Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Początków kultury masowej można upatrywać w okresie po rewolucji przemysłowej drugiej połowy XIX wieku, kiedy rozwój techniki i technologii, a także związane z pozytywistyczną pracą u podstaw rozpowszechnienie się edukacji oraz czytelnictwa spopularyzował środki masowego przekazu, takie jak: prasę, radio, telewizję a później, na przełomie XX i XXI wieku, także Internet. Z punktu widzenia społeczno‑kulturowego urbanizacja, wahania demograficzne, przeobrażenie wspólnoty w społeczeństwo, upadek kultury ludowej jako elementu tożsamości, rytm i charakter pracy oraz powstanie czasu wolnego stały się gruntem dla rozwoju kultury masowej. Od samemu początku kultura masowa budziła niepokoje pośród sfer intelektualnych. Traktowano ją jako zagrożenie dla kultury wysokiejkultura wysoka (elitarna)kultury wysokiej, chociażby poprzez kształtowanie biernego odbiorcy, przyswajającego odgórnie narzucone standardy.

Czym jest kultura masowa?

Antonina Kłoskowska, zgodnie z ogólnym przyjętym znaczeniem, definiuje kulturę masową następująco:

Antonina Kłoskowska Kultura masowa. Krytyka i obrona

pojęcie kultury masowej odnosi się do zjawisk współczesnego przekazywania identycznych lub analogicznych treści płynących z nielicznych źródeł ku wielkim masom odbiorców oraz do jednolitych form zabawowej, rozrywkowej działalności wielkich mas ludzkich.

2 Źródło: Antonina Kłoskowska, Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1980, s. 95.

Kultura masowa rozpowszechniana jest poprzez środki masowego przekazu. Ta cecha stanowi jej swoisty wyróżnik spośród historycznych form manifestacji kultury.
Inne typowe kryteria to duża liczebność odbiorców i standaryzacja produktów. Publiczność kultury masowej charakteryzuje zazwyczaj duże rozproszenie w przestrzeni, nie łączy jej spotkanie w określonym miejscu, lecz odbieranie przekazu z mediów o szerokim zasięgu. Artysta natomiast zupełnie traci kontakt z odbiorcami.

Kształtowanie się kultury masowej

R1Io7TELEf28B1
Na podstawie: Agata Pasek‑Gawlikowska, „Kultura masowa” I co dalej...?, „Rozprawy Społeczne”, nr 2 (VII), 2013, s. 59.

Kultura masowa a kultura popularna

Pojęcia te nie są tożsame. Kultura masowa rozpowszechniana jest poprzez techniczne środki przekazu. Cecha ta nie przystaje do kultury popularnej, która odnosi się do treści łatwych w odbiorze i jest elementem kultury ludowej.

Marian Golka Socjologia kultury

Choć te pojęcia, a właściwie określane przez nie zjawiska społeczno‑kulturowe wiele łączy, to jednocześnie wiele je dzieli. Tak więc częściowo nakładają się one na siebie, a częściowo różnią. To, co je łączy, to duża liczba odbiorców, choć w obu formach może być ona różna. To, co dzieli te pojęcia, to mechanizm funkcjonowania kultury i komunikowania: w kulturze masowej jest on z natury rzeczy oparty na technicznych środkach przekazu, zaś w kulturze popularnej może przejawiać się kontakt bezpośredni – tak w ramach układu pierwotnego, jak i instytucjonalnego.

3 Źródło: Marian Golka, Socjologia kultury, Warszawa 2007, s. 146.
RtRSvs2ejxuSn
Amerykańska kultura popularna – mural
Źródło: Caribb, Flickr, licencja: CC BY-NC-ND 2.0.

Systemy totalitarne i propaganda

Gdy rozpowszechniły się pierwsze środki masowego przekazu, takie jak prasa, radio i kino, zaczęły rodzić się obawy o komercjalizację kultury. Ponadto niepokój wzbudzały także możliwości jakie dają one systemom politycznym w rozsiewaniu propagandypropagandapropagandy. Mass media stały się narzędziami, za pomocą których indoktrynowano społeczeństwo, wpajając mu oficjalną ideologię. Siła środków masowego przekazu polegała na tym, że propagandowe treści docierały niemal do wszystkich i mogły być odgórnie programowane. Przy okazji zwalczane były wszelkie alternatywne przekazy. Możliwości te wykorzystała między innymi hitlerowska partia w Niemczech w latach 30. Wpajała ona nazistowską ideologię w dziedzinach polityki, sztuki i kultury, niszcząc jednocześnie inne poglądy polityczne czy estetyczne. Naziści chcieli trzymać w garści intelektualistów, artystów, pisarzy, architektów itp. aby wykluczyć próby wychodzenia poza obowiązującą ideologię. Zatem mass media w tym przypadku równały się masowym represjom. Społeczeństwo totalitarne postrzegano wówczas jako społeczeństwo masowe. Przykład Niemiec budził obawy w kapitalistycznych krajach (np. w USA i Wielkiej Brytanii) co do tendencji rozwojowych społeczeństwa masowego i kultury masowej.

 W systemach demokratycznych mass media również stały się istotnym narzędziem – drogą do zdobywania poparcia rzeszy ludzi.

RrpzuaCe1OLyE1
Paul Klee, Alegoria propagandy, 1939
Źródło: Wikiart, domena publiczna.

W Polsce kultura masowa jako narzędzie propagandy zaistniała szczególnie w okresie PRL. Tuż po wojnie zaczęto projektować formę akceptowanej przez państwo, dostępnej dla wszystkich kultury. Władza zdawała sobie sprawę, że środki masowego przekazu oraz kultura będą doskonałymi narzędziami rozsiewania propagandy. Lokalnymi ośrodkami organizującymi życie kulturalne były domy kultury ze ściśle zaplanowanym programem, odnotowywanym skrupulatnie w raportach. Aparat władzy sterował zwłaszcza radiem i telewizją, programy podlegały cenzurze i miały prezentować idee partii. Dotyczyło to także festynów i imprez masowych. Nawet na Międzynarodowym Festiwalu Piosenki w Sopocie zagraniczni artyści musieli śpiewać swoje utwory po polsku. Mimo wszystko mass media nie cieszyły się wielką sympatią wśród odbiorców, ponieważ doskonale zdawali sobie oni sprawę z cenzurowania treści.

Stanisław Barańczak Odbiorca ubezwłasnowolniony. Teksty o kulturze masowej i popularnej

Specyfika kultury masowej w PRL określana jest bowiem przez trzy fakty. Pierwszy: społeczeństwo polskie na obecnym etapie swego rozwoju już od dość dawna stanowi przykład współczesnego „społeczeństwa masowego”; jako takie posiada zapotrzebowanie na masową kulturę, która dostarczyłaby mu podstawowych doznań estetycznych, rozwiązała problem czasu wolnego (co prawda, jest go nie tak wiele – znaczną jego część pochłania stanie w kolejkach i inne kłopoty materialno‑życiowe), podsunęła atrakcyjne wzorce osobowe itp. Fakt drugi: społeczeństwo polskie rządzone jest przez partię komunistyczną, która stara się kontrolować wszystkie dziedziny życia obywateli w tym również kulturę,a w jej ramach także kulturę masową; co więcej, tę ostatnią partia potrafi kontrolować szczególnie skutecznie, gdyż jej niemal wyłączną własnością pozostają środki masowego przekazu. Władza w Polsce nie zawsze potrafi wpłynąć na to, co w zaciszu swej pracowni tworzy pisarz, malarz czy kompozytor; nie ma jednak dla  niej nic łatwiejszego, jak pozbyć się z redakcji zbyt samodzielnego dziennikarza, odłożyć na półki zbyt demaskatorski film, obdarzyć awansem pracownika telewizji, który wykazuje szczególną gorliwość ideologiczną. I fakt trzeci: nawet bez szczegółowych sondaży socjologicznych (któż z resztą ośmieliłby się je przeprowadzić?) można zaryzykować ocenę, że w ciągu całej trzydziestokilkuletniej historii PRL nie było dłuższego okresu, w którym zdecydowana większość społeczeństwa popierałaby bez zastrzeżeń posunięcia władzy. Pomiędzy rządzonymi i rządzącymi panuje w tym kraju stałe napięcie i nieufność, przeradzająca się w kryzysowych momentach w otwartą wrogość.

4 Źródło: Stanisław Barańczak, Odbiorca ubezwłasnowolniony. Teksty o kulturze masowej i popularnej, oprac. A. Poprawa, wybór A. Poprawa, Wrocław 2017, s. 190–191.

Kultura masowa kontra sztuka

Nastanie kultury masowej zachwiało dawny podział sztuki na elitarną (wyższą) i ludową – pozostającą w odrębności od wyższych sfer, będącą akceptowaną ekspresją ludu.

Dominic Strinati Wprowadzenie do kultury popularnej

Społeczeństwo przedindustrialne postrzegano jako organiczną całość społeczną, w ramach której ludzie trwają przy wspólnym zbiorze przyjętych wartości skutecznie regulujących ich integrację ze społecznością i ustalających hierarchie i różnice. Jest tutaj miejsce dla sztuki, kultury elitarnej, ale także dla autentycznej sztuki ludowej, która wyrasta z wiejskich korzeni, jest oryginalna i autonomiczna oraz bezpośrednio odzwierciedla życie i doświadczenia ludzi. Taka autentyczna popularna sztuka ludowa nigdy nie aspirowała do miana sztuki, ale jej odrębność była akceptowana i szanowana. Industrializacja i urbanizacja zmieniły tę sytuację. Wspólnota i moralność załamały się, jednostki stały się izolowane, wyalienowane i anomiczne, a jedyna mię. Izy nimi więź ma charakter kontraktowo‑finansowy. Zostały one włączone w całkowicie anonimową masę, manipulowaną przez jedyne dostępne źródło zastępczej wspólnoty i moralności – mass media. W świecie tym kultura masowa rozprzestrzenia się jako śmiertelne opary duszące kulturę ludową i zagrażające integralności sztuki.

5 Źródło: Dominic Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, tłum. W. J. Burszta, Poznań 1998, s. 21.

Ponadto kultura masowa nie jest zdolna do tego, by wytwarzać dzieła sztuki, a  jedynie standaryzowane produkty nastawione na zysk.

Dominic Strinati Wprowadzenie do kultury popularnej

Produkty kultury masowej są standardowe, tworzone według jednakowych recept – jest to rezultat produkowania artykułów kulturowych za pomocą taśmowych form produkcji. Sztuka przykładowo nie może być tworzona w ten sposób. Estetyczna złożoność prawdziwej sztuki, jej kreatywność, dokonywane przez nią eksperymenty, jej intelektualne wyzwania są nieosiągalne dla technologii wytwarzających kulturę masową. Sztuka zależy raczej od tego, co jest całkowitym przeciwieństwem produkcji masowej, tzn. od geniuszu artysty pracującego z dala od ograniczeń komercjalnego rynku, sprawdzonych formuł i standardowych technik składania.

6 Źródło: Dominic Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, tłum. W. J. Burszta, Poznań 1998, s. 22.

Społeczeństwo masowe

W Polsce po drugiej wojnie światowej społeczeństwo zaczęło formować się na nowo. Doszło do szybkiego uprzemysłowienia i urbanizacji. Miliony ludzi przeniosły się ze wsi do miast, rozpoczęła się integracja osób napływowych i miejscowych. Rozmaite obyczaje, poglądy oraz języki zaczęły się łączyć i kreować pewną całość.

Agata Pasek-Gawlikowska „Kultura masowa” I co dalej...?

Równolegle z rozwojem przemysłu i urbanizacji systematycznie rozbudowywała się sieć środków masowego przekazu. Wskaźnikami szybkiego rozwoju kultury masowej stało się określenie ilości tytułów prasowych wydawanych w milionowych ilościach egzemplarzy, ilość godzin nadawanych przez radio czy telewizję, powstanie nowych sal kinowych, ilość odbiorników telewizyjnych, a także rozbudowa szkół i likwidacja analfabetyzmu. Wskaźniki te szczególnie na Śląsku, Ziemiach Północnych i Zachodnich już w latach 60. XX wieku nie różniły się znacznie od tych na Zachodzie Europy. Społeczeństwo polskie lat 70‑tych przeżywało pierwszy na masową skalę kontakt z kulturą masową. Otwarcie przez ekipę Gierka granic na wpływy muzyki młodzieżowej i komercyjnej produkcji filmowej dawało poczucie związków kulturalnych z zachodem, łagodziło pewną sferę napięć obecnych w poprzednim dziesięcioleciu. Młodzi Polacy czerpali z zachodniej kultury masowej wzory obyczajowe, estetyczne, wyobrażenia o pożądanym poziomie życia. Mimo całego dramatyzmu ówczesnej sytuacji, dyskusja nad stanem kultury polskiej była łatwiejsza. Głównym postulatem była bowiem demokratyzacja życia kulturalnego i swoboda wypowiedzi twórczej. Krzysztof Zanussi nazwał lata dziewięćdziesiąte „okresem jałowym” i zwrócił uwagę na „ogólne przygnębienie”, jakiego doświadczają Europejczycy zarzucani amerykańskimi towarami. Według Ryszarda Kapuścińskiego obserwujemy jak społeczeństwo masowe przekształca się w społeczeństwo planetarne – pozbawione własnej kultury, a nowe media tworzą świat jednoczesny, przychylny i dostępny dla wszystkich. W erze globalizacji jak dowodził pisarz Ryszard Kapuściński, widzimy wyraźne starcie dwóch postaw: europejskiej i amerykańskiej. Dla pierwszej z nich – romantycznej – kultura jest po prostu wyrazem ludzkiej bezinteresownej kreatywność, gdy dla drugiej – pragmatycznej – kultura, oświata i nauka to towar postrzegany w kategoriach zysku. Ita właśnie amerykańska opcja zdaje się dziś przeważać). Duża liczba odbiorców i standaryzacja treści stanowią podstawowe cechy charakteryzujące kulturę masową. Prasa, radio, telewizja, film, publikacje książkowe – zaliczane są do tradycyjnych obszarów kultury masowej. Pod koniec XX wieku w wyniku postępu technicznego związanego z wynikiem mediów, pojawiają się nowe dziedziny w obrębie tej kultury – na przykład nagrania kasetowe, CD, gry komputerowe.

7 Źródło: Agata Pasek-Gawlikowska, „Kultura masowa” I co dalej...?, „Rozprawy Społeczne” 2013, nr 2 (VII), s. 60.
RSldYGkDEqu8H
Źródło: Pxhere, domena publiczna.

Społeczeństwo masowe charakteryzowane jest następująco:

Dominic Strinati Wprowadzenie do kultury popularnej

Publiczność postrzegana jest jako masa biernych konsumentów, skłonnych poddawać się manipulacyjnej perswazji mass mediów, posłusznych apelom, aby kupować masowo produkowane artykuły tworzone przez kulturę masową, bezbronnych wobec fałszywej przyjemności masowej konsumpcji i podatnych na komercyjną eksploatację będącą motywem działania kultury masowej. Mamy obraz bezmyślnej i bezkrytycznej masy, która nabywa i konsumuje masową kulturę. Z powodu pojawienia się społeczeństwa masowego i kultury masowej ta masa pozbawiona jest intelektualnych i moralnych środków, aby robić cokolwiek innego. Nie jest zdolna myśleć w innych kategoriach. Uniwersum kulturowe zredukowane jest do jednolitej masy. Sztuka leży poza zasięgiem jej aspiracji, straciła też ona swoją kulturę ludową. Kultura, by przynosić zysk, musi być dla takiej publiczności produkowana masowo.

Aby sprzedać się publiczności, kultura masowa musiała stworzyć łagodne i standardowe formuły mogące apelować do każdego, ponieważ każda zatomizowana jednostka jest wielce podatna na manipulację. Podobnie istnieje rodzaj wytworów kulturowych, które można produkować masowo na skalę przemysłową. A zatem nie ma tutaj możliwości, aby prowokować publiczność w taki sposób, jak może to czynić sztuka, albo przybierać autentyczną formę zbiorowego uczestnictwa, jak się to dzieje w kulturze ludowej; zmieniły się całkowicie warunki. Publiczność masowa jest emocjonalnie i uczuciowo manipulowana, jej potrzeby i pragnienia wykrzywione i pokrzyżowane, jej nadzieje i aspiracje eksploatowane w imię konsumpcji przez złudne uczucia, zastępcze fantazje, fałszywe marzenia kultury masowej. W rezultacie społeczeństwo masowe dostarcza ludzi poddawanych masowej eksploatacji przez masową kulturę.

8 Źródło: Dominic Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, tłum. W. J. Burszta, Poznań 1998, s. 23.

Według José Ortegi y GassetaOrtegaJosé Ortegi y Gasseta:

José Ortega y Gasset Bunt mas

Człowiek jest intelektualnie masowy, gdy postawiony wobec jakiegoś problemu zadowala się tymi myślami, które na ten temat przyjdą mu akurat do głowy. Człowiek wybitny za godne siebie uznaje jedynie to, co go jeszcze przewyższa, a czego poznanie i zrozumienie wymaga zdwojonego wysiłku.

9 Źródło: José Ortega y Gasset, Bunt mas, s. 69. Cytat za: Natalia Anna Michna, Antropologia rozwojowa José Ortegi y Gasseta, „Kwartalnik filozoficzny”, t. XLIII, z. 4, 2015.
Ortega

Słownik

egalitaryzm
egalitaryzm

(fr. églalitaire – dążący do równouprawnienia) – pogląd społeczno‑polityczny, zakładający przyrodzoną równość wszystkich ludzi i uznający zasadę równości za podstawę sprawiedliwego ustroju społecznego; także oparte na tym poglądzie dążenie do zrównania wszystkich członków społeczeństwa pod względem ekonomicznym i politycznym

felieton
felieton

(fr. feuilleton < feuillet ‘kartka’) – krótki utwór publicystyczno‑dziennikarski na tematy polityczne, społeczne, obyczajowe i kulturalne, posługujący się środkami prozy fabularnej, napisany w sposób lekki i efektowny, utrzymany w osobistym tonie

kultura prefiguratywna
kultura prefiguratywna

typ kultury, w którym młodsze pokolenia przekazują wiedzę techniczną starszym pokoleniom, zmienia się kierunek przekazu wartości, dorośli nie nadążają za zmianami, świat jest zrozumiały tylko dla dzieci

kultura wysoka (elitarna)
kultura wysoka (elitarna)

najważniejsza część kultury symbolicznej danego społeczeństwa; wykorzystuje zasoby kultury narodowej i jest podstawą przekazu tradycji oraz dorobku danego społeczeństwa

konsumeryzm
konsumeryzm

działalność na rzecz ochrony konsumentów i reprezentacji ich interesów wobec producentów dóbr i usług; celem jest utrzymanie równowagi między producentami, państwem a ostatecznymi odbiorcami dóbr

nihilizm
nihilizm

(łac. nihil – nic) poglądy negujące istnienie bytów substancjalnych (nihilizm metafizyczny), prawdziwość ludzkiego poznania (nihilizm poznawczy, sceptycyzm), wartość moralną postępowania (nihilizm etyczny, inaczej amoralizm), zobowiązania jednostki względem społeczeństwa (nihilizm społeczny, pokrewny anarchizmowi) oraz sens uprawiania kultury

propaganda
propaganda

celowe oddziaływanie na zbiorowości i jednostki zmierzające do pozyskania zwolenników i sojuszników, wpojenia pożądanych przekonań i wywołania określonych dążeń i zachowań

semiotyka
semiotyka

(gr. semeiotikos – odnoszący się do znaku) – ogólna teoria znaku w procesie porozumiewania się ludzi