Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Droga do demokracji

R19JoxRiRZe091
Wolność wiodąca lud na barykady – obraz francuskiego malarza, Eugène’a Delacroix, upamiętniający wydarzenia rewolucji lipcowej
Źródło: Eugène Delacroix, domena publiczna.

Brytyjskie prawo wyborcze opierało się na średniowiecznym wyobrażeniu, że możliwość wyboru władz nie jest prawem obywatelskim, a przywilejem całych wspólnot, czyli hrabstw i miast. Anglia, która w XVII w. była wzorem przemian politycznych, w XIX w. miała wyraźnie zapóźnione instytucje polityczne. Przeobrażenia gospodarcze i społeczne w drugiej połowie XVIII i pierwszej połowie XIX w. były o wiele szybsze niż rozwój systemu politycznego państwa Albionu. Na początku wieku XIX w. prawa wyborcze miało ok. 3% społeczeństwa, a głos decydujący w hrabstwach mieli landlordowielandlordlandlordowie. Dla podjęcia zasadniczych reform nie bez znaczenia było wydarzenie zza kanału La Manche z 1830 r., czyli rewolucja lipcowa. Po dwóch latach sporów w parlamencie przeforsowano pierwsze zmiany, które miały zdemokratyzować prawo wyborcze i – w konsekwencji – parlament.

Reforma Greya

Rc4nbhWgFbYu51
Charles Grey – premier Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii w latach 1830–1834
Źródło: Samuel Cousins, domena publiczna.

Reforma ta zwana jest reformą Greya, od nazwiska brytyjskiego premiera, Charlesa Greya. 56 miastom, które utraciły swoje znaczenie (tzw. zgniłym miasteczkom), odebrano wówczas przywileje wyborcze, a kolejnym 30 zmniejszono reprezentację o jednego posła. Mandaty te przekazano dużym ośrodkom miejskim. Dokonano również pewnego, choć nieznacznego obniżenia cenzusu majątkowego. W rezultacie liczba wyborców zwiększyła się z ok. 440 tys. (3%) do 720 tys. (5%), choć sam system wyborczy pozostał niezmieniony. Warto również wspomnieć, że w 1829 r., jeszcze przed reformą Greya, dopuszczono katolików do zasiadania w Izbie GminIzba GminIzbie Gmin i piastowania urzędów państwowych. Podobne uprawnienia uzyskali w 1859 r. wyznawcy judaizmu. Zmiany Charlesa Greya uruchomiły falę nacisków na dalszą demokratyzację prawa wyborczego. Rezultat przyszedł jednak dopiero po ponad 30 latach.

Reforma Disraelego

Ruznawb7GR7yR1
Benjamin Disraeli – premier Wielkiej Brytanii w 1868 i w latach 1874–1880
Źródło: domena publiczna.

W wyniku tzw. reformy premiera Benjamina Disraelego (1867 r.) z Partii KonserwatywnejPartia KonserwatywnaPartii Konserwatywnej krąg wyborców został kilkakrotnie powiększony – liczba wyborców wzrosła do 2,3 mln (około 1/3 dorosłych mężczyzn). Zmiana polegała jedynie na obniżeniu cenzusu majątkowego. Skorzystała na tym przede wszystkim średniozamożna warstwa mieszczaństwa. W niedługim czasie (1872 r.) wprowadzono kolejny akt demokratyzujący wybory – tajność głosowania. Zlikwidowano w ten sposób silne, zwłaszcza w małych miejscowościach, uzależnienie wyborców od landlordów.

Zasadnicze zmiany wprowadzono w latach 1883–1885. Od tego czasu można mówić o demokratycznym ustroju Wielkiej Brytanii. Premier William E. Gladstone wprowadził ustawę antykorupcyjną, znacznie ograniczając kwoty, jakie można było wydać w kampanii wyborczej. Zerwano ze średniowieczną zasadą prawa wyborczego jako przywileju hrabstw i miast i przeniesiono je na jednostki, w następstwie czego zaprowadzono jednomandatowe okręgi wyborcze proporcjonalne do liczby ludności. Dodatkowo po raz kolejny obniżono cenzus majątkowy. Rezultatem było rozszerzenie prawa wyborczego na około 2/3 dorosłych mężczyzn (ok. 5 mln ludzi). Mimo procesu upowszechniania prawa wyborczego, Wielka Brytania nadal pozostawała w tyle za innymi demokratyzującymi się państwami.

Prawa wyborcze dla kobiet

R1HpK0KiOWc481
Brytyjska sufrażystka pikietująca na ulicy (zdjęcie powstało między 1900 a 1919 r.)
Źródło: domena publiczna.

Główną kwestią konieczną do zmiany status quo były prawa kobiet. W drugiej połowie XIX w. działalność silnego ruchu sufrażystek nie przyniosła oczekiwanych rezultatów. Koronę wyprzedziły nawet dawne kolonie, które przyznały prawa wyborcze kobietom (Nowa Zelandia 1893 r., Australia 1901 r.).

Dopiero pod koniec I wojny światowej ówczesny premier, David Lloyd George, umożliwił kobietom udział w wyborach, wprowadzając zasadę powszechności. Nie było to jeszcze zrównanie praw, bowiem cenzus wieku dla mężczyzn wynosił 21, a dla płci pięknej 30 lat. Dodatkowo kobiety musiały wykazać się posiadaniem mieszkania, za które one bądź ich mężowie opłacali czynsz. Pełne zrównanie obu płci w prawach wyborczych nastąpiło dopiero w 1928 r.

Trudna droga do demokracji

Ostatnia przeszkoda w całkowitej demokratyzacji systemu wyborczego została usunięta w 1948 r. Wówczas zniesiono tzw. system pluralny, który przyznawał niektórym grupom wyborców więcej niż jeden głos, głosowanie w miejscu zamieszkania i w miejscu pracy (przysługiwał on np. z tytułu przynależności do korporacji uniwersyteckiej).

Demokratyzacji uległy również instytucje władzy administracji lokalnej. Choć idea samorządności jest wpisana w ustrój demokratyczny, to rzeczywistość Wysp Brytyjskich początku XIX w. miała z nią niewiele wspólnego.

Najwcześniej zreformowano samorząd miejski, gdzie w 1835 r. wprowadzano obieralne organy miejskie pod postacią rad. Hrabstwa musiały czekać na zmiany jeszcze ponad pół wieku.

W 1888 r. pozbawiono sędziów pokoju ich kompetencji administracyjnych. Stworzono 52 hrabstwa administracyjne, a władzę przekazano wybieralnym organom (radom hrabstw). Dopiero wówczas pojawiła się Rada Londynu, bowiem w 1835 r. Londyn wyłączono z reformy miejskiej. Kilka lat później ustanowiono samorządowe organy niższych szczebli – rady wiejskie i parafialne.

Modernizacja administracji

RCngWT9YWRS5I1
Izba Gmin w pałacu westministerskim
Źródło: domena publiczna.

Wraz z modernizacją instytucji administracji terenowej demokratyzowano prawa wyborcze do organów samorządowych. W 1871 r. utworzono specjalny urząd do spraw samorządu – Local Government Board. Jego zadaniem była kontrola i koordynacja polityki władz centralnych i lokalnych. Proces demokratyzacji przeszły także centralne instytucje legislacyjne i egzekucyjne. W 1911 r. Izba Gmin otworzyła się na kandydatów niezamożnych i wprowadziła diety poselskie. Wyznaczona została górna granica kadencji (5 lat), ale umożliwiono jej dość swobodne, zależne od sytuacji politycznej skracanie. Formalnie decyzja należała do króla, w praktyce jednak do premiera, który w najdogodniejszym dla siebie momencie mógł rozwiązać izbę. Było to zjawisko niespotykane w demokracjach europejskich – na kontynencie rozwiązanie parlamentu było dokonywane jedynie pod wpływem nadzwyczajnych okoliczności. Izba niższa umocniła swoją pozycję, odbierając Izbie LordówIzba LordówIzbie Lordów prawo do weta absolutnego. Sprzeciw lordów można było odrzucić przez potwierdzenie ustawy w trzech kolejnych sesjach w ciągu 2 lat, z zastrzeżeniem, że weto nie obowiązywało w ustawach finansowych. W 1949 r. skrócono długość trwania sprzeciwu do dwóch sesji w ciągu jednego roku.

Rząd

R4u0Slqs29bER1
Izba Lordów w pałacu westminsterskim
Źródło: UK Parliament, licencja: CC BY 3.0.

W XIX w. zostały sformułowane dwa znaczenia instytucji rządu. Szersze oznaczało szeroką grupę ministrów, niebędącą organem kolegialnym, ale raczej tworzącą zespół służby cywilnej. Jej członkowie byli powoływani przez króla bądź premiera i stanowili bezpośrednie zaplecze gabinetu. Ten drugi był właściwym rządem. Na czele stał premier wywodzący się ze zwycięskiej partii, nominowany przez króla, uhonorowany tytułem Pierwszego Lorda Skarbu. Gabinet był solidarnie odpowiedzialny przed parlamentem.

Demokratyzacja państwa wpłynęła również na modernizację instytucji sądownictwa. W 1873 r. powstał Sąd Najwyższy (sądownictwo cywilne), który dzielił się na Wysoki Trybunał i Trybunał Apelacyjny. Pierwszy z nich był instytucją odwoławczą dla sądów hrabstw. Mógł być także sądem pierwszej instancji w sprawach poważniejszych (także karnych) – wówczas drugi z wymienionych stanowił instancję odwoławczą. Najwyższą instytucją odwoławczą pozostała Izba Lordów. W sprawach karnych podstawową instytucją był sędzia pokoju, a później kolejno: trybunały pokoju, sądy sesji kwartalnych, wspomniany Wysoki Trybunał i Izba Lordów.

Upowszechnienie prawa wyborczego niewątpliwie wpłynęło na zmiany partii politycznych. Nie nastąpiły one natychmiast. Konserwatyści i liberałowie, osadzeni w parlamencie, nie widzieli potrzeby modernizacji instytucji, których byli członkami. Niewątpliwie wielką rolę odegrała Partia PracyPartia PracyPartia Pracy (Labour Party), która nie miała oparcia w parlamencie. Pojawił się więc model partii masowej. W konsekwencji wszystkie partie polityczne zaczęły rozbudowywać swe organizacje lokalne, odgrywające ogromną rolę w mobilizacji elektoratu. Doprowadziło to do wzmocnienia organizacji politycznych, które przestały być jedynie elitarną grupą dobrze urodzonych.

Słownik

cenzus wyborczy
cenzus wyborczy

ograniczenie powszechności prawa wyborczego polegające na przyznaniu prawa głosu w zależności np. od posiadanego majątku, wykształcenia lub od okresu zamieszkania na danym terenie

Izba Lordów
Izba Lordów

wyższa izba brytyjskiego parlamentu, niepochodząca z wyborów, składająca się z najwyższych dostojników kościoła anglikańskiego oraz lordów mianowanych dożywotnio przez monarchę

Izba Gmin
Izba Gmin

niższa izba brytyjskiego parlamentu, pochodząca z wyborów powszechnych

landlord
landlord

wielki właściciel ziemski w Anglii

Partia Konserwatywna
Partia Konserwatywna

jedna z dwóch największych brytyjskich partii politycznych; założona w 1834 r. przez działaczy istniejącej wcześniej partii torysów

Partia Pracy
Partia Pracy

aktualnie jedna z dwóch największych brytyjskich partii politycznych; powstała w 1900 r. wskutek zjednoczenia Niezależnej Partii Pracy, Towarzystwa Fabiańskiego i Federacji Socjaldemokratycznej

status quo
status quo

łac. – stały, niezmienny stan rzeczy