Przeczytaj
Duży kraj, rozbudowana administracja
Przełom XIV i XV w. przyniósł zasadnicze zmiany w położeniu geopolitycznym państwa polskiego. Po zawarciu układów w Krewie i przyłączeniu Pomorza Gdańskiego oba połączone unią państwa zajmowały ogromny obszar o powierzchni ponad 800 tys. kmIndeks górny 22, stając się jednym z najrozleglejszych władztw ówczesnej Europy. W związku z Litwą to Polska była państwem mniejszym i bardziej jednolitym, ale i tak zarząd nią na poziomie lokalnym wymagał rozbudowy aparatu administracyjnego.

Wymień tereny, które zostały przyłączone do państwa polskiego lub pozostały względem niego w stosunku lennym (nie uwzględniaj Wielkiego Księstwa Litewskiego).
W XV w. terytorium państwa polskiego dzieliło się na dwie prowincje: małopolską i wielkopolską. Te z kolei dzieliły się na województwa, które swoją genezą nawiązywały do średniowiecznych podziałów na księstwa dzielnicowe i w praktycznie niezmienionej postaci przetrwały do końca Rzeczypospolitej.

W skład województw wchodziły tzw. ziemie lub powiaty. Te ostatnie zaczęły stopniowo zastępować kasztelaniekasztelanie. Urząd kasztelana utrzymał się wyłącznie w województwie krakowskim, gdzie był on najwyższym. Na czele każdego z województw stał wojewoda, ale pozostałe urzędy różniły się między województwami. Urzędy lokalne wywodziły się w większości z urzędów doby rozbicia dzielnicowegorozbicia dzielnicowego. W XV w. zmienił się tylko ich charakter i z instrumentów władzy książęcej przekształcały się w ogniwa samorządu szlacheckiego.
Namiestnik władcy
W XIV w. zastosowano dodatkowo podział na starostwastarostwa. Urząd starosty został wprowadzony przez Wacława II, a jego powstanie wiązało się z procesem jednoczenia kraju i potrzebą kontrolowania sytuacji na prowincji. W rękach starosty pozostawał zarząd terytorialny kraju oraz reprezentowanie władzy królewskiej w terenie. Starostowie byli powoływani przez władcę spośród osób zaufanych i nie musieli pochodzić z ziemi, w której mieli sprawować swoją funkcję, jak to było w przypadku innych dostojeństw. Zakres kompetencji starostów był bardzo szeroki. Mogli zwoływać pospolite ruszeniepospolite ruszenie w razie niebezpieczeństwa oraz posiadali władzę sądowniczą. Do kompetencji starostów należało poza tym egzekwowanie wyroków sądowych oraz administracja królewszczyzn. Na tym tle dochodziło do wielu nadużyć. Starostowie nieraz przywłaszczali sobie dochody, a nawet całe dobra królewskie. Ze względu na swoje rozległe kompetencje starostowie byli obiektem ciągłych ataków ze strony szlachty, obawiającej się nadużyć na tym stanowisku. W konsekwencji władza starostów zaczęła słabnąć w XV w., choć nadal stanowili oni w terenie ważne narzędzie w rękach monarchy.
Kto i dlaczego zostawał urzędnikiem?
Nie każdy mógł zostać urzędnikiem. Obostrzenia związane z obsadą urzędów nie dotyczyły wykształcenia. Większość urzędników prowincjonalnych nie miała zbyt pogłębionej wiedzy prawniczej, wystarczało ogólne obycie w sprawach publicznych.
Nominacje na urzędy wymagały dużej rozwagi ze strony władcy. Raz dokonawszy nominacji, nie mógł już jej cofnąć. Urzędy w Polsce były bowiem dożywotnie, a król mógł ewentualnie awansować urzędnika, nadając mu wyższą godność. Wszelkie dostojeństwa cieszyły się dużym prestiżem w lokalnych społecznościach i nigdy nie brakowało chętnych kandydatów, mimo że z czasem wiele urzędów miało już charakter czysto honorowy.
Urząd nie tylko dawał możliwość sprawowania realnej władzy w terenie, ale też wiązał się z dość wysokim – zwłaszcza w przypadku wyższych godności – uposażeniem w ziemie. Mianowanie na stanowiska było jednym ze sposobów zjednywania sobie przez króla popleczników i wynagradzania ich za wierną służbę i zasługi.
Od drugiej połowy XIV w. szlachta starała się zobowiązać króla do przestrzegania pewnych zasad przy dokonywaniu nominacji. Zasady te zostały uregulowane mocą przywilejówprzywilejów szlacheckich.
Źródło: Wiek V‑XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S. B. Lenard, PWN, Warszawa 1997, s. 184‑185, 189, 192
Do kogo ze skargą?
Ważnym elementem administracji lokalnej było też sądownictwo. Miało ono charakter stanowy, co oznacza, że każdy stan miał odrębny sąd i obowiązywały go odrębne prawa. Dla stanu szlacheckiego najważniejszym organem sądowym były sądy ziemskiesądy ziemskie. Każde województwo miało własny odrębny sąd rozpatrujący sprawy dotyczące szlachty osiadłej w danej ziemi lub powiecie. Prócz sądów ziemskich wymiar sprawiedliwości na poziomie lokalnym reprezentowany był przez sądy podkomorskiesądy podkomorskie i sądy grodzkiesądy grodzkie, którym przewodził starostastarosta – jemu podlegały sprawy związane z popełnieniem przestępstw zagrożonych karą śmierci (tj. podpalenie, napad na dom szlachecki, rabunek na drodze publicznej, gwałt na szlachciance).

Sądownictwo wraz z hierarchią urzędów ziemskich i sejmikami ziemskimi, na których zapadały najważniejsze decyzje dotyczące danego okręgu, stanowiły ważne elementy szlacheckiego samorządu.
Słownik
okres w dziejach państwa polskiego trwający od 1138 r. do 1320 r., charakteryzował się decentralizacją władzy i podziałem na księstwa dzielnicowe; zakończył się wraz z koronacją Władysława Łokietka na króla
(od kasztelan, łac. castellanus - należący do zamku) w średniowiecznej Polsce jednostka podziału administracyjnego, na której czele stał kasztelan; kasztelania wchodziła w skład prowincji lub województwa; od XV w. zastąpiona powiatem
(od słów stary, starzec, od łac. capitaneus - jako naczelnik) początkowo - wśród plemion słowiańskich - naczelnik wspólnoty terytorialnej, od XIV w. urzędnik pełniący funkcję namiestnika danej prowincji czy ziemi, którego powoływał i odwoływał król
jednostka podziału administracyjnego w dawnej Polsce funkcjonująca od XIV w., na jej czele stał starosta
sposób prowadzenia działań wojennych polegający na powołaniu pod broń ludności danego państwa, zobowiązanej do takiego rodzaju służy; powszechny w średniowieczu
(łac. privilegium) szczególne uprawnienie, prawo korzystania ze szczególnych względów, dawn. ustawa przyznająca uprawnienia, uwalniająca od określonych ciężarów ogólnych
sąd przeznaczony do rozsądzania spraw szlacheckich w dawnej Rzeczpospolitej, funkcjonujący w każdej ziemi i województwie
sąd szlachecki w dawnej Rzeczypospolitej, któremu przewodził starosta, sądził z tytułu tzw. czterech artykułów grodzkich
sąd szlachecki w dawnej Rzeczypospolitej, właściwy dla szlachty osiadłej, ukształtowany w XIV w. i istniejący do rozbiorów
(łac. incompatibilitas – niepołączalność) zasada niełączenia dwóch funkcji publicznych, jej początek datuje się na czasy panowania Władysława Jagiełły, uregulowana przywilejami
sąd wyższy I Rzeczypospolitej, rozpatrujący sprawy z sądów grodzkich i ziemskich oraz sprawy ważniejsze, np. związane z dobrami publicznymi
Słowa kluczowe
polskie sądownictwo, urzędnicy, średniowiecze w Polsce, starostwa, przywileje szlacheckie, Polska w XIV–XV w.
Bibliografia
Długosz J., Roczniki, czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego, wybór PWN, Kraków 2009.
Kamler M., Przemoc między szlachtą sieradzką w XVII wieku, wybór Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2011.
Wiek V‑XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S. B. Lenard, PWN, Warszawa 1997.