Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Specyfika i początki filozofii współczesnej

RfdvIQkqlVyC41
Søren Kierkegaard
Źródło: The Royal Library, Denmark, Flickr, domena publiczna.

Przełom stuleci XIX i XX przyjęło się uważać za granicę między nowożytnością a współczesnością. Jednak już w wieku XIX można dostrzec wiele zjawisk charakterystycznych dla współczesności, zaś dwaj filozofowie, dość powszechnie uważani za reprezentantów filozofii współczesnej, czyli Søren KierkegaardFriedrich Nietzsche, żyli i tworzyli wyłącznie w wieku XIX. Byli to jednak filozofowie niemal całkowicie niedocenieni w swoim stuleciu – recepcjarecepcjarecepcja ich myśli i zainteresowanie nią rozpoczęły się dopiero na początku wieku XX.

Cel i istota filozofii

RprDxcdgSz4en1
Friedrich Nietzsche
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Specyfika refleksji Kierkegaarda tak bardzo odbiega od tradycyjnej XIX‑wiecznej filozofii, że sam Kierkegaard zazwyczaj nie nazywa siebie filozofem, raczej teologiemteologiateologiem i literatem. Również zdaniem Nietzschego, jego własna filozofia jest radykalnym zerwaniem z całą dotychczasową tradycją filozoficzną. W wypadku obu filozofów owa różnica zawiera się przede wszystkim w tym, że filozofia przestaje być spójnym logicznie przedsięwzięciem, mającym na celu wypracowanie obiektywnego i racjonalnego sytemu poglądów, który stanowiłby odpowiedź na fundamentalne pytania. Nietzsche obnaża więc rozum filozoficzny jako zakamuflowany rodzaj wiary i przesądu, a Kierkegaard konsekwentnie odrzuca obiektywizmobiektywizmobiektywizm w filozofii.

RyPKsl0blaTfZ1
Prezentacja.
RElI7zN76V9cE1
Frege prowadził obszerne analizy nad filozofią Kanta i rewidował poglądy Johna Milla. Stał się twórcą nowego filozoficzno-matematycznego nurtu, zwanego logicyzmem. Logicyzm uzgadniał pojęcia matematyki z pojęciami logicznymi.
Źródło: Portret Friedricha Frege, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Uważa się, że filozofię analityczną zapoczątkował „zwrot lingwistyczny”.  Friedrich Ludwig Gottlob Frege i Ludwig Wittgenstein zaczęli podkreślać istotną rolę języka w badaniach filozoficznych. Przedstawiciele filozofii analitycznej uważali, że głównym zadaniem filozofii jest analiza struktury wypowiedzi, którą należy odróżnić od struktury myślenia. Twierdzili, że filozofia języka jest podstawą całej filozofii, ponieważ sposobem analizy struktury myśli jest analiza językowych wyrażeń.

Podczas II Polskiego Zjazdu Filozoficznego w 1927 r. w Warszawie polski filozof analityczny Jan Łukasiewicz stwierdził:

Jan Łukasiewicz Logika i metafizyka: miscellanea

Filozofowie, nawet najwięksi, w tworzeniu systemów filozoficznych nie posługują się metodą naukową. Pojęcia, których używają, są przeważnie niejasne i wieloznaczne, twierdzenia najczęściej niezrozumiałe lub nieuzasadnione, rozumowania prawie stale błędne. Wystarczy przypomnieć sobie dowody istnienia Boga u Descartesa lub jego definicję substancji, pseudonaukowe dedukcje Spinozy, fantazje Leibniza o monadach i harmonii z góry ustanowionej, krytykę czystego rozumu Kanta, dociekania idealistycznych filozofów pokantowskich.

luk Źródło: Jan Łukasiewicz, Logika i metafizyka: miscellanea, Warszawa 1998, s. 41.

Zdaniem filozofów analitycznych, filozofia zaniedbuje logikę. Tymczasem powinna się rozwijać w oparciu o logikę matematyczną. Wielu filozofów analitycznych twierdziło, że postęp w naukach empirycznych dał obiektywny i wyczerpujący obraz świata. dlatego refleksja nad wynikami tych nauk stała się dla nich najważniejszym celem filozofowania, a rozważania historyczno‑filozoficzne uznali za bezużyteczne.

Tematy filozofii

Tematy filozofii współczesnej są niezmiernie różnorodne. Wciąż podejmowane są próby odpowiedzi na pytania z obszaru klasycznej ontologiiontologiaontologiiepistemologiiepistemologiaepistemologii. W pierwszej połowie XX w. szczególnym zainteresowaniem cieszą się zagadnienia z obszaru aksjologiiaksjologiaaksjologii, czyli nauki o wartościach. Jednocześnie filozofowie podejmują coraz szczegółowsze zagadnienia z obszaru codziennej ludzkiej egzystencji, takie jak lęk, cielesność, śmierć, starzenie się, rozumienie, dialog itd. Filozofowie analityczni zajmują się analizą języka, logiką, zasadami myślenia czy metodologią nauk.

ROZhuxGodEZQF1
Zdaniem niektórych filozofów, rozmiar i istota tragedii, jaką był Holocaust, są bez precedensu w ludzkiej historii i zmuszają do przemyślenia na nowo istoty człowieczeństwa i ludzkiej kultury. Jeżeli tego rodzaju zbrodnię było w stanie zaplanować jedno z najbardziej kulturowo rozwiniętych społeczeństw, to czyż nie podważa to naszej wiary w postęp kulturalny ludzkości? Jak zapobiegać takim zbrodniom w przyszłości?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Szczególnych tematów dostarcza filozofii współczesnej specyfika epoki. Przemiany społeczne, pojawienie się społeczeństwa i kultury masowej rodzą pytania o relację jednostki do tłumu, anonimowość ludzkiego życia, wartość kultury masowej, istotę kultury. Zjawiska takie jak rewolucja technologiczna prowokują do pytań o miejsce techniki w ludzkim życiu, granice ludzkiej kontroli nad przyrodą, technologiczną modyfikację ludzkiej natury i inne kwestie bioetyczne. Postęp i rosnące uszczegółowienie nauk także indukują cały szereg pytań: Jaka jest rola nauki we współczesnym świecie? Jakie są granice naszego zaufania do nauki? Czy prawdy naukowe winny cieszyć się najwyższym autorytetem? W tym obszarze lokują się też filozoficzne badania nad sztuczną inteligencją. Szczególny obszar otwierają przed filozofią odkrycia współczesnej psychologii. Rewolucja zapoczątkowana przez Freuda miała doniosłe konsekwencje filozoficzne. Jego koncepcja pozwoliła zakwestionować autonomiczny status ludzkiej podmiotowości. Zmusiło to filozofów do przeanalizowania na nowo istoty procesów myślenia, woli, pragnienia, odpowiedzialności moralnej itd. Nie sposób nie wspomnieć o dramatach wojen światowych.

bg‑cyan

Bioetyka

Bioetyka to dział etyki współczesnej zajmującej się problemami wynikającymi z postępu medycyny. W zakres jej zainteresowań wchodzi etyczna niejednoznaczność problemów związanych z: antykoncepcją, sztucznym zapłodnieniem, aborcją, inżynierią genetyczną, eutanazją czy transplantacją.

Począwszy od drugiej połowy XX w., wraz z nasileniem się zjawiska globalizmu, filozofowie ponawiają pytania o zasady skutecznej komunikacji i porozumienia w świecie wielu kultur. Jakie są granice naszego wzajemnego zrozumienia i tolerancji? Czy istnieją dające się powszechnie zaakceptować prawa człowieka? Jak wynegocjować taką akceptację?

Przedstawiony tu przegląd najważniejszych pytań i problemów nie jest oczywiście wyczerpujący. Jeżeli jednak wcześniej wielokrotnie wieszczono zmierzch czy nawet śmierć filozofii, dziś trudno znaleźć tego potwierdzenie.

Słownik

aksjologia
aksjologia

(gr. aksios – godny, cenny + logos – słowo, nauka) nauka o wartościach i o kryteriach wartościowania; też: konkretny system wartości

epistemologia
epistemologia

(gr. episteme – wiedza + logos – nauka) dział filozofii, zajmujący się relacjami między poznawaniem, poznaniem a rzeczywistością

hegemonia
hegemonia

(gr. hegemonia – panowanie, kierownictwo) przywództwo jakiegoś państwa, organizacji lub grupy społecznej albo ich przewaga nad innymi

obiektywizm
obiektywizm

(łac. obiectum – przedmiot) przedstawianie i ocenianie czegoś w sposób zgodny ze stanem faktycznym, niezależnie od własnych opinii, uczuć i interesów; w ontologii: pogląd, zgodnie z którym przedmiot poznania istnieje poza podmiotem poznającym i niezależnie od niego; w aksjologii: stanowisko, które przypisuje wartościom istnienie niezależne od świadomości

ontologia
ontologia

(gr. on, ontos – byt + logos – słowo, nauka) nowsze określenie metafizyki jako działu filozofii

recepcja
recepcja

(łac. receptio – odbiór, przyjęcie) przyjmowanie lub przyswajanie sobie czegoś; odbieranie bodźców przez narządy zmysłów albo komórki zmysłowe

teologia
teologia

(gr. theos – bóg + logos – słowo, nauka) nauka o Bogu, jego naturze i relacji do świata i ludzi, odrębna dla każdej religii