Powstanie styczniowe w malarstwie i literaturze

Wielu artystów odwoływało się w swoich dziełach do przełomowych wydarzeń historycznych. Uwiecznili je w swoich dziełach, dokonując trudnej sztuki uwiecznienia dramatu tego momentu dziejowego. W swojej twórczości autorzy często odwoływali się do powstałej już sztuki, prowadząc z nią dialog i ujawniając wywołane dzięki niej przeżycia. Takim przykładem jest poematpoematpoemat Z teki Grottgera Marii Konopnickiej nawiązujący do twórczości Artura Grottgera (1837‑1867) - malarza romantycznego, autora cyklu o powstaniu styczniowym. Poemat ten jest nawiązaniem do dzieł malarza, ich poetycką ilustracją lub ekfraząekfrazaekfrazą. I co ciekawe malarz romantyczny i pisarka pozytywistyczna dzielili wspólne poglądy i potrzebę artystycznej opowieści o trudnym momencie dziejowym

Twórczość literacka Marii Konopnickiej

RcrzldofHs1FP1
Maria Konopnicka, Józef Holewiński , 1888
Źródło: domena publiczna.

Zadebiutowała w 1870 roku w piśmie „Kaliszanin” utworem poetyckim W zimowy poranek. W następnych latach publikowała m.in. w warszawskim „Tygodniku Ilustrowanym” oraz piśmie kobiecym „Bluszcz”. Pochlebne opinie, m.in. Henryka Sienkiewicza, zachęciły ją do dalszego pisania. W 1877 roku przeprowadziła się z dziećmi do Warszawy, ale jej życie było ciężkie, często cierpiała nędzę, zwłaszcza po śmierci męża. W stolicy mieszkała do 1890 roku. Przez ten czas pisała, publikowała, dorabiała korepetycjami. Angażowała się w akcje społeczne (pomoc więźniom politycznym, opieka nad aresztowanymi), pracowała w Czytelni Naukowej dla Kobiet oraz w Kole Oświaty Ludowej, redagowała kobiece czasopismo „Świt”. W latach 90. XIX stulecia opuściła kraj, udając się w długą, 15‑letnią podróż do Włoch, Francji, Niemiec, Szwajcarii, Austrii i Czech. Nie zerwała jednak współpracy z prasą polską i organizacjami społecznymi. Organizowała pomoc dla wywłaszczonychwywłaszczeniewywłaszczonych z Górnego Śląska i Wielkopolski, protestowała przeciwko represjom, jakim poddane zostały strajkujące przeciwko germanizacji dzieci ze szkoły we Wrześni a później z innych szkół Wielkopolski. Do kraju wróciła w 1905 roku.

Artur Grottger

Irena Kossowska Artur Grottger

Artur Grottger – malarz i rysownik, reprezentant późnego romantyzmu czynny w Wiedniu i Lwowie. Urodzony w 1837 w Ottyniowicach, zmarł w 1867 w Amélie‑les‑Bains. Swe prace artysta wystawiał w kraju i za granicą, m.in. we Lwowie (od 1851), Krakowie (od 1857), Wiedniu (od 1859) i Warszawie (od 1866). Grottger zapisał się w historii polskiej sztuki przede wszystkim jako twórca patriotycznych cyklów rysunkowych, które, reprodukowane po wielekroć, stały się częścią kanonu sztuki narodowej. Cykle „Warszawa I” (1861), Warszawa II (1862), Polonia (1863) i Lituania (1864‑1866), poświęcone wydarzeniom poprzedzającym wybuch powstania styczniowego 1863 roku, ukazujące jego dramatyczne epizody i następujące po nim akty represji ze strony zaborcy, stworzyły topos martyrologicznej ikonografii, utrwaliły w pamięci i wyobraźni wielu pokoleń Polaków sceny powstańczych walk, agonii i męczeństwa, a także kluczową dla wymowy grottgerowskich dzieł ideę solidaryzmu narodowego.

cw Źródło: Irena Kossowska, Artur Grottger, dostępny w internecie: Culture.pl.

Badacze twórczości tego artysty zwracali uwagę na jego trafne ujęcie duchowej kondycji narodu polskiego:

Mariusz Bryl Cykle Artura Grottgera. Poetyka i recepcja
R163r2fgbZBLr1
Artur Grottger
Źródło: domena publiczna.

Sztuka Grottgera dotyka najgłębszych pokładów narodowej psyche, uczestniczy w procesie kształtowania, utrwalania i przekazywania narodowych mitów, znajdujących się u podstaw kolektywnej świadomości Polaków. Grottgerowskie zrosły się tak silnie z tym, co niekiedy określa się mianem „polskość”, że (...) mogą nawet ową jakość reprezentować na zasadzie pars pro totopars pro totopars pro toto.

1 Źródło: Mariusz Bryl, Cykle Artura Grottgera. Poetyka i recepcja, Poznań 1994, s. 7.

Sama Konopnicka bardzo ceniła dzieła Grottgera:

Inesa Szulska Echa powstańczego cyklu Artura Grottgera "Lituania (Lithuania)" w literaturze polskiej i litewskiej drugiej połowy XIX wieku

Konopnicka malarstwo Grottgera, poświęcone atmosferze lat 1861−1863, darzyła wyjątkową estymąestymaestymą, reprodukcje towarzyszyły jej w podróżach po Europie, sama angażowała się w popularyzacje tych dzieł za granicą. W korespondencji pisała: „Grottgera Lituanię, Polonię, Wojnę i Warszawę ilustruję trochę wierszem, który z pewnością nie dorówna poezji tego mistrzowskiego ołówka”.

2 Źródło: Inesa Szulska, Echa powstańczego cyklu Artura Grottgera "Lituania (Lithuania)" w literaturze polskiej i litewskiej drugiej połowy XIX wieku, „Niepodległość i Pamięć” 2014, nr Niepodległość i Pamięć 21/1-2, s. 367.
wywłaszczenie
estyma

Słowniczek

ekfraza
ekfraza

(gr. ékphrasis) – w starożytnej Grecji termin oznaczał precyzyjny opis różnych zjawisk, wydarzeń, obiektów, ludzi. Obecnie znaczenie pojęcia zostało ograniczone do literackiego opisu dzieła sztuki

pars pro toto
pars pro toto

(inaczej: synekdocha, gr. sunekdokhḗ – wspólne otrzymywanie; część zamiast całości) - figura stylistyczna polegająca na zastąpieniu nazwy przedmiotu nazwą jego części, np. żołnierz poszedł na wojnę, zamiast: wojsko; policzył głowy, zamiast: policzył ludzi

poemat
poemat

(gr. poíéma – utwór) – dłuższy utwór wierszowany, w którym można wyodrębnić ciąg wydarzeń tworzących fabułę oraz części refleksyjne i opisowe

powstanie styczniowe 1863–64
powstanie styczniowe 1863–64

powstanie narodowe przeciw Rosji trwające od 22 I 1863 do połowy 1864 roku.