Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Warto przeczytać

Powiedzmy, że chcesz zbadać doświadczalnie prawa rządzące ruchem ciał (np. zasadę zachowania pędu). Jeśli weźmiesz kilka pierwszych z brzegu przedmiotów, wprawisz je w ruch i będziesz obserwować ich zachowanie, szybko dojdziesz do mylnych wniosków albo wręcz nie dojdziesz do niczego. Moneta puszczona w ruch ślizgowy po stole zaraz się zatrzyma. Mimo to wniosek, że ciało, by się poruszać, musi być nieustannie popychane, jest pochopny. Okazuje się, że jest przeciwnie: ciało niepoddane działaniu sił może poruszać się bez końca (I zasada dynamiki), a moneta zatrzymuje się tylko dlatego, że jest hamowana przez tarcie.

Na obiekty, których ruch oglądasz na co dzień, nieustannie działają jakieś siły. Zazwyczaj siły te pozostają poza Twoją kontrolą. Aby prowadzić owocne eksperymenty z ruchem ciał, musisz jakoś te siły wyeliminować albo przynajmniej sprawić, by ich wpływy wzajemnie się zniosły.

Czy wiesz, jak wyglądają stoły do Air Hockey'a? Można je zobaczyć w wesołych miasteczkach i centrach rozrywki (Rys. 2.). W blaszanym blacie wywiercono dziurki, przez które wydmuchiwane jest powietrze. W ten sposób krążki, umieszczone na stole, ślizgają się niemal bez tarcia po powstałej „poduszce” z powietrza. Dopóki prędkość krążków jest niewielka, siły oporu powietrza są znikome, a ich ciężar jest dokładnie równoważony przez sprężystość „poduszki”. Z dobrym przybliżeniem możemy twierdzić, że na stole do Air Hockey'a wszystkie siły działające na krążek równoważą się.

Ry2EujrHfzzoR
Rys. 2. Rozgrywka Air Hockey'a.
Źródło: Andrew Flanagan, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:AirHockeyTable.JPG [dostęp 25.04.2022 r.], domena publiczna.

Fachowym odpowiednikiem Air Hockey'owego stołu są tory powietrzne, które można znaleźć w pracowniach fizycznych (Rys. 3.). Po torze powietrznym ślizgają się specjalne wózki, a dodatkowy zestaw przyrządów umożliwia pomiary ich prędkości.

R1C1wmiZWlE6U
Rys. 3. Tor powietrzny z wózkami do badania zderzeń. Na zdjęciu widać pompę powietrza - dzięki powietrzu wydmuchiwanemu przez otwory w torze, wózki mogą ślizgać się po nim prawie bez tarcia.
Źródło: dostępny w internecie: https://lambdasys.com/uploads/20151019-113556676163.jpg [dostęp 25.04.2022 r.], dostępny w internecie: https://www.indiamart.com/proddetail/linear-air-track-apparatus-23687558712.html [dostęp 25.04.2022 r.].

W sklepach z zabawkami można też znaleźć tak zwane „latające piłki” („hover ball”, Rys. 4.). Mają one kształt krążka, a urządzenie wydmuchujące powietrze jest umieszczone w nich samych, mogą więc ślizgać się bez tarcia po każdej gładkiej powierzchni. Często trzeba w nich zmieniać baterie, ale jeżeli nie masz pod ręką toru powietrznego, taka piłka będzie „jak znalazł”, żeby przeprowadzić proste doświadczenia. Przy braku lepszej „aparatury”, możesz wykorzystać do eksperymentów kule bilardowe (Rys. 5.) albo kulki od łożyska toczone po gładkich powierzchniach. Musisz jednak pamiętać, że Twoje wyniki będą wtedy przybliżone.

RzLoGpzaIT85N
Rys. 4. „Latająca piłka” ze sklepu z zabawkami.
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, Jan Kamiński, licencja: CC BY 4.0.
R1L58etUvkMbL
Rys. 5. Kule bilardowe - można je użyć do przybliżonych doświadczeń z mechaniki.
Źródło: Andrzej Barabasz, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Billiards_balls2.jpg [dostęp 25.04.2022 r.], licencja: CC BY-SA 3.0.

Mając do dyspozycji tor powietrzny, albo jakąś jego namiastkę, możesz przeprowadzić kilka prostych doświadczeń. Uważaj tylko, żeby nie wyciągać pochopnych wniosków.

Doświadczenie 1 – Zderzenie sprężystezderzenie sprężysteZderzenie sprężyste ciał o jednakowych masach

Weź dwa ciała o jednakowej masie (np. wózki na torze powietrznym, krążki do Air Hockey'a, …). Jedno ciało, rozpędzone, uderza w drugie, spoczywające. Pierwsze ciało zatrzymuje się, drugie rozpoczyna ruch. Jeśli zderzenie jest sprężyste (ciała odbijają się od siebie, a nie sklejają), to drugie ciało niejako przejmuje prędkość pierwszego. W podobny sposób można zderzyć ciała rozpędzone w przeciwnych kierunkach. Po zderzeniu pierwsze ciało odbije się i będzie poruszać z prędkością taką, jaką przed zderzeniem miało drugie ciało. Drugie zaś „przejmie” prędkość pierwszego.

RCGzGvQ89cusx
Rys. 6. Zderzenie sprężyste dwóch ciał o jednakowych masach, z których jedno przed zderzeniem spoczywa. Z lewej: przed zderzeniem, z prawej: po zderzeniu.
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.

Na tej podstawie można by wysnuć wniosek, że w każdym zderzeniu ciała zamieniają się prędkościami. Byłby to jednak wniosek niepoprawny, o czym łatwo się przekonasz, wykonując kolejne doświadczenia.

Doświadczenie 2 – Zderzenie sprężystezderzenie sprężysteZderzenie sprężyste ciał o różnych masach

Zderzasz ciała o różnych masach (najłatwiej wykonać to na torze powietrznym; krążki do Air Hockey'a albo hover‑ball'e można spróbować jakoś obciążyć, można też zderzać kulki od łożyska różnych rozmiarów). Powiedzmy, że pierwsze ciało ma masę 100 g i uderza z lewej strony w spoczywające ciało o masie 200 g. Czy i tym razem ciała wymienią się prędkościami? Intuicja podpowiada, a doświadczenie pokazuje, że nie. Lżejsze ciało odbije się w lewo, cięższe ciało uzyska pewną prędkość w prawo. Dokładniejsze pomiary (możliwe do wykonania na torze powietrznym) pokażą, że prędkość pierwszego ciała zmniejszy się do 1/3 początkowej prędkości (i zmieni zwrot), prędkość drugiego ciała osiągnie 2/3 początkowej prędkości pierwszego ciała (Rys. 7.).

R4Yxa6dJxn8Hm
Rys. 7. Zderzenie sprężyste dwóch ciał o różnych masach, z których cięższe przed zderzeniem spoczywa. Z lewej: przed zderzeniem, z prawej: po zderzeniu.
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.

Doświadczenie 3 – Zderzenie doskonale niesprężystezderzenie niesprężysteZderzenie doskonale niesprężyste

Zderz, tak jak poprzednio, ciała o różnych masach, z których drugie spoczywa. Tym razem jednak zadbaj o to, by ciała podczas kontaktu połączyły się ze sobą (dobrze działa tu plastelina lub rzepy). Teraz po zderzeniu mamy już tylko jedno ciało – o odpowiednio większej masie. Z jaką prędkością będzie się ono poruszać? Można sprawdzić, że przy masach 100 g i 200 g będzie to 13 początkowej prędkości pierwszego ciała.

RPhBlDqfgmn2P
Rys. 8. Zderzenie doskonale niesprężyste dwóch ciał o różnych masach, z których drugie przed zderzeniem spoczywa. Z lewej: przed zderzeniem, z prawej: po zderzeniu.
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.

Przeprowadzone doświadczenia potwierdzają jedno z najbardziej podstawowych praw fizyki:

zasadę zachowania pędu.

Przypomnijmy: pęd to iloczyn masy i prędkości ciała. Pamiętaj, że pęd jest wielkością wektorową: ma nie tylko wartość, ale także kierunek i zwrot. Całkowity pęd układu N ciał to wektorowa suma pędów wszystkich tych ciał:

p=p1+p2+p3+...+pN
RhcUWybW1PQYO
Rys. 9. a) Układ trzech ciał o pędach p1 p2, oraz p3 b) Całkowity pęd p układu wyznaczamy jako wektorową sumę pędów wszystkich jego ciał.
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.

Zasada zachowania pędu mówi, że całkowity pęd układu, na który nie działają siły zewnętrzne, nie zmienia się.

p=const (w izolowanym układzie ciał).

Wróć do wyników swoich doświadczeń. Sprawdź poprzez bezpośrednie obliczenia, że całkowity pęd przed zderzeniem i po zderzeniu ma tę samą wartość. Nie zapomnij, że dodajesz wektory: jeśli pędy skierowane w prawo wchodzą do sumy ze znakiem plus, to pędy skierowane w lewo będą miały znak minus.

Sugestywną ilustracją zasady zachowania pędu jest następujące doświadczenie.

Zderzenie doskonale niesprężystezderzenie niesprężysteZderzenie doskonale niesprężyste ciał biegnących naprzeciw siebie

Dwa ciała o jednakowych co do wartości pędach pędzą naprzeciw siebie (najłatwiej wziąć ciała o jednakowych masach i nadać im prędkości o jednakowych wartościach). Jaka będzie ich prędkość po zderzeniu, w którym połączą się ze sobą?

Ponieważ ciała mają pędy o jednakowych wartościach, ale skierowane przeciwnie, ich całkowity początkowy pęd ma wartość zero. Zasada zachowania pędu nakazuje, by i po zderzeniu całkowity pęd wynosił zero. Po zderzeniu mamy jednak do czynienia z jednym, połączonym ciałem, a pojedyncze ciało ma pęd równy zero jedynie wtedy, gdy spoczywa. Jeżeli dwa ciała, biegnące naprzeciw siebie z takimi samymi pędami, skleją się, to po sklejeniu pozostaną w bezruchu. Sprawdź to!

R1OzMpU1u8EQK
Rys. 10. Gdy ciała o przeciwnych pędach skleją się ze sobą, znieruchomieją. Z lewej: przed zderzeniem, z prawej: po zderzeniu.
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.

Warto jeszcze wspomnieć, że pęd jest zachowany również w procesie, w którym dwa ciała po zderzeniu odskakują od siebie z niezerowymi prędkościami, a nawet w sytuacji, gdy oba ciała spoczywają i nagle rozbiegają się w przeciwnych kierunkach (wyobraź sobie na przykład dwa wózki połączone nitką, pomiędzy którymi znajduje się ściśnięta sprężyna; co się stanie po przecięciu albo przepaleniu nitki?).

Zauważ więc, że sama zasada zachowania pędu dopuszcza wiele możliwości oddziaływania między ciałami. O tym, która z tych możliwości zachodzi, decydują inne prawa fizyki.

Słowniczek

zderzenie sprężyste
zderzenie sprężyste

(ang.: elastic collision) zderzenie, w którym zachowane są pęd i energia kinetyczna zderzających się ciał.

zderzenie niesprężyste
zderzenie niesprężyste

(ang.: inelastic collision) zderzenie, w którym zachowany jest pęd, ale część energii kinetycznej zderzających się ciał jest tracona (np. zamieniana na ciepło albo pracę potrzebną do odkształcenia ciał). Gdy w zderzeniu jest tracona maksymalna możliwa ilość energii kinetycznej, mówimy o zderzeniu doskonale niesprężystym.