Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pochodzenie

Co wiemy o Słowianach? Należą do grupy ludów indoeuropejskich i są pośród niej - pod względem językowym i etnicznym – najliczniejszą w Europie grupą ludności. O wspólnocie językowej (wywodzącej się z bałtosłowiańskiej grupy językowej) możemy mówić już od ok. połowy I tysiąclecia n.e. Słowian można spotkać przede wszystkim w środkowej, wschodniej i południowo‑wschodniej części europejskiego kontynentu; w zależności od lokalizacji dzielimy ich na Słowian południowych (Bułgarzy, Chorwaci, Serbowie czy Słoweńcy), wschodnich (Rosjanie, Ukraińcy, Białorusini) oraz zachodnich (do tych ostatnich zaliczają się m.in. Polacy, Czesi i Słowacy).

Wiedza o pochodzeniu Słowian jest znikoma i opiera się na dwóch odmiennych hipotezach. Część badaczy (tzw. autochtoniści) uważa, że zamieszkiwali oni dorzecze Odry i Wisły już od epoki brązu i na podstawie znalezisk utożsamiają ich z kulturami archeologicznymi, takimi jak kultura łużycka (1300 r. p.n.e). Druga grupa historyków (tzw. allochtoniści) twierdzi, iż Słowianie do Europy Środkowej i Południowej przywędrowali ze wschodu dopiero w V–VI w. n. e., a ich pierwotne osady mieściły się na terenach dzisiejszej Ukrainy. Świadczyć o tym miał brak ciągłości kultur w Europie Środkowej i pojawienie się nowych znalezisk z okolic V w. Choć wciąż trwają dyskusje, a prowadzone badania antropologiczne i genetyczne dodają nowe argumenty do tych rozważań, to badacze skłaniają się ku drugiej koncepcji i tłumaczą, iż Słowianie – jako nieznani wcześniej wojownicy – pojawili się kilkadziesiąt lat po upadku cesarstwa zachodniorzymskiego. Z terenów nad dolnym Dunajem wypuszczali się w kierunku bałkańskich prowincji cesarstwa, które atakowali i łupili.

Pierwotne siedziby Słowian znajdowały się pomiędzy Karpatami a rzekami Prypeć i Dniepr. Były to tereny leśne i leśno‑stepowe. Biorąc pod uwagę wyniki badań źródeł archeologicznych i źródeł pisanych z VI w., kultura słowiańska ukształtowała się u schyłku IV i na początku V w.

Słowianie w najstarszych źródłach pisanych

Przeglądając dzieła historyków antycznej Grecji i Rzymu, nie natkniemy się na określenie „Słowianie”, nie pojawiają się też słowiańskie imiona ani nazwy geograficzne. Najwcześniejsze spisane informacje o grupach ludności, które możemy utożsamiać ze Słowianami, pochodzą jednak z czasów starożytnych. Grecki historyk Herodot w V w. p.n.e. pisał o Neurach, ludziach mieszkających nad rzeką Dniestr. Rzymski autor Pliniusz Starszy w I w. n.e. opisywał Wenedów, lud zasiedlający tereny na wschód od Wisły. Zbieżne z Pliniuszem informacje w II w. n.e. podawał grecki geograf Klaudiusz Ptolemeusz.

Najbardziej wiarygodne przekazy pisane dotyczące Słowian pochodzą z wczesnego średniowiecza, zwłaszcza z Bizancjum. Temat ludności słowiańskiej podejmowali tamtejsi kronikarze ze względu na jej migracje zza Dunaju w V–VI w. Słowianie przemieszczali się na południe w celach rabunkowych oraz osadniczych. W tekstach autorów bizantyjskich pojawiają się charakterystyczne dla Słowian imiona: Radogost, Sulimir czy Wszemir.

Prokopiusz z Cezarei w dziele Opus magnum pisał w połowie VI w. o Wenedach, Antach i Sklawinach, których można identyfikować z różnymi grupami bądź też odłamami Słowian. Autor ten dostrzegał już nawet różnice między plemionami słowiańskimi, a także to, co je łączyło: język, obyczaje, obrzędy, wierzenia.

Rmviz9g1grsmI1
Życie Słowian wschodnich, obraz autorstwa Siergieja Iwanowa (1864–1910).
Czym zajmowali się przedstawieni na obrazie członkowie plemienia?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Kultura materialna Słowian

Kultura materialna pierwszych Słowian była raczej uboga. Przedmioty, które wytwarzali, w większości nie przetrwały próby czasu, gdyż były z drewna. Drewno jako główny budulec wykorzystywane było także do konstruowania osad.

Mówiąc o charakterze osadnictwa słowiańskiego, warto przytoczyć słowa historyka Tadeusza Manteuffla:

Tadeusz Manteuffel Historia Powszechna. Średniowiecze

Osadnictwo słowiańskie trzymało się początkowo rzek i strumieni, które odgrywały, zwłaszcza na terenach mniej dostępnych, rolę szlaków komunikacyjnych. Najstarszą formę osiedli jest tzw. „ulicówka”, tj. osada, której domy były zgrupowane po obu stronach drogi. Jednakże na terenach zagrożonych przez najazdy rozwijała się w tym samym czasie inna forma osadnicza, tzw. „okolnica”. W osadach tego typu domy skupiały się wokół placu, który mógł być łatwo zamknięty bramą. Plac służył jako miejsce spędu inwentarza żywego na noc, a zza ściśle do siebie przylegających zabudowań i płotów mieszkańcy mogli nawet stawić skuteczny opór najściom mniejszych watah rabusiów. Oczywiście przy groźniejszych najazdach ludność musiała się chronić do najbliższego grodugródgrodu refugialnegogród refugialnyrefugialnego.

B Źródło: Tadeusz Manteuffel, Historia Powszechna. Średniowiecze, Warszawa 1999, s. 121.
R1QEBouA80i3o
Rekonstrukcja osady Słowian w Groß Raden. Słowiańskie siedziby były drewniane i składały się z kilku prostokątnych domostw. Mieszkańcy osad zajmowali się hodowlą zwierząt oraz uprawą roli, najczęściej pszenicy, prosa i żyta.
Dlaczego akurat te zboża uprawiali Słowianie?
Źródło: Ronny Krüger, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ludność trudniła się prymitywnym rolnictwem żarowym, które polegało na użyźnianiu gleby poprzez wypalanie lasów. Gdy po jakimś czasie ziemia stawała się jałowa, mieszkańcy przenosili się w inne miejsce. Pierwotnie wśród Słowian najważniejsze były relacje oparte na zasadzie pokrewieństwa – wielopokoleniowej rodziny, ale także rodu, który razem zagospodarowywał dany teren i współpracował dla dobra całej grupy. Władzę  nad rodem pełnił najstarszy jego członek, on także był kapłanem, który składał bogom ofiary, wchodził w skład rady starszych decydującej o życiu osady. Kiedy miejsce gospodarki żarowej zajęło rolnictwo orne, które umożliwiało trwałe osadnictwo i indywidualną uprawę roli, miejsce struktury rodowej zajęła sąsiedzka wspólnota (opoleopoleopole). A z niej wyłoniły się jeszcze większe grupy – plemiona albo związki plemienne.

Poziom życia mieszkańców osad słowiańskich wzrastał dzięki kontaktom z sąsiadami i wiedzy, jaką zdobywali w trakcie podbojów. W wyniku tego zaczęli używać wcześniej nieznanych metalowych narzędzi czy też koła garncarskiego. Duże znaczenie, oprócz jednopolowejjednopolówkajednopolowej uprawy roli, miała hodowla. W zagrodach trzymano bydło, owce i kozy oraz niezbyt liczne konie, które wykorzystywano głównie do celów komunikacyjnych i wojskowych. Każdy rolnik był samowystarczalny, musiał posiąść wiele umiejętności – od tworzenia narzędzi po budowę domu. Kobiety wyrabiały tkaniny i szyły ubrania, a mężczyźni wyprawiali skóry i szyli buty. Zajmowali się także myślistwem, rybołówstwem i bartnictwem. Z czasem spośród wszystkich rzemiosł wyodrębniły się dwie dziedziny, które wymagały szczególnej specjalizacji: kowalstwo i garncarstwo.

Bizantyjski historyk Prokopiusz z Cezarei w VI w. w dziele Historia wojen (Wojna z Gotami) zawarł taki opis Słowian:

Prokopiusz z Cezarei o Słowianach

Mieszkają w nędznych chatach rozsiedleni z dala jedni od drugich […]. Stając do walki, na ogół pieszo idą na nieprzyjaciela, mając w ręku tarczę i dzidę, pancerza natomiast nigdy nie wdziewają. Niektórzy nie mają ani koszuli, ani płaszcza, lecz jedynie długie spodnie podkasane aż do kroku […]. […] Życie wiodą twarde i na najniższej stopie […], prostotą obyczajów również przypominają Hunów.

C Źródło: Prokopiusz z Cezarei o Słowianach, [w:] Słowiańszczyzna pierwotna. Materiały źródłowe do historii Polski epoki feudalnej, oprac. G. Labuda, Warszawa 1954.

Przekaz Prokopiusza dotyczący słowiańskich warunków życia tak komentuje Anna Wołek:

Anna Wołek Obraz Słowian w dziełach Prokopiusza z Cezarei

Według niego żyją oni w lichych, oddalonych od siebie chatach. Świadectwo to – choć niezbyt szczegółowe – znajduje potwierdzenie w materiale archeologicznym. Termin, którego używa Prokopiusz – kappaalfalambdaύbetaeta – oznacza chatę, lepiankę, szałas lub namiot. Wiemy, że Słowianie żyli w półziemiankach na planie kwadratowym, o boku około 2,5 na 4,5 metra. Ściany chat były drewniane, zbudowane w konstrukcji zrębowej lub (rzadziej) słupowej, całość zaś pokryta strzechą. Wydaje się, że wykorzystanie przez Prokopiusza słowa kappaalfalambdaύbetaeta miało podkreślać prymitywny charakter ich domostw, szczególnie że w ocenie Prokopiusza Sklaweni i Antowie wiedli surowy tryb życia. Ponadto niskie, kryte słomą półziemianki mogły kojarzyć się z szałasami. Dane archeologiczne przynoszą również potwierdzenie opinii o odległości pomiędzy chatami. Bardzo często były one rozproszone, jakkolwiek zdarzały się także osady, w których zastosowano budowę szeregową, wzdłuż krawędzi stoku. Nie wiadomo, dlaczego Prokopiusz wspomniał o częstych zmianach miejsca zamieszkania przez Słowian. Nie znajdujemy potwierdzenia tego spostrzeżenia w innych źródłach, wiadomo jedynie, iż barbarzyńcy chętnie osiedlali się w okolicach rzek i lasów, unikali natomiast gór i otwartych przestrzeni. Język, którym posługują się Sklaweni i Antowie, określa Prokopiusz jako barbarzyński, a z wyglądu wszyscy mają być podobni, wysocy i rudawi, do tego bardzo silni i sprawni fizycznie. Prowadzą surowy i prymitywny tryb życia, ciągle są pokryci brudem. Charakterystyka ta mogłaby wydawać się negatywna, jednak naszym zdaniem nie miała ona w zamierzeniu historyka posiadać pejoratywnego wydźwięku. Oczywiście życie Słowian w tamtym czasie bardzo odstawało od tego, które toczyły bizantyńskie elity, dlatego z perspektywy Prokopiusza barbarzyńcy mogli być postrzegani jako prymitywni. TopostoposTopos surowego życia w ciężkich warunkach stał się zresztą popularny i od Prokopiusza przejęli go późniejsi historycy i kronikarze.

E Źródło: Anna Wołek, Obraz Słowian w dziełach Prokopiusza z Cezarei, [w:] Iuvenilia Philologorum Cracoviensium, t. V, Źródła Humanistyki Europejskiej 5, Kraków 2012.

Słowiańskie wierzenia

Słowianie, podzieleni na wiele grup, mieli często odrębne poglądy na temat powstania świata i inaczej nazywali tożsame bóstwa. Ze względu na braki w źródłach nie jest również pewne, czy istniała jedna wspólna dla wszystkich Słowian religia. Niektórzy z nich wierzyli, że świat stworzył bóg Swaróg z pomocą innego boga, zwanego Rod. Bardziej rozpowszechniona koncepcja głosiła, że wszechświat to jedno wielkie drzewo. Drzewem‑światem w mitologii słowiańskiej był ogromny dąb podzielony na trzy poziomy. Na samym szczycie mieszkali bogowie, których przywódcą był władający piorunami PerunPerunPerun. Był on zwierzchnikiem wszystkich pozostałych bogów i przybierał czasem postać orła bądź jastrzębia. Część środkową dębu zamieszkiwali ludzie, a pośród korzeni znajdował się świat podziemny.

R14jDLdQNrB2u1
Marek Hapon, Rodzanice, grafika z 2015 r. Słowianie, dla których moment narodzin był bardzo ważny, wierzyli w żeńskie demony Losu – rodzanice, obecne przy porodzie, a potem towarzyszące człowiekowi do końca jego życia i mające na nie znaczny wpływ.
Źródło: Marek Hapon, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Słowianie, tak jak pozostałe ludy indoeuropejskie, byli politeistami i oddawali cześć tajemniczym siłom natury, która jawiła się jako początek wszelkiego bytu. Pierwszorzędną rolę odgrywał kult słońca, które czczono w postaci spersonifikowanego bóstwa Swarożyca. Popularnym bóstwem wśród wszystkich Słowian był kojarzony z wiatrem i urodzajem Trzygłów, zwany Witem. Inni bogowie sprawowali opiekę nad plemionami, domostwami i ich mieszkańcami.

Słowianie rzadko budowali świątynie, na miejsca kultu wybierali przestrzeń naturalną: bory, góry i lasy, gdzie składali dary i odprawiali rytuały w różnych porach roku. Za szczególnie pomyślny czas uważali okres pełni księżyca. Ponadto każda rodzina indywidualnie czciła swoich zmarłych przodków. Odwiedzano cmentarzyska i składano tam duchom zmarłych napoje oraz strawę. Niezrozumiałe zjawiska Słowianie przypisywali siłom z zaświatów, często tym negatywnym i przerażającym. Złym urokom przeciwstawiano zaklęcia i czary, którymi zajmowali się kapłani. Powszechne było noszenie różnego rodzaju amuletów.

Alfabet słowiański

Pierwszy alfabet słowiański, tzw. głagolica, stworzony został przez Cyryla, który wraz z bratem Metodym w IX w. przygotowywał się do misji chrystianizacyjnej. Nazwa alfabetu wzięła się od głagoł, co w języku staro‑cerkiewno‑słowiańskim oznacza „słowo”. Cyryl poddał modyfikacji litery greckie, aby odpowiadały słowiańskiej fonetyce. Bracia przetłumaczyli w ten sposób fragmenty Biblii, teksty liturgiczne i teologiczne. Istnieje także teza, iż głagolica powstała na podstawie pierwotnego pisma Słowian. Głagolica autorstwa Cyryla składała się z 40 liter, zawierała znaki niespotykane w żadnym innym piśmie. Ostateczny kształt pismo słowiańskie przybrało w połowie IX w. i składało się z 38 liter. Uczniowie Cyryla i Metodego udoskonalili alfabet słowiański i oddając cześć jego twórcy, nazwali go cyrylicącyrylicacyrylicą.

RxAHgLNBgyYOs
Płyta z Baški to kamienna płyta fundacyjna pochodząca z ok. 1100 r. z  chorwackiej wyspy Krk. Jest jednym z najstarszych zabytków pisma głagolickiego. Treść dotyczy darowizny króla Chorwacji dla opata z kościoła św. Łucji.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Słownik

cyrylica
cyrylica

(od imienia Cyryl, łac. Cyrillus) alfabet starosłowiański służący do zapisu języków wschodniosłowiańskich i większości południowosłowiańskich; jego nazwa pochodzi od apostoła Słowian – św. Cyryla, który wspólnie ze św. Metodym prowadził misję chrystianizacyjną na terenie Wielkich Moraw i wprowadził do liturgii język słowiański

demokracja wojenna
demokracja wojenna

sposób zarządzania plemionami i państewkami plemiennymi, będący efektem wzrostu autorytetu wodza stojącego w czasie wojny na czele wojska (drużyny); wódz, popierany przez wojowników, starał się przedłużyć swoją władzę także na czas pokoju

gród
gród

osada obronna wznoszona najczęściej w trudno dostępnych miejscach (wzgórza, wąwozy, doliny rzek) i zapewniająca bezpieczeństwo ludności oraz jej dobytkowi; grody umacniano, budując fosy, wały, drewniane palisady

gród refugialny
gród refugialny

(ang. refuge - schronienie) rodzaj grodu, który służył ludności zamieszkującej osadę jako schronienie w razie zagrożenia zewnętrznego

jednopolówka
jednopolówka

najstarszy sposób użytkowania ziemi, charakterystyczny m.in. dla pierwszych Słowian; pole obsiewano co roku, aż do momentu jego wyjałowienia i spadku plonów

opole
opole

organizacja terytorialna zrzeszająca we wczesnym średniowieczu kilka osad i oparta na więzach sąsiedzkich; członkowie danego rodu zajmowali się wydzielonym gruntem ornym, natomiast wspólnie gospodarowano w lasach, do wspólnoty należały też pastwiska i okoliczne wody

Perun
Perun

jeden z najważniejszych bogów słowiańskich, władający grzmotami i piorunami (Pierun); jego świętym drzewem był dąb; Prokopiusz z Cezarei, opisując Słowian, wspomina w swoim dziele: Wierzą, że jeden z bogów, twórca błyskawicy, jest jedynym władcą wszystkiego, i składają mu w ofierze woły i wszystkie inne zwierzęta

plemię
plemię

grupa rodów, która wywodziła swoje pochodzenie od wspólnego, często legendarnego przodka; plemię zamieszkiwało wspólne terytorium, a jego członkowie związani byli wspólną organizacją społeczną, wierzeniami

starosta
starosta

(od „stary”, „starzec”) początkowo – wśród plemion słowiańskich – naczelnik wspólnoty terytorialnej, od XIV w. urzędnik pełniący funkcję namiestnika danej prowincji czy ziemi, którego powoływał i odwoływał król

topos
topos

(gr. tópos koinós - miejsce wspólne) stale powtarzająca się w kulturze, literaturze itp. opinia lub utrwalone twierdzenie, która nie koniecznie w pełni odpowiada rzeczywistości

wiec
wiec

zgromadzenie ludności zwoływane w celu przedyskutowania wydarzeń (np. politycznych, gospodarczych) i podjęcia decyzji; we wczesnym średniowieczu wiec tworzyła starszyzna plemienna, złożona z najważniejszych jej przedstawicieli

Słowa kluczowe

Słowianie, Prasłowianie, Europa Środkowo‑Wschodnia, plemię, osada, opole, Perun, Światowid, Europa wczesnego średniowiecza

Bibliografia

L. Leciejewicz, Słowianie zachodni. Z dziejów tworzenia się średniowiecznej Europy, Wrocław 1989.

T. Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 1999.

A. Wołek, Obraz Słowian w dziełach Prokopiusza z Cezarei, www.ejournals.eu.

A. Gieysztor, Mitologia Słowian, Warszawa 2006.

T. de Moraes, Atlas mitów. Potwory, herosi i bogowie oraz mapy dwunastu mitologicznych krain, Warszawa 2018.