Przeczytaj
Specyfika i początki filozofii współczesnej
Przełom stuleci XIX i XX przyjęło się uważać za granicę między nowożytnością a współczesnością. Jednak już w wieku XIX można dostrzec wiele zjawisk charakterystycznych dla współczesności, zaś dwaj filozofowie, dość powszechnie uważani za reprezentantów filozofii współczesnej, czyli Søren Kierkegaard i Friedrich Nietzsche, żyli i tworzyli wyłącznie w wieku XIX. Byli to jednak filozofowie niemal całkowicie niedocenieni w swoim stuleciu – recepcjarecepcja ich myśli i zainteresowanie nią rozpoczęły się dopiero na początku wieku XX.
Cel i istota filozofii
Specyfika refleksji Kierkegaarda tak bardzo odbiega od tradycyjnej XIX‑wiecznej filozofii, że sam Kierkegaard zazwyczaj nie nazywa siebie filozofem, raczej teologiemteologiem i literatem. Również zdaniem Nietzschego, jego własna filozofia jest radykalnym zerwaniem z całą dotychczasową tradycją filozoficzną. W wypadku obu filozofów owa różnica zawiera się przede wszystkim w tym, że filozofia przestaje być spójnym logicznie przedsięwzięciem, mającym na celu wypracowanie obiektywnego i racjonalnego sytemu poglądów, który stanowiłby odpowiedź na fundamentalne pytania. Nietzsche obnaża więc rozum filozoficzny jako zakamuflowany rodzaj wiary i przesądu, a Kierkegaard konsekwentnie odrzuca obiektywizmobiektywizm w filozofii.
Uważa się, że filozofię analityczną zapoczątkował „zwrot lingwistyczny”. Friedrich Ludwig Gottlob Frege i Ludwig Wittgenstein zaczęli podkreślać istotną rolę języka w badaniach filozoficznych. Przedstawiciele filozofii analitycznej uważali, że głównym zadaniem filozofii jest analiza struktury wypowiedzi, którą należy odróżnić od struktury myślenia. Twierdzili, że filozofia języka jest podstawą całej filozofii, ponieważ sposobem analizy struktury myśli jest analiza językowych wyrażeń.
Podczas II Polskiego Zjazdu Filozoficznego w 1927 r. w Warszawie polski filozof analityczny Jan Łukasiewicz stwierdził:
Logika i metafizyka: miscellaneaFilozofowie, nawet najwięksi, w tworzeniu systemów filozoficznych nie posługują się metodą naukową. Pojęcia, których używają, są przeważnie niejasne i wieloznaczne, twierdzenia najczęściej niezrozumiałe lub nieuzasadnione, rozumowania prawie stale błędne. Wystarczy przypomnieć sobie dowody istnienia Boga u Descartesa lub jego definicję substancji, pseudonaukowe dedukcje Spinozy, fantazje Leibniza o monadach i harmonii z góry ustanowionej, krytykę czystego rozumu Kanta, dociekania idealistycznych filozofów pokantowskich.
Zdaniem filozofów analitycznych, filozofia zaniedbuje logikę. Tymczasem powinna się rozwijać w oparciu o logikę matematyczną. Wielu filozofów analitycznych twierdziło, że postęp w naukach empirycznych dał obiektywny i wyczerpujący obraz świata. dlatego refleksja nad wynikami tych nauk stała się dla nich najważniejszym celem filozofowania, a rozważania historyczno‑filozoficzne uznali za bezużyteczne.
Tematy filozofii
Tematy filozofii współczesnej są niezmiernie różnorodne. Wciąż podejmowane są próby odpowiedzi na pytania z obszaru klasycznej ontologiiontologii i epistemologiiepistemologii. W pierwszej połowie XX w. szczególnym zainteresowaniem cieszą się zagadnienia z obszaru aksjologiiaksjologii, czyli nauki o wartościach. Jednocześnie filozofowie podejmują coraz szczegółowsze zagadnienia z obszaru codziennej ludzkiej egzystencji, takie jak lęk, cielesność, śmierć, starzenie się, rozumienie, dialog itd. Filozofowie analityczni zajmują się analizą języka, logiką, zasadami myślenia czy metodologią nauk.
Szczególnych tematów dostarcza filozofii współczesnej specyfika epoki. Przemiany społeczne, pojawienie się społeczeństwa i kultury masowej rodzą pytania o relację jednostki do tłumu, anonimowość ludzkiego życia, wartość kultury masowej, istotę kultury. Zjawiska takie jak rewolucja technologiczna prowokują do pytań o miejsce techniki w ludzkim życiu, granice ludzkiej kontroli nad przyrodą, technologiczną modyfikację ludzkiej natury i inne kwestie bioetyczne. Postęp i rosnące uszczegółowienie nauk także indukują cały szereg pytań: Jaka jest rola nauki we współczesnym świecie? Jakie są granice naszego zaufania do nauki? Czy prawdy naukowe winny cieszyć się najwyższym autorytetem? W tym obszarze lokują się też filozoficzne badania nad sztuczną inteligencją. Szczególny obszar otwierają przed filozofią odkrycia współczesnej psychologii. Rewolucja zapoczątkowana przez Freuda miała doniosłe konsekwencje filozoficzne. Jego koncepcja pozwoliła zakwestionować autonomiczny status ludzkiej podmiotowości. Zmusiło to filozofów do przeanalizowania na nowo istoty procesów myślenia, woli, pragnienia, odpowiedzialności moralnej itd. Nie sposób nie wspomnieć o dramatach wojen światowych.
Bioetyka
Bioetyka to dział etyki współczesnej zajmującej się problemami wynikającymi z postępu medycyny. W zakres jej zainteresowań wchodzi etyczna niejednoznaczność problemów związanych z: antykoncepcją, sztucznym zapłodnieniem, aborcją, inżynierią genetyczną, eutanazją czy transplantacją.
Począwszy od drugiej połowy XX w., wraz z nasileniem się zjawiska globalizmu, filozofowie ponawiają pytania o zasady skutecznej komunikacji i porozumienia w świecie wielu kultur. Jakie są granice naszego wzajemnego zrozumienia i tolerancji? Czy istnieją dające się powszechnie zaakceptować prawa człowieka? Jak wynegocjować taką akceptację?
Przedstawiony tu przegląd najważniejszych pytań i problemów nie jest oczywiście wyczerpujący. Jeżeli jednak wcześniej wielokrotnie wieszczono zmierzch czy nawet śmierć filozofii, dziś trudno znaleźć tego potwierdzenie.
Słownik
(gr. aksios – godny, cenny + logos – słowo, nauka) nauka o wartościach i o kryteriach wartościowania; też: konkretny system wartości
(gr. episteme – wiedza + logos – nauka) dział filozofii, zajmujący się relacjami między poznawaniem, poznaniem a rzeczywistością
(gr. hegemonia – panowanie, kierownictwo) przywództwo jakiegoś państwa, organizacji lub grupy społecznej albo ich przewaga nad innymi
(łac. obiectum – przedmiot) przedstawianie i ocenianie czegoś w sposób zgodny ze stanem faktycznym, niezależnie od własnych opinii, uczuć i interesów; w ontologii: pogląd, zgodnie z którym przedmiot poznania istnieje poza podmiotem poznającym i niezależnie od niego; w aksjologii: stanowisko, które przypisuje wartościom istnienie niezależne od świadomości
(gr. on, ontos – byt + logos – słowo, nauka) nowsze określenie metafizyki jako działu filozofii
(łac. receptio – odbiór, przyjęcie) przyjmowanie lub przyswajanie sobie czegoś; odbieranie bodźców przez narządy zmysłów albo komórki zmysłowe
(gr. theos – bóg + logos – słowo, nauka) nauka o Bogu, jego naturze i relacji do świata i ludzi, odrębna dla każdej religii