Narzędzia administracyjnenarzędzia administracyjneNarzędzia administracyjne systemu Windows są zbiorem aplikacji, które ułatwiają zarządzanie systemem operacyjnym. Zestaw tych programów może być różny – zależy on od wersji systemu Windows. Więcej elementów mają do dyspozycji użytkownicy Windows 10 Pro, a mniej osoby korzystające z edycji Home.

Aby dostać się do zbioru narzędzi administracyjnych w systemie Windows 10, wystarczy nacisnąć na klawiaturze klawisz [Windows], a następnie wpisać w polu wyszukiwania słowo narzędzia. Listę aplikacji służących do zarządzania systemem zobaczymy, klikając Narzędzia administracyjne systemu Windows:

R1M1rISOA3fnm

W przypadku systemu Windows 10 Pro lista narzędzi wygląda następująco:

R3K5lEbAWY6em
Ważne!

Wszystkie narzędzia znajdujące się na liście można uruchomić także w inny sposób. Należy w tym celu wpisać odpowiednią komendę po rozwinięciu menu Start lub wciśnięciu kombinacji klawiszy [Windows]+[R]. Oto polecenia wywołujące często wykorzystywane narzędzia:

  • secpol.msc – uruchamia aplikację Zasady zabezpieczeń lokalnych;

  • msconfig – uruchamia aplikację Konfiguracja systemu;

  • services.msc – uruchamia aplikację Usługi;

  • regedit – uruchamia aplikację Edytor rejestru;

  • compmgmtlauncher – uruchamia aplikację Zarządzanie komputerem;

  • eventvwr – uruchamia aplikację Podgląd zdarzeń.

Wszystkie aplikacje i moduły składające się na narzędzia administracyjne pozwalają administratorowi zarówno skonfigurować system praktycznie w dowolnym zakresie, jak i monitorować jego pracę.

Spośród wielu narzędzi warto wyróżnić kilka. Są nimi:

  • Edytor rejestru systemu (rejestr jest bazą danych ustawień systemu Windows) – pozwala wprowadzać zmiany w tak zwanych wpisach rejestru i w ten sposób modyfikować działanie systemu. Jest to narzędzie dla zaawansowanych administratorów.

  • Harmonogram zadań – pozwala tworzyć harmonogramy pracy, w tym wyznaczać godziny uruchamiania określonych aplikacji lub narzędzi.

  • Konfiguracja systemu – pozwala definiować sposób uruchamiania systemu.

  • Podgląd zdarzeń - pozwala sprawdzić, czy uruchamiane usługi i aplikacje działają poprawnie oraz zbierać informacje o błędach systemu. Po odpowiednim skonfigurowaniu może także rejestrować informacje o logowaniu użytkowników w systemie.

  • Usługi – pozwala sprawdzić listę usług działających w systemie, umożliwia ich włączanie i wyłączanie oraz modyfikowanie sposobu ich uruchamiania.

  • Zapora Windows – pozwala zarządzać pracą zapory sieciowej systemu.

  • Zarządzanie komputerem – pozwala m.in. na tworzenie użytkowników systemu oraz zawiera narzędzia do zarzadzania dyskami twardymi.

  • Zasady zabezpieczeń lokalnych – narzędzie, które pozwala w bardzo szerokim zakresie definiować ustawienia bezpieczeństwa systemu przez rejestrowanie logowania użytkowników, określenie poziomu dostępu do poszczególnych elementów systemu albo definiowanie reguł dla stosowanych w systemie haseł. W tym module możemy nawet określić, czy wybrany użytkownik systemu ma prawa do jego zamykania.

Zadanie: skonfiguruj zasady haseł oraz rejestrowanie logowania użytkowników systemu.

Polecenie 1

Za pomocą narzędzi administracyjnych określ zasady haseł uwzględniające m.in. długość hasła wynoszącą co najmniej 8 znaków, a także wymagania co do jego złożoności.

Krok 1:

Za pomocą skrótu klawiaturowego [Windows]+[R] wywołujemy narzędzie Uruchamianie, a następnie wpisujemy komendę secpol.msc. Zostanie uruchomiona aplikacja Zasady zabezpieczeń lokalnych.

Krok 2:

Przechodzimy do sekcji Zasady kontaZasady haseł:

RsvRrpzrDnWbR

Krok 3:

Zaznaczamy pozycję Hasło musi spełniać wymagania co do złożoności i uaktywniamy opcję Włączone. Następnie klikamy OK i w sekcji Minimalna długość hasła → Hasło musi mieć co najmniej ustawiamy wartość na 8 znaków:

RE2CKLbrz7WkV

Od tego momentu każde hasło do nowego konta użytkownika systemu będzie musiało zawierać przynajmniej jedną wielką literę, jedną mała literę, jedną cyfrę i jeden znak specjalny (np. !, @ lub #).

Polecenie 2

Za pomocą narzędzi administracyjnych utwórz konto użytkownika o nazwie Gerwazy.

Krok 1:

Wciskamy kombinację klawiszy [Windows]+[R] i w konsoli wpisujemy polecenie compmgmtlauncher. Zostanie uruchomiona aplikacja Zarządzanie komputerem.

Krok 2:

Przechodzimy do sekcji Użytkownicy i grupy lokalne → Użytkownicy:

RlOF13tQfruby

Krok 3:

Naciskając prawy przycisk myszy, wywołujemy menu kontekstowe i wybieramy opcję Nowy użytkownik.

Krok 4:

Podajemy dane użytkownika oraz hasło. Opcjonalnie możemy zaznaczyć pole Hasło nigdy nie wygasa – użytkownik nie będzie musiał wówczas zmieniać hasła co 42 dni (taka liczba zdefiniowana jest domyślnie w systemie Windows). Po kliknięciu przycisku Utwórz powstanie konto nowego użytkownika.

R1SOd9e86wBSR
Ważne!

Nowe konto można również utworzyć za pomocą konsoli systemowej. Wystarczy uruchomić ją w trybie administratora . W tym celu wydajemy polecenie StartCMD i po naciśnięciu prawego przycisku myszy wybieramy opcję Uruchom jako administrator. Następnie trzeba wpisać polecenie:

net user nazwa_użytkownika hasło_użytkownika /add

Inne polecenia służące do zarządzania użytkownikami to:

net user nazwa_użytkownika – wyświetlenie informacji o koncie użytkownika.

net user nazwa_użytkownika /delete – usunięcie konta użytkownika.

net user nazwa_użytkownika hasło_użytkownika /add /active:no – utworzenie nowego, nieaktywnego konta użytkownika.

net user nazwa_użytkownika hasło_użytkownika /add /time:Pn‑Pt,8am‑5pm – utworzenie nowego konta użytkownika, który może logować się w systemie od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 17:00.

Polecenie 3

Włącz rejestrowanie zdarzeń logowania i wylogowania użytkownika.

Krok 1:
Za pomocą skrótu klawiszowego [Windows]+[R] wywołujemy narzędzie Uruchamianie i wpisujemy polecenie secpol.msc. Zostanie uruchomiona aplikacja Zasady zabezpieczeń lokalnych.

Krok 2:

Przechodzimy do sekcji Zasady lokalneZasady inspekcji:

RJDr16X4E5dAs

Krok 3:

Wybieramy opcję Przeprowadź inspekcję zdarzeń logowania, a następnie zaznaczamy pola Sukces oraz Niepowodzenie i zapisujemy zmiany:

R4Yv67djieoTS

Krok 4:

Logujemy się na nowo utworzone konto użytkownika (Gerwazy), a po załadowaniu profilu tego użytkownika logujemy się ponownie na konto, z którego dokonywana była konfiguracja.

Krok 5:

Za pomocą skrótu klawiszowego [Windows]+[R] wywołujemy narzędzie Uruchamianie i wydajemy komendę eventvwr. Zostanie uruchomiona aplikacja Podgląd zdarzeń.

Krok 6:

Przechodzimy do sekcji Dziennik systemu WindowsZabezpieczenia. Następnie z menu Akcje (po prawej stronie okna) wybieramy pozycję Filtruj bieżący dziennik:

R11mvI5hrmB4U

Krok 7:

W polu identyfikatora zdarzenia wprowadzamy wartość 4624. Jest to standardowy identyfikator operacji logowania – pozwala odfiltrować wyniki, wskazując tylko takie właśnie zdarzenia:

RhUXAaUy8y54Z

Krok 7:

Po przejrzeniu kilku wyników odnajdujemy dane logowania użytkownika Gerwazy:

Ryq9Wk8nBu91k

Słownik

narzędzia administracyjne
narzędzia administracyjne

zbiór aplikacji służących do administrowania i konfigurowania systemu Windows