Przeczytaj
Uwarunkowania rozwoju transportu w Polsce
Polska jest krajem o dogodnych warunkach do rozwoju transportu. Decydują o tym zarówno czynniki przyrodnicze, jak i pozaprzyrodnicze.
- Nazwa kategorii: Czynniki przyrodnicze
- Nazwa kategorii: położenie w centralnej części Europy
- Nazwa kategorii: równoleżnikowy układ rzeźby terenu
- Nazwa kategorii: przewaga nizin ułatwiająca budowę sieci transportowej
- Nazwa kategorii: brak aktywności sejsmicznej
- Nazwa kategorii: rzadkie występowanie ekstremalnych zjawisk pogodowych
- Nazwa kategorii: dostęp do morza
- Nazwa kategorii: długa linia brzegowa
- Nazwa kategorii: przewaga wybrzeży niskich
- Nazwa kategorii: niewielka wysokość fal morskich
- Nazwa kategorii: korzystny układ sieci rzecznej - duża liczba rzek uchodzących do morza
- Nazwa kategorii: gęsta sieć rzeczna
- Nazwa kategorii: stosunkowo wyrównane poziomy wód w rzekach
- Nazwa kategorii: niskie działy wodne
- Nazwa kategorii: rzadkie i niewielkiej grubości zlodzenia Bałtyku
- Nazwa kategorii: krótki okres zlodzenia rzek Koniec elementów należących do kategorii Czynniki przyrodnicze
- Elementy należące do kategorii Czynniki przyrodnicze
-
Czynniki przyrodnicze
-
położenie w centralnej części Europy
-
równoleżnikowy układ rzeźby terenu
-
przewaga nizin ułatwiająca budowę sieci transportowej
-
brak aktywności sejsmicznej
-
rzadkie występowanie ekstremalnych zjawisk pogodowych
-
dostęp do morza
-
długa linia brzegowa
-
przewaga wybrzeży niskich
-
niewielka wysokość fal morskich
-
korzystny układ sieci rzecznej - duża liczba rzek uchodzących do morza
-
gęsta sieć rzeczna
-
stosunkowo wyrównane poziomy wód w rzekach
-
niskie działy wodne
-
rzadkie i niewielkiej grubości zlodzenia Bałtyku
-
krótki okres zlodzenia rzek
-
- Nazwa kategorii: Czynniki społeczno-ekonomiczne
- Nazwa kategorii: stosunkowo duża gęstość zaludnienia
- Nazwa kategorii: względnie wysoki wskaźnik urbanizacji
- Nazwa kategorii: wysoki poziom industrializacji
- Nazwa kategorii: procesy prywatyzacji gospodarki od przełomu lat 80. i 90. XX w.
- Nazwa kategorii: wzrost poziomu rozwoju i postęp naukowo-techniczny
- Nazwa kategorii: rozwój masowej motoryzacji
- Nazwa kategorii: wzrost zamożności ludności
- Nazwa kategorii: zmiany w stylu i poziomie życia
- Nazwa kategorii: rozwój turystyki
- Nazwa kategorii: położenie na skrzyżowaniu szlaków transportowych północ-południe i wschód-#zachód (położenie tranzytowe)
- Nazwa kategorii: współpraca gospodarcza z innymi państwami
- Nazwa kategorii: globalizacja
- Nazwa kategorii: obecność w strefie Schengen
- Nazwa kategorii: dopłaty z UE Koniec elementów należących do kategorii Czynniki społeczno-ekonomiczne
- Elementy należące do kategorii Czynniki społeczno-ekonomiczne
-
Czynniki społeczno-ekonomiczne
-
stosunkowo duża gęstość zaludnienia
-
względnie wysoki wskaźnik urbanizacji
-
wysoki poziom industrializacji
-
procesy prywatyzacji gospodarki od przełomu lat 80. i 90. XX w.
-
wzrost poziomu rozwoju i postęp naukowo-techniczny
-
rozwój masowej motoryzacji
-
wzrost zamożności ludności
-
zmiany w stylu i poziomie życia
-
rozwój turystyki
-
położenie na skrzyżowaniu szlaków transportowych północ-południe i wschód-#zachód (położenie tranzytowe)
-
współpraca gospodarcza z innymi państwami
-
globalizacja
-
obecność w strefie Schengen
-
dopłaty z UE
-

Zastanów się, które z powyższych czynników są szczególnie istotne dla rozwoju poszczególnych rodzajów transportu: lądowego, wodnego i powietrznego. Wskaż także te, które wpływają na rozwój różnych rodzajów transportu.
Na obszarze naszego kraju istnieją także cechy, które wpływają hamująco na rozwój transportu. Są to tzw. bariery rozwoju transportu. Należą do nich m.in.:
występowanie niekorzystnych zjawisk atmosferycznych, np. śniegu, mgieł, susz,
różna szerokość torów (rozstaw szyn) w Polsce i w niektórych państwach, z którymi graniczymy np. Rosja,
przejścia graniczne i kontrole na granicach z krajami spoza UE,
zły stan techniczny wielu dróg kołowych i linii kolejowych,
nieuregulowane odcinki wielu rzek,
likwidacja wielu zakładów przemysłowych,
wieloletnie zaniedbania sieci transportowej w przeszłości.
Wielkość i struktura transportu w Polsce
Według danych GUS w 2019 roku środkami transportu publicznego przewieziono ponad 2,2 mld ton ładunku i niemal 685 mln pasażerów. W tym roku wykonano pracę przewozową ponad 477 mld tonokilometrów i ponad 82 mld pasażerokilometrów.
Przewóz ładunków
W ostatnich latach przewozy ładunków w Polsce wzrastają. Dla porównania, w 2013 r. przewieziono ponad 1,8 mld ton ładunku (ok. 0,4 mld ton mniej niż w 2019 r.), co świadczy o rozwoju tego sektora gospodarki. W strukturze przewozów ładunków oraz wykonanej pracy przewozowejpracy przewozowej dominuje transport drogowy. Dosyć istotne znaczenie ma też transport kolejowy. Transport drogowy odgrywa także najważniejszą rolę w Unii Europejskiej w tym zakresie, jednakże w znacznej mierze ustępuje transportowi morskiemu, który stanowi tam niemal 1/3 wykonywanej pracy przewozowej.
- transport drogowy; Udział procentowy: 86,5%
- transport kolejowy; Udział procentowy: 10,5%
- transport rurociągowy; Udział procentowy: 2,4%
- transport morski; Udział procentowy: 0,4%
- transport wodny śródlądowy; Udział procentowy: 0,2%
- transport lotniczy; Udział procentowy: 0%
-
Label : transport drogowy
Value : 86,5%
-
Label : transport kolejowy
Value : 10,5%
-
Label : transport rurociągowy
Value : 2,4%
-
Label : transport morski
Value : 0,4%
-
Label : transport wodny śródlądowy
Value : 0,2%
-
Label : transport lotniczy
Value : 0%
- transport drogowy; Udział procentowy: 82,8%
- transport kolejowy; Udział procentowy: 11,5%
- transport rurociągowy; Udział procentowy: 4,1%
- transport morski; Udział procentowy: 1,4%
- transport wodny śródlądowy; Udział procentowy: 0,1%
- transport lotniczy; Udział procentowy: 0,1%
-
Label : transport drogowy
Value : 82,8%
-
Label : transport kolejowy
Value : 11,5%
-
Label : transport rurociągowy
Value : 4,1%
-
Label : transport morski
Value : 1,4%
-
Label : transport wodny śródlądowy
Value : 0,1%
-
Label : transport lotniczy
Value : 0,1%
- transport drogowy; Udział procentowy: 49,3%
- transport kolejowy; Udział procentowy: 11,2%
- transport rurociągowy; Udział procentowy: 3,1%
- transport morski; Udział procentowy: 32,3%
- transport wodny śródlądowy; Udział procentowy: 4%
- transport lotniczy; Udział procentowy: 0,1%
-
Label : transport drogowy
Value : 49,3%
-
Label : transport kolejowy
Value : 11,2%
-
Label : transport rurociągowy
Value : 3,1%
-
Label : transport morski
Value : 32,3%
-
Label : transport wodny śródlądowy
Value : 4%
-
Label : transport lotniczy
Value : 0,1%
Głównymi transportowanymi towarami w Polsce są surowce mineralne, w tym głównie rudy metali i surowce energetyczne.

W transporcie kolejowym i drogowym dominują przewozy krajowe. W transporcie wodnym śródlądowym podobne znaczenie mają przewozy krajowe oraz transport międzynarodowy (tranzyt) głównie Odrą. Natomiast głównymi rodzajami transportu służącymi do przewozu towarów w skali międzynarodowej są transport morski i lotniczy. Jeżeli chodzi o wykonywaną pracę przewozową, to z oczywistych względów transport krajowy ustępuje po części transportowi międzynarodowemu.

Przewóz osób
W ostatnich latach przewozy pasażerów transportem publicznym w Polsce zmniejszają się. Dla porównania, w 2013 r. przewieziono ponad 740 mln pasażerów (ok. 55 mln pasażerów więcej niż w 2019 r.), co jest skutkiem m.in.:
ciągłego wzrostu liczby samochodów osobowych będących poważną konkurencją dla transportu publicznego,
średniego stanu sieci transportowej w naszym kraju (pomijając częściową modernizację sieci transportu samochodowego czy kolejowego),
prywatyzacji przewozów,
restrukturyzacji przemysłu i związanym z nią zamykaniem nierentowych zakładów pracy,
rozwoju tanich, zagranicznych linii lotniczych.
W strukturze przewozów pasażerskich oraz wykonanej pracy przewozowej dominuje transport kolejowy i transport drogowy, choć w ostatnich latach rola pierwszego z nich (w zakresie liczby pasażerów) wzrasta, a drugiego - maleje. Transport kolejowy i drogowy stanowiły w 2019 r. ok. 96% przewozów pasażerskich, lecz tylko połowę wykonywanej pracy przewozowej w tym zakresie, ustępując transportowi lotniczemu (z uwagi na większy dystans pokonywany środkami transportu powietrznego). Według danych Eurostatu za 2016 r. w Unii Europejskiej w przewozach pasażerów dominuje wyraźnie transport drogowy (81%), natomiast mniejszą rolę odgrywają pozostałe rodzaje transportu, np. kolejowy (7%) czy morski (10%).
- transport drogowy; Udział procentowy: 47,4%
- transport kolejowy; Udział procentowy: 49%
- transport morski; Udział procentowy: 0,2%
- transport wodny śródlądowy; Udział procentowy: 0,2%
- transport lotniczy; Udział procentowy: 3,2%
-
Label : transport drogowy
Value : 47,4%
-
Label : transport kolejowy
Value : 49%
-
Label : transport morski
Value : 0,2%
-
Label : transport wodny śródlądowy
Value : 0,2%
-
Label : transport lotniczy
Value : 3,2%
- transport drogowy; Udział procentowy: 23,72%
- transport kolejowy; Udział procentowy: 26,83%
- transport morski; Udział procentowy: 0,2%
- transport wodny śródlądowy; Udział procentowy: 0%
- transport lotniczy; Udział procentowy: 49,25%
-
Label : transport drogowy
Value : 23,7%
-
Label : transport kolejowy
Value : 26,8%
-
Label : transport morski
Value : 0,2%
-
Label : transport wodny śródlądowy
Value : 0%
-
Label : transport lotniczy
Value : 49,2%
- transport drogowy; Udział procentowy: 81,6%
- transport kolejowy; Udział procentowy: 8,3%
- transport wodny; Udział procentowy: 0,3%
- transport lotniczy; Udział procentowy: 9,8%
-
Label : transport drogowy
Value : 81,6%
-
Label : transport kolejowy
Value : 8,3%
-
Label : transport wodny
Value : 0,3%
-
Label : transport lotniczy
Value : 9,8%
Słownik
iloczyn wykonanych przez środki transportu długości drogi (w kilometrach) i przewiezionych osób (w transporcie pasażerskim) albo iloczyn wykonanych przez środki transportu długości drogi (w kilometrach) i przewiezionych towarów (w transporcie towarowym); wyrażana w pasażerokilometrach i tonokilometrach