Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Narzędzia administracyjnenarzędzia administracyjneNarzędzia administracyjne systemu Windows są zbiorem aplikacji, które ułatwiają zarządzanie systemem operacyjnym. Zestaw tych programów może być różny – zależy on od wersji systemu Windows. Więcej elementów mają do dyspozycji użytkownicy Windows 10 Pro, a mniej osoby korzystające z edycji Home.

Aby dostać się do zbioru narzędzi administracyjnych w systemie Windows 10, wystarczy nacisnąć na klawiaturze klawisz [Windows], a następnie wpisać w polu wyszukiwania słowo narzędzia. Listę aplikacji służących do zarządzania systemem zobaczymy, klikając Narzędzia administracyjne systemu Windows:

R1M1rISOA3fnm

W przypadku systemu Windows 10 Pro lista narzędzi wygląda następująco:

R3K5lEbAWY6em
Ważne!

Wszystkie narzędzia znajdujące się na liście można uruchomić także w inny sposób. Należy w tym celu wpisać odpowiednią komendę po rozwinięciu menu Start lub wciśnięciu kombinacji klawiszy [Windows]+[R]. Oto polecenia wywołujące często wykorzystywane narzędzia:

  • secpol.msc – uruchamia aplikację Zasady zabezpieczeń lokalnych;

  • msconfig – uruchamia aplikację Konfiguracja systemu;

  • services.msc – uruchamia aplikację Usługi;

  • regedit – uruchamia aplikację Edytor rejestru;

  • compmgmtlauncher – uruchamia aplikację Zarządzanie komputerem;

  • eventvwr – uruchamia aplikację Podgląd zdarzeń.

Wszystkie aplikacje i moduły składające się na narzędzia administracyjne pozwalają administratorowi zarówno skonfigurować system praktycznie w dowolnym zakresie, jak i monitorować jego pracę.

Spośród wielu narzędzi warto wyróżnić kilka. Są nimi:

  • Edytor rejestru systemu (rejestr jest bazą danych ustawień systemu Windows) – pozwala wprowadzać zmiany w tak zwanych wpisach rejestru i w ten sposób modyfikować działanie systemu. Jest to narzędzie dla zaawansowanych administratorów.

  • Harmonogram zadań – pozwala tworzyć harmonogramy pracy, w tym wyznaczać godziny uruchamiania określonych aplikacji lub narzędzi.

  • Konfiguracja systemu – pozwala definiować sposób uruchamiania systemu.

  • Podgląd zdarzeń - pozwala sprawdzić, czy uruchamiane usługi i aplikacje działają poprawnie oraz zbierać informacje o błędach systemu. Po odpowiednim skonfigurowaniu może także rejestrować informacje o logowaniu użytkowników w systemie.

  • Usługi – pozwala sprawdzić listę usług działających w systemie, umożliwia ich włączanie i wyłączanie oraz modyfikowanie sposobu ich uruchamiania.

  • Zapora Windows – pozwala zarządzać pracą zapory sieciowej systemu.

  • Zarządzanie komputerem – pozwala m.in. na tworzenie użytkowników systemu oraz zawiera narzędzia do zarzadzania dyskami twardymi.

  • Zasady zabezpieczeń lokalnych – narzędzie, które pozwala w bardzo szerokim zakresie definiować ustawienia bezpieczeństwa systemu przez rejestrowanie logowania użytkowników, określenie poziomu dostępu do poszczególnych elementów systemu albo definiowanie reguł dla stosowanych w systemie haseł. W tym module możemy nawet określić, czy wybrany użytkownik systemu ma prawa do jego zamykania.

Zadanie: skonfiguruj zasady haseł oraz rejestrowanie logowania użytkowników systemu.

Polecenie 1

Za pomocą narzędzi administracyjnych określ zasady haseł uwzględniające m.in. długość hasła wynoszącą co najmniej 8 znaków, a także wymagania co do jego złożoności.

Krok 1:

Za pomocą skrótu klawiaturowego [Windows]+[R] wywołujemy narzędzie Uruchamianie, a następnie wpisujemy komendę secpol.msc. Zostanie uruchomiona aplikacja Zasady zabezpieczeń lokalnych.

Krok 2:

Przechodzimy do sekcji Zasady kontaZasady haseł:

RsvRrpzrDnWbR

Krok 3:

Zaznaczamy pozycję Hasło musi spełniać wymagania co do złożoności i uaktywniamy opcję Włączone. Następnie klikamy OK i w sekcji Minimalna długość hasła → Hasło musi mieć co najmniej ustawiamy wartość na 8 znaków:

RE2CKLbrz7WkV

Od tego momentu każde hasło do nowego konta użytkownika systemu będzie musiało zawierać przynajmniej jedną wielką literę, jedną mała literę, jedną cyfrę i jeden znak specjalny (np. !, @ lub #).

Polecenie 2

Za pomocą narzędzi administracyjnych utwórz konto użytkownika o nazwie Gerwazy.

Krok 1:

Wciskamy kombinację klawiszy [Windows]+[R] i w konsoli wpisujemy polecenie compmgmtlauncher. Zostanie uruchomiona aplikacja Zarządzanie komputerem.

Krok 2:

Przechodzimy do sekcji Użytkownicy i grupy lokalne → Użytkownicy:

RlOF13tQfruby

Krok 3:

Naciskając prawy przycisk myszy, wywołujemy menu kontekstowe i wybieramy opcję Nowy użytkownik.

Krok 4:

Podajemy dane użytkownika oraz hasło. Opcjonalnie możemy zaznaczyć pole Hasło nigdy nie wygasa – użytkownik nie będzie musiał wówczas zmieniać hasła co 42 dni (taka liczba zdefiniowana jest domyślnie w systemie Windows). Po kliknięciu przycisku Utwórz powstanie konto nowego użytkownika.

R1SOd9e86wBSR
Ważne!

Nowe konto można również utworzyć za pomocą konsoli systemowej. Wystarczy uruchomić ją w trybie administratora . W tym celu wydajemy polecenie StartCMD i po naciśnięciu prawego przycisku myszy wybieramy opcję Uruchom jako administrator. Następnie trzeba wpisać polecenie:

net user nazwa_użytkownika hasło_użytkownika /add

Inne polecenia służące do zarządzania użytkownikami to:

net user nazwa_użytkownika – wyświetlenie informacji o koncie użytkownika.

net user nazwa_użytkownika /delete – usunięcie konta użytkownika.

net user nazwa_użytkownika hasło_użytkownika /add /active:no – utworzenie nowego, nieaktywnego konta użytkownika.

net user nazwa_użytkownika hasło_użytkownika /add /time:Pn‑Pt,8am‑5pm – utworzenie nowego konta użytkownika, który może logować się w systemie od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 17:00.

Polecenie 3

Włącz rejestrowanie zdarzeń logowania i wylogowania użytkownika.

Krok 1:
Za pomocą skrótu klawiszowego [Windows]+[R] wywołujemy narzędzie Uruchamianie i wpisujemy polecenie secpol.msc. Zostanie uruchomiona aplikacja Zasady zabezpieczeń lokalnych.

Krok 2:

Przechodzimy do sekcji Zasady lokalneZasady inspekcji:

RJDr16X4E5dAs

Krok 3:

Wybieramy opcję Przeprowadź inspekcję zdarzeń logowania, a następnie zaznaczamy pola Sukces oraz Niepowodzenie i zapisujemy zmiany:

R4Yv67djieoTS

Krok 4:

Logujemy się na nowo utworzone konto użytkownika (Gerwazy), a po załadowaniu profilu tego użytkownika logujemy się ponownie na konto, z którego dokonywana była konfiguracja.

Krok 5:

Za pomocą skrótu klawiszowego [Windows]+[R] wywołujemy narzędzie Uruchamianie i wydajemy komendę eventvwr. Zostanie uruchomiona aplikacja Podgląd zdarzeń.

Krok 6:

Przechodzimy do sekcji Dziennik systemu WindowsZabezpieczenia. Następnie z menu Akcje (po prawej stronie okna) wybieramy pozycję Filtruj bieżący dziennik:

R11mvI5hrmB4U

Krok 7:

W polu identyfikatora zdarzenia wprowadzamy wartość 4624. Jest to standardowy identyfikator operacji logowania – pozwala odfiltrować wyniki, wskazując tylko takie właśnie zdarzenia:

RhUXAaUy8y54Z

Krok 7:

Po przejrzeniu kilku wyników odnajdujemy dane logowania użytkownika Gerwazy:

Ryq9Wk8nBu91k

Słownik

narzędzia administracyjne
narzędzia administracyjne

zbiór aplikacji służących do administrowania i konfigurowania systemu Windows