Przeczytaj
Znasz już część liter alfabetu rosyjskiego. W tym e‑materiale poznasz kolejne litery. W literach tych zapewne dostrzeżesz mniej podobieństw pomiędzy językiem polskim i rosyjskim niż w poprzedniej lekcji. Dzięki temu Twoja przygoda z rosyjskim będzie jeszcze bardziej odkrywcza. Powodzenia!
Kliknij ikonkę głośnika, aby uruchomić nagranie dźwiękowe.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DciXS5O5x
Kliknij na wskazane w tekście wyróżnienia i wysłuchaj nagrań.
Po literach ж, ш, цж, ш, ц wymawiamy zawsze twarde dźwięki, co oznacza, że połączenia жи, жежи, же przeczytamy jak „ży”, „że”„ży”, „że”, połączenia ши, шеши, ше jak „szy” „sze”„szy” „sze”, połączenia ци, цеци, це jak „cy”, „ce”„cy”, „ce”, np.: жира́фжира́ф (żyrafa), Же́няЖе́ня (Żenia – imię), маши́намаши́на (samochód), шефшеф (szef), ци́фраци́фра (cyfra), центрцентр (centrum).
Znak miękki służy m.in. do oznaczania miękkości spółgłosek, np.: коньконь (koń), сольсоль (sól), лосьлось (łoś), естьесть (jeść).
Znak twardy pełni tzw. funkcję rozdzielającą i używany jest dość rzadko. Zwróć uwagę na kilka wyrazów, w których może on występować: подъе́хатьподъе́хать (podjechać), съе́хатьсъе́хать (zjechać), объясни́тьобъясни́ть (objaśnić).
Jeżeli w słowie występuje litera „o”„o” i pada na nią akcent, to wymawiamy ją jak „o”„o”, np. ко́шкако́шка. Jeśli „o”„o” nie jest akcentowane, to wymawiamy je jak krótkie „a”„a”, np. э́тоэ́то, она́она́.
Posłuchaj kilku rymowanek, które pomogą ci utrwalić poznane zasady wymowy. Staraj się powtarzać je za lektorem.
Э́то шко́ла, э́то класс.
Э́то футбо́л, э́то мяч.Э́то шко́ла, э́то класс.
Э́то футбо́л, э́то мяч.
Э́то па́па, э́то брат.
Э́то ха́кер, э́то чат.Э́то па́па, э́то брат.
Э́то ха́кер, э́то чат.
Э́то ко́шка Му́рка.
А э́то марты́шка Шу́рка.Э́то ко́шка Му́рка.
А э́то марты́шка Шу́рка.
Э́то жира́ф Же́ня.
А э́то дли́нная ше́я.Э́то жира́ф Же́ня.
А э́то дли́нная ше́я.
Чёрной но́чью чёрный кот
Пры́гнул в чёрный дымохо́д.Чёрной но́чью чёрный кот
Пры́гнул в чёрный дымохо́д.
Жира́ф Жо́ра – ужа́сный обжо́ра.Жира́ф Жо́ра – ужа́сный обжо́ра.
Ма́ша ши́ла для марты́шки
Шу́бу, ша́пку и штани́шки.Ма́ша ши́ла для марты́шки
Шу́бу, ша́пку и штани́шки.
Zapamiętaj!
Zaimka кто używamy, pytając o ludzi i zwierzęta.

– Кто э́то?
– Э́то ма́ма.
– Кто э́то?
– Э́то ко́шка.

Zaimka что* używamy, pytając o przedmioty.
– Что э́то?
– Э́то дом.
*W wyrazie что połączenie чт wymawiamy [szt].
Dopasuj do ilustracji odpowiednie wyrazy.
Wysłuchaj nagrania. Ułóż podane zdania z rozsypanki językowej.
Wstaw brakujące słowa z podanych poniżej.
Wysłuchaj nagrania. Pogrupuj zdania do odpowiednich pytań „Кто э́то?”, „Что э́то”.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DciXS5O5x
Nagranie dźwiękowe
Słuchaj zdań. Dopasuj brakujące wyrazy.
Przeczytaj transkrypcję. Następnie dopasuj wyrazy.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DciXS5O5x
Nagranie dźwiękowe o treści: Э́то шко́ла Ле́ны. Э́то футбо́л и мяч. Э́то я, э́то ты. А э́то ха́кер Лёва. Э́то ку́хня и ча́йник. А э́то хлеб и соль. Э́то ко́шка Му́рка. Э́то слон, а э́то у́ши. Э́то щётка Ди́мы. Э́то жира́ф Же́ня. Э́то конь, а там лось. Э́то ци́фра два.