Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Warto przeczytać

I prawo Kirchhoffa brzmi następująco:

Suma natężeń prądów wpływających do węzła obwodu elektrycznego jest równa sumie natężeń prądów wypływających z niego.

Więcej na jego temat możesz przeczytać w e‑materiale „Poznajemy I prawo Kirchhoffa”.

Naszym zadaniem jest doświadczalne wykazanie słuszności tego prawa. Musimy więc zbudować obwód elektrycznyObwód elektrycznyobwód elektryczny zawierający rozgałęzienia przewodów. W pracowni fizycznej możesz skonstruować obwód, jaki chcesz. Tu posłużymy się przykładem, którego schemat przedstawiony jest na Rys. 1. To sześć różnych oporników połączonych gwiaździście do węzła zaznaczonego niebieską kropką.

R1GHKpSjNmw7G
Rys. 1. Przykładowy schemat obwodu do zbadania słuszności I prawa Kirchhoffa

W doświadczeniu musimy zadbać o to, by wiedzieć, który prąd wpływa, a który wypływa z węzła. Powinniśmy więc używać prądu stałegoPrąd stałyprądu stałego oraz wszystkie amperomierze połączyć tym samym stykiem z badanym węzłem (na naszym rysunku – stykiem ujemnym). Wtedy natężenia prądów wpływających będą miały znak dodatni, a prądów wypływających – ujemny.

Do celów doświadczalnych wygodniej będzie nam używać I prawa Kirchhoffa w innym, równoważnym sformułowaniu:

Dla każdego węzła obwodu elektrycznego suma algebraiczna natężeń prądów wpływających i wypływających z niego jest równa zeru, przy czym prądy wpływające i wypływające bierze się z przeciwnymi znakami.

Aby wykonać nasze zadanie, wystarczy włączyć obwód pokazany na Rys. 1., a następnie odczytać i zsumować wskazania wszystkich amperomierzy.

Warto przeprowadzić to doświadczenie kilkukrotnie, zmieniając wartości oporów połączonych oporników lub odłączając niektóre gałęzie obwodu.

Zajmijmy się teraz kwestią dokładności wyników przeprowadzonego doświadczenia.

Każdy miernik analogowy oznaczony jest klasąKlasa miernikaklasą dokładności, oznaczającą maksymalną niepewność pomiaru, jaka może wystąpić (określaną jako wyrażoną w procentach dokładność w stosunku do pełnego zakresu pomiarowego). Zapisując to zdanie wzorem, pozwalającym obliczyć wartość tej dokładności, otrzymujemy:

W przypadku mierników cyfrowych dokładność pomiaru jest podawana wprost przez producenta.

Wyniki końcowe pomiarów podaje się zawsze określając wartość i jej dokładność, np.:

W przypadku konieczności zaokrąglenia dokładności, zawsze robi się to w górę, by mieć pewność, że prawdziwy wynik mieści się w jej granicach.

W naszym doświadczeniu, wynik końcowy jest sumą kilku wielkości mierzonych. W najgorszym możliwym przypadku, każdy z pojedynczych pomiarów może być obarczony maksymalną niedokładnością w tę samą stronę, więc w celu określenia maksymalnego możliwego odchylenia otrzymanego wyniku od wartości rzeczywistej, należy dodać do siebie dokładności składników.

Teraz już wiesz wszystko, by móc przeprowadzić doświadczenie samodzielnie. Możesz zacząć od wypróbowania naszej symulacji interaktywnej, zamieszczonej w tym e‑materiale.

Słowniczek

Klasa miernika
Klasa miernika

(ang. accuracy class) – największe możliwe odstępstwo wyniku pomiaru miernika od wartości rzeczywistej, określane jako niedokładność procentowa w stosunku do pełnego zakresu pomiarowego.

Obwód elektryczny
Obwód elektryczny

(ang. electrical circuit) układ elementów tworzących drogę zamkniętą dla prądu elektrycznego. Obwód elektryczny tworzą: źródła prądowe i napięciowe, przewody elektryczne, wyłączniki oraz odbiornik.

Prąd stały
Prąd stały

(ang. direct current) prąd stały charakteryzuje się stałym zwrotem oraz kierunkiem przepływu ładunków elektrycznych, w odróżnieniu od prądu zmiennego i przemiennego.