Przeczytaj
Narzędzia administracyjneNarzędzia administracyjne systemu Windows są zbiorem aplikacji, które ułatwiają zarządzanie systemem operacyjnym. Zestaw tych programów może być różny – zależy on od wersji systemu Windows. Więcej elementów mają do dyspozycji użytkownicy Windows 10 Pro, a mniej osoby korzystające z edycji Home.
Aby dostać się do zbioru narzędzi administracyjnych w systemie Windows 10, wystarczy nacisnąć na klawiaturze klawisz [Windows], a następnie wpisać w polu wyszukiwania słowo narzędzia. Listę aplikacji służących do zarządzania systemem zobaczymy, klikając Narzędzia administracyjne systemu Windows:

W przypadku systemu Windows 10 Pro lista narzędzi wygląda następująco:

Wszystkie narzędzia znajdujące się na liście można uruchomić także w inny sposób. Należy w tym celu wpisać odpowiednią komendę po rozwinięciu menu Start lub wciśnięciu kombinacji klawiszy [Windows]+[R]. Oto polecenia wywołujące często wykorzystywane narzędzia:
secpol.msc– uruchamia aplikację Zasady zabezpieczeń lokalnych;msconfig– uruchamia aplikację Konfiguracja systemu;services.msc– uruchamia aplikację Usługi;regedit– uruchamia aplikację Edytor rejestru;compmgmtlauncher– uruchamia aplikację Zarządzanie komputerem;eventvwr– uruchamia aplikację Podgląd zdarzeń.
Wszystkie aplikacje i moduły składające się na narzędzia administracyjne pozwalają administratorowi zarówno skonfigurować system praktycznie w dowolnym zakresie, jak i monitorować jego pracę.
Spośród wielu narzędzi warto wyróżnić kilka. Są nimi:
Edytor rejestru systemu (rejestr jest bazą danych ustawień systemu Windows) – pozwala wprowadzać zmiany w tak zwanych wpisach rejestru i w ten sposób modyfikować działanie systemu. Jest to narzędzie dla zaawansowanych administratorów.
Harmonogram zadań – pozwala tworzyć harmonogramy pracy, w tym wyznaczać godziny uruchamiania określonych aplikacji lub narzędzi.
Konfiguracja systemu – pozwala definiować sposób uruchamiania systemu.
Podgląd zdarzeń - pozwala sprawdzić, czy uruchamiane usługi i aplikacje działają poprawnie oraz zbierać informacje o błędach systemu. Po odpowiednim skonfigurowaniu może także rejestrować informacje o logowaniu użytkowników w systemie.
Usługi – pozwala sprawdzić listę usług działających w systemie, umożliwia ich włączanie i wyłączanie oraz modyfikowanie sposobu ich uruchamiania.
Zapora Windows – pozwala zarządzać pracą zapory sieciowej systemu.
Zarządzanie komputerem – pozwala m.in. na tworzenie użytkowników systemu oraz zawiera narzędzia do zarzadzania dyskami twardymi.
Zasady zabezpieczeń lokalnych – narzędzie, które pozwala w bardzo szerokim zakresie definiować ustawienia bezpieczeństwa systemu przez rejestrowanie logowania użytkowników, określenie poziomu dostępu do poszczególnych elementów systemu albo definiowanie reguł dla stosowanych w systemie haseł. W tym module możemy nawet określić, czy wybrany użytkownik systemu ma prawa do jego zamykania.
Zadanie: skonfiguruj zasady haseł oraz rejestrowanie logowania użytkowników systemu.
Za pomocą narzędzi administracyjnych określ zasady haseł uwzględniające m.in. długość hasła wynoszącą co najmniej 8 znaków, a także wymagania co do jego złożoności.
Krok 1:
Za pomocą skrótu klawiaturowego [Windows]+[R] wywołujemy narzędzie Uruchamianie, a następnie wpisujemy komendę secpol.msc. Zostanie uruchomiona aplikacja Zasady zabezpieczeń lokalnych.
Krok 2:
Przechodzimy do sekcji Zasady konta → Zasady haseł:

Krok 3:
Zaznaczamy pozycję Hasło musi spełniać wymagania co do złożoności i uaktywniamy opcję Włączone. Następnie klikamy OK i w sekcji Minimalna długość hasła → Hasło musi mieć co najmniej ustawiamy wartość na 8 znaków:

Od tego momentu każde hasło do nowego konta użytkownika systemu będzie musiało zawierać przynajmniej jedną wielką literę, jedną mała literę, jedną cyfrę i jeden znak specjalny (np. !, @ lub #).
Za pomocą narzędzi administracyjnych utwórz konto użytkownika o nazwie Gerwazy.
Krok 1:
Wciskamy kombinację klawiszy [Windows]+[R] i w konsoli wpisujemy polecenie compmgmtlauncher. Zostanie uruchomiona aplikacja Zarządzanie komputerem.
Krok 2:
Przechodzimy do sekcji Użytkownicy i grupy lokalne → Użytkownicy:

Krok 3:
Naciskając prawy przycisk myszy, wywołujemy menu kontekstowe i wybieramy opcję Nowy użytkownik.
Krok 4:
Podajemy dane użytkownika oraz hasło. Opcjonalnie możemy zaznaczyć pole Hasło nigdy nie wygasa – użytkownik nie będzie musiał wówczas zmieniać hasła co 42 dni (taka liczba zdefiniowana jest domyślnie w systemie Windows). Po kliknięciu przycisku Utwórz powstanie konto nowego użytkownika.

Nowe konto można również utworzyć za pomocą konsoli systemowej. Wystarczy uruchomić ją w trybie administratora . W tym celu wydajemy polecenie Start → CMD i po naciśnięciu prawego przycisku myszy wybieramy opcję Uruchom jako administrator. Następnie trzeba wpisać polecenie:
net user nazwa_użytkownika hasło_użytkownika /add
Inne polecenia służące do zarządzania użytkownikami to:
net user nazwa_użytkownika – wyświetlenie informacji o koncie użytkownika.
net user nazwa_użytkownika /delete – usunięcie konta użytkownika.
net user nazwa_użytkownika hasło_użytkownika /add /active:no – utworzenie nowego, nieaktywnego konta użytkownika.
net user nazwa_użytkownika hasło_użytkownika /add /time:Pn‑Pt,8am‑5pm – utworzenie nowego konta użytkownika, który może logować się w systemie od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 17:00.
Włącz rejestrowanie zdarzeń logowania i wylogowania użytkownika.
Krok 1:
Za pomocą skrótu klawiszowego [Windows]+[R] wywołujemy narzędzie Uruchamianie i wpisujemy polecenie secpol.msc. Zostanie uruchomiona aplikacja Zasady zabezpieczeń lokalnych.
Krok 2:
Przechodzimy do sekcji Zasady lokalne → Zasady inspekcji:

Krok 3:
Wybieramy opcję Przeprowadź inspekcję zdarzeń logowania, a następnie zaznaczamy pola Sukces oraz Niepowodzenie i zapisujemy zmiany:

Krok 4:
Logujemy się na nowo utworzone konto użytkownika (Gerwazy), a po załadowaniu profilu tego użytkownika logujemy się ponownie na konto, z którego dokonywana była konfiguracja.
Krok 5:
Za pomocą skrótu klawiszowego [Windows]+[R] wywołujemy narzędzie Uruchamianie i wydajemy komendę eventvwr. Zostanie uruchomiona aplikacja Podgląd zdarzeń.
Krok 6:
Przechodzimy do sekcji Dziennik systemu Windows → Zabezpieczenia. Następnie z menu Akcje (po prawej stronie okna) wybieramy pozycję Filtruj bieżący dziennik:

Krok 7:
W polu identyfikatora zdarzenia wprowadzamy wartość 4624. Jest to standardowy identyfikator operacji logowania – pozwala odfiltrować wyniki, wskazując tylko takie właśnie zdarzenia:

Krok 7:
Po przejrzeniu kilku wyników odnajdujemy dane logowania użytkownika Gerwazy:

Słownik
zbiór aplikacji służących do administrowania i konfigurowania systemu Windows