Przeczytaj
Aby dowiedzieć się więcej na temat teorii poznania i logiki, zapoznaj się z poniższymi materiałami:
Rewolucja SokratesaRewolucja Sokratesa
Platon: teoria idei i kosmologiaPlaton: teoria idei i kosmologia
Słownik filozoficzny: stoicyzmSłownik filozoficzny: stoicyzm
Logika w starożytnościLogika w starożytności
Czym jest logika?Czym jest logika?
Teoria poznania i logika
Według Arystotelesa prawdziwe poznanie nie wiąże się, jak u Platona, z niezmiennym światem idei: Stagiryta odszedł od poglądów mistrza i uznał, że przedmiotem wartościowego poznania ludzkiego jest świat realny, którego doświadczamy zmysłami. Prawdziwe poznanie zmierza do ustalenia pierwszych przyczyn rzeczy (tj. przyczyny formalnej, materialnej, sprawczej i celowej), zasadniczo jednak dotyczy istoty rzeczy, czyli formy. Arystotelesa różniło od Platona także i to, że nie uznawał istnienia wiedzy wrodzonej i twierdził, że wiedza ludzka opiera się na doświadczeniu zmysłowym: umysł przychodzącego na świat człowieka jest niczym niezapisana tablica (łac. tabula rasa), którą zapisują dopiero spostrzeżenia.
Pomijając cechy szczegółowe, szukamy coraz bardziej ogólnych i – jeśli rozumujemy jak Arystoteles – dochodzimy do wniosku, że człowiek przynależy do rodzaju zwierząt (podobnie jak one posiada życie zmysłowe), zaś najogólniejsza cecha wyróżniająca gatunek ludzki spośród reszty zwierząt to „rozumność”. Stąd człowiek jest „zwierzęciem rozumnym”. Abstrakcja rozumowa odbywa się więc na zasadzie indukcjiindukcji – prowadzi od tego, co szczegółowe, do tego, co ogólne. To, co ogólne, jest istotne dla ustalenia pojęć o rzeczach. Pojęcia są przedstawieniem myślowym tego, co rzeczywiste i co stanowi własność całego gatunku: mówią, czym dana rzecz jest, tzn. jaka jest jej istota.
Zmysły i rozum w teorii poznania
Stanowisko Arystotelesa, zgodnie z którym podstawę wiedzy stanowi doświadczeniedoświadczenie zmysłowe, a umysł ludzki nie posiada wiedzy wrodzonej, zostało nazwane empiryzmemempiryzmem genetycznym (od gr. émpeiros - doświadczony). Pogląd ten przeciwstawia się Platońskiemu natywizmowinatywizmowi. Empiryzm Arystotelesa nazwano też umiarkowanym, gdyż filozof utrzymywał, że zmysły nie są jedynym, wyłącznym źródłem wiedzy. Według Stagiryty do kształtowania pojęć o świecie obok doświadczenia zmysłowego potrzebna jest również władza rozumu. Z dylematem, czy wiedza jest wrodzona, czy zdobywamy ją poprzez zmysły – innymi słowy, z problemem genezy poznania – łączy się kwestia sposobu, w jaki człowiek wiedzę uzyskuje. W teorii poznania można wyróżnić przynajmniej dwa stanowiska w tej materii: aprioryzm (od łac. a priori – to, co wcześniejsze [względem doświadczenia]) – w procesie poznania jedyną bądź dominująca rolę pełni rozum; aposterioryzm (od łac. a posteriori – to, co następne [względem doświadczenia]) – do prawdziwego poznania dochodzi się na podstawie doświadczenia.
Pojęcie było dla Stagiryty podstawową jednostką logiczną, a ponieważ pojęcia wyrażamy w języku za pomocą nazw, stąd logika Arystotelesa zyskała w dziejach miano logiki nazw. Pojęcia stanowiły dla filozofa punkt wyjścia do tworzenia sądów: sąd był złożeniem dwóch pojęć, z których mniej ogólne podporządkowane było bardziej ogólnemu. Sądy miały postać zdań, jako przykład sądu można więc podać zdanie „Kowalski jest uczniem”, gdzie szczegółowe pojęcie „Kowalski” podlega ogólniejszemu pojęciu „uczeń”.
Pojęcie, będąc częścią zdania, stanowiło też podstawę dowodu naukowego. Taki dowód nazywał się sylogizmem naukowym i polegał na wnioskowaniu z dwóch zdań zwanych przesłankami. Przesłanki musiały wyrażać prawdę oraz posiadać jedno wspólne pojęcie. Z kolei wniosek miał być konsekwencją z konieczności wynikającą z przesłanek. Żeby lepiej wyjaśnić strukturę sylogizmu, posłużymy się popularnym przykładem:
„Jeśli każdy człowiek jest śmiertelny i jeżeli Sokrates jest człowiekiem, to Sokrates jest śmiertelny”.
(dwa pierwsze zdania to przesłanki, wspólnym dla nich pojęciem jest „człowiek”, zaś zdanie trzecie stanowi wniosek).
Sylogizm opierał się na rozumowaniu dedukcyjnymdedukcyjnym, prowadzącym od prawd ogólnych (każdy człowiek jest śmiertelny) do wniosków o szczegółowym charakterze (Sokrates jest śmiertelny).
W teorii Arystotelesa stanowił podstawę prawdziwej wiedzy, czyli takiej, która nie wynika z przypadku, lecz, będąc poznaniem naukowym, dowodzi swych twierdzeń.
Arystoteles jako twórca logiki, a zwłaszcza odkrywca sylogizmu i jego różnych odmian, wniósł trwały wkład w rozwój nauki i myśli Zachodu, gdzie przez wieki korzystano z wypracowanych przez niego metod rozumowania.
Słownik
(łac. deductio – wyprowadzenie) rozumowanie, które polega na wyprowadzaniu wniosków z przesłanek, które zostały uznane za prawdziwe; w takiej sytuacji również wnioski muszą być prawdziwe
w teorii poznania jest to proces postrzegania rzeczywistości, a konkretnie – świadoma, intencjonalna czynność zdobycia informacji o przedmiocie poznania przez jego naoczne ujęcie
(gr. empeiria – doświadczenie) stanowisko teoriopoznawcze głoszące, że wiedza, jaką posiada człowiek, pochodzi z doświadczenia zmysłowego
(łac. in‑duco – wprowadzam) rozumowanie polegające na wyprowadzaniu ogólnych wniosków ze szczegółowych przesłanek
(z łac. nativus - wrodzony, przyrodzony) przekonanie Platona, zgodnie z którym wiedza o prawdzie i świecie idei jest wrodzona; natywizm głosi, że źródłem poznania są idee (tzn. pojęcia, ogólne przedstawienia rzeczy) znajdujące się w ludzkim umyśle; są one źródłem wiedzy, która – w odróżnieniu od wiedzy zewnętrznej, opartej na doświadczeniu i zmysłach – jest wiedzą pewną; człowiek, rodząc się, przynosi je z sobą na świat