Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑cyan

Przypomnij sobie główne zagadnienia platońskiego idealizmu. Rozważ, co oznaczają pojęcia takie, jak: ideaideaidea, idealizmidealizmidealizm, anamnezaanamnezaanamneza.

Postrzeganie Platona i platonizmu w antyku

R1bKa1kGyRs8W1
Platon Ateńczyk (427 p.n.e.–347 p.n.e.)
Źródło: domena publiczna.

Przegląd krytyk i opinii, z  jakimi spotkał się Platon i jego spuścizna, powinniśmy dla porządku rozpocząć od samego imienia filozofa. Prawda jest bowiem taka, że jego pełne imię brzmiało: „Aristokles syn Aristona z Aten”. Pochodził z szanowanej arystokratycznej rodziny, pisał dramaty, był przyuczany do działalności politycznej i  przygotowywał się do olimpiady. To właśnie atletyczna postawa i szerokie barki sprawiły, że rodzina i znajomi nadali mu przydomek „Platho” (gr. pilambdaάtauomeganu), co oznaczało „Szeroki”. Późniejsi prześmiewcy naigrywali się zaś, że ten pseudonim wynikał z faktu posiadania przez myśliciela szerokiego czoła.

Dwie inne anegdoty równie dobrze ukazują, w jaki sposób był on postrzegany w  czasach sobie współczesnych. Jedna z nich mówi, że pewnej nocy Sokratesowi przyśnił się śliczny łabędź, którego głaskał na swoich kolanach. Ten jednak niespodziewanie urósł i z przepięknym śpiewem wzbił się do lotu. Następnego dnia przedstawiono mu młodego Platona, który bez reszty rozkochał się w filozofii i  postanowił poświęcić jej całe życie.

Według innego podania, gdy Platon był chłopcem, w letni dzień uciął sobie drzemkę w szczerym polu, a pszczoły pokryły mu usta miodem, co miało być zapowiedzią pięknych dialogów, które napisze w przyszłości.

Aby stworzyć własny system filozoficzny, nauki Sokratesa nie okazały się wystarczające, dlatego Platon studiował i interpretował poglądy innych myślicieli i  nurtów filozoficznych.

Ówczesna plotka głosiła, że za astronomiczną sumę stu złotych min kupił od pitagorejczyka Filolaosa spisane tezy pitagorejskie, które stanowiły tajemną wiedzę ruchu, niedostępną dotąd dla osób postronnych. Elementy pitagoreizmu (wraz z  teorią niematerialnych liczb i koncepcją duszy, którą związał z pojęciem  anamnezy) włączył do swej teorii idei, przez co stały się one powszechnie znane. Jak się zdaje, nie wzbudziło to oburzenia pitagorejczyków, wśród których miał wielu przyjaciół i którzy okazywali mu szacunek. Platon, ogólnie rzecz ujmując, był osobą szanowaną, której dorobek budził powszechny podziw. Dotyczy to zarówno jego uczniów w AkademiiAkademiaAkademii, jak i zwykłych obywateli Aten.

RLvkvxdeqi4mi1
Pitagorejczycy stanowili religijno-filozoficzny ruch oddający wręcz religijny kult liczbie i rozwijający matematyczne zagadnienia
Źródło: domena publiczna.

Nie oznacza to jednak, że nie spotykał się z krytyką. Największą i merytorycznie rzetelną zaprezentował sam Arystoteles, który okazał się jego najwybitniejszym uczniem. Postawę ucznia najlepiej wyraża łacińska sentencja: Amicus Plato sed magis amicitia Veritas, czyli  (przyjacielem Platon, lecz większą przyjaciółką – prawda).

Rx7rl9ihocrQO1
Arystoteles ze Stagiry (384 p.n.e.–322 p.n.e.)
Źródło: domena publiczna.

Arystoteles doszedł bowiem do wniosku, że filozofia jego wielkiego nauczyciela, aby poprawnie oddawać opis rzeczywistości, wymaga zweryfikowania i doprecyzowania w wielu punktach. Zaowocowało to skonstruowaniem zupełnie oryginalnego systemu filozoficznego i otwarciem LikejonuLikejon Likejonu, jednak nie ulega wątpliwości, że Arystoteles zawsze wyrażał się o Platonie z szacunkiem, zaś wychowanie tak zdolnego ucznia tylko przydaje myślicielowi splendoru.

Również jako wyraz sławy i szacunku powinniśmy odbierać fakt, że komediopisarze nie przepuszczali okazji, aby naigrywać się w  w swych sztukach z filozofa. Kpina jest wszak najszczerszą formą pochlebstwa. Fakt, że autorzy takich sztuk, jak Radosny (Teopompos), Tezeusz (Anaksandrides), Meropid (Aleksis) czy Fałszywy podrzutek (Kratinos) raczej nie zgłębiali filozofii Platona, nie ma tu najmniejszego znaczenia.

Na poważnie należało za to brać krytyków, którzy łączyli w swej krytyce merytoryczność Arystotelesa i zjadliwość mniej lub bardziej oczytanych komediopisarzy.

Wzorem jest tu oczywiście Diogenes z Synopy, wielki przedstawiciel cynizmu, który niemiłosiernie wręcz wyśmiewał filozofa. Mówi się, że po tym, gdy Platon zdefiniował człowieka jako „żywą istotę dwunożną, nieopierzoną” (co jak na antyk stanowiło definicję błyskotliwą), cynik miał przerwać mu wykład w Akademii i rzucić na mównicę oskubanego kurczaka. Całą sytuację skwitował zaś słowami: „Oto człowiek Platona”.

RssHsUZ6gyTWX
Diogenes z Synopy (ok. 413 p.n.e. – ok. 323 p.n.e.)
Źródło: domena publiczna.

Innym razem Diogenes miał wyśmiać całą teorię idei, stwierdzając, że widzi stół i  kielich, ale „stołowatości” i „kielichowatości” (a więc idei stołu i kielicha) nijak nie widzi. Platon udowodnił wtedy, nie pierwszy raz zresztą, że jest kimś, kogo dziś nazywa się mistrzem ciętej riposty. Odparł bowiem: Bo masz oczy, którymi widzi się stół i kielich, ale nie masz rozumu, którym widzi się stołowatość i kielichowatość.

Prawdziwą skarbnicę takich anegdotek i odniesień stanowią do dziś Żywoty i poglądy słynnych filozofów Diogenesa Laertiosa, który również traktuje Platona jako jednego z największych filozofów, jacy istnieli.

bg‑cyan

Zastanów się, czy są ci znane koncepcje, które w sposób bezpośredni nawiązują do systemu Platona. Rozważ także, czy znasz filozofów średniowiecznych, nowożytnych lub współczesnych, którzy krytykowali tego myśliciela.

Recepcja Platona i platonizmu na przestrzeni wieków

W czasach bezpośrednio poprzedzających średniowiecze i u jego zarania stosunek do Platona był tożsamy ze stosunkiem do ogólnie rozumianej filozofii starożytnej. Wynikało to z faktu, że myśl filozoficzna okresu antyku była mocno przeniknięta duchem neoplatonizmu, a więc nurtu, który łączył namysł platoński z namysłem religijnym, przekształcając główne zagadnienia platonizmu w  w teorie dotyczące Absolutu, świata i duszy ludzkiej.

R9noPiFGfw4lt1
Orygenes (185–254)
Źródło: domena publiczna.

Ten ambiwalentny stosunek do greckiego filozofa widać dość mocno w zestawieniu myśli OrygenesaOrygenesOrygenesaTertulianaTertulianTertuliana. Pierwszy z nich uważał, że w rozważaniach natury teologicznej należy sięgać do myśli greckiej, gdyż z jednej strony jej osiągnięcia pomagają tłumaczyć kwestie ostateczne, zaś z drugiej Bóg musiał jakoś przygotować ludzkość na prawdy chrystusowe, dlatego najpierw zaistnieć musiała grecka filozofia, z Platonem na czele. Drugi z kolei traktował Greków jako pogan i deprecjonował ich osiągnięcia jako dorobek innowierców, który dla zdrowo myślącego chrześcijanina musi być szkodliwy.

Myśliciele arabscy z kolei określali Platona mianem „boskiego filozofa”. Dla osób takich, jak Al‑KindiAl‑KindiAl‑Kindi, Al‑FarabiAl‑FarabiAl‑Farabi czy AwicennaAwicennaAwicenna uchodził za „imama filozofów”, a więc za męża nieomylnego, wręcz boskiego. Chociaż znany był głównie z neoplatońskich interpretacji, jego koncepcja posłużyła do głębokiej, filozoficznej interpretacji Koranu.

Również w europejskim renesansie Platon wraz ze swoją koncepcją znalazł gorących zwolenników i fascynatów, by wspomnieć chociażby założoną w 1462 roku Akademię FlorenckąAkademia FlorenckaAkademię Florencką. Jej przedstawicielami byli światli myśliciele okresu, do których zaliczamy takie znakomitości, jak Giovanni Pico della MirandolaGiovanni MirandolaGiovanni Pico della Mirandola, Cristoforo LandinoCristoforo LandinoCristoforo Landino czy Angelo PolizianoAngelo PolizianoAngelo Poliziano. Nie była to szkoła filozoficzna, lecz miejsce formalnych zgromadzeń myślicieli, których łączyło przekonanie o znakomitości myśli platońskiej i poczucie potrzeby jej naukowego badania.

RmJvXifZKkrfH1
Karol Marks (1818–1883)
Źródło: domena publiczna.

Wiele głosów krytycznych względem Platona pojawiło się za to we współczesności. Wynikało to głównie z faktu, że wpływ myśli platońskiej na naszą cywilizację liczył już sobie dwa tysiące lat, przez co można było go analizować w naprawdę szerokiej perspektywie czasowej. Dobrym przykładem jest tu Fryderyk NietzscheFryderyk NietzscheFryderyk Nietzsche, który nie szczędził greckiemu filozofowi gorzkich słów. Zauważył mianowicie, że cała myśl platońska jest odpowiedzialna za położenie filozoficznych podwalin pod teologiczne rozważania chrześcijaństwa. Chrześcijaństwo jawiło się Nietzschemu jako religia, która gloryfikuje brak samodzielnego myślenia i nakazuje swym wyznawcom być pokornymi w obliczu krzywd i nędzy. Stąd dość dosadna krytyka greckiego filozofa i  pociąganie go do odpowiedzialności za rzekomy współudział w zainicjowaniu tej religii.

Z kolei Karol MarksKarol MarxKarol Marks wyrażał się dość pozytywnie o niektórych platońskich rozważaniach, zwłaszcza jeśli chodzi o koncepcję państwa. W odróżnieniu od jego stanowiska, powstały póżniej ruch marksistowski, widział w Greku przedstawiciela arystokracji, który sankcjonował swą nauką i postawą wyzysk ciemiężonej klasy pracującej. Liczba odwołań do filozofii platońskiej, jakie miały miejsce na przestrzeni wieków, zdaje się potwierdzać starą maksymę Alfreda Whiteheada, że cała historia filozofii, to tylko zbiór przypisów do systemu Platona.

Karol Marx
Fryderyk Nietzsche
Giovanni Mirandola
Cristoforo Landino
Angelo Poliziano
Al‑Kindi
Al‑Farabi
Awicenna
Tertulian
Orygenes

Słownik

Akademia
Akademia

(gr. Άkappaalfadeltaήmuepsiloniotaalfa, akademeja) szkoła filozoficzna założona przez Platona Ateńczyka, pierwsza w dziejach uczelnia, stanowi pierwowzór uniwersytetu. Nazwa pochodzi od Apollina Akademosa, w gaju którego znajdowały się jej budynki

Akademia Florencka
Akademia Florencka

Szkoła filozoficzna założona w 1462 roku we Florencji. Ideowo wzorowana na pierwszej uczelni filozoficznej, którą odtworzył Platon, jednak dość luźnie powiązana z platonizmem i neoplatonizmem. W założonej szkole chodziło przede wszystkim o toczenie dialogów filozoficznych i analizę (wraz z przekładem) dzieł filozoficznych, zwłaszcza Platona i Plotyna. Zrzeszała najwybitniejszych filozofów, zwłaszcza włoskich. Jako jej członków do dziś wymienia się m.in. Giovanni Pico della Mirandola, Francesco Cattani da Diacceto, Leon Battista Alberti, Cristoforo Landino, Donato Acciaiuoli, Angelo PolizianoGirolamo Benivieni

anamneza
anamneza

(gr. nuάmunuetasigmaiotaςanamnesis, przypominanie) Dawna teoria religijna i filozoficzna oznaczająca przypominanie sobie dawnych przeżyć, a nawet wcieleń własnej duszy (tzn. jej poprzednich żywotów). W filozofii antycznej łączona była z teorią palingenetycznej wędrówki dusz (reinkarnacji). Filozoficzny namysł nad tym zagadnieniem rozpoczęli pitagorejczycy, a pod ich wpływem teorię anamnezy i  palingenezy rozwijał Platon

idea
idea

(gr. iotadeltaέalfaidea) Jedno z podstawowych pojęć filozoficznych, ze względu na swą historyczność i ilość zastosowań bardzo złożone w definiowaniu. Do filozofii wprowadził je Platon, aby określić to, co inteligibilne, a więc niedostępne poznaniu zmysłowemu, a odkrywane jedynie przez rozum, tzn. racjonalny namysł nad światem, o którym pouczają nas zmysły. W dualizmie platońskim przeciwstawiana zmysłowej materii, jednak wchodząca z  z nią w reakcję, w wyniku której powstają rzeczy jednostkowe

idealizm
idealizm

stanowisko filozoficzne wyrażające przekonanie o rzeczywistym istnieniu niematerialnych, inteligibilnych idei. Może występować w różnych formach i być zróżnicowany na rozmaite sposoby. Możemy na przykład rozróżnić idealizm umiarkowany, który zakłada, że poza ideami istnieje lub może istnieć materia, oraz idealizm rygorystyczny, w myśl którego żadna materia nie istnieje. Czasem idealizm bywa przeciwstawiany materializmowi, a więc przekonaniu, że istnieje tylko materia i nie ma żadnych bytów abstrakcyjnych

Likejon
Likejon

(gr. lambdaύkappaepsiloniotaomicronnu, lykeion) szkoła filozoficzna, założona przez Arystotelesa ze Stagiry. Historycznie druga, zaraz po Akademii platońskiej. Nazwa wywiedziona od świątyni Apollina Likejosa, obok której znajdowały się budynki uczelni. Nazywany też „Gimnazjonem” lub „Gimnazjum” (od gr. gammaupsilonmunuάsigmaiotaomicronnu, gymnasion, gdyż wcześniej znajdowały się tam sale gimnastyczne), lub Perypatem (od gr. piepsilonrhoiotapialfatauepsilonnu, peripatos – przechadzka, gdyż Arystoteles lubił wykładać przechadzając się wraz z  z uczniami)