Przeczytaj
Interpretacja historii
Grób Agamemnona to ósma pieśń poematu dygresyjnegopoematu dygresyjnego Podróż do Ziemi Świętej z Neapolu, utworu poświęconego wędrówce na Wschód, którą Słowacki odbył w latach 1836–1837. Autor przywołuje w tej części poematu historię Ateńczyków i Spartan, by z jej perspektywy dokonać oceny polskiej rzeczywistości. Dlatego mniej informacji dotyczy dziejów antycznych narodów, a więcej przeżyć Polaka, dla którego odległe wydarzenia stają się pretekstem do przeprowadzenia narodowego rachunku sumienia.
Pamflet
Grób Agamemnona można odczytywać jako poetycki pamfletpamflet, w którym poeta celowo wyjaskrawił polskie wady i przedstawił wizję Polski z założenia jednostronną, a może nawet bluźnierczą. Hańba Cheronei, czerep rubaszny, paw i papuga narodów – w tych określeniach zawiera się gorzka ocena, wynikająca z obserwacji rzeczywistości, ale przede wszystkim z upokorzenia spowodowanego klęską. Gorycz rodzi się też z melancholii, od której romantyczny poeta nie potrafił się wyzwolić. Tak surowy sąd przez jednych czytelników bywa traktowany jako atak na polskość, inni dostrzegają w nim jednak prawdę o narodzie.
Smutny i sam pełen winy
Surowa ocena własnego narodu wynika z silnego poczucia tożsamości, solidarności z nim, ale zarazem z poczucia winy – poeta jest jednym z tych, którzy naród współtworzą, a zatem ponoszą odpowiedzialność za to, jaki on jest. Grób Agamemnona został napisany z perspektywy kogoś, kto jest wewnątrz i dlatego czuje się uprawniony, by dokonać rachunku sumienia w imieniu całej zbiorowości.
Słownik
(łac. initiatio – wtajemniczenie) – przełomowy dla jednostki moment wejścia w obszar jakiejś tajemnicy lub wkroczenia w nowy etap życia i świadomości
(ang. pamphlet – broszura, krótka rozprawa) – utwór demaskatorski, ośmieszający jakieś zjawisko, grupę społeczną, czasem instytucję lub konkretną osobę. Często wykorzystuje parodię, przesadę, przejaskrawienia, karykaturę. Istotą pamfletu jest jednostronność, nie rozważa się w nim racji atakowanej strony. Zwykle jest ostrzejszy niż satyra, która posługuje się uogólnieniem i nie piętnuje konkretnych osób
(gr. parallēlismós – zestawienie, porównanie; gr. parállēlos – równoległy) – zestawienie rzeczy lub zjawisk o podobnych cechach
jeden z gatunków literackich stworzonych przez romantyków. Jest on przykładem poezji narracyjnej, łączącej elementy epickie z lirycznymi. Ma charakter fabularny, ale jego budowa jest fragmentaryczna, gdyż fabuła stanowi dla narratora jedynie pretekst do snucia różnorodnych refleksji. Spoiwem między elementami fabularnymi a refleksyjnymi są perypetie bohatera, zazwyczaj jego podróże. Istotę tego gatunku stanowią dygresje. Wyraźnie eksponują one osobę narratora, który bezpośrednio i demonstracyjnie zwraca się do czytelnika, ujawnia swoje działania jako twórcy tekstu. Autorem poematów dygresyjnych – Beniowskiego i Podróży do Ziemi Świętej z Neapolu – jest Juliusz Słowacki
(łac. rhetorica) – sztuka wymowy, pięknego przemawiania; tu: określony sposób mówienia o czymś (w tym wypadku – sposób mówienia o ojczyźnie i uczuciach z nią związanych)
(łac. verbum – słowo, wyraz) – wyrażanie czegoś słowami