Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rxl9u2hVIXbQd
Nagranie dźwiękowe Teoria poznania i logika według Arystotelesa.
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat teorii poznania i logiki, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Teoria poznania i logika

Według Arystotelesa prawdziwe poznanie nie wiąże się, jak u Platona, z niezmiennym światem idei: Stagiryta odszedł od poglądów mistrza i uznał, że przedmiotem wartościowego poznania ludzkiego jest świat realny, którego doświadczamy zmysłami. Prawdziwe poznanie zmierza do ustalenia pierwszych przyczyn rzeczy (tj. przyczyny formalnej, materialnej, sprawczej i celowej), zasadniczo jednak dotyczy istoty rzeczy, czyli formy. Arystotelesa różniło od Platona także i to, że nie uznawał istnienia wiedzy wrodzonej i twierdził, że wiedza ludzka opiera się na doświadczeniu zmysłowym: umysł przychodzącego na świat człowieka jest niczym niezapisana tablica (łac. tabula rasa), którą zapisują dopiero spostrzeżenia.

R1YF7Pw1jitjQ1
Jednak prawdziwe poznanie, zdaniem Stagiryty, choć wywodzi się z doświadczenia, wymaga również udziału rozumu: zmysły dostarczają różnorodnych danych na temat rzeczywistości, a umysł metodą abstrakcji wybiera z nich tylko to, co jest w rzeczach ogólne i wspólne dla całego gatunku. Np. chcąc określić, kim jest człowiek, musimy odrzucić wszystko to, co nie przynależy z konieczności istocie ludzkiej, jak kolor włosów, wzrost, kształt sylwetki.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Pomijając cechy szczegółowe, szukamy coraz bardziej ogólnych i – jeśli rozumujemy jak Arystoteles – dochodzimy do wniosku, że człowiek przynależy do rodzaju zwierząt (podobnie jak one posiada życie zmysłowe), zaś najogólniejsza cecha wyróżniająca gatunek ludzki spośród reszty zwierząt to „rozumność”. Stąd człowiek jest „zwierzęciem rozumnym”. Abstrakcja rozumowa odbywa się więc na zasadzie indukcjiindukcjaindukcji – prowadzi od tego, co szczegółowe, do tego, co ogólne. To, co ogólne, jest istotne dla ustalenia pojęć o rzeczach. Pojęcia są przedstawieniem myślowym tego, co rzeczywiste i co stanowi własność całego gatunku: mówią, czym dana rzecz jest, tzn. jaka jest jej istota.

bg‑gray2

Zmysły i rozum w teorii poznania

Stanowisko Arystotelesa, zgodnie z którym podstawę wiedzy stanowi doświadczeniedoświadczeniedoświadczenie zmysłowe, a umysł ludzki nie posiada wiedzy wrodzonej, zostało nazwane empiryzmemempiryzmempiryzmem genetycznym (od gr. émpeiros - doświadczony). Pogląd ten przeciwstawia się Platońskiemu natywizmowinatywizmnatywizmowi. Empiryzm Arystotelesa nazwano też umiarkowanym, gdyż filozof utrzymywał, że zmysły nie są jedynym, wyłącznym źródłem wiedzy. Według Stagiryty do kształtowania pojęć o świecie obok doświadczenia zmysłowego potrzebna jest również władza rozumu. Z dylematem, czy wiedza jest wrodzona, czy zdobywamy ją poprzez zmysły – innymi słowy, z problemem genezy poznania – łączy się kwestia sposobu, w jaki człowiek wiedzę uzyskuje. W teorii poznania można wyróżnić przynajmniej dwa stanowiska w tej materii: aprioryzm (od łac. a priori – to, co wcześniejsze [względem doświadczenia]) – w procesie poznania jedyną bądź dominująca rolę pełni rozum; aposterioryzm (od łac. a posteriori – to, co następne [względem doświadczenia]) – do prawdziwego poznania dochodzi się na podstawie doświadczenia.

R1IWNPPSxlrRR1
W ramach logiki Stagiryta zajął się również zagadnieniem prawdy. Uznał, że pojęcia nie są ani prawdziwe, ani fałszywe, a o prawdziwości można mówić tylko w wypadku sądów. Prawda — twierdził — to zgodność tego, co stwierdza się w sądzie, z rzeczywistym stanem rzeczy. Zdanie Deszcz pada jest prawdziwe tylko wtedy, gdy za oknem rzeczywiście pada deszcz.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Pojęcie było dla Stagiryty podstawową jednostką logiczną, a ponieważ pojęcia wyrażamy w języku za pomocą nazw, stąd logika Arystotelesa zyskała w dziejach miano logiki nazw. Pojęcia stanowiły dla filozofa punkt wyjścia do tworzenia sądów: sąd był złożeniem dwóch pojęć, z których mniej ogólne podporządkowane było bardziej ogólnemu. Sądy miały postać zdań, jako przykład sądu można więc podać zdanie „Kowalski jest uczniem”, gdzie szczegółowe pojęcie „Kowalski” podlega ogólniejszemu pojęciu „uczeń”.

Pojęcie, będąc częścią zdania, stanowiło też podstawę dowodu naukowego. Taki dowód nazywał się sylogizmem naukowym i polegał na wnioskowaniu z dwóch zdań zwanych przesłankami. Przesłanki musiały wyrażać prawdę oraz posiadać jedno wspólne pojęcie. Z kolei wniosek miał być konsekwencją z konieczności wynikającą z przesłanek. Żeby lepiej wyjaśnić strukturę sylogizmu, posłużymy się popularnym przykładem:

bg‑green

Jeśli każdy człowiek jest śmiertelny i jeżeli Sokrates jest człowiekiem, to Sokrates jest śmiertelny”.
(dwa pierwsze zdania to przesłanki, wspólnym dla nich pojęciem jest „człowiek”, zaś zdanie trzecie stanowi wniosek).

Sylogizm opierał się na rozumowaniu dedukcyjnymdedukcjadedukcyjnym, prowadzącym od prawd ogólnych (każdy człowiek jest śmiertelny) do wniosków o szczegółowym charakterze (Sokrates jest śmiertelny). 
W teorii Arystotelesa stanowił podstawę prawdziwej wiedzy, czyli takiej, która nie wynika z przypadku, lecz, będąc poznaniem naukowym, dowodzi swych twierdzeń.

Arystoteles jako twórca logiki, a zwłaszcza odkrywca sylogizmu i jego różnych odmian, wniósł trwały wkład w rozwój nauki i myśli Zachodu, gdzie przez wieki korzystano z wypracowanych przez niego metod rozumowania.

Słownik

dedukcja
dedukcja

(łac. deductio – wyprowadzenie) rozumowanie, które polega na wyprowadzaniu wniosków z przesłanek, które zostały uznane za prawdziwe; w takiej sytuacji również wnioski muszą być prawdziwe

doświadczenie
doświadczenie

w teorii poznania jest to proces postrzegania rzeczywistości, a konkretnie – świadoma, intencjonalna czynność zdobycia informacji o przedmiocie poznania przez jego naoczne ujęcie

empiryzm
empiryzm

(gr. empeiria – doświadczenie) stanowisko teoriopoznawcze głoszące, że wiedza, jaką posiada człowiek, pochodzi z doświadczenia zmysłowego

indukcja
indukcja

(łac. in‑duco – wprowadzam) rozumowanie polegające na wyprowadzaniu ogólnych wniosków ze szczegółowych przesłanek

natywizm
natywizm

(z łac. nativus - wrodzony, przyrodzony) przekonanie Platona, zgodnie z którym wiedza o prawdzie i świecie idei jest wrodzona; natywizm głosi, że źródłem poznania są idee (tzn. pojęcia, ogólne przedstawienia rzeczy) znajdujące się w ludzkim umyśle; są one źródłem wiedzy, która – w odróżnieniu od wiedzy zewnętrznej, opartej na doświadczeniu i zmysłach – jest wiedzą pewną; człowiek, rodząc się, przynosi je z sobą na świat