Gospodarka niemiecka bardzo ucierpiała w wyniku Wielkiego Kryzysu Ekonomicznego. Blisko 40 proc. populacji pozostawało w 1933 r. bez pracy, co dawało ponad 6 mln bezrobotnych obywateli. Obroty w handlu zagranicznym zmniejszyły się o połowę, a produkcja przemysłowa spadła niemal o 40 proc. i ledwie sięgnęła poziomu z lat 90. XIX w.
Społeczeństwo wiązało ogromne nadzieje z dojście do władzy Hitlera. Najważniejszą kwestią było zmniejszenie bezrobocia. W ciągu następnych kilku lat spadło ono do poziomu 1 proc., a tuż przed wybuchem II wojny światowej dawał się nawet odczuć brak wolnych rąk do pracy. Osiągnięto to za pomocą dosyć specyficznych sposobów, m.in. poboru mężczyzn do wojska czy wysyłania pracujących kobiet do opieki nad dziećmi i domem. Nie udało się jednak przywrócić równowagi budżetowej. Przemysł niemiecki nie był w stanie zaspokoić rosnących potrzeb społeczeństwa i państwa. Wciąż więcej eksportowanoeksporteksportowano, niż importowanoimportimportowano. Prowadziło to do zachwiania równowagi budżetowej. Wzrósł dług publiczny, a coraz trudniejsze było uzyskanie pożyczek zagranicznych. Nazistowskie władze starały się temu przeciwdziałać w ten sposób, że ograniczyły import towarów poprzez ścisłe określenie tego, co mogło być sprowadzane, a co nie. Zawarto też dodatkowe umowy handlowe z krajami Europy Środkowo‑Wschodniej. W 1935 r. rząd nazistowski odniósł sukces, osiągając nadwyżkę w budżecie. Jednak sposoby, do których sięgnięto, miały raczej charakter doraźny.
Na przykład grupą, która pozostała najmniej doinwestowana byli rolnicy. Okres rządów nazistowskich nie przyniósł też znaczącej poprawy w sytuacji drobnych i średnich przedsiębiorców (tzw. Mittelstand). Warto też zwrócić uwagę na to, że pojawienie się nowych miejsc pracy było wynikiem usuwania z nich przedstawicieli mniejszości żydowskiej w wyniku nasilających się nastrojów antysemickich. Społeczne koszty ekonomicznego sukcesu Hitlera były zatem wysokie.
R1EnPZbfX4C50
Zdjęcie przedstawia czterech mężczyzn podczas spotkania. Dwóch z nich ma na sobie mundury niemieckie. Dwóch ubranych jest w garnitury. Po prawej stronie mężczyzna stojący do widza lewym profilem, ubrany jest w mundur, na ręku opaska z symbolem swastyki. Mężczyzna ma charakterystyczny wąsik. To Hitler. Obok niego, przodem do widza stoi wysoki, siwiejący mężczyzna w ciemnym garniturze. Ręce założone ma z tyłu za siebie. Dwóch pozostałych członków spotkania stoi po lewej stronie.
Spotkanie Hitlera i Schachta (po prawej stronie) w 1936 roku. Hjalmar Schacht był niemieckim ekonomistą, popierał nazizm i od początku pośredniczył w kontaktach Hitlera z przemysłowcami i elitą finansową. Po dojściu nazistów do władzy został mianowany prezesem Banku Rzeszy i od 1934 do 1937 r. piastował funkcję ministra gospodarki. Był głównym twórcą odrodzenia gospodarczego Niemiec, w tym przede wszystkim polityki zmierzającej do ograniczenia bezrobocia. Został zdymisjonowany, gdyż nie zgadzał się z polityką Hitlera inwestowania w przemysł ciężki i jego ekspansjonistycznymi celami. Wskaż na zdjęciu Hitlera.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Broń czy masło?
Rząd niemiecki stanął w obliczu alternatywy: albo będzie inwestował w przemysł ciężki i importował surowce naturalne przy jednoczesnym ograniczeniu produkcji spożywczej, albo ograniczy zbrojenia, a zwiększy import artykułów spożywczych. Wyjściem z sytuacji okazało się rozwijanie autarkiiautarkiaautarkii, czyli samowystarczalności gospodarczej państwa. W tym celu zaczęto w miejsce surowców, których brakowało, wprowadzać substytuty. Rozpoczęto np. produkcję paliw syntetycznych z węgla, by choć częściowo uniezależnić Niemcy od importu ropy naftowej. Poza tym wprowadzono elementy gospodarki planowej i opracowano plany czteroletnie na wzór radziecki. W drugiej połowie lat 30. nastąpił wyraźny wzrost produkcji przemysłowej. Zakładane cele nie zostały jednak w pełni osiągnięte, a główną gałęzią produkcji, która się rozwijała, był przemysł zbrojeniowy. Między rokiem 1936 a 1939 dwie trzecie wszystkich państwowych inwestycji były kierowane do sektorów gospodarki związanych z wojną. Generalnie nie podniosła się też znacząco stopa życiowa przeciętnych obywateli, choć na pewno niektóre grupy bardziej skorzystały na przemianach ekonomicznych niż inne.
RNBsQRfOVcvkJ
Ilustracja przedstawia plakat propagandowy, na którym widać robotnika niemieckiego murującego ścianę, w domyślę dom. Za nim powiewa czerwona flaga z czarna swastyką w białym kole. Napisy powyżej i poniżej po niemiecku.
Niemiecki plakat z 1933 r., napis: Hitler buduje, pomóż, kupuj niemieckie towary. Związki zawodowe zostały zastąpione przez znajdujący się pod kontrolą nazistowską Niemiecki Front Pracy (niem. Deutsche Arbeitsfront, DAF). Członkostwo w tej organizacji miało charakter przymusowy. Pracownicy nie mieli prawa od tej pory negocjować warunków swojego zatrudnienia z pracodawcami, domagać się wyższej płacy czy lepszych warunków pracy. Utworzenie DAF było związane z tzw. polityką unifikacji (Gleichschaltung) Hitlera.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R4BHn8yBfW7Tx
Zdjęcie przedstawia bawiącą się na brzegu wody rodzinę. Dwie kobiety i dwoje dzieci ubranych w kostiumy kąpielowe, trzymają się za ręce, stojąc w kole. Za nimi stoi zaparkowany samochód, Obok auta stoi mężczyzna i kobieta. Po wodzie w oddali płynie statek wycieczkowy. Na pierwszym planie wielkie walizkowe radio przenośne.
Rodzina nad rzeką w latach 30. XX w. Zdjęcie odnosi się do działalności nazistowskiej instytucji zajmującej się organizowaniem masowych imprez turystycznych i sportowych dla obywateli III Rzeszy, zwanej Kraft durch Freude (niem., Siła przez Radość). Organizacja ta była częścią DAF, Niemieckiego Frontu Pracy zrzeszającego robotników. W 1939 r. ok. 25 mln Niemców korzystało z rozrywek oferowanych przez KdF. Jednym z najbardziej ambitnych planów organizacji był „samochód dla ludu” – Volkswagen.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RtFTYpoExWMC6
Ilustracja przedstawia plakat propagandowy na którym pokazano wagę szalkową. W szalce, która jest lżejsza, więc jest wyżej symbole i falgi Anglii, Włoch, Szwajcarii, Stanów Zjednoczonych, Francji i Japonii. W drugiej szali, która jest cięższa znajduje się niemiecki czarny orzeł wśród liści dębu i żołędzi. Napisy na górze i na dole w języku niemieckim.
Niemiecki plakat z 1936 r.; napis na plakacie głosi: „Niemcy kupują niemieckie towary; niemiecki tydzień, niemieckie towary, niemiecka praca”.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Kultura pod znakiem swastyki
Władza nazistowska odcisnęła swoje piętno także na życiu kulturalnym. Niemcy jak żadne inne państwo totalitarne dysponowali rozbudowaną machiną, której celem było odpowiednie kształtowanie postaw i zachowań społeczeństwa. Sięgano do różnych metod wpływania na ludzi i prowadzenia indoktrynacjiindoktrynacjaindoktrynacji. Celem kultury w hitlerowskich Niemczech było propagowanie ideologii nazistowskiej, antysemityzmu, nacjonalizmu oraz wspieranie partii i Hitlera. Wszystko, co nie odpowiadało tym założeniom, było niszczone lub przeinaczane. Artyści, literaci, dziennikarze poddani zostali ścisłej kontroli ze strony państwa i musieli tworzyć zgodnie z wytycznymi państwa. Z zestawów literatury zniknęły dzieła wybitnych twórców, gdyż albo byli oni Żydami, albo tworzyli pozycje „zatruwające duszę narodu”, m.in. autorstwa Bertolta Brechta, Heinricha Manna, Thomasa Manna, Stefana Zweiga (1881–1942).
Nie tylko literatura, ale również prasa, film i sztuki plastyczne zostały poddane nadzorowi władzy. W malarstwie została odrzucona awangarda okresu Republiki Weimarskiej i zaczęto promować sztukę bardziej tradycyjną, przedstawiającą świat w sposób realistyczny. W architekturze zaś powracano do wzorców antycznych, wywodzących się z Cesarstwa Rzymskiego, i stawiano na monumentalizm. Działalność artystów, którzy nie podporządkowali się ogólnym wytycznym odnośnie do tego, jak powinny wyglądać ich dzieła, podlegała cenzurze, a niektórych z nich zmuszano nawet do emigracji. Były to np. prace ekspresjonistów Emila Noldego, Karla Schmidta‑Rottluffa, Oskara Kokoschki , realisty Otto Dixa czy sławnego ze swoich karykaturalnych rysunków dotyczących życia Berlina w okresie Republiki Wiemarskiej Georga Grosza. Niemniej była grupa twórców, która w zamian za pewne korzyści (głównie możliwość dalszego tworzenia i wystawiania) zdecydowała się wyrzec swojej twórczej swobody i podporządkować władzy nazistowskiej.
RdnWH9geFx0na
Zdjęcie przedstawia kilku dygnitarzy chodzących po wystawie obrazów w galerii. Trzej mężczyźni idący przodem są ubrani po cywilnemu. Mężczyzna w środku ma na głowie kapelusz i jasny płaszcz. Za nimi idą umundurowani oficerowie. Wszyscy wchodzą do sali, na której ścianie wiszą dwa obrazy. Jeden pod drugim. Stoi też rzeźba przedstawiająca postać, opierającą się o laskę. Na obu obrazach przedstawiono karykaturalne postacie, odbiegające od rzeczywistości na rzecz surrealizmu i awangardy.
Joseph Goebbels (niemiecki minister propagandy i oświecenia publicznego w rządzie Adolfa Hitlera) na wystawie sztuki zdegenerowanej. Podczas wystawy, zorganizowanej w Monachium w lipcu 1937 r., zaprezentowano 650 dzieł skonfiskowanych z niemieckich muzeów. Jej celem jej było zdyskredytowanie kierunków sztuki uznanych przez niemiecki reżim za niezgodne z oficjalną ideologią. Przyjrzyj się obrazom w tle. Jak myślisz, dlaczego reżim nazistowskich nie akceptował ich?
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rn0un2MhQub9P
Ilustracja przedstawia scenę palenia książek. Na środku obrazu duże palące się ognisko, zaraz obok niemieccy żołnierze z uniesionymi rękami w geście Heil Hitler. Wokół ogniska tłum żołnierzy z flagami z symbolem swastyki. Unoszą szable do góry i wiwatują.
Rycina ukazująca palenie książek w III Rzeszy. W 1933 r. w wielu miastach niemieckich skonfiskowano z zarówno publicznych, jak i prywatnych bibliotek dzieła literatury uznane za szkodliwe i niezgodne z nową ideologią. Do „zakazanej literatury” zaliczono m.in. prace „zdrajców, emigrantów i autorów zagranicznych”, literaturę marksistowską, pacyfistyczną, o treści liberalnej i demokratycznej oraz pisma wspierające Republikę Weimarską, a także działa historyczne, które miały na celu „oczernianie historii, kultury i narodu niemieckiego”, monografie popierające „sztukę dekadencką, bezkrwawą i czysto konstruktywistyczną”, literaturę żydowską i autorów żydowskich, kicz patriotyczny i narodowy w literaturze itp. Wśród autorów, których dzieła były palone, znaleźli się wybitni przedstawiciele literatury światowej: Heinrich Mann, Stefan Zweig, Karl Marx, Sigmund Freud, Heinrich Heine i inni.
Źródło: Otto Gerhausen, Wikimedia Commons, domena publiczna.
RToAQILxRcm4W
Zdjęcie przedstawia plac miejski, na którym stoją dwie rzeźby. Każda z nich przedstawia dwie postacie. Ta bliższa widzowi dwie, nagie biegnące kobiety, druga w oddaleniu, dwóch nagich biegnących mężczyzn.
Rzeźba upamiętniająca Igrzyska Olimpijskie w Berlinie w 1936 r. Zorganizowanie tej uroczystości świadczyło o wielkiej randze, jakiej nadano sportowi w nazistowskich Niemczech. Wielką wagę przywiązywano do idei masowej rekreacji sportowej. Jej celem było podniesienie sprawności fizycznej Niemców i przygotowywanie ich w ten sposób do przyszłego wysiłku wojennego oraz propagowanie ideału aryjskiego.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.5.
Słownik
autarkia
autarkia
inaczej samowystarczalność, cecha gospodarki państwowej, której celem jest zaspokojenie wszystkich potrzeb produkcyjnych i konsumpcyjnych w ramach własnego państwa
deficyt budżetowy
deficyt budżetowy
sytuacja, kiedy wydatki państwowe przekraczają dochody w danym okresie rozliczeniowym, np. w ciągu jednego roku
dochód narodowy brutto
dochód narodowy brutto
suma dochodów uzyskanych w danym okresie po dodaniu wszystkich dóbr produkcyjnych i konsumpcyjnych, powiększających „bogactwo” danego kraju
eksport
eksport
sprzedaż towarów lub usług wytwarzanych w określonym kraju za granicą
import
import
sprowadzanie określonych towarów lub usług do danego kraju
indoktrynacja
indoktrynacja
(łac. doctrina – nauka) proces wpajania pewnych idei, zasad
kanon
kanon
ogólnie przyjęta zasada, wzór, norma
propaganda
propaganda
(z łac. propagare – rozszerzać, rozciągać, krzewić) celowe działanie mające na celu kształtowanie za pomocą różnych środków poglądów na określony temat
roboty publiczne
roboty publiczne
zatrudnienie bezrobotnego do wykonywania specjalnych prac zleconych przez rząd lub administrację lokalną, jak np. budowa dróg, mostów, budynków użyteczności publicznej
Słowa kluczowe
III Rzesza, gospodarka nazistowska, autarkia, świat po I wojnie światowej, totalitaryzm, dwudziestolecie międzywojenne
Bibliografia
A. Bullock, Hitler. Studium tyranii, tłum. T. Evert, Czytelnik, Warszawa 1975.
J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, PWN, Warszawa 2010
E.C. Król, Propaganda i indoktrynacja narodowego socjalizmu w Niemczech w latach 1919‑1945. Studium organizacji, treści, metod i technik masowego oddziaływania, Warszawa 1999