Przeczytaj
Papiestwo w walce z cesarstwem
W 1075 r. Grzegorz VII sformułował 27 tez w dokumencie pod nazwą Dictatus papaeDictatus papae. Jego myślą przewodnią była dominacja papiestwa nad całym światem chrześcijańskim, w tym – nad władzą królów i cesarza. Taki pogląd nazywamy papocezaryzmempapocezaryzmem. W myśl dokumentu papież miał nie tylko wyłączne prawo do inwestyturyinwestytury, czyli obsadzania stanowisk kościelnych, ale mógł także detronizować cesarzy, a poddanych zwalniać z przysięgi złożonej niegodnemu władcy.
Do konfliktu doszło, kiedy król niemiecki Henryk IV odmówił uznania mianowanego przez papieża biskupa Mediolanu. Papież zabronił królowi podejmowania działań wedle starych zwyczajów. Dalej wydarzenia potoczyły się bardzo szybko. Władca wraz z wiernymi sobie biskupami ogłosił złożenie, czyli usunięcie, Grzegorza VII z urzędu. Posłańcy królewscy przywieźli do Rzymu obraźliwy list, w którym papież został nazwany uzurpatorem i „fałszywym mnichem”. W odpowiedzi Grzegorz VII obłożył klątwąklątwą Henryka IV. Wszyscy poddani zostali tym samym zwolnieni z obowiązku wierności wobec króla i wielu natychmiast z tego skorzystało. Niezadowoleni książęta wybrali na antykrólaantykróla szwagra Henryka IV, Rudolfa. Niemcami wstrząsnęła wojna domowa. Zachwianie się władzy królewskiej w RzeszyRzeszy wykorzystał polski książę Bolesław Szczodry (Śmiały), który w sporze o inwestyturę opowiedział się po stronie papieża i z jego błogosławieństwem koronował się na króla Polski w Boże Narodzenie 1076 roku.

W tej sytuacji Henryk IV zdecydował się na desperacki krok – wyruszył do Italii i przybył pod zamek w Canossie, w którym właśnie przebywał papież. W lutym 1077 r. król przez trzy dni boso i w worze pokutnym stał pod murami, prosząc Grzegorza VII o przebaczenie. Papież z racji ewangelicznego obowiązku wybaczania wrogom i wobec tak bezprzykładnego ukorzenia się musiał mu darować winy.
Henryk, uwolniony od klątwy, przystąpił do zdecydowanej walki ze swoimi niemieckimi przeciwnikami. W rozstrzygającej bitwie antykról Rudolf zginął. Henryk IV stał się panem całych Niemiec i postanowił rozprawić się z Grzegorzem VII. Razem z potężną armią przekroczył więc Alpy i ruszył na Rzym. Jego wojska zajęły miasto, papież zaś schronił się w Zamku Świętego Anioła, skąd obserwował największy triumf śmiertelnego wroga – Henryk IV osadził na tronie papieskim swego kandydata, jako antypapieżaantypapieża, i został przez niego koronowany na cesarza.

Henryk zapewne zdobyłby także Zamek Świętego Anioła, gdyby nie odsiecz, z którą nadciągnęli Normanowie sycylijscy. Przepędzili oni wprawdzie wojska cesarskie, ale sami dopuścili się grabieży w Wiecznym Mieście. Lud rzymski znienawidził Grzegorza za takich sprzymierzeńców, w związku z czym papież musiał opuścić miasto. Nigdy już do Rzymu nie wrócił, umierając na wygnaniu w 1085 roku.

Idee Grzegorza znalazły jednak kontynuatorów. Ogromne znaczenie dla wzrostu autorytetu Stolicy Apostolskiej miało ogłoszenie przez papieża Urbana II w 1095 r. wyprawy krzyżowej do Ziemi Świętej i jego patronat nad poczynaniami krzyżowców. Pierwsza krucjatakrucjata zakończyła się wielkim sukcesem – zdobyciem Jerozolimy. Cesarz Henryk IV nie miał żadnego udziału w tym zwycięstwie. Jego syn i następca Henryk V zrozumiał, że nie ma powrotu do sytuacji sprzed reformy gregoriańskiej. W 1122 r. w Wormacji zawarł więc konkordatkonkordat, czyli umowę z papieżem Kalikstem II, gwarantując Kościołowi częściową niezależność. Cesarz zgodził się, aby biskupi byli wybierani przez kanonikówkanoników, a opaci, czyli przełożeni klasztorów – przez mnichów. Zachował jedynie prawo do odmowy nadania elektom dóbr ziemskich przynależnych biskupstwu lub klasztorowi. Dawało to możliwość wetaweta wobec decyzji duchownych. Konkordat został potwierdzony przez pierwszy sobór na Lateranie w 1123 roku.
Fryderyk Barbarossa

Ustalenia konkordatowe i uchwały soborowe prowadziły do sytuacji, w której chrześcijaństwo łacińskie miało dwóch przywódców: cesarza i papieża. Gdy w 1125 r. wraz ze śmiercią Henryka V wygasła dynastia salicka, Stolica Apostolska zyskała wyraźną przewagę. Kolejni władcy Rzeszy, cesarz Lotar III oraz król Konrad III Hohenstauf, byli posłuszni papiestwu. Konrad zrezygnował nawet ze starań o koronację cesarską. Sytuacja zmieniła się jednak gwałtownie, kiedy na tronie niemieckim zasiadł jego bratanek, Fryderyk Barbarossa, tzn. Rudobrody. Nowy władca zasłużył się papieżowi, tłumiąc bunt mieszczan rzymskich i przywracając władzę papieską w Wiecznym Mieście, w zamian za co w 1155 r. otrzymał koronę cesarską. Na tym jednak współpraca cesarstwa z papiestwem się zakończyła.
Wiek XII był w Europie okresem najintensywniejszych od początku średniowiecza badań nad cywilizacją antyczną. Na dworze Fryderyka Barbarossy działali aktywnie znawcy prawa rzymskiego i to pod ich wpływem cesarz przystąpił do wzmacniania swej pozycji na wzór starożytnego modelu władzy cesarskiej. Szczególne znaczenie miała teoria, że wola władcy stanowi prawo i w związku z tym monarcha jest ponad prawem. Energiczne próby jej realizacji przez cesarza wzbudziły gwałtowny opór ze strony papiestwa. Fryderyk był jednak tak potężny, że bez trudu skazywał niepokornych papieży na wygnanie, a na tronie papieskim osadzał swoich ludzi. Dzieło reformy gregoriańskiej stanęło pod znakiem zapytania.
W sytuacji największego zagrożenia sojusznikiem Stolicy Apostolskiej stały się miasta lombardzkie z Mediolanem na czele, jako że mieszczanom północnowłoskim również bardzo ciążyła silna władza cesarska. Zawiązali oni Ligę LombardzkąLigę Lombardzką i wszczęli wojnę z Fryderykiem Barbarossą. Cesarz początkowo odnosił spektakularne sukcesy: w 1162 r. zdobył i zburzył Mediolan, ale w 1176 r. pod Legnano mediolańczycy i milicje innych miast rozgromiły jego wojska.
Na domiar złego zbuntował się też wówczas najpotężniejszy książę Rzeszy – Henryk Lew z Saksonii. Aby rozprawić się z opozycją niemiecką, cesarz musiał się upokorzyć, uznać suwerenność papiestwa i ograniczyć swą władzę w Lombardii.
Porażka Fryderyka nie oznaczała końca konfliktu Hohenstaufów ze Stolicą Apostolską. Cesarz ożenił swojego syna, Henryka VI, z Konstancją, jedyną dziedziczką normańskiego Królestwa Sycylii. Dawało to niemieckiej dynastii mocne oparcie w południowej Italii. Po śmierci Fryderyka Barbarossy, która nastąpiła podczas trzeciej krucjaty w 1190 r., władzę objął właśnie Henryk VI.

Wskaż elementy, które sugerują, że śmierć ponieśli chrześcijańscy krzyżowcy.
Cesarstwo znajdowało się wtedy u szczytu potęgi: Henrykowi podlegały kraje niemieckie, Italia z Sycylią i Burgundia. Hołd lenny złożyli mu królowie Anglii (Ryszard Lwie Serce), Cypru i Armenii. Potęga ta runęła w gruzy wraz z nagłą śmiercią cesarza w 1197 roku.
Rozpad politycznej jedności w Niemczech

W Niemczech wybuchła wojna domowa między Hohenstaufami a konkurencyjną dynastią Welfów, reprezentowaną przez Ottona IV, syna Henryka Lwa (i mocno popieraną przez Stolicę Apostolską). Ostatni akt zmagań cesarstwa z papiestwem nastąpił wraz z dojściem do pełnoletności Fryderyka II, syna Henryka VI i wnuka Barbarossy. Bazą Hohenstaufów stało się wówczas Królestwo Sycylijskie, w którym Fryderyk II sprawował władzę niemal absolutną. W 1220 r. papież, zrażony do Welfów, koronował władcę Sycylii na cesarza. Okazało się to błędem, gdyż Fryderyk II, podobnie jak Otton IV, nie poczuwał się do wdzięczności papieżowi. Jako cesarz prowadził politykę przypominającą poczynania jego dziadka i wznowił walkę z papiestwem. Jednak mimo spektakularnych sukcesów, takich jak zwycięstwo nad odnowioną Ligą Lombardzką czy odzyskanie Jerozolimy z rąk muzułmanów, bilans rządów Fryderyka II okazał się dla cesarstwa fatalny. Prowadząc wojnę w Italii, cesarz pragnął mieć spokój w Rzeszy. Osiągnął go kosztem wielkich ustępstw na rzecz książąt niemieckich. Księstwa oraz władztwa niższego szczebla (również miasta cesarskie) stały się niemal zupełnie niezależne, a polityczna jedność Rzeszy uległa rozbiciu.
Wojny w Italii
Długotrwała wojna domowa przyniosła podobne konsekwencje dla północnej i środkowej Italii: miasta włoskie zyskały niezależność, długo jednak jeszcze toczyła się w nich nieustanna walka między stronnictwami ukształtowanymi za panowania Fryderyka II – gibelinami i gwelfami.
W trakcie walk o tron cesarski, które toczyły niemieckie dynastie Hohenstaufów i Welfów, w Italii (będącej jednym z głównych teatrów tej wojny) ukształtowały się dwa stronnictwa polityczne. Jedno z nich tworzyli gibelini, popierający Hohenstaufów, od których rodowego zamku Waiblingen w Szwabii wzięli sobie nazwę. Z czasem gibelini stali się po prostu zwolennikami władzy cesarskiej. Natomiast gwelfowie popierali w tych samych zmaganiach propapieski ród Welfów (wł. Guel), z czasem zaś stali się konsekwentnymi stronnikami papiestwa w jego walce z cesarstwem.
Triumf papiestwa…

Aspiracje papieży do panowania nad całym światem łacińskim wynikały m.in. z refleksji nad zmianami zachodzącymi w Europie po upadku Karolingów. Odnowione przez dynastię saską cesarstwo nie objęło wszystkich krajów chrześcijańskich, a papieskie zwierzchnictwo obejmowało wszystkie Kościoły i duchownych łacińskich w całej Europie. Średniowieczna idea Rzymu była wyłącznie chrześcijańska. Stolica Apostolska, mając kościelną władzę nad wszystkimi łacinnikami, sobie przypisała rolę przewodnika wszystkich chrześcijan, także tych spoza cesarstwa. Cesarz miał być jedynie „świeckim ramieniem” papiestwa, posłusznym egzekutorem politycznych poczynań duchowego przywódcy Kościoła. Kolejni papieże dokładali starań, aby dostojnicy kościelni poczuwali się bardziej do bliższych związków ze Stolicą Apostolską niż z własnym monarchą, a z kolei każdy z cesarzy starał się przeciągnąć biskupów na swoją stronę. Ogromną rolę w dziele umacniania papieskiej władzy odegrały nowe zakony: w XII w. cystersi i norbertanie, a w XIII w. franciszkanie i dominikanie. Pierwszym papieżem, który bez wątpienia sprawował władzę nad całym łacińskim chrześcijaństwem, był Innocenty III.
- Nazwa kategorii: Innocenty III
- Nazwa kategorii: proponował rozdział władzy świeckiej od duchownej
- Nazwa kategorii: według niego papież jako zwierzchnik Kościoła ma władzę nad całą wspólnotą chrześcijańską
- Nazwa kategorii: jego zdaniem papież jako Namiestnik Chrystusowy na ziemi stoi ponad zwykłymi śmiertelnikami Koniec elementów należących do kategorii Innocenty III
- Elementy należące do kategorii Innocenty III

Wyjaśnij, jakie symboliczne znaczenie dla Kościoła miał rozwój kultu Tomasza Becketa.
Jego pontyfikat przypadł na lata zapaści cesarstwa po nagłej śmierci Henryka VI. Innocenty skutecznie podporządkował sobie Kościół i przyjmował hołdy władców świeckich, np. króla Anglii Jana bez Ziemi czy książąt polskich – licznych potomków Bolesława Krzywoustego. Kiedy w 1250 r. zmarł cesarz Fryderyk II, Hohenstaufowie zostali definitywnie pokonani przez Stolicę Apostolską. Ich ostatni bastion – Królestwo Sycylijskie – zdobył w 1266 r. Karol Andegaweński, sojusznik papieża i brat króla Francji.
Już w czasach Grzegorza VII typową metodą walki z cesarstwem było popieranie królestw niezależnych od cesarzy. Potężniejący dzięki temu monarchowie okazali się jednak nie mniejszym niż cesarze zagrożeniem dla autonomii Kościoła. Przykładem może być polityka króla Anglii Henryka II z dynastii Plantagenetów, w którego ręku znajdowały się także wielkie posiadłości w zachodniej Francji, z Akwitanią, Normandią i Andegawenią na czele. Henryk II narzucił Kościołowi w Anglii ścisłą kontrolę i ograniczył możliwość odwoływania się do Rzymu. Te poczynania monarchy doprowadziły do otwartego konfliktu z arcybiskupem Canterbury Tomaszem Becketem i jego zamordowania w 1170 r. przez ludzi króla. Henryk II pod naciskiem angielskiej opozycji i papiestwa musiał odbyć publiczną pokutę i zrezygnować ze swych pretensji wobec Kościoła. Arcybiskup bardzo szybko został kanonizowany.
… i jego upadek

Wyjaśnij, jakie znaczenie dla autorytetu papiestwa miała tzw. niewola awiniońska.
To, czego nie udało się osiągnąć Henrykowi II, z pełnym sukcesem zrealizował król Francji Ludwik IX Święty (król w latach 1226–1270). I w życiu osobistym, i jako monarcha starał się naśladować Jezusa, cieszył się sławą i autorytetem władcy pełnego świętości. Święty król służył chrześcijaństwu również jako krzyżowiec. Wszystko to jednak szło w parze z polityką zdecydowanego podporządkowania Kościoła francuskiego monarchii. Żaden papież nie mógł pozwolić sobie na wystąpienie przeciw charyzmatycznemu królowi, konflikt wybuchł więc dopiero za panowania jego wnuka Filipa IV Pięknego (król w latach 1285–1314). Papież Bonifacy VIII zdecydowanie przeciwstawiał się obciążeniom podatkowym nakładanym przez króla na francuskich duchownych i powoływaniu księży przed sądy królewskie. W odpowiedzi w 1303 r. ludzie Filipa porwali i pobili Bonifacego. Upokorzony papież rychło zmarł, król Francji zyskał zaś ogromny wpływ na kardynałów. W 1305 r. konklawe wybrało na papieża Francuza, Klemensa V. Jako głowa Kościoła był on w pełni posłuszny Filipowi Pięknemu, a nawet przeniósł się do Awinionu, miasta papieskiego położonego na terenach sąsiadujących z Francją, co zapoczątkowało okres tzw. niewoli awiniońskiejniewoli awiniońskiej, trwający przez niemal cały wiek XIV. Papiestwo przestało być samodzielną potęgą polityczną.
Słownik
przeciwnik do władzy wobec obecnego króla
(gr. anti – przeciw, naprzeciw; łac. papa – ojciec) papież wybierany zazwyczaj w wyniku sporów teologicznych lub politycznych, często niezgodnie z prawem kanonicznym
(łac. dyktat papieża) dokument, wydany w 1075 r., którego autorstwo przypisuje się papieżowi Grzegorzowi VII; wprowadzał on wyższość władzy papieskiej nad cesarską; miał on charakter odręcznej notatki i nie był przeznaczony do podania do publicznej wiadomości.
(łac. induere vestimentis – przyobleczenie, ubranie) procedura nadanie lenna wasalowi przez seniora przy zachowaniu właściwego ceremoniału; podczas inwestytury duchownej senior wręczał biskupowi lub opatowi pastorał i pierścień
(łac. canonicus) we wczesnym średniowieczu duchowny przebywający przy kościele biskupim (katedrze), przestrzegający reguł kanonicznych i żyjący według nich
(z łac. crux – krzyż) wyprawa krzyżowa; zbrojna wyprawa rycerstwa łacińskiego do Ziemi Świętej w celu wyzwolenia jej od wpływów i władzy muzułmańskiej; ruch krucjatowy zapoczątkowała pierwsza krucjata w latach 1096–1999, a jego kres nastąpił pod koniec XIII w.; krucjatami nazywano też zbrojne wyprawy przeciwko poganom i heretykom, np. krucjaty przeciw husytom w XV w. czy przeciw Turkom w czasach nowożytnych
inaczej zwana ekskomuniką (z łac. excommunicatio – wyłączenie ze społeczności) lub anatemą (z gr. anathema – rzecz oddana złu, przeklęta), to najcięższa kara kościelna wymierzana przez papieża lub biskupa; osobę wyklętą wykluczano ze społeczności wiernych: nie mogła uczestniczyć w nabożeństwach ani przyjmować sakramentów, nie przysługiwał jej pogrzeb chrześcijański; anatema unieważniała też wszelkie przysięgi i zobowiązania lenne oraz zwalniała poddanych z obowiązku posłuszeństwa wobec ekskomunikowanego władcy; klątwie towarzyszył często interdykt, polegający na czasowym zakazie odprawiania obrzędów religijnych na obszarze podległym wyklętemu lub w jego obecności
(łac. concordatum – uzgodniony) umowa międzynarodowa między państwem a Stolicą Apostolską
zawiązany w 1167 r. przeciwko cesarzowi Fryderykowi I Barbarossie związek miast północnowłoskich, które chciały bronić swojej niezależności od cesarstwa
okres w dziejach papiestwa trwający od 1309 do 1377 r., kiedy papież przebywał w Awinionie, nie w Rzymie, nazwa nawiązuje do niewoli babilońskiej
teoria głosząca zwierzchnictwo papieża (władzy duchownej) nad cesarzem (władzą świecką); jego przeciwieństwem jest cezaropapizm
zmiany przeprowadzone w Kościele w XI‑XII w., mające na celu przywrócenie ideału życia zgodnie z zasadami Ewangelii i wyeliminowanie wynaturzeń; reforma nazwę swą wzięła od imienia papieża Grzegorza VII
I Rzesza, Święte Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego; państwo istniejące w latach 962‑1806
(łac. veto) tu w znaczeniu oficjalnego sprzeciwu, odmowy
Słowa kluczowe
niewola awiniońska, inwestytura, spór o inwestyturę, Grzegorz VII, Henryk IV, Canossa, Fryderyk Barbarossa, Europa w okresie krucjat, Dictatus Papae
Bibliografia
J. Chéllini, Dzieje religijności w Europie Zachodniej w średniowieczu, przeł. I. Wyrzykowska, M. Wyrzykowska, Warszawa 1996.
J. Kłoczowski, Europa – chrześcijańskie korzenie, Warszawa 2004.
S. Runciman, Dzieje wypraw krzyżowych, t. 1–3, przeł. J. Schwakopf, Warszawa 1997.
E.W. Wies, Cesarz Henryk IV. Canossa i walka o panowanie nad światem, przeł. P. Kaczorowski, Warszawa 2000.
E.W. Wies, Cesarz Fryderyk II. Mesjasz czy Antychryst, przeł. J. Antkowiak, Warszawa 2002.
E.W. Wies, Fryderyk Barbarossa. Mit i rzeczywistość, przeł. W. Radwański, Warszawa 1996.