Robiąc zdjęcie za pomocą aparatu fotograficznego lub smartfona otrzymujemy obraz dwuwymiarowy, który z łatwością możemy wydrukować. Nasuwa się jednak pytanie, czy otrzymany obraz mógłby mieć trzy wymiary? Gdybyśmy naświetlili odpowiednią metodą płytkę holograficzną, byłoby to możliwe. Jak? By to zrozumieć, należy przede wszystkim przypomnieć sobie, czym są zjawiska interferencji i dyfrakcji, a następnie przyjrzeć się trzem teoriom, będącym kamieniami milowymi w historii holografii:
Teorii Ernsta Abbego,
Pomysłowi Mieczysława Wolfkego,
Metodzie zaproponowanej przez Dennisa Gabora.
R3wVtvPasUNVh
Pierwszym kamieniem milowym w rozwoju holografii była teoria Ernsta Abbego (Rys. 1.) uważanego za ojca współczesnej optyki dyfrakcyjnej. To właśnie on opisał metody konstrukcji zaawansowanych obiektywów fotograficznych, sposoby obliczania rozdzielczości układów obrazujących, a także opracował teorię tworzenia obrazów w mikroskopie. Najważniejszym jednak elementem jego dorobku naukowego była analiza obrazu powstającego w ognisku soczewki. Abbe uważał, że tworzenie obrazów w soczewkach można zapisać dwuetapowo. Na początku – po przejściu światła przez soczewkę zauważył, że w płaszczyźnie ogniskowej tej soczewki tworzy się obraz dyfrakcyjny, kolejno – na znajdującym się dalej ekranie – następuje drugi proces, a mianowicie synteza tego obrazu, czyli ponowne połączenie światła w falę o kształcie podobnym do pierwotnego. Współcześnie można to zilustrować doświadczalnie za pomocą prostego układu zaprezentowanego na Rys. 2.
R1QZwMc3NcklO
RGA11TOrLdNEF
Analizując prace Abbego w ramach swojej pracy doktorskiej i prowadzonych na Uniwersytecie Wrocławskim badań Polak, Mieczysław Władysław Wolfke (Rys. 3.) pewnie niejednokrotnie zastanawiał się nad zaproponowanymi w nich teoriami. Owocem jego wieloletnich przemyśleń dotyczące obrazowania optycznego, popartych doświadczeniami, był opublikowany w 1920 roku artykuł „O możliwości obrazowania optycznego siatek molekularnych”, który ukazał się w 21 numerze jednego z najbardziej znanych wówczas pism naukowych: Physikalische Zeitschrift. W tekście tego artykułu zawarta została dwuetapowa koncepcja obrazowania, według której można było za pomocą promieni X zapisać na płytce fotograficznej obraz, a następnie za pomocą dodatkowego układu optycznego i światła widzialnego odczytać go w powiększeniu (Rys. 4.).
Rqr4Ils6cjkBb
I chociaż Wolfke nie docenił tego pomysłu, idea ta została dokładnie rozwinięta przez Denisa Gabora (Rys. 5.), który otrzymał za nią Nagrodę Nobla w 1971 roku. W referacie noblowskim Gabor podkreślił, że nie wiedział o pracy Wolfkego. Noblista uważał, że nasz rodak nie podjął doświadczalnej próby realizacji swojego pomysłu. Mylił się jednak, gdyż Wolfke pisał „o pozytywnych próbach doświadczalnych”, jednak ich wyniki uznał za zbyt słabe do publikacji. Dlaczego tak było? W 1920 roku nie istniały wystarczająco silne źródła światła spójnego. Dopiero rok 1960 i wynalezienie lasera pozwoliły na skuteczne prace nad holografią.
RzpbTnuRRTlHI
W 1964 roku (cztery lata po wynalezieniu lasera) Denis Gabor stworzył swój pierwszy hologramhologramhologram. Przy zapisie hologramów na kliszę fotograficzną padają równocześnie dwie wiązki światła spójnego (monochromatycznego) pochodzące z jednego źródła laserowego, lecz rozdzielone na soczewce: wiązka rozproszona na przedmiocie i wiązka odbita od zwierciadła. Dlaczego aż dwie? Gdyby nie było tej, odbitej od zwierciadła, to klisza zarejestrowałaby tylko natężenie światła ugiętego. Dzięki temu, iż są one dwie, to interferują ze sobą, tworząc miejsca wzmocnienia (gdy fazy są zgodne) i wygaszenia (w przypadku przeciwnych faz). Zatem oprócz amplitudy, zostaje zapisana faza (Rys. 6.).
R1A4fnB2VEQB2
Na kliszy powstaje obraz dyfrakcyjny w postaci prążków, który po wywołaniu staje się siatką dyfrakcyjnąsiatka dyfrakcyjnasiatką dyfrakcyjną. Padające na nią światło lasera ulega więc dyfrakcji i odtwarza sytuację początkową (Rys. 7.).
RFtF2lbgumkx6
Rozwój holografii trwa nieustannie. Obecnie nie trzeba stosować soczewki do zapisu hologramuhologramhologramu, czy światła laserowego do jego odtworzenia. Obok hologramów tworzonych w układach optycznych pojawiły się hologramy tworzone komputerowo. I to właśnie one znajdują obecnie największe zastosowanie. Współcześnie hologramy używane są do zabezpieczania dokumentów tożsamości, biletów czy produktów. Mogą także pełnić rolę plomb zabezpieczających. Dodatkowo, hologramy mogą być nośnikami danych, jeśli zapisane zostały na nich dane w postaci kodów QR.
Na koniec wróćmy jeszcze do tego, od czego zaczęliśmy, a mianowicie do porównania fotografii i holografii w postacie zestawienia tabelarycznego (Tab. 1.).
FOTOGRAFIA
HOLOGRAFIA
zapis amplitudy
zapis amplitudy i fazy
wymagany obiektyw
nie wymaga układów optycznych
obraz ostry w zakresie głębi ostrości obiektywu
obraz ostry w całym zakresie
obraz płaski, dwuwymiarowy
obraz przestrzenny, trójwymiarowy
przeważnie używa światła białego
wymaga światła spójnego
obraz czytelny bezpośrednio
obraz zaszyfrowany
rozdzielczość około 50 linii na milimetr
rozdzielczość powyżej 1000 linii na milimetr
Tab. 1. Porównanie fotografii i holografii https://dna.wat.edu.pl/images/dna/podziel-sie-wiedza/zjankiewicz/holografia_i_co_dalej_.pdf
Słowniczek
Hologram
Hologram
(ang.:hologram) – trójwymiarowy zapis przedmiotu na światłoczułym elemencie zawierający zarówno zapis amplitudy, jak i zmiany fazy.
Siatka dyfrakcyjna
Siatka dyfrakcyjna
(ang.:diffraction grating) – układ równoległych, jednakowo odległych szczelin o tej samej szerokości, służący do przeprowadzenia analizy spektralnej światła.