaczął odchodzić od tej ponurej tonacji, by pod koniec życia skierować się ku afirmacji świata i życia (m.in. Księga ubogich, 1916).

Katastroficzne nastroje

Motyw nadchodzącej katastrofy pojawiał się w sztuce wszystkich wieków. Ludzie od zawsze obawiali się kataklizmów, które mogłyby wstrząsnąć podwalinami ich świata. Różnie wyobrażali sobie jednak źródła tych zagrożeń. W tradycji judeochrześcijańskiej były to najczęściej wizje wieszczące gniew Boga, karę za niesprawiedliwe postępowanie. W samym Starym Testamencie można znaleźć liczne opisy zagłady, począwszy od potopu, zniszczenia Sodomy i GomorySodoma i GomoraSodomy i Gomory, a skończywszy na apokalipsachapokalipsaapokalipsach w proroctwach IzajaszaIzajaszIzajaszaDanielaDanielDaniela. W symbolice chrześcijańskiej najbardziej rozpowszechnionym obrazem końca świata stała się Apokalipsa św. Jana opowiadająca o powtórnym przyjściu Chrystusa po wypełnieniu się czasów. Przepełniona przerażającymi objawieniami księga zawiera także zapewnienie o boskiej opiece, ocaleniu i zbawieniu za sprawą ofiary Syna Bożego. Malarstwo gotyckie i renesansowe obficie czerpało z opisanych w niej wizji. Sceny Sądu Ostatecznego umieszczano w kościołach, aby przypominały wiernym o konsekwencjach grzechu.

Sodoma i Gomora
Izajasz
Daniel
R1318YSroEFhu1
Rogier van der Weyden, Sąd Ostateczny, 1448–1451
Źródło: domena publiczna.

W kolejnych wiekach katastroficzne wyobrażenia były często inspirowane także zjawiskami przyrody. W pojawiających się na nieboskłonie kometach widziano zwiastunki przyszłych wojen. Klęski żywiołowe, a także epidemie chorób tłumaczono powszechnie jako Bożą karę za grzechy. Z czasem jednak, w wyniku rozwoju nauki, zaczęto dostrzegać naturalne przyczyny plag nawiedzających ludzkość. Rozpoznanie praw rządzących przyrodą całkowicie odmieniło ich postrzeganie. Odtąd nikt już nie mógł czuć się bezpieczny – wszak trzęsienia ziemi wywoływane przez ruchy tektoniczne niszczyły niekiedy całe miasta, nie dzieląc ludzi na złych i dobrych. Rozpoznanie praw rządzących przyrodą całkowicie odmieniło postrzeganie tych zjawisk. Niepokój osiągnął apogeum pod koniec XIX wieku, kiedy kryzys wartości stał się powszechnie odczuwany. Zwątpienie w dobroć Boga z powodu wszechobecności cierpienia, zwątpienie w samo istnienie Stwórcy i wreszcie – zwątpienie w samego człowieka złożyły się na katastroficzne nastroje epoki. Wątek zagłady był obecny w wielu dziełach młodopolskiej literatury, między innymi w hymnach Jana Kasprowicza.

Apokalipsa Kasprowicza

W swoim najsłynniejszym hymnie Dies irae Jan Kasprowicz poddał wizję znaną z Apokalipsy św. Jana zasadniczej reinterpretacji. Tekst utworu zawiera liczne nawiązania do biblijnej księgi – poeta wybiera jednak tylko te proroctwa, które zwiastują karę i zagładę. Już pierwszy wers odwołuje się do Objawienia Jana: Trąba dziwny dźwięk rozsieje. To czytelne odniesienie do wizji siedmiu trąb, poprzez które aniołowie obwieszczają kolejne plagi mające spaść na ludzkość. W intencji ewangelisty nadchodząca zagłada miała zmyć ze świata wszelki grzech i pokonać dzieła szatana. Dzień gniewu poprzedzał czas zbawienia – nieskończone królowanie Jezusa Chrystusa w Nowym Jeruzalem. Kasprowicz odwrócił w Dies irae znaczenie Janowego proroctwa. Przedstawiona przez niego rzeczywistość ma jednoznacznie pesymistyczne zabarwienie. Dla ludzi nie ma żadnej nadziei – dźwięki trąb zapowiadają wieczne cierpienie dla wszystkich, ponieważ „dzień Pańskiego gniewu” jest „nieskończony”:

Jan Kasprowicz Dies irae

Jedno jest tylko Jednem,
grzmiącym miedzianą surmąsurmasurmą archanioła
ponad pokoleń pokoleniem biednem
w Pańskiego gniewu nieskończony dzień:
wielki, wszechmocny Ból.

jedno Źródło: Jan Kasprowicz, Dies irae, Kraków 1990, s. 161.

Kasprowicz przywołuje postaci dwóch świadków o wielkiej mocy, którzy według Apokalipsy św. Jana będą prorokować przez tysiąc dwieście sześćdziesiąt dni, a następnie zostaną zabici przez BestięBestiaBestię i po trzech dniach zabrani przez Boga do nieba. Tradycja widzi w tych mężach starotestamentowych proroków: EnochaEnochEnochaEliaszaEliaszEliasza. W przeciwieństwie do tekstu biblijnego, w Dies irae nie mają władzy nad żywiołami. Brakuje też wzmianki o sile ich mowy – obaj giną, bez nadziei na łaskę Stwórcy:

Bestia
Enoch
Eliasz
Jan Kasprowicz Dies irae

Enoch i Eliasz z proroczymi księgi
przyszli obwieścić szalonemu światu
Pańskiego gniewu moc.
Lecz nim zdołali rozedrzeć swój płaszcz,
nim głos wytrysnął z przepełnionych łon,
padli w zamęcie spadających gwiazd,
zgaśli jak słońca,
na to wzniecone w przedpoczątkach bytu,
ażeby zgasły… Amen.

enoch Źródło: Jan Kasprowicz, Dies irae, Kraków 1990, s. 168.

Nie inaczej Kasprowicz postępuje z postacią archanioła MichałaMichałMichała, który w Apokalipsie św. Jana staje na czele niebieskich zastępów i pokonuje wojska szatana. W Biblii zwycięstwo armii Boga jest chwalebne – u Kasprowicza zostaje ukazane jako pozbawione znaczenia wobec strasznego gniewu Stwórcy:

Michał
Jan Kasprowicz Dies irae

Dwujęzycznego smoka,
Szatana o trzech grzbietach zwalczył w wielkim boju
archanioł pański, Michał, i zginął w otchłani. Amen.

smok Źródło: Jan Kasprowicz, Dies irae, Kraków 1990, s. 172.

Globalny kataklizm

Zniekształcone motywy biblijne w plastyczny sposób obrazują upadek wartości fundamentalnych dla kultury europejskiej. Tragedii na płaszczyźnie metafizycznej towarzyszy także kataklizm materialnego świata. W Dies irae również twory natury ulegają straszliwej deformacji – świat fauny i flory zostaje zniszczony, zdominowany całkowicie przez śmierć i ból. Kasprowicz opisuje gwałtowne zjawiska atmosferyczne, ziemię zapełnioną bestiami, żmijami, pijawkami i owadami. Flora zostaje zdewastowana, grunt porastają jadowite zioła, lądy giną pod nieprzebytym mułem. Miejsca, które jeszcze niedawno tętniły życiem, zamieniły się w krainę grozy:

Jan Kasprowicz Dies irae

Biada!... Pierś światów, przed chwilą tak żywa,
kona pod strasznym ciężarem…
Olbrzymy świerków padają strzaskane;
las się położył na skalisty zrąb;
węże kosówek, wyprężywszy ciała
w kurczach śmiertelnych, drętwieją bezwładne;
wrzos na granitów podścielisku szarem
spełznął na wieki;
kozice stromą oblepiły ścianę
i patrząc trwożnie w bezmierny, daleki,
w ten nieskończony chaos mgieł i cieni,
runęły w żlebny grób…

biada Źródło: Jan Kasprowicz, Dies irae, Kraków 1990, s. 162.

Mimo zniszczenia przyrody, najbardziej przerażające jest jednak zachowanie ludzi w obliczu końca świata. Dzień gniewu wzbudza najgorsze instynkty, wybuchają wojny, wyzwala się żądza mordu. Zadano tak wiele cierpienia, że rzeką i morzem płynie ciepła krew, / w rzekę i morze krwi jej ból się zmienia…. Szał zabijania zdaje się pochłaniać całą cywilizację – nikt nie walczy we własnej obronie lub w imię wyższych wartości; bracia występują przeciwko braciom, jakby ogarnięci zbiorową psychozą. Kasprowicz sugeruje wręcz, że nawet ludzie obudzeni ze śmierci do życia dołączają do okrutnej bitwy:

Jan Kasprowicz Dies irae

Idą na się zmartwychwstali,
ogniem wojny świat się pali,
tłumy w krwawej brodzą fali!

ida Źródło: Jan Kasprowicz, Dies irae, Kraków 1990, s. 167.

Wobec zupełnego zachwiania porządku świata, zarówno w sensie duchowym, jak i fizycznym, możliwy jest już tylko jego koniec. Opisana w Dies irae rzeczywistość ulega zupełnej destrukcji – pozostaje tylko nicość i ciemność: Na wszystko mrok nicości nieprzebyty spłynął.

Słownik

apokalipsa
apokalipsa

(łac. apokálypsis – objawienie) –  katastroficzna wizja lub przepowiednia, koniec świata zapowiedziany w Biblii, religijny gatunek literacki opisujący proroctwo odnoszące się do dni ostatecznych, utwór, którego tematem jest prorocza, groźna wizja przyszłości

eschatologia
eschatologia

(gr. éschatos – ostatni + lógos – słowo) – część doktryny religijnej, także teoria filozoficzna, traktująca o losach pośmiertnych człowieka oraz celu i przeznaczeniu świata

hymn
hymn

(gr. hýmnos) – uroczysty i podniosły utwór poetycki lub oparty na nim wokalny utwór muzyczny, sławiący Boga, bohaterów, wielkie idee i czyny; wywodzi się z antycznej tradycji chóralnej

katastrofizm
katastrofizm

(łac. catastropha – punkt zwrotny) – przekonanie o nadchodzącym i nieuniknionym zniszczeniu świata lub jego aktualnego stanu; w literaturze postawa ta była szczególnie widoczna w okresie modernizmu, dwudziestolecia międzywojennego i II wojny światowej

surma
surma

dawny instrument dęty drewniany pochodzący z krajów azjatyckich