Przeczytaj
Ćwiczenia
W powtórkowych lekcjach skupimy się na części poświęconej pytaniom. Odnoszą się one do wielu różnych materiałów źródłowych (nie tylko tekstów oraz ilustracji, ale również map, tabel czy wykresów itp.). Przede wszystkim musisz dokładnie zapoznać się z materiałami źródłowymi, ale także zwrócić uwagę na polecenia. Poniżej przybliżamy, jak rozumieć polecenia w zadaniach różnego typu:
Pamiętajcie, że odpowiedź musi odnosić się do źródła – błędem jest bazowanie wyłącznie na swojej wiedzy i zignorowanie podanego źródła. Chodzi bowiem o to, aby osoba odpowiadająca na pytanie umiejętnie połączyła analizę materiału źródłowego z własną wiedzą. Nie bójcie się korzystać z posiadanych informacji i zawsze odwołujcie się do podanych źródeł. Pamiętajcie również o tym, by wczytywać się w polecenia – czasem wiedza własna nie jest potrzebna, czasem tekst to tylko inspiracja, a innym razem należy połączyć wiedzę z interpretacją tekstu.
Historia idei praw człowieka
Prawa człowieka w praktyce politycznej i prawnej
Starożytność
W starożytnej Grecji (np. w demokracji ateńskiej) i republikańskim Rzymie obywatele mieli prawa polityczne: mogli uczestniczyć w podejmowaniu ogólnopaństwowych decyzji dotyczących m.in. wypowiedzenia wojny czy zawarcia pokoju, mieli bierne oraz czynne prawo wyborcze i mogli również wybierać i odwoływać urzędników. Prawa polityczne i obywatelskie dotyczyły wyłącznie grupy obywateli polis oraz republiki rzymskiej. Mieszkańcy niemający obywatelstwa byli pozbawieni praw politycznych, a niewolnicy nie mieli nawet prawa do wolności osobistej.
W okresie rozwoju chrześcijaństwa i wzrostu liczby wyznawców tej religii również zaczęto zmieniać prawo, wprowadzając zasadę tolerancji religijnej. W Cesarstwie Rzymskim przyjmowanie do panteonu bóstw bogów lokalnych było naturalne, jeśli dotyczyło to religii politeistycznych. Jeszcze w czasach republikańskich została wprowadzona zasada tolerancji religijnej wobec Żydów. Jeśli chodzi o religię chrześcijańską, po pierwszym okresie prześladowań, w 313 r. Konstantyn Wielki ogłosił edykt tolerancyjny, który gwarantował równouprawnienie wszystkich religii w Cesarstwie Rzymskim. W 392 r. decyzją Teodozjusza Wielkiego doszło do uznania chrześcijaństwa jako religii panującej i zaczęło się prześladowanie wyznawców innych kultów oraz poddano kontroli kościoła rozwój nauki i filozofii.
Od średniowiecza do oświecenia
W średniowieczu prawne zabezpieczenia praw człowieka (wolności osobistej, własności, prawa do sądzenia przez równych sobie, wybierania spośród siebie władzy – parlamentów, rad miejskich, a także urzędników sądowych) były zróżnicowane dla poszczególnych grup społecznych (przede wszystkim szlachty, duchowieństwa, ale też mieszczaństwa, a w niektórych krajach również wolnych chłopów). Prawa te, zwane stanowymi (przywilejami), obowiązywały nie tylko w Rzeczypospolitej, ale również m.in. w Anglii, Czechach, na Węgrzech, w Niemczech, Niderlandach, Szwajcarii czy we Włoszech.
W średniowieczu można wskazać również stosowanie pewnych form umowy społecznej – nie były one jeszcze zawierane między ogółem wolnych ludzi, ale między monarchą a przedstawicielami ówczesnego narodu politycznego (np. między rycerstwem – szlachtą – czy duchowieństwem). Poprzedziło je uznawanie i nadawanie praw indywidualnych poszczególnym osobom i instytucjom już w ramach ustroju feudalnego (np. pojedynczym rycerzom czy klasztorom).
W II połowie XVII w. pojawiła się idea suwerenności narodu zaproponowana przez Tomasza Hobbesa. Jego idea absolutyzmu opierała się na zgodzie obywateli na oddanie całej swojej suwerenności w ręce jednostki, określanej przez Hobbesa mianem Lewiatana. Hobbes jednak uznaje prawo narodu do odwołania władcy, jeśli jego decyzje nie reprezentują interesów państwa. Dla niego racja stanu, rozumiana jako realizacja interesów narodu, jest najważniejszą ideą i dbanie o nią jest najważniejszym obowiązkiem władcy.
W okresie oświecenia, wraz z pojawieniem się norm prawa stanowionego, nastąpił największy rozkwit idei praw człowieka. W filozofii oświeceniowej pojawiły się nowe elementy myśli politycznej. Przede wszystkim idea suwerenności została na nowo przedstawiona przez filozofów oświeceniowych. Jan Jakub Rousseau zaproponował teorię umowy społecznej w wersji republikańskiej. Uznał, że najlepszym sposobem realizacji tej idei jest możliwość kadencyjności urzędów. Jego zdaniem zasada ta może być realizowana przez wybór i pociąganie do odpowiedzialności wybieranych przedstawicieli. Z kolei Karol Monteskiusz, również zwolennik umowy społecznej, rozumiał ją jako przekazanie władzy w ręce monarchy, ale jednocześnie ograniczenie jego władzy kompetencjami parlamentu. Pojawiła się również zasada podziału władzy, reprezentowana przez Johna Locka i Karola Monteskiusza. Natomiast nowa grupa społeczna, jaką była rozwijająca się burżuazja, zaczęła realizować idee oświeceniowe. W 1776 r. doszło do uchwalenia Deklaracji niepodległości Stanów Zjednoczonych, w której zostały zawarte postulaty oświeceniowe, a w 1789 r. francuscy rewolucjoniści uchwalili Deklarację praw człowieka i obywatela, która stała się podstawą pierwszej generacji praw człowieka.
Anglia
Węgry
Złota bulla (1222 r.) wydana przez króla węgierskiego Andrzeja II nadawała średniej szlachcie te same przywileje, które dotąd posiadali baronowie (magnaci) – m.in. wolność osobistą i majątkową. Dzięki niej w XIII w. powstał sejm węgierski.
Państwa włoskie
Państwa niemieckie
Stany Zjednoczone
Francja
Polska
XIX wiek
W XIX w. ochrona praw i swobód stała się domeną prawa wewnętrznego państwa. Rozwój konstytucjonalizmukonstytucjonalizmu, który miał miejsce w tamtym czasie, doprowadził do tego, że prawa człowieka zostały zapisane w konstytucjach i innych aktach prawnych poszczególnych państw. Jednocześnie zaznaczyło się oddolne dążenie do uzupełniania katalogu praw osobistych i politycznych przysługujących jednostce. W Wielkiej Brytanii i USA wynikały one z długiej anglosaskiej tradycji prawnej; w jej ramach jednostka miała możliwość dochodzenia swoich praw przed sądami powszechnymi.
Kodeks cywilny (1804 r.), zwany również Kodeksem Napoleona, kształtował równość wobec prawa, podkreślał wolność osobistą, prawa jednostki, stał na straży wolności i nienaruszalności własności prywatnej, jak również prawa jednostki do zaskarżania władz z powodu niewywiązywania się z prawnych obowiązków. Rewolucja francuska i wojny napoleońskie doprowadziły do upowszechnienia tego kodeksu i rozszerzenia wolności oraz praw człowieka w Europie. Zostały one zapisane nawet w oktrojowanej Konstytucji francuskiej Ludwika XVIII z 1814 r., a następnie m.in. w konstytucjach wielu państw niemieckich, także w konstytucjach: Księstwa Warszawskiego z 1807 r. i Królestwa Polskiego z 1815 r., a od 1848 r. – w konstytucjach kolejnych krajów.
Równocześnie kształtował się system coraz bardziej demokratycznych praw politycznych. W latach 30. XIX w. w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii zniesiono ograniczenia wyborcze dla katolików i Żydów oraz zdemokratyzowano podział na okręgi wyborcze. W latach 80. doszło do upowszechnienia praw wyborczych. Z kolei we Francji wybory prezydenckie stały się powszechne w 1848 r. za czasów II Republiki. We Frankfurcie w tym samym roku doszło do próby zorganizowania parlamentu ogólnoniemieckiego pochodzącego z wyborów powszechnych. W Stanach Zjednoczonych, z inicjatywy Abrahama Lincolna, nadano prawa obywatelskie ludności afroamerykańskiej (poprawka do konstytucji z 1865 r.). Wprowadzono zasadę odpowiedzialności politycznej rządu przed parlamentem pochodzącym z wyborów, a nie przed władcą. Obywatel uzyskał prawo do sądowego odwołania się do specjalnego sądu w razie naruszania jego praw podmiotowych. Od 1867 r. funkcję tę w Austro‑Węgrzech pełnił specjalny sąd – Trybunał Państwa.
W XIX w. została również zapoczątkowana prawnomiędzynarodowa ochrona praw człowieka oparta na prawie do interwencji humanitarnej. Wyrosła ona z przekonania, że państwa trzecie mają prawo interweniować, gdy inne państwo dopuszcza się naruszeń praw człowieka (wówczas dotyczyło to zwykle mniejszości narodowych i religijnych). Uznawano ograniczoną suwerenność państwa w tym zakresie. Przykładem takich praw mogą być traktaty: paryski (1856 r.) i berliński (1878 r.), ustanawiające międzynarodową ochronę mniejszości chrześcijańskiej w imperium tureckim (osmańskim), czy traktat berliński (1885 r.) zakazujący handlu niewolnikami. Wyrazem rozwoju prawa humanitarnego była pierwsza konwencja genewska (1864 r.), która dotyczyła zasad opieki nad poszkodowanymi w wyniku konfliktów zbrojnych, zapewniała ochronę rannym i chorym bez względu na przynależność narodową. Konwencja ta uznawała personel medyczny za neutralny w konflikcie zbrojnym, państwa podpisujące ją zobowiązywały się do nieatakowania medyków. Pierwszą organizacją międzynarodową, przestrzegającą zasad prawa humanitarnego, był Międzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża, wyrosły z Komitetu Genewskiego założonego w 1863 r.
Pierwsza połowa XX w.
Kontynuacją uznania zasady, że potrzebna jest międzynarodowa regulacja praw człowieka, była przyjęta już na początku XX w. czwarta konwencja haska (1907 r.), zgodnie z którą ludność i wojujący pozostają pod opieką i władzą zasad prawa narodów, wypływających ze zwyczajów ustanowionych między narodami cywilizowanymi oraz z zasad ludzkości i wymagań sumienia publicznego
. Ochroną tą zostali objęci zarówno mieszkańcy, jak i żołnierze przebywający na terytorium konfliktu.
Zasada zbiorowych praw człowieka została rozszerzona przez wprowadzenia formuły głoszącej prawa narodów do stanowienia (tzw. zasada Wilsonazasada Wilsona) jako podstawy ładu międzynarodowego. Oparto na niej system Ligi Narodów, wprowadzając w tzw. małym traktacie wersalskim ochronę praw mniejszości narodowych (m.in. gwarancje równości praw obywatelskich) oraz ochronę ludności rdzennej (wolności sumienia i religii) na terenie Europy, gdzie po I wojnie światowej powstały lub odrodziły się nowe państwa, a wytyczenie „granic etnicznych” było niemożliwe oraz na terytoriach mandatowych Ligi w Afryce, Azji i Oceanii. Dla ochrony tej zasady utworzono też Stały Trybunał Sprawiedliwości Międzynarodowej – pierwszy mechanizm polityczno‑sądowy dający możliwość badania naruszania przyjętych praw i ogłaszania sankcji oraz prawo złożenia skarg przeciwko państwu, w którym mieszkali objęci ochroną prawną przedstawiciele mniejszości narodowych.
Wówczas ukształtował się system powszechnych praw politycznych (w tym praw kobiet) w Europie i Ameryce Północnej. Od początku wieku (1906 r.) zaistniał on w Finlandii, później w Norwegii (1913 r.), a po I wojnie światowej – w wielu krajach Europy (w Polsce w 1918 r.). Równocześnie w ramach Ligi Narodów stworzono ochronę prawną dla uchodźców przez możliwość przyjęcia przez nich tzw. paszportu nansenowskiego. Wprowadzono także międzynarodowe standardy prawa pracy dzięki powołaniu w 1919 r. Międzynarodowej Organizacji Pracy.
W tym czasie do konstytucji wielu państw europejskich (w tym Polski) wprowadzono pełny katalog praw osobistych i politycznych, a w niektórych państwach – zapis o prawach człowieka o charakterze socjalnym (w Meksyku w 1917 r., w Europie, w Republice Weimarskiej, w 1919 r.).
Ustawodawstwo socjalneUstawodawstwo socjalne zaczęło się rozwijać w Europie już w latach 30. (Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii) i 70. XIX w. (Niemcy i Austria), a w Polsce – w latach 20. XX w. W Stanach Zjednoczonych nastąpiło to w latach 30. XX w.
Karta Atlantycka, przyjęta w 1941 r. przez Winstona Churchilla i Franklina Delano Roosevelta, podkreślała prawo wszystkich ludów do wyboru formy rządów i potrzebę międzynarodowego zagwarantowania podstawowych praw: życia, religii, wolności od niedostatku i lęku.
Ruch Europejski, powstały w latach 20. XX w., na Kongresie haskim w 1948 r., w dokumencie Odezwa do Europejczyków, wskazał na potrzebę opracowania Karty praw człowieka gwarantującej wolność myśli, zrzeszania się i wyrażania opinii oraz prawa tworzenia opozycji politycznej i powołania Trybunału Praw Człowieka.
Proces rozpowszechniania się praw osobistych, politycznych i społeczno‑ekonomicznych | |||||
---|---|---|---|---|---|
Rodzaj praw | Wielka Brytania | Francja | USA | Niemcy | Polska |
prawa osobiste i polityczne | XVII w. | 1789‑1791 | 1776 r. | 1848 r. | 1918 r. |
prawa demokratyczne (proces demokratyzacji praw wyborczych) | 1860‑1870 | po 1870 r. | po 1830 r. (1870) | 1870 r. | 1918 r. |
prawa społeczno‑ekonomiczne | od 1870 r. | od 1890 r. | od 1936 r. | 1870 r. | od 1918 r. |
Słownik
program pokojowy, który przedstawił 8 stycznia 1918 r. w orędziu do Kongresu prezydent Stanów Zjednoczonych Thomas Woodrow Wilson; postulował podjęcie działań, które zapewnią sprawiedliwszy świat po I wojnie światowej; realizacja ich miała zapobiec kolejnej wojnie światowej
ustawodawstwo mające na celu ochronę robotników
wiele umów z zakresu prawa międzynarodowego i pomocy humanitarnej podpisanych w Genewie w Szwajcarii, będący częścią międzynarodowego prawa humanitarnego
jedno z podstawowych konstytucyjnych praw obywatelskich, polegające na zakazie pozbawienia wolności z wyjątkiem przypadków przewidzianych prawem
historycznie: kierunek uznający za najlepszą formę rządów władzę monarchy ograniczoną przez konstytucję, jego początki sięgają XVIII w. i ówczesnych teorii podziału władzy; konstytucjonalizm stanowił punkt wyjścia do wprowadzenia ustroju monarchii konstytucyjnej