Przeczytaj
Aby dowiedzieć się więcej na temat filozofii Barucha Spinozy, zapoznaj się z poniższymi materiałami:
Spinoza i Leibniz: sylwetki filozofów, problemy i wyzwaniaSpinoza i Leibniz: sylwetki filozofów, problemy i wyzwania
Baruch Spinoza: radykalny racjonalizm, monizm, teoria poznaniaBaruch Spinoza: radykalny racjonalizm, monizm, teoria poznania
Benedykt Spinoza: problem wolnościBenedykt Spinoza: problem wolności
Benedykt (Baruch) Spinoza – „Bóg, czyli natura”Benedykt (Baruch) Spinoza – „Bóg, czyli natura”
DeterminizmDeterminizm i doktryna moralna
W aspekcie materialnym światem rządzą prawa przyrody, które Spinoza na wzór Kartezjusza ujmuje mechanistycznieujmuje mechanistycznie. W aspekcie idealnym świat rządzi się prawami logiki. Nie są to jednak dwa różne procesy, lecz, jak pokazaliśmy wyżej, jeden i ten sam proces. Z jakiejkolwiek strony spojrzymy na świat, jest on ściśle zdeterminowany i nie ma w nim miejsca na tradycyjnie rozumianą wolność. Wolność to kolejna wielka ludzka iluzja. Człowiek jest immanentnąimmanentną (nieodłączną − tzn. jest w grze i nie może z niej wyjść) częścią ściśle zdeterminowanego świata. Inaczej więc niż Kartezjusz Spinoza nie przeciwstawia człowieka przyrodzie, nie istnieje też żaden transcendentnytranscendentny (zewnętrzny w stosunku do świata − taki jakby doskonały programista) Bóg i prawodawca moralny.
Spinoza i antyczni stoicy
Tradycyjnie uważa się, że Spinoza inspirował się antycznym stoicyzmem przede wszystkim na gruncie etyki. Współczesne badania wykazują, że poglądy Spinozy bardzo przypominały ontologiczne stanowisko tzw. Starszej StoiStarszej Stoi (której wszystkie pisma zaginęły). Jedynie determinizmowi nie nadawano w Stoi postaci mechanicystycznej. Stoicy najprawdopodobniej nie mieliby też zrozumienia dla geometrycznej formy wykładu.
Zasady moralnościmoralności na wzór stoików wywodzi Spinoza z natury: dobre jest to, co sprzyja naturalnym potrzebom człowieka jako istoty przyrodniczej, czyli jako nieodłącznej części natury. Tym samym Spinoza odrzuca dominujące w tradycji zachodniej myślenie w kategoriach celu i zastępuje je myśleniem w kategoriach przyczyny: nie pragniemy jakiejś rzeczy, bo ją uważamy za dobrą, ale uważamy ją za dobrą, bo jej pragniemy. Motywem przewodnim etyki Spinozy jest naturalistycznie rozumiana dążność do samozachowania i samodoskonalenia.
Etyka..., cz. III, tw. 7Dążność każdej rzeczy do pozostawania w swym istnieniu nie jest niczym innym jak aktualną istotą samej tej rzeczy.
Etyka..., cz. III, tw. 11Cokolwiek wzmaga lub pomniejsza, podtrzymuje lub hamuje moc działania naszego ciała, tego idea wzmaga lub pomniejsza, podtrzymuje lub hamuje moc myślenia naszej duszy.
Słownik
(łac. determinare – ograniczać, określać) filozoficzny pogląd, zgodnie z którym zajście każdego zdarzenia (zjawiska) jest wyznaczone jednoznacznie przez zdarzenie (zjawisko) poprzedzające je w czasie; stanowi zasadę wyjaśnienia prawidłowości i przewidywania zdarzeń (zjawisk); determinizm jest rozumiany niekiedy jako twierdzenie, iż wszystkie zjawiska podlegają jakimś prawidłowościom, niekiedy — prawidłowościom jednoznacznym, w innych przypadkach — prawidłowościom przyczynowym
(łac. immanens – tkwiący w czymś, wewnętrzny) w filozofii oznacza pozostawanie wewnątrz czegoś lub niezależność bytową od czynnika zewnętrznego
(łac. moralis – dotyczący obyczajów) ogół ocen i norm moralnych przyjętych w danej zbiorowości społecznej (zbiorowości, klasie lub grupie społecznej; środowisku) w określonej epoce
(gr. stoá – portyk, kolumnada) jeden z trzech głównych nurtów filozofii okresu hellenistycznego, zainicjowany przez Zenona z Kition; system filozoficzny głoszący atomizm i zasadę niewzruszoności – nieodczuwania żadnych emocji, zdystansowanie od spraw bieżących
(łac. transcendere — przekraczać) wykraczający poza namacalną, możliwą do poznania rzeczywistość