Przeczytaj
AlkanyAlkany są związkami stosunkowo biernymi chemicznie. Dzieje się tak dlatego, że wiązania typu : węgiel‑węgiel i węgiel‑wodór, należą do mocnych (duża energia wiązania) i trudnych do rozerwania. Co istotne, reaktywność poszczególnych atomów wodoru w alkanach wzrasta wraz z rzędowością atomów węgla, z którymi są związane (połączone). Czy podwyższona temperatura i promieniowanie UV powodują wzrost aktywności alkanów?
Czy na skutek wzrostu temperatury, alkany mogą ulegać reakcjom spalania?
Reakcją wspólną dla wszystkich alkanów jest reakcja spalania, której najszybciej ulegają, w podwyższonej temperaturze, alkany gazowe. Spalanie może być całkowitecałkowite lub niecałkowiteniecałkowite, co determinuje stężenie tlenu w reakcji.

Głównym składnikiem gazu ziemnego jest metan (). Ponadto w gazie ziemnym występuje w niewielkiej ilości: etan, propan, butan i inne związki organiczne oraz mineralne.
Źródłem metanu mogą być tzw. hydraty metanu, znajdujące się na dnie oceanów. Na skutek wzrostu temperatury lub ruchu płyt tektonicznych, z hydratu uwalnia się metan, który może wchodzić w reakcję z tlenem obecnym w wodzie i tym samym ją odtleniać. Wydzielający się tlenek węgla() może być zatem przyczyną zamierania życia oceanicznego.
Spalanie całkowiteSpalanie całkowite metanu można zapisać za pomocą równania reakcji:
Spalanie niecałkowiteSpalanie niecałkowite można zobrazować za pomocą dwóch równań reakcji, bowiem podczas tego procesu możemy otrzymać tlenek węgla() lub sadzę:
Przeprowadź doświadczenie w laboratorium chemicznym. Zaproponuj problem badawczy/problemy badawcze, który/które możesz rozwiązać za pomocą zgromadzonego sprzętu i odczynników, w oparciu o materiał badawczy. Zapisz hipotezę, a następnie ją zweryfikuj oraz rozwiąż problem badawczy. W formularzu zapisz swoje obserwacje. Sformułuj wnioski i zapisz równania reakcji w zeszycie do lekcji chemii, pamiętając o uwzględnieniu współczynników stechiometrycznych.
Pamiętaj o zachowaniu środków ostrożności i wykonywaniu doświadczenia w okularach ochronnych. Przed przystąpieniem do pracy, zapoznaj się z kartami charakterystyk substancji, wykorzystanych w doświadczeniu.
1. Używając gazu do napełniania zapalniczek (butan), wprowadź jego niewielką ilość do probówki.
2. Do wylotu probówki zbliż zapaloną zapałkę i obserwuj zachowanie płomienia przy pełnym dostępie tlenu.
3. Następnie (po zgaszeniu płomienia) dodaj do próbówki około 0,5 cm3 wody wapiennej i całość wstrząśnij.
4. Porównaj wygląd wody wapiennej zarówno przed, jak i po dodaniu jej do probówki.
5. Do drugiej probówki wprowadź gaz, jak poprzednio, oraz zbadaj zachowanie płomienia przy ograniczonym dostępie tlenu, używając do tego celu kartki papierowej.
6. Zgaś płomień i dodaj do probówki wodę wapienną, jak poprzednio.
7. Do trzeciej próbówki dodaj gaz i zbadaj wygląd płomienia, gdy zostanie on szybko zgaszony.
8. Dodaj wodę wapienną jak do probówki pierwszej i drugiej.
Słownik
parafiny, związki organiczne, alifatyczne węglowodory nasycone o wzorze ogólnym
zachodzi wtedy, gdy cała ilość spalanej substancji ulega utlenieniu
zachodzi wtedy, gdy niecała ilość spalanej substancji ulega utlenieniu; spalaniu niecałkowitemu towarzyszy pojawienie się sadzy lub tlenku węgla()
Bibliografia
Bieniek G., Chemia. Trening przed maturą. Doświadczenia chemiczne w zadaniach, Kraków 2007.
Dudek‑Różycki K., Płotek M., Wichur T., Kompendium terminologii oraz nazewnictwa związków organicznych. Poradnik dla nauczycieli i uczniów, Kraków 2020.
Dudek‑Różycki K., Płotek M., Wichur T., Węglowodory. Repetytorium i zadania, Kraków 2020.
Krzeczkowska M., Loch J., Mizera A., Repetytorium chemia. Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony, Warszawa – Bielsko‑Biała 2010.