Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przestrzeń i komunikacja

W XIX w. nastąpił gwałtowny rozwój kolei żelaznych i żeglugi parowej. Wcześniej przeciętny posłaniec konny poruszał się ze średnią prędkością 7–8 km/h. W przypadku piechura była to prędkość 5 km/h. Parowóz „RocketGeorge’a Stephensona z 1829 r. mógł jechać nawet 48 km/h. Podróż lądem z Paryża do Petersburga skróciła się z 20 dni w 1800 r. do 30 godzin w 1900. Wielu ludzi miało wrażenie, że świat zaczyna się kurczyć. W 1870 r. łączna długość linii kolejowych na świecie wynosiła 210 tys. km, a w 1913 r. – 1,104 mln km.

RI3mFB4WwhYo2
Rocket” (Rakieta) był pierwszym „nowoczesnym” parowozem, w którym użyto kotła płomieniówkowego. Posiadał on wyższą wydajność niż wcześniejsze kotły, które składały się z pojedynczej rury otoczonej płaszczem wody. Do innowacji zastosowanych w projekcie należało także wyprowadzenie strumienia zużytej pary do dymnicy, co poprawiło wydajność kotła. Maszyna ta nie miała jednak układu hamulcowego ani możliwości zmiany wielkości napełnienia cylindra parą, przez co jej zużycie było bardzo wysokie.
Źródło: Wikipedia.org, domena publiczna.

W latach 40. XIX w. statki parowe skróciły czas podróży morskiej z Londynu do Kalkuty z kilku miesięcy do sześciu tygodni, a po otwarciu Kanału Sueskiego tę samą trasę pokonywano w czasie nie dłuższym niż dwa tygodnie. W latach 80. XIX w. pojawiły się też pierwsze samochody, a na początku następnego stulecia – sterowce i samoloty. Ludzie nie od razu jednak zaakceptowali znaczne zwiększenie prędkości pojazdów. W Wielkiej Brytanii dopiero pod koniec XIX stulecia zniesiono prawo nakazujące, aby przed pojazdem mechanicznym na drodze szedł lub biegł człowiek niosący czerwoną chorągiewkę.

RT63QemOfxBvh
Film opowiadający o transporcie miejskim.

Indeks dolny Ekspert w swojej wypowiedzi wysunął tezę, że osiągnięcia XIX w. to ogromny krok ku nowoczesności. Wyjaśnij dlaczego. Podaj co najmniej pięć argumentów. Indeks dolny koniec

Ciekawostka

Kanał Sueski

Kanał zbudowany w latach 1856–1869 połączył Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym. W 1882 r. Wielka Brytania założyła w rejonie Kanału bazy wojskowe i przejęła nad nim całkowitą kontrolę. Nawet po proklamowaniuproklamacjaproklamowaniu niepodległości Egiptu w 1922 r. status Kanału nie uległ zmianie. Jego nacjonalizacjanacjonalizacjanacjonalizacja nastąpiła dopiero w roku 1956.

RpbrBXLyrIRzR
Mapa Kanału Sueskiego z 1881 r. Kanał łączył Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym. Całkowita długość Kanału wynosiła 163 km, a szerokość 160–200 m.
Przez terytorium których państw przebiegał Kanał Sueski?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RQpQ1Y1bSrdiq
Film opowiadający o żegludze w dziewiętnastym wieku.
Polecenie 1

Indeks dolny Wyjaśnij, w jaki sposób zastosowanie maszyny parowej w żegludze śródlądowej wpłynęło na zwiększenie efektywności transportu rzecznego. Indeks dolny koniec

Rc8a48BIXiiqc
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.

Przestrzeń i informacja

TelegraftelegrafTelegraf, telefon i radio umożliwiły przekazywanie informacji bez pośrednictwa posłańców (ludzi i zwierząt, w tym gołębi pocztowych). Położenie w 1866 r. podmorskiego kabla telegraficznego na dnie Atlantyku między Irlandią a Nową Fundlandią zapoczątkowało budowę globalnej sieci informacyjnej. Dzięki wynalezieniu w 1860 r. maszyny rotacyjnej, która umożliwiła szybki druk wysokich nakładów, prasa zaczęła docierać do coraz szerszych kręgów ludności. Gazety przynosiły też coraz świeższe wiadomości. W lipcu 1914 r. telegramy mogły być odbierane w ciągu godziny lub dwóch od momentu ich wysłania. Dotychczasowy niedostatek informacji zaczął przekształcać się w ich nadmiar. Z kolei tempo ich przekazywania wymuszało zupełnie nowy styl działania. Politycy, wojskowi i dyplomaci mieli poczucie, że ich decyzje, np. o przystąpieniu do wojny, są podejmowane pod presją czasu. Wynalezienie nowych urządzeń, które pozwalały przekazywać wiadomości na odległość, miało też ogromny wpływ na gospodarkę. Szybszy obieg informacji o kursach walut i notowaniach towarów sprawił, że związki rynków światowych i giełd stały się ściślejsze niż do tej pory, a inwestorzy giełdowi mogli błyskawicznie reagować na zmianę koniunkturykoniunkturakoniunktury nawet w odległych rejonach.

R1Eju5d453yK9
Mapa z 1858 r. z zaznaczoną trasą kabla transatlantyckiego. Napis pośrodku mapy: „Mapa podwodnego telegrafu między Ameryką a Europą z jego różnymi połączeniami na dwóch kontynentach”. Napis na dole po lewej stronie: „Wielki kabel atlantycki w naturalnym rozmiarze”.
Źródło: Wikipedia.org, domena publiczna.
R1MXKUCHgUdq1
Paryska centrala telefoniczna w 1904 r.; rysunek z epoki. Aleksander Graham Bell skonstruował pierwszy telefon w 1876 r. Początkowo liczba abonentów była bardzo niewielka, na przełomie XIX i XX w. coraz więcej instytucji i osób prywatnych miało telefon. Dlatego rosła też liczba central telefonicznych, co stwarzało miejsca pracy dla kobiet. Aby połączyć się z danym abonentem, należało zadzwonić do centrali, w której telefonistka wybierała odpowiedni numer, przekładając wtyczki.
Wyjaśnij, jakie konsekwencje społeczne, polityczne i gospodarcze miało upowszechnienie telefonu.
Źródło: Ilustracja z „Le Petit Journal”, kwiecień 1904, dostępny w internecie: hounaloubnan.com, tylko do użytku edukacyjnego.
R17hd39yOe33x
Film opowiadający o historii powstania telegrafu.
Polecenie 2

Indeks dolny Wymień skutki położenia w 1866 r. transatlantyckiego kabla telegraficznego. Indeks dolny koniec

RmDpmeuzQANCh
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

Czas i jego ujednolicenie

R197ygvC3NRVy1
Zegarek na rękę z okresu międzywojennego;fotografia współczesna. Pierwsze zegarki tego typu pojawiły się w pierwszej połowie XIX w., ale upowszechniły dopiero po I wojnie światowej.
Wyjaśnij, jaki wpływ na organizację pracy miało upowszechnienie się zegarka osobistego.
Źródło: dostępny w internecie: https://www.zegarmistrz.com/renowacja-zegarkow-krakow.

Początkowo godzina odjazdu pociągu zależała od decyzji maszynisty. Stopniowo zaczęły powstawać rozkłady jazdy i wtedy okazało się, że dotychczasowy świat był światem czasów lokalnych, co przy wcześniejszym, wolnym, tempie podróżowania nikomu nie przeszkadzało. Po wybudowaniu kolei zegary na dworcu w Paryżu były opóźnione o 5 minut w stosunku do zegarów miejskich, gdyż na kolei obowiązywał czas z Rouen w Normandii. W Pittsburghu w amerykańskim stanie Pensylwania zbiegały się linie kilku różnych towarzystw kolejowych, których pociągi kursowały według odrębnych czasów lokalnych, co spowodowało, że godziny przyjazdów i odjazdów na dworcu w tym mieście zależały od sześciu różnych standardów czasowych. Ujednolicenie zasady określania czasu zostało wymuszone także przez inne potrzeby nowoczesnego społeczeństwa. W 1880 r. decyzją parlamentu brytyjskiego wprowadzono jednolity czas w całym Zjednoczonym Królestwie po to, żeby jednocześnie otwierać i zamykać lokale wyborcze. Cztery lata później na międzynarodowej konferencji w Waszyngtonie przyjęto, że południk przechodzący przez brytyjskie obserwatorium w Greenwich będzie odtąd uznawany za południk 0, a czas Greenwich – za czas uniwersalny. W Niemczech wprowadzono jednolitą strefę czasową w 1891 r. na skutek nacisku wojskowych, którym było to niezbędne, by prawidłowo przeprowadzić powszechną mobilizację. Dwadzieścia lat później ujednolicony czas wprowadziła Francja. Do XIX w. punktualność była uważana za miłe dziwactwo. Rolnik nie musiał wychodzić do pracy o 6 rano. Niezależnie od pory roku zaczynał pracę o świcie. Zakonnicy codziennie odmawiali nieszpory o zmroku, a nie np. o 18.45. Podział pracy w warsztatach rzemieślniczych nie był aż tak złożony, aby była konieczna punktualność. Rozwój przemysłu wszystko zmienił. Fabryczne syreny informowały o upływie czasu. Dzięki powszechnej edukacji punktualności uczono wszystkich od najmłodszych lat. Dzieci szybko poznawały różnicę między 45 minutami lekcji a 10 minutami przerwy. Do dziś w krajach nieuprzemysłowionych z dużym procentem analfabetów niepunktualność jest bardzo powszechna.

Rq094kTuJj1RS
Film opowiadający o zmianach w transporcie i komunikacji wynikających z cywilizacji przemysłowej.
Polecenie 3

Indeks dolny Wymień wynalazki techniczne upowszechnione w XIX w. W jaki sposób ich zastosowanie wpłynęło na rozwój organizacji ówczesnego społeczeństwa? Indeks dolny koniec

RcdAxo13CJhs2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.

Słownik

czas uniwersalny
czas uniwersalny

czas uznany za podstawowy dla całej kuli ziemskiej; to czas słoneczny strefy południka zerowego

koniunktura
koniunktura

(z łac. coniunctura – połączenie, zbieg wydarzeń) wszystkie wskaźniki życia gospodarczego, które tworzą całokształt stanu gospodarki danego kraju lub rynku

nacjonalizacja
nacjonalizacja

(z łac. natio – naród) forma upaństwowienia (czyli przejęcia na własność państwa) własności prywatnej

telegraf
telegraf

(z gr. tele – daleko + graphein – pisać) urządzenie do odbioru i przesyłania informacji tekstowych na odległość za pomocą kodu telegraficznego
(definicja na podstawie słownika PWN)

proklamacja
proklamacja

(z łac. proclamatio – wezwanie, obwieszczenie, od proclamare – krzyczeć, wołać) publiczne oświadczenie w sprawie wielkiej wagi; też: odezwa skierowana do społeczeństwa

Słowa kluczowe

Kanał Sueski, globalna sieć informacyjna, świat w drugiej połowie XIX w., świat na początku XX w., kolej, telegraf, żegluga, komunikacja

Bibliografia

Wielka Historia Świata, t. 1–12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności), Świat Książki 2004–2006.

Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011–2019.

Wiek XIX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 2001.